Visa fullständig version : Vart kommer uppfattningen om att konditionsträning är negativt ifrån?
Jag minns när jag började träna för 15 år sedan, då fanns inte internet riktigt så som det finns idag och kunskapen om hur man tränade kom från det lokala gymmets biff eller fitness tidningar.
Jag körde då alltid styrketräning och kondition eftersom det kändes som en självklarhet och en perfekt kombination för att bli starkare, större och mer rippad och hälsosam.
Men i samband med att social media och internetforum blev större och större så dök det upp alltfler människor och bla experter som påstod att konditionsträning är negativt för styrketräningen och att effekterna slår ut varandra så vill man göra det ena får man skippa det andra.
Personligen har jag alltid fått bäst resultat av att träna både och så jag undrar vart alla påstående om att det är dåligt att kombinera båda träningsformerna kommer ifrån? Tex att kondition "bränner" musklerna o.s.v eller finns det en viss sanning kring det hela?
nisse1976
2017-09-25, 15:36
Här skrivs det lite om det.
Både vad man ansåg förr och vad man anser nu
http://www.tyngre.se/artiklar/att-kombinera-styrka-och-kondition/
King Grub
2017-09-25, 15:46
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537&highlight=samtida
Captainwide
2017-09-25, 19:48
Det kommer från sådana som mig som skyr konditionsträning som pesten.
waspen123
2017-09-25, 20:30
Det kommer från sådana som mig som skyr konditionsträning som pesten.
Exakt vad jag tänkte säga! Även lathet.
Exakt vad jag tänkte säga! Även lathet.
Fast nu är det ju så att hård konditionsträning har negativ påverkan på muskelbyggning.
waspen123
2017-09-25, 21:13
Fast nu är det ju så att hård konditionsträning har negativ påverkan på muskelbyggning.
Ja, men tror dock dom flesta hade mått bättre av lite lätt kar-dio då och då. Jag ska vara tyst dock för jag gör det inte själv. Någonsin. Alls. :d
Lätt cardio innan styrketräningen går knappast att argumentera mot om inte tidsbrist föreligger.
Teoretiska studier är en sak, men jag tror att i praktiken för de allra flesta så har riklig mängd konditionsträning negativ påverkan på styrketräningen vad gället volym och intensitet. Man orkar liksom inte styrketräna lika hårt och mycket. Alltför dålig kondition tror jag dock är dåligt för styrketräningen då intensiteten i passen blir lidande om man har för dåligt flås.
trädgårdsmöbel
2017-09-25, 22:53
Jag tror att samtida konditions och styrketräning (Antingen simultant som crossfit, eller efter varandra i samma pass) är en jäkla bra grej om man vill ha både styrka och kondition :)
Vem har tid och ork att träna två separata pass på samma dag? Det är ju säkerligen bättre resultatmässigt, men som sagt, vem vill göra det? Personligen älskar jag att träna (styrketräna, konditionsträna gör jag inte öht) men de flesta ser det nog mest som ett nödvändigt ont, och vill hitta ett sätt att träna på som får det överstökat asap. Därför tror jag att kombinera i samma pass är en jävla bra grej.
svenbanan
2017-09-26, 00:41
Om man vill vara stor och stark och samtidigt ha en jäkla massa flås och spring i benen så borde det vara en bra idé att träna som rugbyspelare gör. De är ju rätt biffiga gubbar, och en rugbymatch är inte avbruten hela tiden som i amerikansk fotboll.
Dock har jag ingen koll på hur de tränar. Men de verkar göra nåt rätt i alla fall.
Teoretiska studier är en sak, men jag tror att i praktiken för de allra flesta så har riklig mängd konditionsträning negativ påverkan på styrketräningen vad gället volym och intensitet. Man orkar liksom inte styrketräna lika hårt och mycket. Alltför dålig kondition tror jag dock är dåligt för styrketräningen då intensiteten i passen blir lidande om man har för dåligt flås.
Det här. Jag personligen började springa mer, upp till tre gånger i veckan tidigare i år. Rent praktiskt blev det mindre tid för styrke och jag hade inte samma motivation att utföra det lika hårt som i vanliga fall. Mitt fokus skiftade däremot också så det var inte lika viktigt heller.
Om man vill vara stor och stark och samtidigt ha en jäkla massa flås och spring i benen så borde det vara en bra idé att träna som rugbyspelare gör. De är ju rätt biffiga gubbar, och en rugbymatch är inte avbruten hela tiden som i amerikansk fotboll.
Dock har jag ingen koll på hur de tränar. Men de verkar göra nåt rätt i alla fall.
Det viktigaste där är nog att man äter sin gröt varje dag.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2015/nov/26/rugby-steroids-olympic-games-rio
viringer
2017-09-26, 08:28
I princip allt du gör som kräver fysisk ansträngning är negativt för styrketräning då det inte gör något för styrketräningen samtidigt som det tar av återhämtningen. Det folk menar med detta dock är att hård konditionsträning är direkt kataboliskt.
King Grub
2017-09-26, 08:34
Vilket inte stämmer. Hård konditionsträning är anabolt, dvs stimulerar proteinsyntesen mer än det stimulerar proteinnedbrytningen. Katabolt är att stimulera nedbrytning mer. Däremot är det anti-anabolt vad gäller styrketräningens anabola effekter; sänder signaler på cellnivå som nedregreglerar stryrketräningens uppbyggande effekter en del. Jämfört med att sitta still och utföra något fysiskt arbete är det däremot anabolt.
stromming
2017-09-26, 12:04
sänder signaler på cellnivå som nedregreglerar stryrketräningens uppbyggande effekter en del.
Är det undersökt om dessa effekter är starkare eller svagare vid HIIT-träning kontra lågintensiv konditionsträning, typ power walks?
HIIT-träning verkar generellt mer tidseffektivt om man är ute efter förbättrad VO2-max och generell kondition, men det kanske även har en större negativ effekt på styrka och muskelmassa?
King Grub
2017-09-26, 12:06
Säkert starkare både vad gäller uppbyggande i sig och motverkande. Promenader tror jag man kan stryka ur diskussionen åt något håll.
Det är väldigt bekvämt att säga att man inte konditionstränar för att det hämmar muskeluppbyggnaden.
MackeJuve
2017-10-06, 14:28
Vem har tid och ork att träna två separata pass på samma dag?
Gym morgon/kväll och löpning på lunchen, fungerar kanon om man har dusch på jobbet och en timmes lunch.
Benträning och löpning gifter sig dock inte jättebra om man försöker att vara seriös med både styrketräningen och löpningen samtidigt. Har man inga svåruppnåeliga mål med löpningen kvittar det väl om man är lite seg i benen men har man lite högre ställda mål så suger det rätt mycket att vara seg i benen efter ett benpass.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.