handdator

Visa fullständig version : Hur tar ni av er en tröja?

Määng
2017-09-23, 23:39
Jag känner till tre olika metoder för att ta en sig en tröja.

1. Man tar tag i kragen och drar tröjan över huvudet. När det är gjort drar man av tröjan framför sig och tar sedan ut en arm i taget.

Detta är den metod jag själv alltid använt mig av. Min fru däremot tycker detta är en idiotisk metod eftersom jag har lyckats förstöra kragarna på alla tröjor jag har. Hon förespråkar istället metod två.

2. Man drar ur ena armen ur tröjarmen först, sen tar man antingen ur andra tröjarmen eller drar tröjan över huvudet.

Detta hade ju varit en rätt bra metod om den hade fungerat för mig. Jag är inte ens nära att få ut armen ur tröjarmen utan att dra axeln ur led först.

3. Man börjar från höften och liksom rullar upp tröjan över huvudet. Denna metod fungerar för mig ända upp till latsen ungefär, sen blir det tajt och jag når inte med mina armar till motsatt sida för att dra av den.

Hur gör ni och har ni något tips för att optimera dessa metoder? Att ha det som jag har det nu när ingen av dem fungerar suger.

ApexProcyon
2017-09-23, 23:42
Jag använder mig av den första metoden. Jag har aldrig lyckats förstöra en enda krage i hela mitt liv.

svenbanan
2017-09-23, 23:46
Jag brukar ta tag med högerhanden i tröjlinningen på vänster sida, och vänsterhanden tar tag i tröjlinningen på höger sida. Dvs armarna korsar varandra framför magen/bröstet. Sedan drar jag hela skiten uppåt tills armarna är utsräckta ovanför mig och tröjan är av. Enda problemet är väl att tröjan hamnar på avigan. Tror inte jag märkt några skador på kläderna av detta.

Ibland gör jag som du, drar rakt upp i halsen/kragen.

Ta ena armen i taget känns helt omöjligt med min orörlighet.

Määng
2017-09-23, 23:47
Jag använder mig av den första metoden. Jag har aldrig lyckats förstöra en enda krage i hela mitt liv.

Jag kanske är mer våldsam alternativt har sämre tröjkvalitè? Mina kragar blir förstörda i resåren. Är väl iofs bara i mina pullovers det här händer nu när jag tänker efter.

anvihl
2017-09-23, 23:49
Metod 1, faktiskt heller aldrig lyckas förstöra en krage så.

svenbanan
2017-09-23, 23:51
Jag kanske är mer våldsam alternativt har sämre tröjkvalitè? Mina kragar blir förstörda i resåren. Är väl iofs bara i mina pullovers det här händer nu när jag tänker efter.

Du får sluta köpa för små spännartröjor bara... ;)

ApexProcyon
2017-09-23, 23:52

Jag sliter snabbt utan att ha reflekterat över det. Angående kvalité så vet jag att jag använder t-shirts och "vanliga tröjor" när det gäller plagg som kan slitas av över huvudet. Det är troligtvis något billigt.

Jag kan inte för mitt liv se framför mig hur man lyckas slita sönder kragen faktiskt.

Edit: Var tvungen att granska tekniken närmare nu. Jag tittar ned mot bröstkorgen och drar sedan rakt upp med händerna på framsidan så att kragen tar i pannan först. Efter det flyttar jag tydligen händerna baksidan av kragen och sliter den över huvudet. Med den metoden tror jag inte att det går att ta sönder kragen.

Aldrig funderat på hur jag tar av mig en tröja tidigare, muskelminne.

baktung
2017-09-23, 23:52
Normalt sett använder jag metod 1.

Efter ett träningspass när jag ska få av mig en svettig T-shirt som sitter klistrad så måste jag dock börja nedifrån och dra upp midjedelen till bröstet. Därefter tar jag tag i midjedelen med högerhanden bakom ryggen och drar sedan tröjan över huvudet. Mest likt metod 3 men ändå inte eftersom jag gissar att du drar hela vägen direkt med båda händerna.

Määng
2017-09-23, 23:55
Underlaget är lite för litet ännu men det lutar onekligen åt att jag gör nåt väldigt stort fel när jag drar av mig tröjan.

Men att du inte för ditt liv kan se hur det kan hända är väl ändå att ta i? Man drar ju rätt så hårt i (kring) tröjan(s) resår.

ApexProcyon
2017-09-23, 23:56
Men att du inte för ditt liv kan se hur det kan hända är väl ändå att ta i? Man drar ju rätt så hårt i (kring) tröjan(s) resår.

Jag redigerad mitt inlägg. Med tekniken jag beskriver så kanske det blir tydligare varför jag aldrig lyckats ta sönder en krage. :)

Määng
2017-09-23, 23:58
Jag redigerad mitt inlägg. Med tekniken jag beskriver så kanske det blir tydligare varför jag aldrig lyckats ta sönder en krage. :)

Ska prova göra så imorgon.

anvihl
2017-09-24, 00:00
Haha, var tvungen att ta av mig tröjan för att testa nu, tar tag i kragen på båda sidorna alltså kl 9 och kl 3 och drar utåt för att vidga kragen, drar sedan upp kragen strax över huvudet för att sedan flytta bak händer till bakre kragen (nacken) och drar framåt/uppåt med låg vinkel.

baktung
2017-09-24, 00:04
Går ju att ta av sig den mer eller mindre försiktigt också. Är jag extra rädd om plagget kan jag göra det väldigt försiktigt utan att stressa vare sig resår eller sömmar.

Yes
2017-09-24, 00:14
Tisha, om den inte är för tight, drar jag över huvudet från höften. Annars greppar jag kragen bakåt nacken.

r3mpuh
2017-09-24, 00:17
Höger handen bakom nacken, innanför tröjan, ned till mitten av latsen ungefär(?) & greppar tröjan för att sedan lyfta av den framåt över huvudet om jag minns rätt.
Skjorta knäpper man upp, sträcker vänster armen rakt bakåt medans höger armens hand tar tag i skjortan på samma ställe mellan skulderbladen som för en tröja, fast på utsidan & underifrån bakom ryggen iställt för ovanifrån bakom nacken.

Skorpio76
2017-09-24, 06:27
Jag använder metod 1.

MasterChief
2017-09-24, 07:29
Olika, då det är alltid är en ny kvinna som sliter av den varje dag.

1x0
2017-09-24, 08:11
Jag brukar ta tag med högerhanden i tröjlinningen på vänster sida, och vänsterhanden tar tag i tröjlinningen på höger sida. Dvs armarna korsar varandra framför magen/bröstet. Sedan drar jag hela skiten uppåt tills armarna är utsräckta ovanför mig och tröjan är av. Enda problemet är väl att tröjan hamnar på avigan. Tror inte jag märkt några skador på kläderna av detta.

Ibland gör jag som du, drar rakt upp i halsen/kragen.

Ta ena armen i taget känns helt omöjligt med min orörlighet.
Jag gör så här! Korsar armarna och drar den ut-och-in.

Bob90
2017-09-24, 08:55
Jag känner till tre olika metoder för att ta en sig en tröja.

1. Man tar tag i kragen och drar tröjan över huvudet. När det är gjort drar man av tröjan framför sig och tar sedan ut en arm i taget.

Detta är den metod jag själv alltid använt mig av. Min fru däremot tycker detta är en idiotisk metod eftersom jag har lyckats förstöra kragarna på alla tröjor jag har. Hon förespråkar istället metod två.

2. Man drar ur ena armen ur tröjarmen först, sen tar man antingen ur andra tröjarmen eller drar tröjan över huvudet.

Detta hade ju varit en rätt bra metod om den hade fungerat för mig. Jag är inte ens nära att få ut armen ur tröjarmen utan att dra axeln ur led först.

3. Man börjar från höften och liksom rullar upp tröjan över huvudet. Denna metod fungerar för mig ända upp till latsen ungefär, sen blir det tajt och jag når inte med mina armar till motsatt sida för att dra av den.

Hur gör ni och har ni något tips för att optimera dessa metoder? Att ha det som jag har det nu när ingen av dem fungerar suger.

Kör antingen metod 1 eller 3. Håller med om att metod 3 kan ibland vara suboptimal. Tror jag råkat dra tummen igenom något gammalt underställ av merinoull nån gång med metod 1, men det är alla missöden jag haft.

Jockefoten
2017-09-24, 09:26
Är ganska bitig så oftast händer detta.
Oabjny1Z4co

rbn
2017-09-24, 09:55
Oftast en modifierad version av första alternativet. Jag börjar med kragen men tar sedan inte en arm i taget utan sliter av hela tröjan/t-shirten direkt.

På jobb-tshirten är det dock omöjligt då den sitter som klistrad mot kroppen och har man ett uns av svett så sliter man sönder allting om man kör samma metod. Så nu har jag börjat köra mer alternativ 3. Känns som den feminina metoden, tjejer som tar av sig tröjan inför stranden, duschen osv, men den fungerar bäst helt klart.

Skorpio76
2017-09-24, 10:49
Jag gör så här! Korsar armarna och drar den ut-och-in.Det brukar min mamma också göra!