Visa fullständig version : Katrin zytromärska "frukt är lika farligt som godis"
Vad säger kolo? Hon sitter i breaking news och säger att frukt är minst lika illa som godis. Hon medhåller att lördagsfrukt inte vore en dum idé. Jag menar att hon är en idiot som inte vet vad hon pratar om.
Hon rankar en "dödsfrukt-lista".
Vindruvor
Banan
Mango
Äpple
Körsbär
Man skulle kunna välja om man vill äta frukt eller godis på fredagen, för det är lika illa.
Juice skulle tydligen vara bland det värsta man kunde dricka också.
Mitt första inlägg men jag har smugit runt ett bra tag här. Blev bara väldigt irriterad på människan och behöver få mer input på hennes uttalanden. Clean Eating är något hon är en viktig person inom.
King Grub
2017-09-13, 21:32
Sluta lyssna på vad random okunnig bloggare har att säga om kost och näring. Klart.
Hon står som expert i tv på primetime och kräks hink efter hink med skit på tittarna. Är det lagligt? Person i beroendeställning?
Baskagge
2017-09-14, 00:02
Fan också! Jag som precis åt en banan, på en onsdagkväll.
Om det är något som är farligt så är det bloggare/tv-folk som kommer med sådant skitsnack som folk går på.
Bushwick Bill
2017-09-14, 00:11
I vilken kontext påstår hon det? 10 kg frukt är ju så klart sämre än 10 g choklad. Men rent spontant så är hon antagligen en nobody som inte kan ett skit om kost.
Baskagge
2017-09-14, 00:52
http://www.dplay.se/breaking-news/season-7-breaking-news-med-filip-fredrik-14/
En bit in i programmet.
Vad säger kolo? Hon sitter i breaking news och säger att frukt är minst lika illa som godis. Hon medhåller att lördagsfrukt inte vore en dum idé. Jag menar att hon är en idiot som inte vet vad hon pratar om.
Hon rankar en "dödsfrukt-lista".
Vindruvor
Banan
Mango
Äpple
Körsbär
Man skulle kunna välja om man vill äta frukt eller godis på fredagen, för det är lika illa.
Juice skulle tydligen vara bland det värsta man kunde dricka också.
Mitt första inlägg men jag har smugit runt ett bra tag här. Blev bara väldigt irriterad på människan och behöver få mer input på hennes uttalanden. Clean Eating är något hon är en viktig person inom.Hon driver ett foretag som saljer den dar dyngan och det ar darfor hon kastar ur sig dynga.
Om det gor henne till en 'viktig person' inom 'clean eating' vet jag inte.
Konradsson
2017-09-14, 09:29
Det finns väl en del belägg för att fruktos ökar risken för fettlever. Fruktos metaboliseras nästan uteslutande i levern, till skillnad från glukos. Sen finns det många som förväxlar fruktos med high-fructose corn syrup.
Substantial links have been demonstrated between increased fructose consumption and obesity, dyslipidemia, and insulin resistance. Growing evidence suggests that fructose contributes to the development and severity of NAFLD. In human studies, fructose is associated with increasing hepatic fat, inflammation, and possibly fibrosis.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23390127
Xtreme-G
2017-09-14, 10:20
Det finns väl en del belägg för att fruktos ökar risken för fettlever. Fruktos metaboliseras nästan uteslutande i levern, till skillnad från glukos. Sen finns det många som förväxlar fruktos med high-fructose corn syrup.
Grejen är väl att frukt innehåller ganska begränsat med fruktos som tar tid att frigöras vilket innebär att levern inte har något problem att ta hand om det. Vanligt socker bryts däremot ner till 50 % fruktos så om man häller i sig en liter sockerläsk så får levern problem.
Konradsson
2017-09-14, 10:24
Grejen är väl att frukt innehåller ganska begränsat med fruktos som tar tid att frigöras vilket innebär att levern inte har något problem att ta hand om det. Vanligt socker bryts däremot ner till 50 % fruktos så om man häller i sig en liter sockerläsk så får levern problem.
Fruktoshalten varierar ganska kraftigt. De flesta frukter innehåller även sukros (vanligt socker), som bryts ned till 50% fruktos. Här är en lista:
http://4.bp.blogspot.com/-JzySBMKXBJk/UQ8msbhvUnI/AAAAAAAAAhw/ogY7g1IM-qI/s1600/fruit_sugars.png
tycker Katrin kan vara tyst
Bara för frukt innehåller socker betyder det inte att frukt är socker, är väl det som det talas om.
Det mesta innehåller något om inte är så där jättebra att få i sig.
Konradsson
2017-09-14, 16:15
Bara för frukt innehåller socker betyder det inte att frukt är socker, är väl det som det talas om.
Nej, det har jag aldrig påstått. Sockerhalten varierar. Banan är 20% socker, medan apelsin är 10% socker. Dadlar är hela 73% socker.
Oavsett procenthalten kan man ju ändå diskutera huruvida något är nyttigt eller ej. Ingen dricker ren alkohol, men folk skadas ändå av alkohol. På samma sätt kan folk skadas av fruktos, även om ingen äter ren fruktos.
Välkomnaren
2017-09-14, 16:18
Frukt bör väl inte vara några problem eftersom det innehåller fibrer och annat som signalerar mättnad. Att dricka juice, som jag förstår det, är att ge levern en fruktosbomb, vilket kanske inte är uppskattat.
Oavsett procenthalten kan man ju ändå diskutera huruvida något är nyttigt eller ej. Ingen dricker ren alkohol, men folk skadas ändå av alkohol. På samma sätt kan folk skadas av fruktos, även om ingen äter ren fruktos.
Hur mycket fruktos får man från ett rimligt intag av frukt och hur mycket brukar man säga är skadliga nivåer?
Konradsson
2017-09-14, 17:18
Hur mycket fruktos får man från ett rimligt intag av frukt och hur mycket brukar man säga är skadliga nivåer?
Här är en bra review om hälsoeffekter av fruktos: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2991323/
It has been considered that moderate fructose consumption of ≤50g/day or ~10% of energy has no deleterious effect on lipid and glucose control and of ≤100g/day does not influence body weight.
Mig veterligen finns inget RDI för fruktos. I USA är snittintaget 54,7 g/dag, varav 19% kommer från frukt eller fruktjuice. Baserat på det jag har läst krävs det troligen >100 g/dag under en lång tidsperiod för att framkalla förändringar i levern. Men det finns ingen exakt data på det. De flesta studier som länkar fruktos till fettlever är epidemiologiska eller in vitro på hepatocyter.
sumialic
2017-09-14, 22:15
Här är en bra review om hälsoeffekter av fruktos: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2991323/
Mig veterligen finns inget RDI för fruktos. I USA är snittintaget 54,7 g/dag, varav 19% kommer från frukt eller fruktjuice. Baserat på det jag har läst krävs det troligen >100 g/dag under en lång tidsperiod för att framkalla förändringar i levern. Men det finns ingen exakt data på det. De flesta studier som länkar fruktos till fettlever är epidemiologiska eller in vitro på hepatocyter.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231982
Konradsson
2017-09-14, 22:35
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=231982
Bra länk. Jag skulle dock inte påstå att 75 g/dag är "moderat", utan ganska stora mängder fruktos. Enligt Livsmedelsverkets statistik äter svenskar i genomsnitt 30 g monosackarider (både glukos och fruktos) per dag. Den 95:e percentilen, som åt allra mest monosackarider, kom bara upp i 61 g.
sumialic
2017-09-14, 23:02
Bra länk. Jag skulle dock inte påstå att 75 g/dag är "moderat", utan ganska stora mängder fruktos. Enligt Livsmedelsverkets statistik äter svenskar i genomsnitt 30 g monosackarider (både glukos och fruktos) per dag. Den 95:e percentilen, som åt allra mest monosackarider, kom bara upp i 61 g.
Jo, men sedan måste vi väl ändå räkna med allt vanligt socker?
75 fruktos är onekligen mycket för mig, men för individer som inte har någon koll alls på sin kost (eller bryr sig om den) är det ganska enkelt att få i sig sådana mängder.
Edit: lätt är kanske att ta i. Fortfarande väldigt stora mängder :)
Konradsson
2017-09-14, 23:13
Jo, men sedan måste vi väl ändå räkna med allt vanligt socker?
75 fruktos är onekligen mycket för mig, men för individer som inte har någon koll alls på sin kost (eller bryr sig om den) är det ganska enkelt att få i sig sådana mängder.
Edit: lätt är kanske att ta i. Fortfarande väldigt stora mängder :)
Snittet för sukros är knappt 40 g/dag, varav hälften omvandlas till fruktos. Det är långt ifrån 75 g/dag. Det är inte omöjligt att komma upp i sådana nivåer, men det är knappast "moderat" heller.
sumialic
2017-09-14, 23:24
Snittet för sukros är knappt 40 g/dag, varav hälften omvandlas till fruktos. Det är långt ifrån 75 g/dag. Det är inte omöjligt att komma upp i sådana nivåer, men det är knappast "moderat" heller.
40 g per dag låter dock som ett extremt lågt snitt. Det är inte mer än 4 dl läsk.
Konradsson
2017-09-14, 23:35
40 g per dag låter dock som ett extremt lågt snitt. Det är inte mer än 4 dl läsk.
Statistiken kommer från Riksmaten 2011.
JacobHeitmann
2017-09-15, 02:16
När jag käkade som mest frukt fick jag i mig 200g fruktos från färska frukter varje dag. Good times.
exevision
2017-09-15, 05:11
Att läsa vad vissa bloggare skriver kan vara lika farligt som att äta godis!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.