handdator

Visa fullständig version : En bra frukostmacka under deff?

TommyShogun
2017-09-10, 19:38
Hallå my fellow deffare! Tommy S här!

Jag skulle behöva ha lite input på en macka jag funderat på. Äter inte alltid frukost och när jag gör det så blir det oftast hårdbröd med skinka + äggröra/kokt ägg. Har dock funderat på en lite "större" macka..

Som bröd skulle jag tänkt att testa Polar Extreme, som jag har hört mycket bra av här på Kolozzeum. Sen funderade jag på om man skulle ta en burk tonfisk, blanda med hackade, kokta ägg, kasta med lite hackad rödlök och köra detta med lite kalkonskivor, kanske + lite bladspenat? Smör på ena sidan, lite dijon-senap på den andra.

Vad tror ni? Vad bör jag ta bort/lägga till? Söker en macka som skulle kunna ge en bra start, och kanske även ibland vikariera helt som lunch.

För det andra, har ni några bra tips på vad för magra såser man kan göra till fisk? Lax, torsk, rökt lax. Denna sak borde jag ju kanske sökt på, men tänkte att eftersom jag ändå gör denna tråd så kan man ju fråga..

Ha en trevlig söndagskväll! *cupid*

TommyShogun
2017-09-10, 19:54
Kom på en annan sak.

Vad tror folk om att skippa smöret, och blanda i lite dijon-senap, citronpeppar och salt i lite kvarg, och använda det istället för att ge mackan lite "fukt" och saftighet?`Lite mer protein med.

pepplez
2017-09-11, 06:53
Fattar inte vad du är ute efter, om vi tror mackan kommer bli god? Laga mackan och smaka själv?

Deffremoulad på kvarg (Arlas eller Coops som är lite lösare i konsistensen, inte Lindahls eller ICA Basic) med curry, rödlök, smörgåsgurka, kapris, salt, peppar och eventuellt lite lättmajonäs är ett helt ok substitut till en fullfet remoulad och funkar bra till vit fisk och potatis, mindre bra till lax tycker jag. Där kör jag hellre kvarg, stenbitsrom, rödlök, salt, peppar och lite lättmajo istället.

Ska ju dock påpekas att det blir mycket mycket godare om man kör typ grekisk yoghurt istället. Kvarg har ju en strävhet som är svår att bli av med helt och hållet, och proteinet man får från en deciliter sås gjort på kvarg är svårt att motivera smakförsämringen jämfört med att bara använda lågfettsyoghust istället.

AlexGBG
2017-09-11, 08:31
För det andra, har ni några bra tips på vad för magra såser man kan göra till fisk? Lax, torsk, rökt lax. Denna sak borde jag ju kanske sökt på, men tänkte att eftersom jag ändå gör denna tråd så kan man ju fråga..

Ha en trevlig söndagskväll! *cupid*

Jag gillar dom thailändska varianterna, typ som denna http://siamsizzles.com/thai-seafood-lovers-dipping-sauce/

Jag skippar dock koriandern.

Drar dessutom bort mycket av sockret, så den blir nästan kalorifri också.

Beemel
2017-09-11, 09:04
Om smörgåsen är "bra" eller inte beror ju på om den passar in i din övriga diet (med avseende på kaloribuget, macrofördelning, omväxling o.s.v) och det är inget som någon här, med given information, kan svara på.

chfl
2017-09-11, 14:38
Använd det bröd och pålägg du tycker är gott i mängder som passar in i vad du vill uppnå med smörgåsen. Inget bröd kommer vara direkt bättre/sämre i någon utsträckning att det har betydelse utöver kalorierna.

Kaukasuskokosnöt
2017-09-11, 19:42
http://garantskafferiet.se/vara-produkter/brod-och-kakor/brod/proteinbrod/

Om du är ute efter något att lägga pålägg på så kan jag rekommendera Garants proteinbröd. Riktigt saftigt och gott, godare än rågbröd skulle jag vilja påstå! Bra mättnadskänsla får man också.

Vill du ha kolhydratrikare bröd kan du ju bara titta i butiken efter något som inte innehåller allt för mycket socker.

Annars finns ju Wasa Husman/Sport :d