handdator

Visa fullständig version : Rodd övinig

Rock5teady
2017-09-08, 18:52
Vad är skillnaden på dessa fem roddövningar? Jag menar
Tar dom på olika ställen eller är dom alla desamma, bara vilken man föredrar kanske eller? Vilken kör ni?

Kabelrodd
Sälrodd
En armsrodd
T bar rodd
Bent over barbbell row ( vet ej vad den heter på svenska ):d

exevision
2017-09-08, 19:03
Jag kör ibland kabelrodd, mer sällan sälrodd.
Men mest maskinrodd med bröstplatta där jag sitter ganska högt.

Bärsärk
2017-09-08, 22:06
Personlig preferens beroende på hur du är byggd och skapt.

Ett Orm
2017-09-08, 23:59
Vad är skillnaden på dessa fem roddövningar? Jag menar
Tar dom på olika ställen eller är dom alla desamma, bara vilken man föredrar kanske eller? Vilken kör ni?

Kabelrodd
Sälrodd
En armsrodd
T bar rodd
Bent over barbbell row ( vet ej vad den heter på svenska ):d

Kör man olika blir det inte samma.

Hur arbetsfördelningen ser ut beror på hur brett du håller, hur långt upp/ner du går, har du stöd eller inte, har du momentum eller inte, vinkeln mot kroppen, vrider du på kroppen eller håller du mot, din kroppskontroll mm.

Själv gillar jag horisontella shrugs i kabel( om det nu ens räknas som roddövning) och hantelrodd i olika varianter.

VOLT
2017-09-09, 07:51
Dom alla är samma, kör den som är mest behaglig för dig

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

1x0
2017-09-09, 09:18
Jag utför sälrodd:

Kopplar bort ländryggen; tar ej från böj- och markkontot
Bred fattning (81 cm, bänkpressgrepp), pronerat grepp och utflygande armbågar; bra baksida axelinvolvering
Går inte fuska i; låg skaderisk? Kan slafsa på
Antagonister till bänkpressen
Kul att köra ihop med någon och tävla

Nackdel är att det tar tid att rigga, tar mycket plats, låter högt, en ser dum ut, missar negativa/excentriska (för följer inte med stången till fullo på nedvägen). Märkt att det är svårt att programmera (för progression), 1RM-procentbaserad programmering blir inte bra.

Viktigt att tillägga, är att jag använder övningen som en power-övning. Styrka och explosivitet. Köra med hantlar och leta kontakt är säkerligen bättre för hypertrofi.

Maximal
2017-09-09, 09:19
Dom alla är samma, kör den som är mest behaglig för dig

Vadå dem är alla samma? Utan att veta utförandet kan man ju inte veta var på ryggen mest aktivering sker..

ziggekatten
2017-09-09, 12:00
Jag rullar övningarna mellan passen. Stångrodd (pendlay), kabelrodd med smalt grepp, brett grepp, rodd med stöd för bröstet, neutralt grepp. Mest för variationen i mina ryggövningar. skillnaden i de lika övningarna tycker jag mest känns i hur armarna kopplas in. Fan vet om det spelar roll för en sån som mig som tränar för att leva länge och inte har ambitioner för att glänsa på stranden.

VOLT
2017-09-09, 12:32
Vadå dem är alla samma? Utan att veta utförandet kan man ju inte veta var på ryggen mest aktivering sker..Vill du vara snäll och berätta vad skillnaden är då?

Du aktiverar exakt samma muskel med olika rörelse

CalleP
2017-09-09, 15:33
Jag gillar kabelrodd eller skivstångsrodd med underhandsgrepp.

Rock5teady
2017-09-09, 19:58
Jag utför sälrodd:

Kopplar bort ländryggen; tar ej från böj- och markkontot
Bred fattning (81 cm, bänkpressgrepp), pronerat grepp och utflygande armbågar; bra baksida axelinvolvering
Går inte fuska i; låg skaderisk? Kan slafsa på
Antagonister till bänkpressen
Kul att köra ihop med någon och tävla

Nackdel är att det tar tid att rigga, tar mycket plats, låter högt, en ser dum ut, missar negativa/excentriska (för följer inte med stången till fullo på nedvägen). Märkt att det är svårt att programmera (för progression), 1RM-procentbaserad programmering blir inte bra.

Viktigt att tillägga, är att jag använder övningen som en power-övning. Styrka och explosivitet. Köra med hantlar och leta kontakt är säkerligen bättre för hypertrofi.

Tack!

Ett Orm
2017-09-09, 20:33
Vill du vara snäll och berätta vad skillnaden är då?

Samma muskel? Ryggmuskeln? :Virro

Jocke67
2017-09-09, 22:46
Jag är också intresserad av att veta om det är någon skillnad på vilka muskler man träffar när man kör olika dragövningar. Jag brukar försöka köra olika dragvinklar (latsdrag/chins, sittande rodd och stående rodd) samt variera mellan brett och smalt grepp för maximal variation men har dålig koll på vad den egentliga skillnaden på hur övningarna tar.

svenbanan
2017-09-09, 23:58
Vertikala dragövningar tar ju rimligtvis mycket mindre på de muskler som drar ihop skulderbladen och även mindre på baksidan av axlarna, jämfört med horisontella dragövningar.

Dessutom så är det väl så att man i horisontella dragövningar aktiverar baksidan på axlarna mer ju högre upp stången träffar (ju mer överarmarna är rätt ut från axlarna). Detta blir då på bekostnad av att man använder latsen mindre. För att istället maximera för latsen så vill man ha armarna närmare kroppen och låta stången träffa ner mot magen till.

Ifall det är nån typ av rotation (eller antirotation) inblandat så får man ju rimligtvis med en del andra "småmuskler" också.

Utöver detta så kan man ju variera så jäkla mycket inom ramen för varje övning att man kan få helt andra resultat jämfört med det "normala" utförandet.

waspen123
2017-09-10, 00:10
Jag gillar stående rodd med stång samt i kabelmaskin där jag släpper ut armarna helt (hur säger man, slappnar av? Stretchar bra. Alltså låter armarna följa med hela vägen fram samt nästan typ shrugar på motsatt del av övningen. )

Ett Orm
2017-09-10, 00:41
Jag är också intresserad av att veta om det är någon skillnad på vilka muskler man träffar när man kör olika dragövningar. Jag brukar försöka köra olika dragvinklar (latsdrag/chins, sittande rodd och stående rodd) samt variera mellan brett och smalt grepp för maximal variation men har dålig koll på vad den egentliga skillnaden på hur övningarna tar.

Det svenbanan sa.

Ett tillägg som är värt att nämna är eretctor spinaes involvering vid roddar med eller utan stöd, och nedre traps vid chins/latsdrag om man höjer och sänker skuldrorna.
Ja det finns mycket som händer man ofta inte riktigt tänker på normalt sett.

Rock5teady
2017-09-10, 07:33
Vertikala dragövningar tar ju rimligtvis mycket mindre på de muskler som drar ihop skulderbladen och även mindre på baksidan av axlarna, jämfört med horisontella dragövningar.

Dessutom så är det väl så att man i horisontella dragövningar aktiverar baksidan på axlarna mer ju högre upp stången träffar (ju mer överarmarna är rätt ut från axlarna). Detta blir då på bekostnad av att man använder latsen mindre. För att istället maximera för latsen så vill man ha armarna närmare kroppen och låta stången träffa ner mot magen till.

Ifall det är nån typ av rotation (eller antirotation) inblandat så får man ju rimligtvis med en del andra "småmuskler" också.

Utöver detta så kan man ju variera så jäkla mycket inom ramen för varje övning att man kan få helt andra resultat jämfört med det "normala" utförandet.

Okay, nu förstår jag! Tack för ditt svar! Men vilka är vertikala och vilka är horisontella?

svenbanan
2017-09-10, 12:24
Okay, nu förstår jag! Tack för ditt svar! Men vilka är vertikala och vilka är horisontella?

Vertikalt är lodrätt och horisontellt är vågrätt.

Framåtlutad skivstångsrodd blir horisontell rodd eftersom överkroppen är framåtböjd och i princip parallell med marken, och man drar ju upp stången rakt upp mot bröstkorgen/magen. Latsdrag är vertikalt eftersom du drar stången rakt nedåt i linje med kroppen. Böjer du dig överdrivet mycket bakåt blir det ju då mer och mer likt en horisontell dragövning.

z_bumbi
2017-09-10, 15:35
Jag rullar övningarna mellan passen. Stångrodd (pendlay), kabelrodd med smalt grepp, brett grepp, rodd med stöd för bröstet, neutralt grepp. Mest för variationen i mina ryggövningar. skillnaden i de lika övningarna tycker jag mest känns i hur armarna kopplas in. Fan vet om det spelar roll för en sån som mig som tränar för att leva länge och inte har ambitioner för att glänsa på stranden.

Med de målen är det bättre att ha en högre variation än att köra någon enstaka övning. Om det är bättre att rulla många övningar hela tiden eller att köra färre övningar och sedan byta ut några av dem för nästa periods träning vet jag däremot inte och jag har inte heller sett något om någon som har försökt undersöka det.

Maximal
2017-09-10, 17:39
Vill du vara snäll och berätta vad skillnaden är då?

Du vet att ryggen består av flera muskler? Som alla aktiveras olika mycket beroende på utförande och kroppskontroll.

Zrob
2017-09-11, 12:29
https://www.youtube.com/watch?v=6XRhX6LHYwo
https://www.youtube.com/watch?v=7JeQAtXLPcQ

Lipservice
2017-09-11, 14:45
6XRhX6LHYwo
7JeQAtXLPcQ

Fixade länkarna åt dig.

Rock5teady
2017-09-13, 22:45
fixade länkarna åt dig.