handdator

Visa fullständig version : Klarar alla matematik E om man verkligen försöker?

FrankNewton
2017-09-08, 07:56
Klarar alla matematik E om man verkligen försöker?

Vet faktiskt inte ifall alla svenskar skulle klara det... Inte ens genomsnittssvensken tror jag.

Vad tror ni?

Diomedea exulans
2017-09-08, 07:57
Nej.

Magnus N
2017-09-08, 07:58
Det tror jag inte

King Grub
2017-09-08, 07:58
Nu tror jag ni har fel värdegrund här. Det är klart alla är lika bra.

wintersnowdrift
2017-09-08, 08:09
"Alla" klarar väl inte Matematik A heller så nej, det tror jag inte. Att som lärare ha ambitiösa studenter som kämpar men som på grund av bristande talang för ämnet ändå kommer ha det jäkligt svårt är bland det sämsta med att undervisa. Man vill ju gärna att hårt jobb ska löna sig men det är inte alltid så.

Bob90
2017-09-08, 08:13
Det är jag övertygad om att alla kan, som med allt annat (om vi inte räknar till elit eller toppskiktet av någon disciplin) är det bara en fråga om vilja, motivation och tålamod.

Jag fick göra minst ett omprov på matte A-D. Matte E var den första mattekursen som jag faktiskt klarade utan omprov. Nu pluggade jag iof knappt i gymnasiet som den lata korkskalle jag var, men om jag kan klara matematik E så kan fan alla göra det :d

Mental
2017-09-08, 08:14
"Alla" är en väldigt stor grupp.
"Många" tror jag skulle klara den, om man jobbat sig dit genom föregående kurser så klart.

FrankNewton
2017-09-08, 08:17
"Alla" är en väldigt stor grupp.
"Många" tror jag skulle klara den, om man jobbat sig dit genom föregående kurser så klart.
Vad tror du om genomsnittssvensken?

Mental
2017-09-08, 08:39
Vad tror du om genomsnittssvensken?

Jag tror att om vi plockar bort de under 15 och de över säg 65. Så bör medelpersonen klara det med tid och resurser avsatta för det. "Verkligen försöker" är ju även det mycket diffust.

Shqypnia
2017-09-08, 08:39
Så fort bokstäver kommer in i bilden så failar mer än hälften. Jag failar först.

Mental
2017-09-08, 08:43
Så fort bokstäver kommer in i bilden så failar mer än hälften. Jag failar först.

Det är nog inte bokstäverna i sig, om man ska tro alla de här mattebilderna på facebook där folk skall kommentera sina svar så har medelsvensson otroligt svårt för order of operations med.

5+2+4x3 ställer till det för många som det ser ut.

Diomedea exulans
2017-09-08, 08:46

Fast det är ju bara för att man glömmer vilket som ska ske först av addition och multiplikation. Inte för att man är dålig på räkning i sig.

Shqypnia
2017-09-08, 08:48
Det är nog inte bokstäverna i sig, om man ska tro alla de här mattebilderna på facebook där folk skall kommentera sina svar så har medelsvensson otroligt svårt för order of operations med.

Det var menat lite som ett skämt. Jag håller med dig dock. Jag är väldigt dålig på matematik och ska inte skylla ifrån mig men under hela grundskolan så hade vi 2 grupper (en röd och en grön) där jag tidigt hamnade i den sämre gruppen och aldrig egentligen fick möjlighet att hinna ikapp (allting gick såklart oerhört segt i den sämre gruppen och man låg långt efter).

Det jag vill säga är att skolan borde höja sina krav och inte bemöta underprestation med tårta och kaffe.

upperkatt
2017-09-08, 08:48
Fast det är ju bara för att man glömmer vilket som ska ske först av addition och multiplikation. Inte för att man är dålig på räkning i sig.

Då är man väl ganska dålig på räkning?

Ekko
2017-09-08, 08:51
Att kunna order of operations hade vart rätt värdelöst i min erfarenhet.

Jag har tagit många matematik kurser på universitetet och man har alltid använt paranteser för att göra ordningen tydlig, aldrig behövt kunna order of operations.
Enligt mig också ett bättre sätt, eftersom paranteser är enklare.

wintersnowdrift
2017-09-08, 08:52
Algebra är inte räkning, det är logik.

Mental
2017-09-08, 08:57

Jag har tagit många matematik kurser på universitetet och man har alltid använt paranteser för att göra ordningen tydlig, aldrig behövt kunna order of operations.

Om du inte kan order of operations så vet du ju inte i vilken ordning du ska räkna med parenteserna heller :) Att förstå order of operations är grundläggande.

FrankNewton
2017-09-08, 09:05
Är du en högskoleingenjör eller civilingenjör?

pepplez
2017-09-08, 09:08
Fast nu är det väl inte algebran som sätter stopp i Ma E. Där berörs komplexa tal och analys i en variabel, mer bestämt differentialekvationer och tillämpningar av integralkalkyl. Har man problem med ren algebra är det väl i Ma B det tar emot, snarare.

Nu finns förvisso inte Ma E längre så frågan är väl från början aningen inaktuell.

Diomedea exulans
2017-09-08, 09:12
Då är man väl ganska dålig på räkning?

Ja, jo, men det tyder ju inte på att man har dålig talang för matte. Precis som att det inte tyder på att man har dåligt lokalsinne för att man inte har lärt sig höger och vänster.

Ekko
2017-09-08, 09:13
Om du inte kan order of operations så vet du ju inte i vilken ordning du ska räkna med parenteserna heller :) Att förstå order of operations är grundläggande.

Så länge man vet att parantes först gäller så går det att skriva på sätt som gör ordningen tydlig med enbart den regeln, gäller bara att ha tillräckligt många paranteser.

Men nu när jag tänkt efter så har jag ibland använt multiplikation först utan att tänka på det, så måste ta tillbaka mitt uttalande, har iaf använt en del av order of operations genom det.

Scratch89
2017-09-08, 09:26
Inte alla, nej. Flertalet? Kanske.

Jag tror det är lätt, om man själv är högutbildad och främst umgås med högutbildade, att tro att man är något slags genomsnitt över intelligensen. Vi som arbetar med folk över hela spektret märker att det finns folk som är så lågbegåvade att man undrar hur de ens kan behålla sin bostad eller sitt arbete.

trädgårdsmöbel
2017-09-08, 09:29
Matte E? Om du känner dig dålig för att du inte klarar den, kan jag glädja dig med att jag aldrig klarat matte B. Trots tre försök med samma kurs. Jag ser inte mig själv som ett dumhuvud heller, jag har hyfsat hög IQ och gjorde helt ok på högskoleprovet (fast det var på tiden det var mindre matte).

Diomedea exulans
2017-09-08, 09:32
Matte E? Om du känner dig dålig för att du inte klarar den, kan jag glädja dig med att jag aldrig klarat matte B. Trots tre försök med samma kurs. Jag ser inte mig själv som ett dumhuvud heller, jag har hyfsat hög IQ och gjorde helt ok på högskoleprovet (fast det var på tiden det var mindre matte).

Vad konstigt, jag ser mig själv som dummare än du och fick VG i matte B utan att ens anstränga mig.

Jag tror det är lätt, om man själv är högutbildad och främst umgås med högutbildade, att tro att man är något slags genomsnitt över intelligensen. Vi som arbetar med folk över hela spektret märker att det finns folk som är så lågbegåvade att man undrar hur de ens kan behålla sin bostad eller sitt arbete.

+ massor!

Jag innan jag blev telefonintervjuare: "Jag måste vara genomsnittsintelligent, jag är ungefär lika smart som alla omkring mig."

Jag efter att ha jobbat som telefonintervjuare och pratat med slumpvis utvalda människor från hela Sverige: "Satan vad dum i huvudet genomsnitssvensken är."

Mantus
2017-09-08, 09:41

Lågintelligenta välfungerande individer är tyvärr överrepresenterade i många ärendetyper och småmål vid tingsrätt i min erfarenhet. Jag tycker väldigt synd om dem då de ofta blir lurade av andra individer utan skrupler. De kan ofta ha arbete och klara en hemmiljö bra men de fallerar totalt när det kommer till abstrakta begrepp och kan inte hantera pengar. De är tyvärr till stor del förlorarna i dagens samhälle där lätta arbeten fasas ut, allt sköts digitalt och allt mer blir abstrakt. Personer som skrattar åt folk som blir lurade av blufföretag och andra uppenbara lurendrejare förstår nog inte att alla tyvärr inte har kapaciteten till den grad av kritiskt tänkande som krävs för att upptäcka när folk ljuger eller tummar på sanningen.

Yes
2017-09-08, 10:01
Eftersom det troligen inte finns någon som kan lära ut är genomsnittssvensken körd.

wintersnowdrift
2017-09-08, 10:04
Är du en högskoleingenjör eller civilingenjör?

Ingetdera, men jag har disputerat i statistik.

Fast nu är det väl inte algebran som sätter stopp i Ma E. Där berörs komplexa tal och analys i en variabel, mer bestämt differentialekvationer och tillämpningar av integralkalkyl. Har man problem med ren algebra är det väl i Ma B det tar emot, snarare.

Nu finns förvisso inte Ma E längre så frågan är väl från början aningen inaktuell.

Jag borde ha citerat. Det var inte en kommentar relaterad till Ma E specifikt utan till resonemanget om huruvida man är man dålig på räkning om man inte kan räkneregler. Det senare ser jag som en algebraisk operation snarare än "räkning" (vilket jag tolkar som "snabbt kunna lägga ihop eller dra ifrån tal till olika summor", en skill man har relativt begränsad användning av f.ö.). Matematik på högre nivå kräver ju ffa förmågan till abstrakt tänkande och logiska resonemang för att kunna härleda/förstå bevis, inte att man är "bra på att räkna".

Yes
2017-09-08, 10:13
Jag tyckte Matte C var svårt, fram tills en ny lärare hade artigheten att berätta vad fan vi höll på med.

”Jasså, detta är en derivata? Kunde ingen förklarat det från början istället för att dressera mig med formler som en jävla schimpans?”

Därför det alltid är bäst att lära sig själv så man slipper hamna i händerna på idioter.

Macroman
2017-09-08, 10:17

Vet faktiskt inte ifall alla svenskar skulle klara det... Inte ens genomsnittssvensken tror jag.

Vad tror ni?

Nej, självklart inte.

Det är jag övertygad om att alla kan, som med allt annat (om vi inte räknar till elit eller toppskiktet av någon disciplin) är det bara en fråga om vilja, motivation och tålamod.

Jag fick göra minst ett omprov på matte A-D. Matte E var den första mattekursen som jag faktiskt klarade utan omprov. Nu pluggade jag iof knappt i gymnasiet som den lata korkskalle jag var, men om jag kan klara matematik E så kan fan alla göra det :d

Att utgå från sig själv är sällan en bra idé när det gäller utfallet för en hel population.

Macroman
2017-09-08, 10:19

Exakt! Smarta människor utgår ofta från sig själv och sitt umgänge och tror det är genomsnittligt. Viket iofs är konstigt och motsäger att de skulle vara smarta...

Scratch89
2017-09-08, 10:28
Exakt! Smarta människor utgår ofta från sig själv och sitt umgänge och tror det är genomsnittligt. Viket iofs är konstigt och motsäger att de skulle vara smarta...

Fast så är det ju generellt. Man dras ju ofta till folk som är som en själva mer eller mindre. Innan jag blev ihop med min nuvarande sambo (som är röd)umgicks jag nästan uteslutande med folk som röstade blått, och som är så liberala att M och L framställdes som S och V, t.ex. :D Träningsfolk hänger med träningsfolk, generellt håller sig folk inom etniska grupper osv.

Diomedea exulans
2017-09-08, 10:30
Fast så är det ju generellt. Man dras ju ofta till folk som är som en själva mer eller mindre. Innan jag blev ihop med min nuvarande sambo (som är röd)umgicks jag nästan uteslutande med folk som röstade blått, och som är så liberala att M och L framställdes som S och V, t.ex. :D Träningsfolk hänger med träningsfolk, generellt håller sig folk inom etniska grupper osv.

Stämmer på mig, jag är ensamvarg och umgås inte med likasinnade.

Nattljus
2017-09-08, 10:32
Stämmer på mig, jag är ensamvarg och umgås inte med likasinnade.
*hug*

MaxTheMarketer
2017-09-08, 11:37

Vad tror ni?

Tjena, naturvetare från gymnasiet (läste Ma A-E, fick faktiskt bara G på Ma A, men VG på resten, så läser bokstäver hellre) och 1 års civilare (den fjolligaste av dem, indek) på universitet.

Jag tror fler personer skulle klara av det än vad de själva tror. Sedan måste vi definiera vad vi menar med klara: få precis G? VG? MVG? Alla rätt på provet?

Men majoriteten skulle säkert behöva kämpa med både förståelsen och främst motivationen att ens vilja lära sig den och därför skulle de flesta ge upp för det skulle kännas som "inte lönt mödan".

Som en streamer, som oxå är genetiker, sa: de flesta människor är rätt lika varandra så de flesta kan lära sig det mesta om de bara får tillräckligt med tid.

Men eftersom det är väldigt få (stort i det hela) som pysslar med just avancerad matematik och uppåt och liknande ämnen, så ger nog de flesta redan upp för de saknar troligen både intresset och motivationen att ens vilja lära sig just detta.

Samtidigt håller jag med dig om att den genomsnittliga människan runtom i världen är relativt korkad (om jag jämför med mig, jämför jag med min farsa så blir dem nog lika "smarta").

Sedan kan man vara "smart" på olika sätt. Min farsa är typ en levande jeopardy-mästare medan jag knappt kan alla största älvar och sjöar i Sverige (noll intresse & noll motivation att lära mig igen efter ha fått MVG i geografi i 9an).

Som sagt var: jag tror fler än dem tror kan klara matte E men de flesta kmr nog ge upp för både intresset och motivationen kmr aldrig vara tillräckligt starkt för dem.

Kom ihåg: alla på YouTube som ser ut att ha fötts med sin talang sög faktiskt en gång i tiden på det dem nu visar som sina "slutresultat" ;)

Macroman
2017-09-08, 12:03
Kom ihåg: alla på YouTube som ser ut att ha fötts med sin talang sög faktiskt en gång i tiden på det dem nu visar som sina "slutresultat" ;)

Confirmation bias. Du ser bara de som är bra på ngt eftersom det som av en händelse råkar vara just dom som lägger upp filmer på Youtube. De som försökt som fan men fortfarande suger på det lägger sällan upp filmer på sina misslyckanden.

MaxTheMarketer
2017-09-08, 12:07
Confirmation bias. Du ser bara de som är bra på ngt eftersom det som av en händelse råkar vara just dom som lägger upp filmer på Youtube. De som försökt som fan men fortfarande suger på det lägger sällan upp filmer på sina misslyckanden.

Precis. Jag har tänkt att bryta den trenden, visst kmr man få många twitch chat i kommentarerna, men förhoppningsvis kan det motivera fler att våga fortsätta kämpa och inte känna att de måste vara bäst i världen för att våga synas på tuben.

xan
2017-09-08, 12:09
Kom ihåg: alla på YouTube som ser ut att ha fötts med sin talang sög faktiskt en gång i tiden på det dem nu visar som sina "slutresultat"

Beror lite på vad det är, men om man når riktigt långt inom ett område så är man oftast väldigt bra på det redan "från början".

Om man fick G i grunskolans nationella i matematik är det nog ingen idé att satsa på teknisk fysik eller liknande.

MartyL
2017-09-08, 12:29
Nej. Jag har en kusin som är halvt retarderad, gick särskola etc, han har gjort massa IQ test på internet och får alltid mellan 70-80. Han klarade aldrig av matte A även fast han försökte flera gånger. Inte en chans i världen att det är möjligt för honom att klara av matte E.

MaxTheMarketer
2017-09-08, 12:50
Beror lite på vad det är, men om man når riktigt långt inom ett område så är man oftast väldigt bra på det redan "från början".

Om man fick G i grunskolans nationella i matematik är det nog ingen idé att satsa på teknisk fysik eller liknande.

På tuben tänkte jag mer musikaliska förmågor, folk som spelar musikinstrument och så vidare. Alla, i princip, lägger bara upp det färdiga resultatet (av goda skäl såklart), så då blir det lätt att tro att de ALDRIG någonsin har "kämpat" att blivit bra på detta.

Det finns dock klipp på "världsklassiga" pianospelare som övar en låt inför en koncert som även då "kämpar" så man får se att även "proffsen" kämpar med det nya i sitt område som de ändå är "mästare" på efter sina cirka 10 000 timmar.

Sedan har vi "genetiska underverk" men dessa är så få och mer bara "circus freaks" att titta på imho (av ren avundsjuka såklart) än att titta på folk som har investerat tid, ansträngning och tålamod för att nå dit dem är idag (vilket är respekt imho).

Jag fick som sagt var bara G i matte A och har haft svårt för att räkna med siffror och även se och förstå visuella matteuppgifter. Men har blivit mkt bättre med det nu att jag kan plugga "högskolematte", alltså 14 år senare efter grundskolan, och frågan är hur många som ens pallar med att vilja hålla på så länge för något.

Vad jag vill påstå är att fler kan klara av mer än dem tror, men de flesta vill ge upp vid minsta motstånd och troligen i dagens generation där man vill slita ännu mindre och swipa mer åt höger och runka med vänstern. Min generation, 89a, var oxå lat sett ifrån 50-70talets generation, så fler och fler kmr att bli "dumihuvve/latare".

Nej. Jag har en kusin som är halvt retarderad, gick särskola etc, han har gjort massa IQ test på internet och får alltid mellan 70-80. Han klarade aldrig av matte A även fast han försökte flera gånger. Inte en chans i världen att det är möjligt för honom att klara av matte E.

Det är klart din halv-retarded kusin inte kommer att klara av det, precis som en blind jävel troligen inte kommer att få bli pilot på grund av förutsättningarna; för extremt exempel alltså. Mycket dåligt representativt urval som statistikerna skulle säga! ;)

MartyL
2017-09-08, 13:03
ja men då är det inte alla

ApexProcyon
2017-09-08, 13:22
”Jasså, detta är en derivata? Kunde ingen förklarat det från början istället för att dressera mig med formler som en jävla schimpans?”

Därför det alltid är bäst att lära sig själv så man slipper hamna i händerna på idioter.

Instämmer till 100%. Många lärares existensberättigande ligger i bristfälliga läromedel. Ifall läromedlen blivit bättre så hade behovet av lärarhandledning minskat rejält.

Hackenschmidt
2017-09-08, 16:05
Givetvis inte.

Vinter
2017-09-08, 16:13
Jag kikade på fördelning av högskoleprovet. Visar ganska tydligt att många inte bemästrar A-B matten. Frågan är om ens hälften av alla skulle klara E.

C.E.J.
2017-09-08, 16:19
franknewton = frågenarkomanen?

spoon
2017-09-08, 16:22
Är frågenarkomanen bannad?

Skickat från min D5803 via Tapatalk

spoon
2017-09-08, 16:26
Jag är hyffsad på huvudräkning men struntade för mycket i skolan så jag bytte matte b mot nån låtsaskurs. Men jag har alltid haft hyfsat lätt för matte. Men jag är inte säker på att jag skulle fixa matte e. Jag har nog hjärnkapacitet till att fixa det. Men jag hade nog inte klarat av att motivera mig till att göra trots att jag hade velat. Det krävs trots allt en del tid och ork för att läsa så mycket.

Spiffy
2017-09-08, 16:35
Behöver väl inte vara linjärt svårare och svårare i heller?
Det behandlar väl olika saker, så någon som klarar e kanske har svårt för c och tvärt om.
Jag har för mig att jag tyckte f var lättare än e.

Mental
2017-09-08, 16:39
Är frågenarkomanen bannad?

Nej?

FrankNewton
2017-09-08, 16:46
franknewton = frågenarkomanen?
Vem e frågenarkomanen?

Sverker
2017-09-08, 17:40
Matte E :confused: Är det 6:e terminen på natur ?

Ja. Har man klarat de tidigare terminerna är det bara tid och hårt arbete som gäller.

Frågenarkomanen
2017-09-08, 18:12
Vem e frågenarkomanen?g

De e jag. Jag gillar att fråga saker och jag är narkoman.

xan
2017-09-08, 18:46
Jag kikade på fördelning av högskoleprovet. Visar ganska tydligt att många inte bemästrar A-B matten. Frågan är om ens hälften av alla skulle klara E.

Högskoleprovets matte är mycket svårare än det man normalt ser i matte A-B.

Bob90
2017-09-08, 18:47
Om någon för övrigt vill ge sig på självstudier i matte så kan jag varmt rekommendera https://www.khanacademy.org/

Att utgå från sig själv är sällan en bra idé när det gäller utfallet för en hel population.
Fast det är ju det enda man med säkerhet kan göra. Man har ju egentligen bara bra koll på sig själv.

Behöver väl inte vara linjärt svårare och svårare i heller?
Det behandlar väl olika saker, så någon som klarar e kanske har svårt för c och tvärt om.
Jag har för mig att jag tyckte f var lättare än e.
Fast matte f (förutsatt att du menar matte diskret, som innehåller tex venndiagram, sant-/ickesant-tabeller, boolesk algebra osv på gymnasienivå) är knappt matte på "det" sättet. Det är i princip bara logik och lite algebra.

Vinter
2017-09-08, 18:58
Högskoleprovets matte är mycket svårare än det man normalt ser i matte A-B.

Med tanke på hur medelbetyget ser ut idag borde det vara cake. Jag hade knappt G i flera matte kurser innan jag läste upp. Men har betydligt bättre på HP. De är vad jag baserar det på.

shut teh face
2017-09-08, 19:06
Jag har ofta väldigt svårt med enklare uppgifter där man får ett par siffror uppslängda i nyllet. Nationella proven fick jag alltid underkänt på G-delarna men klarade VG och MVG utmärkt.

Har egentligen samma problem i jobbet. Kan ha svårt att förstå enklare saker medan jag briljerar i mer avancerade saker. Jag har inte utforskat vad det egentligen handlar om.

Jag tror kanske jag har svårt med minnet vad gäller att komma ihåg vissa saker, fast jag i övrigt har sjukt bra minne.

Vinter
2017-09-08, 19:17
Jag har ofta väldigt svårt med enklare uppgifter där man får ett par siffror uppslängda i nyllet. Nationella proven fick jag alltid underkänt på G-delarna men klarade VG och MVG utmärkt.

Har egentligen samma problem i jobbet. Kan ha svårt att förstå enklare saker medan jag briljerar i mer avancerade saker. Jag har inte utforskat vad det egentligen handlar om.

Jag tror kanske jag har svårt med minnet vad gäller att komma ihåg vissa saker, fast jag i övrigt har sjukt bra minne.

Jag hade liknande problem tidigare, handlade om organisation av problem för mig. Är det avancerat krävs det viss organisation och ordning. Känns en sak enkel blir det mindre organiserat och mer på känsla, vilket visar sig i resultatet. Som att dubbelkolla rimlighet i svaret, när man är mer självsäker.

Jag tror därför att folk har svårare med senare kurser eftersom uppgifterna kräver mer organisation. Fler delar och längre uträkningar.

FrankNewton
2017-09-09, 07:14
Med tanke på högskoleprovet, behöver man bara Matematik A för att skriva 2.0 på matematiken?

xan
2017-09-09, 10:45
Med tanke på högskoleprovet, behöver man bara Matematik A för att skriva 2.0 på matematiken?

Så som jag förstått det behövs bara Matte A & B (eller Matte 1c/1b som det nu heter), ja. Men uppgifterna är mycket krångligare än t ex nationella i nämnda kurser.

Bob90
2017-09-09, 10:48
Så som jag förstått det behövs bara Matte A & B (eller Matte 1c som det nu heter), ja. Men uppgifterna är mycket krångligare än t ex nationella i nämnda kurser.

Precis, det finns ju olika grader i helvetet. Man kan göra riktigt djävulska uttryck, bevis m.m. med bara matte 1.

r1kkie
2017-09-14, 11:03

Parenteser använder man ju bara om man vill addera eller subtrahera föra multiplikation eller division. :smash:

baktung
2017-09-14, 11:21
En extrem andel faller på motivation. Om Ma E hade varit den stora grejen här i livet och lika viktigt som att ta körkort eller följa ett favoritlag eller förlora oskulden eller dricka alkohol på fest, nog fan hade de sett till att få godkänt tillslut. Inte för att alla hade fattat vad de gjorde men godkänt hade de klarat. Istället ser man skolan som en prestigekultur man absolut inte får briljera i, eftersom man vill tillhöra antikulturen. Och matten är liksom kärnan i det man absolut ska ta avstånd från.

Vinter
2017-09-14, 11:30
En extrem andel faller på motivation. Om Ma E hade varit den stora grejen här i livet och lika viktigt som att ta körkort eller följa ett favoritlag eller förlora oskulden eller dricka alkohol på fest, nog fan hade de sett till att få godkänt tillslut. Inte för att alla hade fattat vad de gjorde men godkänt hade de klarat. Istället ser man skolan som en prestigekultur man absolut inte får briljera i, eftersom man vill tillhöra antikulturen. Och matten är liksom kärnan i det man absolut ska ta avstånd från.

Knappt några utbildningar som kräver matte E. Så det är väl mycket för folk som gillar matematik och vill lägga ned den tiden.

FrankNewton
2017-09-14, 11:30
Är det matematik 2c eller bara 1c som behövs för att fixa 2.0 på matematiken på högskoleprovet?

Scratch89
2017-09-14, 12:04
Är det matematik 2c eller bara 1c som behövs för att fixa 2.0 på matematiken på högskoleprovet?

Man behöver förstå räta linjens ekvation och det läste man på den gamla goda tiden i Matte B.

Vinter
2017-09-14, 12:11

Spridda delar. Viktigast är att kunna ställa upp ekvationer snabbt. Geometri, en del formler från 1c-2c. Prioriteringsordning och vara snabb på överslagsräkning.

1c och 2c är grunden. Men man måste träna på att räkna just till provet.

FrankNewton
2017-09-14, 14:26
Hur många % av Sveriges befolkning tror ni klarar av matematik upp till 2c? Om man verkligen försöker dvs... 10,20,30,40,50,60,70,80,90%?

pepplez
2017-09-14, 15:21
Hur många % av Sveriges befolkning tror ni klarar av matematik upp till 2c? Om man verkligen försöker dvs... 10,20,30,40,50,60,70,80,90%?

10. Finns så mycket slödder utan hjärna.

Scratch89
2017-09-14, 15:22
Finns det någon slags översättningstabell för vad 2c innebär, för oss som tog examen för tio år sen?

Mental
2017-09-14, 15:43
Finns det någon slags översättningstabell för vad 2c innebär, för oss som tog examen för tio år sen?

Nej, egentligen inte, det är ganska ommöblerat i kurserna, moment har flyttats osv.

Generellt är det nu 5 nivåer, Matte 1-5.
Matte 1 och 2 är sedan lagd på 3 olika inre nivåer a,b och c.
Matte 3 har två nivåer b och c
Matte 4-5 har inga inre nivåer.

Tanken är att man ska lära sig samma saker, men det är lite olika pedagogik och olika svåra uppgifter beroende på program man går.

Gymnasiematematik:
på yrkesförberedande program läser man Matematik 1a
på Humanistiska och Estetiska läser man Matematik 1b
på Samhällsvetenskapsprogrammet och Ekonomi läser man Matematik 1b och 2b
på Naturvetenskapsprogrammet och Teknik läser man Matematik 1c, 2c och 3c

a-språr är anpassat till olika yrkesprogram
b-spår är medel
c-spår är avancerat

Mental
2017-09-14, 15:47
Här är det man lär sig i Matte 2
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-2

Och det är samma lärandemål i a,b och c, man har bara olika svåra övningsuppgifter och upplägg.

Dvs alla skall lära sig algebra, men i c förväntas man kunna det på en högre nivå än a.