handdator

Visa fullständig version : Vilken matlåda i plast är "minst skadlig"?

MaxTheMarketer
2017-08-24, 23:39
Tjena! I tidigare trådar har jag läst om hur i princip all plast är mer eller mindre
skadlig för ens hälsa på lång sikt i och med kemikalier som absorberas i maten(?)

Samtidigt så har jag inte ekonomin att investera
i en matlåda i glas med rostfritt lock såsom denna:
https://goodforkids.se/glasmatlada-med-rostfritt-lock-1-6-liter-onyx.html

Jag vet att det finns matlådor helt i aluminium men
folk säger att de inte är tillräckligt täta vilket inte
blir roligt när man har dem i ryggsäcken med vätska.

Jag vet oxå att det finns matlådor i glas med plastlock
men då försvinner ju hela principen att vara "plastfri".

Det finns ICA matlådor i plast nere på affären, frågan är
hur "dåliga" dessa är och hur "mindre dåliga" andra matlådor?

Vad säger ni? Vilka matlådor i plast (därav billigare) är "minst dåliga"?

Agitator
2017-08-24, 23:46
Du ska välja en i glas med plastlock med gummipackning.

Ikea säljer och ICA säljer 2 bra varianter.

Ska du ändå köpa plastlådor så låt dem stå några gånger i varmvatten med lite diskmedel 30-40 min. Gör det några gånger och du har blivit av med det mesta som släpps från plasten.

MaxTheMarketer
2017-08-25, 00:22
Tack för svaret! Är det denna du menar från IKEA? Eller vilken menar du?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60328518/

Agitator
2017-08-25, 01:09
Tack för svaret! Är det denna du menar från IKEA? Eller vilken menar du?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60328518/

Ja, fast matelådestorleken man tar till jobbet är denna.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90233788/

Eller ja, ifall man äter massvis så duger 1.5litern du länkade också =)

Om du har plastlådor osv så låt de stå med varmvatten några gånger som sagt, så drar du ut rätt mycket av "gifterna" första omgångerna.

Glaslådor med plastlock är helt klart ett väldigt bra alternativ. Maten behöver ju inte ens vara i kontakt med locket ifall du inte stoppar den smockfull med mat.

Jag har sett samma koncept av matlådor på ICA också. Lite större än den jag länkade. Väldigt bra alternativ också och lättare att gå till ICA än Ikea oftast.

bighulken
2017-08-25, 06:47
Vad menas med detta?......släpper ifrån sig plast osv......

Jag brukar göra en +20 lådor, vart 3:e vecka.....
Men jag använder inte lådorna, mer än till förvaring, och infrysning!!......

Det där med att släppa ifrån sig plast osv, det gäller väl om man värmer de i skåp?......eller......

Sen när det ska värmas, finns det tallrikar osv..........att lägga upp maten på............på mitt arbete, i alla fall.......
........Med vänlig hälsning/........

King Grub
2017-08-25, 07:03
Vad menas med detta?......släpper ifrån sig plast osv.......

Det finns stora anledningar att tro att all plast i vår närvaro skapar hormonstörningar och förgiftar oss och gör oss feta, sjuka och feminina.

bighulken
2017-08-25, 07:10
Det finns stora anledningar att tro att all plast i vår närvaro skapar hormonstörningar och förgiftar oss och gör oss feta, sjuka och feminina.

Kan jag nog också , tro!!....
Att det förgiftar oss, skapar hormonstörningar, samt gör oss sjuka.....

Men feta, är det nog mkt vi själva som står för........leverne osv.......Hepp......................Med vänlig hälsning/

Rickard
2017-08-25, 07:16

Det där blir ju en lite lustig situation när någon sitter med en gammal glasslåda som matlåda och håller tal om faror med GMO, gluten eller vilket hippiesnack som helst.
Glasslådan ska helst vara så välanvänd att den är typ genomskinlig.

King Grub
2017-08-25, 08:09
Kan jag nog också , tro!!....
Att det förgiftar oss, skapar hormonstörningar, samt gör oss sjuka.....

Men feta, är det nog mkt vi själva som står för........leverne osv.......Hepp......................Med vänlig hälsning/

Hormonstörningarna gör att man blir fet. Om hormonerna påverkas så 70 % av det du äter går till fettinlagring i stället för 30 %, även om du äter exakt lika mycket, påverkas givetvis kroppsvikten och skapar övervikt.

https://academic.oup.com/toxsci/article/76/2/247/1686008/Endocrine-Disruptors-and-the-Obesity-Epidemic

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3279464/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2726844/

https://link.springer.com/article/10.1007/s13679-017-0240-4

VoDaresVins
2017-08-25, 09:37
Nu var ju topic just plast, men hur är det med gamla klassiska matlådor i plåt. Är det nån annan nackdel med dom eller? Inte säker men skulle anta de är rostfria.

King Grub
2017-08-25, 09:40
Rostfritt stål och glas har inga negativa hälsoeffekter.

Sheikah
2017-08-25, 10:37
Ja, fast matelådestorleken man tar till jobbet är denna.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90233788/

Eller ja, ifall man äter massvis så duger 1.5litern du länkade också =)

Om du har plastlådor osv så låt de stå med varmvatten några gånger som sagt, så drar du ut rätt mycket av "gifterna" första omgångerna.

Glaslådor med plastlock är helt klart ett väldigt bra alternativ. Maten behöver ju inte ens vara i kontakt med locket ifall du inte stoppar den smockfull med mat.

Jag har sett samma koncept av matlådor på ICA också. Lite större än den jag länkade. Väldigt bra alternativ också och lättare att gå till ICA än Ikea oftast.

Är den lika stor som IKEAs standardmodell i plast?
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6966668&postcount=2

Och, kanske dum fråga, men kan man frysa en matlåda i glas?

King Grub
2017-08-25, 10:43
Det står till och med deklarerat på Ikeas som länkades till i ditt citat.

Sheikah
2017-08-25, 10:46
Det står till och med deklarerat på Ikeas som länkades till i ditt citat.

Attans...

Jämförde lite nu och den är på 0,6 L. Det är lite smått tycker jag.

Agitator
2017-08-25, 10:48
När vi ändå är inne på plast igen. Så har ju frågan berörts tidigare här på kolo.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=7731621#post7731621
Bra svar av Sverker. Frågan är hur nojig man ska vara av sina nuvarande produkter man använder gamla matlådor/shakers osv. Jag har själv glaslådor från ikea sedan 2 år tillbaka bara för att det är med snäpplock.

Men finns väl ingen anledning att köpa plast shakers eller plastmatlådor i framtiden.
Jag skulle dock med gott samvete klara av att köpa 10 matlådor från ICA eller Ikea utan att oroa mig även om glaslådorna har plastlock.

PsykopatVegan
2017-08-25, 13:29

När blev du sån här kritisk pessimist som inte grundar alla dina åsikter på STUDIES? Hehe

:naughty::naughty:

King Grub
2017-08-25, 13:32
Det är baserat på studier.

PsykopatVegan
2017-08-25, 13:33
Det är baserat på studier.

Jaja men snackar vi meeeta?:naughty::naughty:

Förresten du som kan det här med forum, varför räknas inte mina formidabla inlägg till såna här "inlägg" ?

nisse1976
2017-08-25, 14:42
Jaja men snackar vi meeeta?:naughty::naughty:

Förresten du som kan det här med forum, varför räknas inte mina formidabla inlägg till såna här "inlägg" ?

Inlägg i allmänt räknas inte

King Grub
2017-08-25, 14:44
Jag hade haft över 100000 om Allmänt hade räknats. :p

xan
2017-08-25, 15:33

Betyder det att kvinnor blir ännu mer feminina?

Mer plast till folket!

MaxTheMarketer
2017-08-25, 15:43
Hm, jag har rätt stora volymer (dock kaloribegränsat) med mat så får nog bita i sura äpplet å investera i kvalité och vara försiktig med vad jag stoppar ner.

Betyder det att kvinnor blir ännu mer feminina?

Mer plast till folket!

Möjligen även då fetare, vilket inte e lika nice enligt mig efter en viss gräns ;)

pepplez
2017-08-25, 15:59
Man måste ha stora mentala problem om man har så pass stor optinoja att man inte vill förvara maten i en låda i plast.

xan
2017-08-25, 16:06
Möjligen även då fetare, vilket inte e lika nice enligt mig efter en viss gräns ;)

Love 'em thicc girls!

Man måste ha stora mentala problem om man har så pass stor optinoja att man inte vill förvara maten i en låda i plast.

Handlar väl knappast om någon "optinoja"? Finns riktig vetenskap som pekar på att plast är hormonstörande. Verkar inte finnas så mycket belägg just nu dock, vi får se vad som händer framöver.

King Grub
2017-08-25, 16:37

Dumheter. Däremot har man det kanske om man stoppar huvudet i sanden sådär som en struts.

MaxTheMarketer
2017-08-25, 17:46

Det skulle nog läkare på 1970-talet(?) också säga om folk som vägrade "ta en cigg för å koppla av".

Jag följer helt enkelt bara forskningen så gott som det går.

Samtidigt gör jag kompromisser då det inte går att komma undan plast 100% just nu i mitt liv (t.ex. livsmedlen packade i plast samt min belgiska choklad som jag unnar mig då och då).

Plast kan potentiellt, som det ser ut just nu, vara nästa "cigaretter är dåligt för hälsan"-grej som tog lång tid att inse, dock verkar det svårt att peka på direkta effekter än så länge (om jag inte missat någon eller några studier).

Oavsett så gör du som du vill och jag gör som jag vill, och båda lever med att vi lever våra liv olika.

Sheikah
2017-08-25, 20:22
Någon som testat den här?

https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/forvaring/glasburkar/duralex-glasburk-med-plastlock-17-cm/

Bob90
2017-08-26, 00:31
Någon som testat den här?

https://bagarenochkocken.se/fler-produkter/forvaring/glasburkar/duralex-glasburk-med-plastlock-17-cm/

Nackdelen med den jämfört med tex IKEA's är att du kan ställa in ikeas i ugnen och tillaga tex en paj eller "låda" eller nåt i den. Plus att du får ikeas för typ halva priset. Men i övrigt duger den säkert utmärkt till att ha som matlåda.

Agitator
2017-08-26, 01:37
För liten Sheikah.

Köp glaslådor med snäpplock om du ser dem på ICA. Annars leta upp en Ikea och köp deras.

pepplez
2017-08-27, 06:50
Dumheter. Däremot har man det kanske om man stoppar huvudet i sanden sådär som en struts.

Varannat jävla livsmedel vi köper i affären förpackas i plast. Kvarg, bröd, ketchup, kakor, godis. Att förvara sin lagade mat i glas istället för plast kan ju inte vara annat än toppen på isberget.

Ber du om att få dina swebars packade direkt i glasburkar i fabriken för att slippa plastförpackningen?

camarade
2017-08-27, 07:57
Varannat jävla livsmedel vi köper i affären förpackas i plast. Kvarg, bröd, ketchup, kakor, godis.

Sluta köp "mat" som inte är råvaror så ska du se att det inte är speciellt svårt att undvika plast.

Sheikah
2017-08-27, 10:29
För liten Sheikah.

Köp glaslådor med snäpplock om du ser dem på ICA. Annars leta upp en Ikea och köp deras.

Den rymmer ju 1,15 L? Perfekt storlek. IKEAs rymmer 0,6 L eller 1,5 L.

Wain
2017-08-27, 11:41
Sluta köp "mat" som inte är råvaror så ska du se att det inte är speciellt svårt att undvika plast.

Umm, jo. I princip allt kött är paketerat i plast. Samma med all dryck, mjölk, juice, etc (ett fåtal produkter har glas). Grönsaker/frukt går, men ofta används plast där också. Nötter/frön också ofta plast. Sen blir iof överföringen kanske minimal med torra produkter.

MaxTheMarketer
2017-08-27, 23:25
Alright! För att få avslut på tråden så ska jag fixa denna matlåda från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50233790/

1,5 l bör räcka bra för mig och priset är mycket bra tycker jag också.

Så fråga: ska jag lägga locket i varmvatten (37 grader) eller mycket varmt vatten (så det gör ont att ha händerna för länge i vattnet) i 40 minuter ca 3 ggr med diskmedel för att få ur all potentiell skit ur plastlocket innan jag börja använda det?

Ska jag gnugga eller skura något på plasten då eller bara låta det lösas upp utan att göra nått å bara skölja av det? Tack för all hjälp! Jag har inte haft matlådor i flera veckor nu sen jag fick lite plastpanik :D

muddler
2017-08-27, 23:25
Själv säger jag som Theoden 2.55 in angående plastdebatten:

OXIvky9mghA

PsykopatVegan
2017-08-28, 00:42
Varannat jävla livsmedel vi köper i affären förpackas i plast. Kvarg, bröd, ketchup, kakor, godis. Att förvara sin lagade mat i glas istället för plast kan ju inte vara annat än toppen på isberget.

Ber du om att få dina swebars packade direkt i glasburkar i fabriken för att slippa plastförpackningen?

Måste hålla med men vill du vara lite skadeglad kan du påpeka faktumet för King Gruben att han aldrig kan vara säker på om han gör rätt då en studie kan bli puttad åt sidan av en nyare bättre och starkare studie. :naughty::naughty::naughty::naughty:
Eller så kanske man kommer fram till att vetenskap bara är en social konstruktion. hehehe

Men för att vara än mer seriös så är det först och främst skillnad mellan olika plaster och du har helt rätt angående förpackningar. Det mesta ligger i plastförpackningar nuförtiden och ni vet inte hur det låg före det att de förpackade, tänk er, maten kanske förvarades i värsta fetta PVC-säcken!!

Ni som inte vill förvara maten i plastlådor som ni inte värmer borde tänka på maten fram till er tallrik, sedan när ni ändå är inne på det kan ni tänka på alla avgaser i stan och materialet i de byggnaderna ni befinner i er. Plast, asbest, radon. Ja det kan fortsätta och fortsätta.

Själv försöker jag väl leva optimalt men går bara konstatera att det inte går, det slutar med att man får neuroser och sedan ett sammanbrott när det kommer en studie som förkastar allt det man trodde.

Agitator
2017-08-28, 03:30
Alright! För att få avslut på tråden så ska jag fixa denna matlåda från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50233790/

1,5 l bör räcka bra för mig och priset är mycket bra tycker jag också.

Så fråga: ska jag lägga locket i varmvatten (37 grader) eller mycket varmt vatten (så det gör ont att ha händerna för länge i vattnet) i 40 minuter ca 3 ggr med diskmedel för att få ur all potentiell skit ur plastlocket innan jag börja använda det?

Ska jag gnugga eller skura något på plasten då eller bara låta det lösas upp utan att göra nått å bara skölja av det? Tack för all hjälp! Jag har inte haft matlådor i flera veckor nu sen jag fick lite plastpanik :D

Lägg locket lite varmare än ljummet. Du behöver inte överdriva. Gör det några gånger med en klick diskmedel. Du behöver inte överdriva som sagt. Gör det några gånger, så har nog det värsta dragits ut.

I slutändan så kommer din mat inte direkt komma i kontakt med locket om du inte packar lådan smockfull och transporterar den upp och ner till skolan/jobbet/gymmet.

Wain
2017-08-28, 07:32
Lägg locket lite varmare än ljummet. Du behöver inte överdriva. Gör det några gånger med en klick diskmedel. Du behöver inte överdriva som sagt. Gör det några gånger, så har nog det värsta dragits ut.

Låter lite som en vandringssägen, skulle gärna se bevis på detta. Enda studien jag sett visade att läckaget inte minskade i gamla plastflaskor.