Visa fullständig version : Smak- och sammanhållningsmixtur för burgare?
Gillar att göra egna burgare men tycker det är lite jobbigt att ständigt ta fram separata grejer för att förhöja smaken samt göra så att burgarna håller ihop vid stekning. Därför fantiserar jag om att röra ihop en hållbar allt-i-allo-blandning, gärna med följande egenskaper:
- Ge god smak
- Göra så att burgaren inte faller sönder vid stekning
- Inte innehålla för mycket kalorier/socker
- Kunna förvaras ett tag
Det här med att kunna förvaras i kylen skulle man kunna kompromissa med genom att ta bort någon ingrediens som inte håller lika bra (tillsammans med det andra) och tillsätta det när det är dags.
Anledningen till att jag inte bara rör ihop något själv är att jag är väldigt dålig på det här med vad som håller för kylförvaring och hur saker interagerar med varann när de står ett tag i kylen.
Hade varit så himla skönt att ha en färdig formula för det här då det tar mycket tid och fokus från själva matlagningen.
Förslag? Eller tror ni idén är dömd att misslyckas?
StarkaUlf
2017-08-20, 08:38
Kryddor, baconbitar eller baconfett, ostbitar eller att du fyller varje burgare med ost i mitten, liquid smoke om du vill ha lite röksmak.
Toppa sedan med lök/stekt lök (behövs väl inte om du kryddar färsen med lökpulver) eller någon sås när du ska äta dom.
Ett recept som gordon ramsay gjorde, som faktiskt är gott. Testade detta för väldigt många år sedan:
http://side-meat.blogspot.se/2012/01/lelas-famous-burgers.html
Låter gott, ska nog prova det med bacon och ost nästa gång jag gör "ätardagsburgare". Har provat blanda i isterbandsinnehåll ett par gånger och det har blivit ofattbart gott.
Har nyss skaffat en köttkvarn och nu sitter jag och äter känguruburgare :)
Låter gott, ska nog prova det med bacon och ost nästa gång jag gör "ätardagsburgare". Har provat blanda i isterbandsinnehåll ett par gånger och det har blivit ofattbart gott.
Har nyss skaffat en köttkvarn och nu sitter jag och äter känguruburgare :)
Du har alltså köpt färdiga isterband, gröpt ur dem och använt i hamburgersmeten? Riktigt cool idé! Tror jag - får prova själv först! :)
Du har alltså köpt färdiga isterband, gröpt ur dem och använt i hamburgersmeten? Riktigt cool idé! Tror jag - får prova själv först! :)
Ja, jag har blandat ungefär 50/50, hade gärna velat ha så mycket ister som möjligt men kände att det skulle bli för lös röra. Däremot tror jag det hade funkat med senaste uppenbarelsen, nämligen att infrysta ogjorda burgare blir ganska lätta att steka trots lösa grundegenskaper. Och det smakar inte heller sämre utan bättre enligt mig om man fryst in egengjorda burgare först!
Så egentligen vet jag inte om jag ska satsa så mycket på ihophållningsingredienser framöver. Förutom att det ju blir ganska gott med äggula, grädde osv i.
Dock fortfarande intresserad av något förslag på en mixtur man kan röra ihop som man kan ha i en burk i kylen och bara hälla i en burgarsmet och sen är det klappat och klart, dock kanske idén är orimlig om det dröjer flera dagar mellan burgarstekningarna osv.
Senast malde jag kängurufilé och blandade i äggula och lite grädde och psylliumhusk, salt och peppar. Formade burgare på en ugnsplåt som jag sedan la i en tom låda i frysen och stekte sedan burgarna dagen därpå med lite grillkrydda. De höll formen nästan identiskt såsom de frysts in. Åt två såna burgare i vanliga hamburgerbröd och under hade jag lufttorkad skinka, kantareller, "snällost" och hamburgerdressing. Ovanpå gräddfil med rödlök och salladslök. Blev riktigt gott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.