handdator

Visa fullständig version : [Omröstning] Vilken är din favoritpjäs i schack?

Bob90
2017-08-19, 13:23
Valet är alltså inte om vilken pjäs som ni tycker är starkast och inte heller nödvändigtvis vilken pjäs ni oftast väljer att bygger spelet runt. Utan den pjäsen ni tycker mest om att använda på brädet.

Edit: Skriv gärna en motivering till varför ni valt som ni gjort.
Jag gillar löparen pga förmågan att kunna anfalla långt från sidan, ofta så kommer det ganska oväntat också när man flyttar en pjäs som skymmer löparens skottlinje. Sen så är de löjligt starka kring mitten och är även utmärkta att byta med.

King Grub
2017-08-19, 13:25
Tornet!

An Iron Soul
2017-08-19, 13:29
Bonde! (det säger väl mer om mina schak kunskaper).. :d
Jag kan grunderna men har aldrig spelat professionellt så att säga.. :cool:

Bob90
2017-08-19, 13:32
Springaren är väldigt trevlig också, rätt placerad är den väldigt giftig med gafflar och diverse otyg.
Bonde! (det säger väl mer om mina schak kunskaper).. :d
Jag kan grunderna men har aldrig spelat professionellt så att säga.. :cool:
Ptja, bönderna har ju potential att bli vilken pjäs som helst och någon som är bra på att använda bönderna defensivt kan vara riktigt dryg att möta :d

baktung
2017-08-19, 13:35
Spelade mycket med farsan som barn.

Kungen är för stel och klumpig. Bönderna menlösa. Löparna såg så magra och tråkiga ut på vårt bräde. Hästarna hade bara en irriterande stegsekvens. Tornen var sköna men inklämda och deltog så sällan kändes det som. Mitt svar blir därför, ganska torrt kanske, drottningen. Älskade när man fick slå undan farsans drottning och visste att man hade vunnit partiet.

Yes
2017-08-19, 13:37
Jag har ingen direkt favorit. Eftersom omröstningen inte tillåter kärlek till alla får jag väl välja bönderna. De är roliga att spela mot nybörjare som tenderar att bortse från deras vikt.

anvihl
2017-08-19, 13:39
Finns ingen pjäs som för sig själv är lika stark som drottningen, så självklart val...

Minikubik
2017-08-19, 14:20
Jag säger springaren, element of suprise är ledorden här

Sverker
2017-08-19, 14:40
Springaren. Snabb och offensiv.

Som säker tvåa är tornet som gör sin plikt och håller ställningen i slutet av långa partier. Damen byter man ändå bara bort.

blåvitt
2017-08-19, 15:08
Löparen är min favorit, schackets ninjor. Brukar bygga mitt spel på tornen men när man väl kan överraska med en diagonal avrättning är det alltid jäkligt tillfredsställande. Drottningen är nog den jag gillar minst, mest för att motspelare brukar vara så kåta på att plocka den att man måste ge den onödigt mycket försvarsomtanke, samtidigt som hon är så iögoonfallande att hon inte går att använda offensivt mot annat än totala nybörjare

Hanse
2017-08-19, 15:33
Tornet. Stabil, konservativ, trogen, massiv.

spoon
2017-08-19, 16:06
Kan man få ut två hästar centralt så låser man mycket av spelet. Ett skönt irritationsmoment som bara står och provocerar :-D

Skickat från min D5803 via Tapatalk

High1ander
2017-08-19, 16:45
Vad gafflar ni om, springare är bäst.

Järvskan
2017-08-19, 16:55
Häst är bäst! Givet att alltid inleda spelet med att flytta på hästen!

Dåren
2017-08-19, 17:07
Damen såklart!

Blaine
2017-08-19, 17:17
Springare (eller häst som jag hellre föredrar att säga) känns mest spännande överlag. Däremot är en stark linje bönder inte att underskatta heller. De utgör både en fin offensiv/frontlinje i stort antal ("tillsammans är vi starka") samtidigt som de är medvetna om sin roll att försvara adeln. De är benägna att offra sina liv om så behövs.

Sparven från Minsk
2017-08-20, 07:17
Löparen eller tornet. Kan inte bestämma mig, men använder nog i regel löparen mest, men gillar tornet mer :)

Diomedea exulans
2017-08-20, 11:46
Alltid gillat tornet. Det är något manligt och stabilt med det. Skyddar hörnorna. Går rakt i en riktning, utan krusiduller.

Gober
2017-08-20, 12:45
Var med i en klubb som barn. Slängde en svart springare i huvudet på min motståndare under en match och blev utslängd. Säger baserat på det, springare.

Bob90
2017-08-20, 13:01
Var med i en klubb som barn. Slängde en svart springare i huvudet på min motståndare under en match och blev utslängd. Säger baserat på det, springare.

Jag var också med i en schackklubb som barn. Det enda jag kommer ihåg var att en motståndare mitt under spelet (ställningen var ganska fördelaktig för mig men han hade absolut ingen omöjlig position) som bara ställde sig upp och städade skrikandes rent bordet så det flög pjäser åt alla håll och kanter :d

anvihl
2017-08-20, 13:03
Jag var också med i en schackklubb som barn. Det enda jag kommer ihåg var att en motståndare mitt under spelet (ställningen var ganska fördelaktig för mig men han hade absolut ingen omöjlig position) som bara ställde sig upp och städade skrikandes rent bordet så det flög pjäser åt alla håll och kanter :d

Kastade han en svart springare i huvudet på dig? *rolleyes*

Gober
2017-08-20, 13:16

Schack är en tuff sport. PS tror inte det var mig du fick möta i just denna match.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bob90
2017-08-20, 13:18
Kastade han en svart springare i huvudet på dig? *rolleyes*
Schack är en tuff sport. PS tror inte det var mig du fick möta i just denna match.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fullkontaktsport.
Tror jag inte heller, det här var typ kring millennieskiftet :d