handdator

Visa fullständig version : Vad ska man äta för att slippa godissuget?

FrankNewton
2017-08-16, 16:29
Vad ska man äta för att slippa godissuget?

Brukar ta en muffins ca 3-6h innan jag ska sova så jag slipper det jobbiga godissuget som ibland gör att jag inte kan somna.

Försöker äta 1 ordentlig sallad med räkor & lite majonnäs + creme fraiche... Sedan äter jag gärna ris & kyckling med någon god currysås.

Hur som helst så nöjde jag mig med 1 muffins strax innan läggdags... Nu måste jag snarare äta en till muffins mitt på dagen pga godissuget.

Även om jag har bantat 25 kg så börjar jag få en ordentlig svacka just nu gällande godissuget.

Hur gör ni? Samtidigt ska jag fortsätta banta såklart... Får inte vara för onyttigt heller.

Lipservice
2017-08-16, 16:43
Får en speciel smak i munnen när jag blir sötsugen. Ett ljumet glas vatten brukar få det att försvinna. Vet inte varför, men det har funkat för mig.

FrankNewton
2017-08-16, 16:45
Ja eller iskallt vatten, men det är en kortsiktig lösning... Godissuget kommer i ett sådant läge tillbaka efter 1-2h kanske.

Skorpio76
2017-08-16, 17:12
Vad ska man äta för att slippa godissuget?Det är en svår fråga att svara på. Nu äter jag inte alls mycket godis läängre. Jag kan ta choklad om jag k'nner mig sugen. Det är godarw än godis.

ApexProcyon
2017-08-16, 17:20
Man behöver inte ge in för det man är sugen på. Låter du bli att ge in för suget så kanske det avtar till slut.

FrankNewton
2017-08-16, 17:28
Man behöver inte ge in för det man är sugen på. Låter du bli att ge in för suget så kanske det avtar till slut.
Hur kan du sova då? Det blir som att gå och sova när man är törstig. Godissug helt enkelt.

Papa Pepe
2017-08-16, 17:45
Hur kan du sova då? Det blir som att gå och sova när man är törstig. Godissug helt enkelt.

När jag deffade denna vinter vår (5 mån drygt) så käkade jag i princip noll godis. Nu, när jag avslutat deffen och tillåter lite mer äter jag godis ibland. Jag tycker dock jag är mycket oftare sugen på godis nu jämfört med tidigare då jag inte åt nåt alls. Min sensmoral är alltså att ju mer godis man äter, desto mer sugen blir man på att trycka in lite till i fejset. Stämmer på mig iaf.

Fun light och liknande funkar inte heller. Blir bara mer sugen på annat, riktigt sött. Möjligen att cola zero har funkat ibland.

Testa total avhållsamhet från muffins mm i en vecka, ge dig fan på att fixa det, sen utvärdera.

Sheikah
2017-08-16, 18:00
Bara sluta.

Du kan inte sakna något du inte kommer ihåg hur det smakat. Det var så längesen jag åt godis att jag inte minns hur det smakar. Finns inget att vara sugen på. Säkert kommer första månaden vara djävlig men det är bara att bestämma sig.

ApexProcyon
2017-08-16, 18:35

Jag skulle sysselsätta mig istället för att sitta hemma och tråna. Godissug är bara en känsla.

AlexGBG
2017-08-17, 01:08
Bara låta bli. Jag har ätit 6 bitar gott och blandat på ett halvår. Dom bitarna bjöd en kompis på, lagom innan middag när jag var hungrig. Gick sen en promenad hem och det enda jag kunde tänka på var att äta ner godis. Har dessutom runt 4kg godis hemma som jag köpte när jag senast var i Sverige. (Bor i Bangkok så svenskt godis är lite av en raritet här).

Väl hemma var det bara att laga sig en ordentlig middag och äta sig mätt så man inte är hungrig och godissugen.

Så, mitt tips, avstå från allt godis så försvinner suget. Inte ätit chips sen i oktober heller och är ibte sugen på det heller nu :)

mela
2017-08-17, 05:38
Gäller att bryta suget helt, typ en vecka utan socker så försvinner suget.
Fast då gäller det att äta ordentligt under dagen. Minst 2g protein per kroppskilovikt och mycket grönt för att jag ska hålla mig mätt.

När menscykeln är som mest överjävlig och jag ändå är brutalt godissugen tar jag en kvargburk (lindahls osockrade) eller gör sorbet på frysta hallon och tyngre lakritsstrut.

MackeJuve
2017-08-17, 07:13
Detta är givetvis väldigt individuellt, hur starkt suget är etc. Men jag hade liknande cravings tills det att jag gav mig själv ett par sötsaksfria månader. Efter det försvann suget.

Bulta
2017-08-17, 08:09
Först och främst, väldigt bra jobbat att du lyckats kapa av 25 kg!

Det är inte så konstigt att du har ett stort sug för godis när du äter mindre energi än vad du gör åt med.

Vad som fungerat bra för mig är att ha få måltider, äta på fasta tider, gärna äta lite mindre under dagen och äta mycket protein, fibrer och grönsaker. Sen en punkt som möjligen är mest avgörande för att sedan kunna bibehålla vikten är att inte gå efter känslan jämt och ständigt. Är man sötsugen, och även upplever hunger under vissa stunder så får man leva med det.

Har man genomfört en ordentlig viktnedgång är det för de flesta svårare att kunna utgå helt efter kroppens signaler. För mig personligen har jag alltid haft en stor aptit och har behövt bestämma mig för när jag ätit nog och inte gå för mycket på känslan.

Självbehärskning tror mer på än att ha en mängd förbud och dieter likt LCHF eller lågfettskost som ofta är svårare att bibehålla. Förbud och strikta regler tror jag kan lättare kan skapa negativa känslor kring mat, och även blir det svårare att vara i ett socialt sammanhang.

Cykelcykel
2017-08-17, 08:43
Håller med om att man ska sluta helt men annars prova ta en klunk äppelcidervinäger. Tar bort sug efter det mesta.
Funkar säkert med annan vinäger också

JP Morgan
2017-08-17, 10:00
Gillar man godis så tycker jag inte man ska exkludera det enbart i syfte att gå ned i vikt, men det är min åsikt.

Jag brukade hitta alternativ som bestod av kolisar och lite socker, men som samtidigt gav mer mättnadskänsla och var ett "bättre alternativ" än en renodlad godisbit/chokladkaka. Brukade exempelvis göra havregrynsgröt med bär, lite strösocker och en liten chokladbit som fick smälta på.

Blanda in sötsaker i mindre mängder i redan befintlig kost och ta bort något var min långsiktiga lösning. Jag käkar godis och glass varje dag i princip, dock små mängder, men skulle inte ändra på det

MackeJuve
2017-08-17, 10:11
Gillar man godis så tycker jag inte man ska exkludera det enbart i syfte att gå ned i vikt, men det är min åsikt.

Jag brukade hitta alternativ som bestod av kolisar och lite socker, men som samtidigt gav mer mättnadskänsla och var ett "bättre alternativ" än en renodlad godisbit/chokladkaka. Brukade exempelvis göra havregrynsgröt med bär, lite strösocker och en liten chokladbit som fick smälta på.

Blanda in sötsaker i mindre mängder i redan befintlig kost och ta bort något var min långsiktiga lösning. Jag käkar godis och glass varje dag i princip, dock små mängder, men skulle inte ändra på det

Det må fungera för dig, för mig skulle det kräva mer disciplin att äta lite sött varje dag jämfört med att göra sig kvitt suget helt och hållet och därefter äta precis det jag känner för i sötsaksväg vid färre tillfällen.

rooz
2017-08-17, 10:21
Lever på kyckling/rött kött och sallad. Blir jag sugen så dricker jag en shaker kallt vatten.

G_lund
2017-08-17, 10:28
Jag och tjejen käkar mycket morötter/gurka med chipsdipp.

Det är en del malto i dipp-pulvret kan jag tänka mig, men samtidigt är en påse bara 20gram och vi käkar aldrig upp en hel dipp i en sittning.

dodie
2017-08-17, 12:56
Om du vill bli av med suget får du nog skippa muffinsarna. Det känns lite samma sak som att en alkis skulle dricka en lättöl när den vill bli av med sitt ölsug :smash:

edit: Om du nu måste ha nånting att äta bestämt, testa pepperoni lr Jalapenos. Pisslite kalorier, och man tröttnat ganska snabbt när man tagit några för att det är starkt.

King Grub
2017-08-17, 12:58
En rejäl påse lössnask brukar få bort det värsta.

ApexProcyon
2017-08-17, 13:00
En rejäl påse lössnask brukar få bort det värsta.

Jag läste först "en rejäl påse lösmask" och kunde bara nicka instämmande till att det troligtvis skulle fungera.

Dags att ta på sig glasögonen.

Kischen
2017-08-17, 13:08
Köp nån bra proteinkaka. Visserligen är dom i många fall inte långt ifrån godis men dom flesta ligger på 200 kcal vilket inte är hela världen om man håller sig till en.

Omnomnom
2017-08-17, 16:50
Borsta tänderna. Uppfräschning/annan smak i munnen och en psykologisk signal att "nu är det slut".

sweetkarolina
2017-08-17, 16:52
Hur kan du sova då? Det blir som att gå och sova när man är törstig. Godissug helt enkelt.Det är inte så att du börjar bli hungrig igen då när du ska sova?
Jag kan inte heller somna om jag är hungrig, normalt äter jag något lätt precis innan sängen, men är jag fortfarande hungrig går jag upp och äter en skiva knäckebröd.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

FrankNewton
2017-08-17, 17:19
Vad tycker ni om äppelcidervinäger? Ska testa det nu.

ApexProcyon
2017-08-17, 17:25
Vad tycker ni om äppelcidervinäger? Ska testa det nu.

Glöm inte sugrör ifall du planerar att dricka det ofta och värdesätter dina tänder.

FrankNewton
2017-08-17, 18:25
Glöm inte sugrör ifall du planerar att dricka det ofta och värdesätter dina tänder.
Sugröret går inte direkt i halsen, det passerar också tänderna.

AlexGBG
2017-08-18, 07:05

Bättre att vara utan tänder, då äter man långsammare, och har problem att hetsäta hårda godisar.

Bitchtit
2017-08-22, 07:36
Tar o stämmer in med dom som säger om du helt avstår från kakor, godis o liknande så försvinner suget.

Cerberus
2017-08-26, 14:52
Personligen tycker jag sug för diverse skräp infinner sig oftare ju oftare jag äter det. Lyckas jag ersätta den typ av maten med mer mättande o nyttigare alternativ(äter massor av protein-cheesecakes och proteinfluff bl.a) så försvinner suget för skräp för d mesta. Dock är jag ju sugen på mat rent generellt.

Annars tycker jag att försöka bara acceptera visst sug för skräp och strunta i det hjälper. Har även sett studier som visar att spel som kräver mkt av ens arbetsminne, Tetris t.ex, iaf för studien kan ta bort suget för man är fokuserad på spelet. Distraktion och vara lagomt Busy mentalt hjälper extremt.

Mkt kostfiber, oraffinerad mat, grönsaker, protein, frukt, bär, volym och tyngd(proteinfluff e fantastiskt tycker jag rent mtätnadsmässigt). Äter enorma mängder protein.. känner mig mkt mer mätt.

Annars de enda substanser som hjälpt mig döda aptiten för skitmat är div läkemedelsklassade substanser..och det är ingen hälsosam grej.. inget jag rekommenderar.

Periodisk fasta e det enda som någonsin funkat för mig, äta ofta o små måltider gillar jag ej.

Att va lagomt Busy, samt sova nog(sömnbrist ökar sug för skräpmat) plus äta massa brofoods är sånt som hjälper mig iaf. Viss mängd sug står jag ut med.

Simonser
2017-08-27, 08:29
Läs boken "Socker -din värsta fiende" av Robert Lustig.
Han beskriver väldigt bra vad som händer i kroppen när man äter godis och kakor och varför socker skapar beroende efter ännu mer socker.

Det handlar alltså inte om att kontrollera suget och lära sig en stenhård disciplin att låta bli. Det handlar om att bli kvitt suget och beroendet helt och hållet med hjälp av fiberrik mat och frukt.
Den har hjälpt mig och den kan hjälpa dig.

Raschmus
2017-08-28, 10:35
Ta ett stort glas vatten och 1-2 rutor 95% choklad. Äckligt som fan men mitt sötsug brukar försvinna.

Avsluta med att borsta tänderna och gå lägg dig.

Kischen
2017-08-28, 12:44
Läs boken "Socker -din värsta fiende" av Robert Lustig.
Han beskriver väldigt bra vad som händer i kroppen när man äter godis och kakor och varför socker skapar beroende efter ännu mer socker.

Det handlar alltså inte om att kontrollera suget och lära sig en stenhård disciplin att låta bli. Det handlar om att bli kvitt suget och beroendet helt och hållet med hjälp av fiberrik mat och frukt.
Den har hjälpt mig och den kan hjälpa dig.

http://traningslara.se/mer-nonsens-fran-robert-lustig/