handdator

Visa fullständig version : Ersätta ris?

Sheikah
2017-08-13, 19:32
Vad liknar ris, både smak och näringsmässigt?

Vill komplettera mina linser och bönor med någon form av kolhydratskälla rik på metionin och som inte är ris.

Har provat mathavre, men det är inte lika lätt att äta mycket av som vitt ris.

Tips?

King Grub
2017-08-13, 20:27
Quinoa.

An Iron Soul
2017-08-13, 20:28
Bulgur.
Ganska anonym smak om man inte kryddar eller använder någon sorts buljong.
Ungefär samma näringsvärde som ris (utan att vara helt insatt..) Det är iallafall min gissning.

Sheikah
2017-08-14, 06:37
Quinoa.

Bulgur.
Ganska anonym smak om man inte kryddar eller använder någon sorts buljong.
Ungefär samma näringsvärde som ris (utan att vara helt insatt..) Det är iallafall min gissning.

Tack för svar!

Vad skulle vara den bästa kompletterande proteinkällan till baljväxter, avseende proteinkvalité?

skattefusk
2017-08-14, 07:22
Tack för svar!

Vad skulle vara den bästa kompletterande proteinkällan till baljväxter, avseende proteinkvalité?

Kyckling

Sheikah
2017-08-14, 07:23
Kyckling

Om det inte var uppenbart så avsåg jag vegetariska källor.

King Grub
2017-08-14, 07:36
Quinoa ger till och med fullvärdigt protein sig.

Sheikah
2017-08-14, 07:43

Men behöver det alltid vara bättre än tex ris/mathavre? Är det inte mängden kompletterande aminosyror som är viktigast?

skogstanke
2017-08-14, 07:48

var hittar man det relativt billigt?

Beemel
2017-08-14, 10:38
var hittar man det relativt billigt?

ICA, Coop, Willys etc.

xan
2017-08-14, 10:43

http://i.imgur.com/Q6nHLge.png

Var det inte bara soja av vegetabilier som ansågs ha fullvärdigt protein?

z_bumbi
2017-08-14, 11:27
Men behöver det alltid vara bättre än tex ris/mathavre? Är det inte mängden kompletterande aminosyror som är viktigast?

Du får börja med att räkna på de mängder just du tänker äta och sedan jämföra profilerna för de livsmedlen i de mängderna. Generellt om du äter en komplett källa så kommer den att höja allt annat protein då få kompletta protein ligger precis på gränsen för alla essentiella aminosyror. Sen är det ju så enkelt allt i princip alla proteinkällor utom gelatin etc ger komplett protein, det är bara andelen av det protein man får i sig som varierar.

Sheikah
2017-08-14, 11:43
Du får börja med att räkna på de mängder just du tänker äta och sedan jämföra profilerna för de livsmedlen i de mängderna. Generellt om du äter en komplett källa så kommer den att höja allt annat protein då få kompletta protein ligger precis på gränsen för alla essentiella aminosyror. Sen är det ju så enkelt allt i princip alla proteinkällor utom gelatin etc ger komplett protein, det är bara andelen av det protein man får i sig som varierar.

Tack för svar.

Räkning av aminosyror känns lite för mycket för mig. Jag kommer nog i slutändan helt enkelt komplettera mina baljväxter med olika källor som man brukar komplettera med. För att variation förnöjer.

För, är det av praktiskt relevans att börja räkna på exakta mängder aminosyror?

xan
2017-08-14, 12:12
Tack för svar.

Räkning av aminosyror känns lite för mycket för mig. Jag kommer nog i slutändan helt enkelt komplettera mina baljväxter med olika källor som man brukar komplettera med. För att variation förnöjer.

Här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193684) finns någon som räknat lite på aminosyror i spannmål + baljväxter. Tror dock det är lite overkill.

z_bumbi
2017-08-14, 12:44

Äter man 0,5 g protein/kg och dag, bara äter vegetariskt och det från några få källor med låg andel av vissa aminosyror kan det vara en bra idé. Käkar man 1-2 g/ kg och dag och äter blandat så spelar det för det stora flertalet ingen roll.