handdator

Visa fullständig version : Stora mängder godis för styrka..

Bearius
2017-08-09, 12:34
Hur bra eller dåligt är det att under en period för att bygga styrka, äta stora mängder godis utöver maten, om man bortser från munhälsa och diabetesrisk?

Frågan grundar sig att när man läser om hur strongmen och styrkelyftare äter, så brukar stora mängder glass, godis och kakor finnas med. Finns det rentav fördelar med detta utöver att mest gå upp i vikt och komma upp i ett högt kaloriintag?

King Grub
2017-08-09, 12:36
Nej, socker är inte bättre i det syftet än stärkelsebaserade kolhydratkällor, bara ofta lättare att äta stora mängder av.

MackeJuve
2017-08-09, 12:44
Det vanligaste svaret på frågan "Vad är det jobbigaste med att vara strongman?" brukar vara att man måste äta så mycket. Årsjö har bland annat berättat halvt humoristiska historier om hur han gick upp mitt i natten för att äta Snickers. Eftersom att det efter ett en viss kroppsvikt blir jobbigare att hålla vikten än att gå upp i vikt för någon som tränar så blir godis och sötsaker ett sorts hjälpmedel. Hur många som faktiskt äter sötsaker enbart i prestationssyfte(gå upp i vikt) och hur många som äter det för att de är gottegrisar och känner att det är lite skit samma(ska man ha närmare 10000 kcal/dag så skiter man nog i om 1000 av dessa är från godis), det vet jag inte.

Att de ser några andra fördelar än att jobba upp kcal-intaget har jag väldigt svårt att se.