Visa fullständig version : Vad samlar du på?
Trådstarten pga att jag hittade en låda med en hel del prylar som jag glömt bort att jag samlade på.
Jag samlar på knivar (fickknivar, multiverktyg och fastbladare), konstiga små verktyg, mynt och stenar.
Jag har tydligen också samlat på mig en del schackbräden, rensat bort typ fyra bräden med tillhörande pjäser och bestämt mig för att bara behålla två. Ett vanligt i trä och ett lite finare i marmor.
Så vad samlar du på?
Silver, guld, mynt och klockor.
King Grub
2017-07-23, 22:23
Serietidningar(DC och Marvel från USA, Disneyserier på svenska), böcker från vissa författare.
Har som barn samlat på allt möjligt, från frimärken till suddgummin. Samlingarna finns kvar i källaren, men intresset att hålla dom vid liv försvann.
Kompletta samlingar jag har är Kalle Ankas Pocket (alla nummer från och med nummer 1, alla i förstaupplagor och i near mint) och Infocomspel (MS DOS-versioner).
Serietidningar(DC och Marvel från USA, Disneyserier på svenska), böcker från vissa författare.
Har som barn samlat på allt möjligt, från frimärken till suddgummin. Samlingarna finns kvar i källaren, men intresset att hålla dom vid liv försvann.
Kompletta samlingar jag har är Kalle Ankas Pocket (alla nummer från och med nummer 1, alla i förstaupplagor och i near mint) och Infocomspel (MS DOS-versioner).
Jag samlade med på Kalle-pocket när jag var mindre, fan vad coolt det var när motivet från ryggarna på böckerna blev större och större (alltså bilden växte) :D ångrar att jag sålde dem, hade kanske 150st om inte mer, vad finns det idag? Uppåt 400?
svenbanan
2017-07-23, 23:19
Jag har samlat på serietidningar också. Men ledsnade och har sålt massor (för en promille av vad jag betalade). Har man inte ett eget serieantikvariat så är andrahandsmarknaden verkligen helt värdelös.
Dock inte mycket "superhjälteserier" (dvs de typiska Marvel och DC serierna). Mer åt "vuxenserier" som det som gavs ut av Horst Schröder tidigare i diverse svenska översättningar (typ Epix och Pox).
Starke75an
2017-07-24, 05:06
Inget nuförtiden. Samlade på 10-öringar en gång i tiden.
upperkatt
2017-07-24, 05:47
Har Harry Potter-Böckerna, och Sherlock Holmes-böckerna (såklart).
Borde egentligen samla på löv som jag gjorde ett tag, bara att jag får spara dem på ett bra sätt. Finns så många vackra löv i olika färger och form.
Bukfett, skägg, och de främsta verken inom musik och litteratur.
Watership Down - böckerna, olika upplagor, print, osv. Har andra upplagan, 1 print. Har alla figuerna i porslin från 1978s utgåva av filmen. Musiken, vinyl utgåvor - japp allt från Watership Down och Tales from Watership Down.
Samlar även på böcker, bilder och tavlor av kaniner och harar.
Samlar även på Star Trek memorabilia, tricoders, communicator, phasers osv.
En bild på hur Watership Down figuerna i porslin kan se ut - de är från 1978 och handmålade. Detta är inte min bild men den visar Hazel.
http://pre11.deviantart.net/9800/th/pre/i/2013/116/4/4/watership_down_hazel_figurine_by_pookyns_5-d635e3z.jpg
Samlar även på Indiana Jones prylar så att jag kan göra en Cosplay av Raiders indy - de skiljer ju sig emellan filmerna. Jag kommer att göra honom från Raiders. (Han bär en 10 ft lång piska men använder en 8 ft lång om man skall vara trogen filmen).
King Grub
2017-07-24, 08:06
En del av Infocomsamlingen.
http://i.imgur.com/z5OlePv.jpg
En del av Infocomsamlingen.
Det som fångade min blick var samlingen av Lucky Luke *drool*
Nebuchadnezzar
2017-07-24, 08:43
Glöm inte konstiga små mjukdjur. :cool:
Shqypnia
2017-07-24, 09:06
När jag var liten samlade jag på metallgrejen man öppnar en burkläsk med :D
I vuxen ålder samlar jag på pengar bara. Höhö.
sailaways
2017-07-24, 09:38
remixade låtar med en viss artist.... har 1100 st
Shqypnia
2017-07-24, 09:41
remixade låtar med en viss artist.... har 1100 st
Notorious B.I.G? :D
TheOne1994
2017-07-24, 10:16
När jag var liten samlade jag på metallgrejen man öppnar en burkläsk med :D
I vuxen ålder samlar jag på pengar bara. Höhö.
jag med :)
Vilken grej liksom...vågar knappt erkänna...folk tror man är helt blåst :)
svenbanan
2017-07-24, 10:42
Infocom!!! :thumbup:
Back in the day när C64 var allt som fanns så var Infocom min absoluta favorit vad gäller spelföretag.
Samlade på hockeybilder som barn. Mest Elitserien 93-96 typ. När jag var runt 20 köpte jag faktiskt några kort på Tradera för att fylla ut luckorna. Nu ligger allt i en garderob. Runt 3000 bilder allt som allt.
Annars inget seriöst samlande. Försöker göra mig av med tankarna att börja samla så fort de dyker upp, vilket har hänt några gånger. Hade en tid när jag sökte efter något vettigt att samla på men insåg tillslut att samlandet inte skulle få mig att må bättre. Mindre och ändliga volymer kan jag dock tillåta mig själv att köpa hem, som t.ex. muminskålarna i porslin av Arabia.
Tankade enorma mängder musik ett tag också. Har runt 5 TB. Men har blivit för lat på sistone för att inte kunna nöja mig med Youtube.
Diomedea exulans
2017-07-24, 14:02
Inget, är förr snål, samt gillar inte att ha massor grejer att damma av. Annars hade jag nog samlat på McFarlane-leksaker.
sweetkarolina
2017-07-24, 14:07
Har en kaffemugg från (så gott som) alla länder jag varit i, samt har nyligen börjat samla på lite finare vodka.
ApexProcyon
2017-07-24, 14:09
Kalle Anka Pockets och mekaniska tangentbord.
King Grub
2017-07-24, 14:10
Inget, är förr snål, samt gillar inte att ha massor grejer att damma av. Annars hade jag nog samlat på McFarlane-leksaker.
McFarlane - leksaker har jag massor av. :em: Här är Abbey Chase från Danger Girls.
http://i.imgur.com/7pHBy9w.jpg
Mass-Tech
2017-07-24, 14:55
Vet inte om det räknas som att samla, men började prenumerera på Fantomen 94 och har inte medvetet gjort mig av med något nummer.
Intressant att just Kalle Anka-pocket verkar vara något som fler samlar/samlat på... Lade av för ett gäng år sedan men har alla kvar i hyllan. Saknade dock några tidiga nummer.
Infocom!!! :thumbup:
Back in the day när C64 var allt som fanns så var Infocom min absoluta favorit vad gäller spelföretag.
Vadå back in the day?!? Är väl fortfarande i princip bara C64 som finns? :confused:
McFarlane - leksaker har jag massor av. :em: Här är Abbey Chase från Danger Girls.
http://i.imgur.com/7pHBy9w.jpg
Såg honom i Calgary på Calgary Expo. Detta möte var lite som far och son :)
https://flic.kr/p/TMNxp3
Du lyckades smyga in en barbapapa:)
Minikubik
2017-07-25, 03:15
Samlade i många år på drakar. Gör väl egentligen det fortfarande men orkat inte ha dom framme och samla damm så dom ligger i en låda i en källare. Favoriten är en handsnidd i trä, den jag gillar minst är tatueringen på min arm, måste göra om den någon dag så jag blir nöjd :rolleyes:
unsuspected
2017-07-25, 22:15
Samlar på leksaksbilar från länder som längre inte finns och Porsche, främst 911.
Bajsavataren är tillbaka :bpump:
Jag samlar inte på nånting, men har en bror som samlade på simpsons leksaker och film. Tror han har lite över 6000 dvd och blurays nu, ovch en jävla massa leksaker som, precis som alla andras saker, ligger i förråd och samlar damm. Nu samlar han på autografer, och hela hans lägenhet är nedlusad med skiten. Han är verklgien ett avsrkäckande exempel, jag ser allt samlande som en kätting, skräp man aldrig kan göra sig av med för att man investerat alldeles för mycket tid och pengar i det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.