handdator

Visa fullständig version : Tips och tricks för deff?

Imsdal
2017-07-19, 15:52
Nu måste jag börja deffa, har ej orkat göra det och är tvungen att tappa 25kg.

Har ni något jag ska tänka på? Deffat en gång förut, men var bara några mindre kg. Tränar tidigt på morgonen runt 05:00, då har jag tänkt att köra HIIT och styrketräning. Vill få fram sixpacket :Virro

Funderar på om man kan köra en diet på bara shakes?:smash:
Hur lång tid kan det ta att tappa vikten? 6 månader?

Bossebäver
2017-07-19, 15:58

Har ni något jag ska tänka på? Deffat en gång förut, men var bara några mindre kg. Tränar tidigt på morgonen runt 05:00, då har jag tänkt att köra HIIT och styrketräning. Vill få fram sixpacket :Virro

Läs deffguiden. Ta det lugnt i början, att bränna ut sig eller värre, skada sig är bara kontraproduktivt.

Hanse
2017-07-19, 20:33

Normalt brukar man lägga energiintaget så man tappar ca 0,5kg/v. Detta för att minimera förlust av muskelmassa. Är man överviktig kan man ju givetvis tappa mycket mer i början.
När på dagen och vilket program du har för din styrketräning har mindre betydelse. Det viktiga är att du styrketränar hela tiden.
Shakes är ett värdelöst sätt att gå ner i vikt. Bäst är att äta alla sina kalorier i form av bra och näringsrik mat. Drick bara vatten eller drycker med noll kalorier.
Vill inte avskräcka dig men det är möjligt att 25 kilo inte räcker för att få fram sexpacket... ofta måste man ner mycket mer än man tror.
Lycka till. :)

xan
2017-07-19, 21:00
Vad väger du och på vilken längd? Om du ska bli av med 25 KG så är det snarare en drastisk ändring av din livsstil som gäller, inte någon kortsiktig desperat diet med enbart shakes. Lyckas du nå din målvikt men sedan faller tillbaka i gamla vanor så kommer du lägga på dig alla dom där 25 KG igen.

Läs deffguiden så har du en bra grund. Om du vill kan du skapa en journal här så får du en bättre överblick över dina framgångar. Lycka till! :)

Shqypnia
2017-07-19, 22:27
Gå inte för lågt på kcal och spara några växlar. Skippa småätandet HELT fungera för mig. Så fort jag småäter så rör sig inte vågen.

AlexGBG
2017-07-20, 04:20
Jag har gått ner ungefär 25kg fett nu, har gjort det på 18 månader... Att göra det på en tredjedel av tiden låter mastigt.

25kg fett = 225 000 kcal
6 månader = 180 dagar
Underskott per dag = 225 000/180 = 1250 kcal.

Jag har en polare som gick ner ungefär 10kg på ett par månader, han har nu studsat tillbaka till sin ursprungsvikt, medan jag som tagit det lugnare känns mer solid i min vikt och kroppskonstitution.

Som Hanse säger så får man ofta gå ner mycket mer än man tror. Jag hade mitt mål på 82kg när jag började. Nu ligger jag på 74, och ska ner ett par kg till, detta på 183 cm.

Imsdal
2017-07-20, 12:39
Är 175cm lång.
Vägde 70kg sist och då såg man mina rutor, visst det var inte direkt värsta 8% kroppen, men man såg ändå. Väger 95 just nu

TheOne1994
2017-07-20, 13:36
Jag har gått ner ungefär 25kg fett nu, har gjort det på 18 månader... Att göra det på en tredjedel av tiden låter mastigt.

25kg fett = 225 000 kcal
6 månader = 180 dagar
Underskott per dag = 225 000/180 = 1250 kcal.

Jag har en polare som gick ner ungefär 10kg på ett par månader, han har nu studsat tillbaka till sin ursprungsvikt, medan jag som tagit det lugnare känns mer solid i min vikt och kroppskonstitution.

Som Hanse säger så får man ofta gå ner mycket mer än man tror. Jag hade mitt mål på 82kg när jag började. Nu ligger jag på 74, och ska ner ett par kg till, detta på 183 cm.

håller med !

Det är klurigt det där. En del tappar 10 kg men ser ut som en påse skit.
Alla kroppar är olika, tror man får deffa några gånger för att lära sig hur kroppen fungerar och ser ut som "färdig"

Som du skriver Alex, många måste tyvärr dubblera det de sätter som mål.

xan
2017-07-20, 15:45
Är 175cm lång.
Vägde 70kg sist och då såg man mina rutor, visst det var inte direkt värsta 8% kroppen, men man såg ändå. Väger 95 just nu

Hur lever du och vad är det som orsakat den extrema viktuppgången? Äter du mycket skräp så behöver du inte gå all-in just nu och enbart äta broccoli och kyckling varje måltid utan det räcker att utesluta de största kaloribomberna och se vad som händer med vikten. Tanken är ju som sagt att du ska hitta en kost som du kan äta i resten av ditt liv.

Imsdal
2017-07-20, 18:40
Just nu kör jag en typisk "bulk" där jag egentligen käkar allt jag vill, bara jag får i mig rätt mängd protein för dagen.

Rahf
2017-07-20, 22:17
Testa följande justering innan du slår på de största växlarna:

- Skär ned på sockret. Inte kolhydrater överlag då, utan sackaros. Det är ett bra tankesätt för att börja utesluta go'saker som inte tillför mycket annat än kalorier.

- Mindre småätande. Satsa på regelbundna måltider och håll ned på mumsandet.

- Storkok och förberedda måltider spar dig både tid och energi. Att kunna vandra till kyl eller frys och bara plocka fram mat är guld värt. Att kunna kontrollera dess innehåll är desto bättre när du vill ha full koll.

- Välj lite fettsnålare alternativ. Det är också ett sätt att skära ned på kalorierna.

Testa bara att införa några av dessa förändringar under några veckor och se hur det känns för dig. Ju mindre stegen är, desto större chans att det blir vanor istället för jobbiga måsten.

Diomedea exulans
2017-07-20, 22:39
Mitt bästa defftips är att ta det lugnt. Deffa försiktigare än man tror behövs. Hårddeff brukar betyda att styrkan ryker.