handdator

Visa fullständig version : Vikten av protein vid skada samt för enbart styrka?

Wrista
2017-07-11, 14:35
Jag tränar styrketräning endast för att blir stark. Samt att jag vill vara lätt i kroppen för mitt fokus är på löpning. Min undran är om proteinbehovet är stort även om jag bara lägger fokus på styrkan och inte bryr mig om muskelmassa? Just äter jag inte mycket protein, kanske max 1gr per kg kroppsvikt. Skulle min styrka få sig en skjuts om jag gick upp till 1.6-2g protein?

Finns det något samband mellan att råka ut för skador oftare med ett för lågt proteinbehov? Jag tänkte om musklerna och senor och ligamenten mådde bättre av att ha rejält med protein?

Tristan1
2017-07-11, 14:58
Du behöver käka mycket mer protein, kör på 2-2.5 gram

xan
2017-07-11, 16:13
Jag tränar styrketräning endast för att blir stark. Samt att jag vill vara lätt i kroppen för mitt fokus är på löpning. Min undran är om proteinbehovet är stort även om jag bara lägger fokus på styrkan och inte bryr mig om muskelmassa? Just äter jag inte mycket protein, kanske max 1gr per kg kroppsvikt. Skulle min styrka få sig en skjuts om jag gick upp till 1.6-2g protein?

Om ditt mål är att bli stark utan att öka i muskelmassa och vikt kommer dina resultat bli ytterst begränsade, men det kanske är acceptabelt om du satsar på att bli en bra löpare. Mer protein lär hjälpa i varje fall, så länge det inte går ut över mängden kolhydrater du behöver för att orka springa mycket.

Du behöver käka mycket mer protein, kör på 2-2.5 gram

Inb4 någon börjar äta 2g protein per dag och dör. :D

stromming
2017-07-11, 22:14
Inb4 någon börjar äta 2g protein per dag och dör. :D

Bättre det än 2 kg per kilo kroppsvikt som jag hört ett flertal gånger *flex*

Tristan1
2017-07-11, 22:25
Bättre det än 2 kg per kilo kroppsvikt som jag hört ett flertal gånger *flex*

Inb4 ts trodde de var så mycket man skulle käka