Visa fullständig version : Magnus Samuelsson i dag
Frågenarkomanen
2017-07-06, 15:45
Jag vill börja med att tillägga att det här är en tråd där vi håller oss till det vi kan bevisa, eller nåväl: inte bevisa kanske, för det är väldigt svårt att göra, men däremot ska man ha ganska bra belägg för det man säger. Grundlösa påståenden hör inte hit och är OT och därför mot reglerna. Här håller vi oss till det vi vet eller åtminstone är väldigt säkra på. Undantaget är såklart om man klargör att det är något man enbart tror/gissar.
Sedan jag tog upp Magnus Samuelsson i aptråden har den typ hi-jackats. Dessutom finns det intressanta saker att diskutera. Därför är den här tråden helt tillägnad Magnus Samuelsson.
Ett nytt filmklipp:
http://metro.co.uk/2017/04/04/can-former-worlds-strongest-man-magnus-samuelsson-crush-a-watermelon-6553526/
Jag är imponerad. Ser mycket bra ut för sin ålder och delvis längd.
Avklädd överkropp: https://www.instagram.com/p/BS5fQfLgLwG/?taken-by=samuelsson_magnus
Dessutom är han fortfarande skådespelare, här som Clapa i The Last Kingdom:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/33/7b/f7/337bf71f8f8c6169954a70d6b513c540.jpg
Jag är 100 % säker på att han på Instagram påstod/insinuerade att, han även var med i TV-serien Black Sails, men detta har jag i dagsläget inga belägg för.
Förslag på frågor man gärna får svara på (som mitt namn antyder gillar att jag ställe frågor, och här är det fritt fram att tro/spekulera/gissa, på grund av frågornas karaktär):
1. Hur mycket väger karl'n idag, tror vi? Betänk att han är ungefär/nästan 2 meter. Är 125 kg rimligt, eller är det för mycket? Han vägde upp emot 155 när han tävlade. Det är väl inte omöjligt att han gått ner 20 kg fett och 10 kg muskler?
Tränar han ben alls?
BF %? 12? Filmen är nog bättre för att avgöra det, då han på sina bilder, av naturliga skäl, föredrar ljus som förbättrar det visuella intrycket. Om han har 12 % på 125 kg så har han högre FFM än Mr Olympia!
in uppfattning är att MS inte är särskilt populär på Kolozzeum. Antingen är jag galen, eller vad tror ni att detta beror på? Har det enbart att göra med "ryktet" om att han använde fejkade vikter i sina filmer, eller finns det något mer? Stör folk sig på att han kallade sig Världens starkaste man ganska långt efter att han vunnit WSM? Jag tror inte att folk hade brytt sig om hurril här på Kolozzeum, aka Patrik Andersson, hade haft "Världens bästa marklyftare!" ståendes på sin profil. Inte heller om Pelé hade haft "Världens bästa fotbollsspelare" ståendes på sin hemsida. Diskussion om huruvida Pelé har varit eller är världens bästa fotbollsspelare hör inte hit. Jag menar bara att folk på Kolozzeum inte hade stört sig lika mycket på det som på MS.
Beror det på att man föredrar Årsjö, som klart och tydligt har påstått sig vara starkare än MS, och trots detta så är MS otroligt mycket kändare än Årsjö?
Att Årsjö faktiskt är starkare än MS kan jag köpa. Det går till exempel att bevisa att han knäböjt betydligt mer. Och marklyft. MS har som mest dragit 340 kg på tävling.
Men varför skulle MS bli impopulär av detta?
Kom ihåg att påståenden om MS måste kunna bevisas för att inte vara off topic, om man inte klargör att det handlar om att tro/gissa/spekulera, som i mina frågeställningar.
Gör snälla inte tråden till en tråd som handlar om huruvida han bänkade/curlade 270/140 eller inte. Det finns redan flera sådana trådar. Utöver det är ordet fritt!
Frågenarkomanen
2017-07-06, 15:49
Citerar från tråden jag hi-jackade.
Skulle nog gissa närmre 130+. Jag väger strax under 125 på 2m och han har en del mer massa än mig. Åh, fan. Även om han "bara" skulle haft 125 så har han vid en BF om 12 % en högre FFM än Mr Olympia! Kanske inte mer ren muskelmassa men ändock fascinerande att en avdankad Strongman kan nå så högt i FFM.
Men säg att du har rätt, 130 kg. Då har han gått ner 25 kg från när han var som störst (han vägde väl vanligtvis typ 145 men han har varit uppe på 155) - är det så gott som enbart fett han har tappat, eller har muskler rykt också? Vanligtvis är svaret självklart: han har tappat massvis med muskler ... men det är något i ekvationen som är snett.
Till exempel att om han vägde 155 med 30 % (vilket han minst måste ha haft), så hade han 108,5 kg FFM, vilket alltså är mindre än idag @ 125 och 12 % och 110 kg.
WTF - var räknar jag fel?
Har han alltså gått UPP i muskelmassa sedan han slutade träna på heltid och dessutom vägde åtminstone 20 kg mer? Det faller på sin egen orimlighet. I sådana fall måste han ha varit helt ren då, och nu kurar upp över öronen. Vilket antagligen inte heller stämmer (man blir inte WSM ren).
?
svenbanan
2017-07-06, 15:55
Det verkar ju som om vissa stör sig på att han kallat sig "världens starkaste man". Fan vet varför, och fan vet om detta förekommer även utanför detta forum. Argumenten för att det är fel av honom att göra det (från aptråden) är inte särskilt övertygande. Så att det skulle ligga nån slags logik bakom tror jag inte riktigt på. Det är väl den gamla fina jantelagen som gör att folk vill att han inte ska förhäva sig för mycket eller nåt.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 16:04
Det verkar ju som om vissa stör sig på att han kallat sig "världens starkaste man". Fan vet varför, och fan vet om detta förekommer även utanför detta forum. Argumenten för att det är fel av honom att göra det (från aptråden) är inte särskilt övertygande. Så att det skulle ligga nån slags logik bakom tror jag inte riktigt på. Det är väl den gamla fina jantelagen som gör att folk vill att han inte ska förhäva sig för mycket eller nåt. Jantelagen finns väl knappt på Kolozzeum? Men jag vet inte heller varför. Det är som att man automatiskt får ett förakt för en stor svensk idrottsman, helt utan anledning, när man reggar sig här.
Eller så är det grupptryck. "Åh fan den där anatomiexperten Arne Persson ogillar MS. Då gör jag också det!". Vad tror du ... kan inte grupptryck vara en stor anledning? Människan är trots allt otroligt styrd av vad gruppen tycker.
svenbanan
2017-07-06, 16:33
Jantelagen finns väl knappt på Kolozzeum? Men jag vet inte heller varför. Det är som att man automatiskt får ett förakt för en stor svensk idrottsman, helt utan anledning, när man reggar sig här.
Eller så är det grupptryck. "Åh fan den där anatomiexperten Arne Persson ogillar MS. Då gör jag också det!". Vad tror du ... kan inte grupptryck vara en stor anledning? Människan är trots allt otroligt styrd av vad gruppen tycker.
Vaddå grupptryck? Det verkar som om några få tycker på det sättet. Knappast så att det är en åsikt man får automatiskt man reggar sig här.
Men jag har fortfarande inte sett dig presentera var Arne skulle håna Samuelsson...
Det verkar ju som om vissa stör sig på att han kallat sig "världens starkaste man".
han vann ju WSM 1998, men det var väl en massa som inte tävlade då (som jag förstått det)?
och att hans vinst då skulle vara mindre värd eller nå.
edit: verkar ha varit massa skador osv osv.
svenbanan
2017-07-06, 16:37
han vann ju WSM 1998, men det var väl en massa som inte tävlade då (som jag förstått det)?
och att hans vinst då skulle vara mindre värd eller nå
Jag ser fortfarande inte nåt problem.
Jag ser fortfarande inte nåt problem.
inte jag heller, men det är väl eventuellt något man kan gnälla på.
Han har, utan tvekan,nordens bästaste skäggmustasch.
trädgårdsmöbel
2017-07-06, 16:55
Ogillandet beror väl på 270×2 i bänk. Samt bittra strongmen som tyckte Magnus arrangerade dåliga tävlingar (Magnus hade en förkärlek för greppövningar, stenar och överkroppspressar. Bittra ligan tyckte att allt som inte var en variant av blöj eller mark var dåliga grenar)
Frågenarkomanen
2017-07-06, 17:17
Vaddå grupptryck? Det verkar som om några få tycker på det sättet. Knappast så att det är en åsikt man får automatiskt man reggar sig här. Du menar alltså att du inte har märkt att så fort Samuelsson diskuteras så försöker folk göra sig lustiga över honom?
Men jag har fortfarande inte sett dig presentera var Arne skulle håna Samuelsson... Semantik. Att håna honom här är ju omöjligt, eftersom han inte (vad jag vet) befinner sig på Kolozzeum, men som jag skrev så försöker folk alltid (kolla Arnes senaste inlägg för exempel) göra sig lustiga över honom, eller instämmer i kören som hävdar att han ljuger och bluffar.
Detta är ett fenomen som endast finns på svenska internetforum.
och att hans vinst då skulle vara mindre värd eller nå.
edit: verkar ha varit massa skador osv osv. Va? Det stämmer att 5 av 10 i finalen skadade sig, men ingen som hotade Samuelssons plats var skadad. Ahola var inte skadad, och kom 2:a, Pfister var inte skadad, och kom 4:a. Savickas kom inte ens till finalen.
Utöver Ahola vann Samuelsson överlägset, och det skulle han, med största sannolikhet, ha gjort oavsett vem som skadade sig den dagen. Grenarna passade honom utmärkt, och han vann rättvist.
Sedan var tävlingen inte i närheten av lika tung som de brukar vara nuförtiden, men det gäller ju inte bara Samuelsson. Pudzianowski var heller aldrig max-starkast, och är ändå den som vunnit titeln Världens Starkaste Man flest gånger. Tråkigt, men det är ingenting som var unikt just 1998, utan WSM har alltid haft mycket uthållighetsgrenar.
WSM borde handla om just styrka. Behöver inte vara maxningar, eftersom 1RM upp till typ 12 RM följer varandra ganska nära, men det blir löjligt när de starkaste inte har en chans, för att de inte är tillräckligt uthålliga.
Ändå är WSM den tävling som har utan jämförelse högst status av alla tävlingar i Strongman-världen. Nördar/insatta brukar ofta föredra Arnold's Classic Strongman, som är tyngre (men den har inte i närheten av samma status). Där gjorde Samuelsson inte särskilt bra ifrån sig. Han var förvisso inte i toppform, men jag skulle ändå våga påstå att han gjorde bort sig. Han borde ha fejkat en skada för att behålla hedern. Han slog iofs något slags världsrekord, om jag inte missminner mig, i den grenen som skiljde sig från mängden genom att vara lättare.
I överkroppen brukade han inte vara mindre maxstark än någon annan. Det var i primärt böj men även marklyft han var mycket svagare än genomsnittet. Arnolds tävling brukar ha en del tunga underkroppsgrenar.
Menmen: enligt Wikipedia så verkar han ha fått 1000 dollar för besväret ändå. Det är i och för sig inte i närheten av att täcka ens resa + boende, men det kanske tävlingen står för? Det är ju en inbjudnings-tävling, och inte något man tävlar till, så det skulle inte förvåna mig om Arnold betalar allas resa dit.
MasterChief
2017-07-06, 17:26
Det verkar ju som om vissa stör sig på att han kallat sig "världens starkaste man". Fan vet varför, och fan vet om detta förekommer även utanför detta forum. Argumenten för att det är fel av honom att göra det (från aptråden) är inte särskilt övertygande. Så att det skulle ligga nån slags logik bakom tror jag inte riktigt på. Det är väl den gamla fina jantelagen som gör att folk vill att han inte ska förhäva sig för mycket eller nåt.
Herregud vad du yrar.
För övrigt gillar jag MS eftersom han faktiskt har distans till sig själv. Det borde ju vara uppenbart för alla som följt honom. Han tror inte han är någon gladiator eller viking utan ställer glatt upp i Lets dance och Babylissreklam med ett leende på läpparna. Han är en smart och lyckats skapa ett namn för något som många sett som helt obskyrt.
Jag har träffat honom IRL två gånger och han är så jävla stor att man tappar hakan.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 17:30
Ogillandet beror väl på 270×2 i bänk. Samt bittra strongmen som tyckte Magnus arrangerade dåliga tävlingar (Magnus hade en förkärlek för greppövningar, stenar och överkroppspressar. Bittra ligan tyckte att allt som inte var en variant av blöj eller mark var dåliga grenar) Jag tror att mycket grundar sig i det fetade. Trots att han var så pass klen i böj och mark, så var han Sveriges utan jämförelse bästa Strongman i åtminstone ett decennium. Och ännu kändare. Årsjö är inte i närheten av lika känd som Mange. Jag tror, hur dumt det än låter, att det handlar mycket om utseende. Hade Årsjö sett ut som stereotypen/sinnebilden av en viking, så hade han varit mer känd. Det är inte lika coolt/lätt att haussa tjocka någon med Årsjös utseende (som det går tretton på dussinet av), som det är att haussa en 2 meters blond muskelman.
Magnus Samuelsson ser ju än idag - återigen: stereotypiskt - starkare ut än vad Årsjö gör, trots att Årsjö fortfarande är aktiv och Mange pensionerad sen 10 bast.
Sedan får man inte glömma att Samuelsson faktiskt är betydligt mer dekorerad gällande Strongman-tävlingar än vad Årsjö är. Det kan faktiskt också ha med saken att göra, att MS har lyckats bättre i sporten än vad Årsjö har. Han har till och med vunnit Sveriges Starkaste Man fler gånger. Och så WSM-vinsten - Årsjö har aldrig varit i närheten, något MS har flera gånger (5 gånger på podiet). Således kan man inte heller glömma att Samuelsson faktiskt var en bättre Strongman än vad Årsjö är, rent objektivt.
Sedan är kanske Årsjös inofficiella SL-total större än Manges. Men vem fan bryr sig? Ja, bittra Strongmen, kanske ...
Frågenarkomanen
2017-07-06, 17:33
Herregud vad du yrar.
För övrigt gillar jag MS eftersom han faktiskt har distans till sig själv. Det borde ju vara uppenbart för alla som följt honom. Han tror inte han är någon gladiator eller viking utan ställer glatt upp i Lets dance och Babylissreklam med ett leende på läpparna. Han är en smart och lyckats skapa ett namn för något som många sett som helt obskyrt.
Jag har träffat honom IRL två gånger och han är så jävla stor att man tappar hakan.
Nyligen pratade jag med en person som sa precis tvärtom: "han ser större ut på TV än vad han gör i verkligheten", förutom gällande händerna. Det här var ingen liten person men han sa att hans hand fullkomligen uppslukades av Samuelssons.
Har du sett, t ex, Årsjö eller annan svensk strongman, och hur Magnus jämför sig? Det är helt och hållet subjektivt, men det kan ju vara intressant ändå. Eller någon SL-profil.
Du har rätt: Magnus ser/såg faktiskt jävligt stark ut. Starkare än många som faktiskt kanske är starkare.
Det har nog att göra med att han är lång, har breda axlar och stora biceps. Då ser man stor ut. Stor rumpa och erector spinae, som ger en bra SL-total, är inte alls lika visuellt imponerande.
Sedan vet ju faktiskt ingen, förutom han själv, exakt hur stark han var. Lyften registreras ju inte i Strongman, som de gör i SL. Jag är ganska/väldigt insatt i MS, och inte ens jag kan gissa en SL-total. Mark och bänk går att gissa sig till, beroende på tävlingsresultat (och för min del: film-), men böj blir svårt. Och utöver SL-lyften så tillkommer ju en massa olika lyft i Strongman. Något som heller inte registreras och kan läsas i efterhand. Jag tycker att det är skandalöst uselt - det går t ex inte snabbt och översiktligt läsa praktiska resultat från WSM 2007. Man kan sätta sig och kolla på YT, men inte ens där visar de ju allt.
Nyligen pratade jag med en person som sa precis tvärtom: "han ser större ut på TV än vad han gör i verkligheten", förutom gällande händerna. Det här var ingen liten person men han sa att hans hand fullkomligen uppslukades av Samuelssons.
Har du sett, t ex, Årsjö eller annan svensk strongman, och hur Magnus jämför sig? Det är helt och hållet subjektivt, men det kan ju vara intressant ändå. Eller någon SL-profil.
Du har rätt: Magnus ser/såg faktiskt jävligt stark ut. Starkare än många som faktiskt kanske är starkare.
Det har nog att göra med att han är lång, har breda axlar och stora biceps. Då ser man stor ut. Stor rumpa och erector spinae, som ger en bra SL-total, är inte alls lika visuellt imponerande.
Sedan vet ju faktiskt ingen, förutom han själv, exakt hur stark han var. Lyften registreras ju inte i Strongman, som de gör i SL. Jag är ganska/väldigt insatt i MS, och inte ens jag kan gissa en SL-total. Mark och bänk går att gissa sig till, beroende på tävlingsresultat (och för min del: film-), men böj blir svårt. Och utöver SL-lyften så tillkommer ju en massa olika lyft i Strongman. Något som heller inte registreras och kan läsas i efterhand. Jag tycker att det är skandalöst uselt - det går t ex inte snabbt och översiktligt läsa praktiska resultat från WSM 2007. Man kan sätta sig och kolla på YT, men inte ens där visar de ju allt.
Hälsade på honom som hastigast vid ett tillfälle när han var som störst. Är 187cm och ca 100 kilo men har nog aldrig känt mig så dwarfad som då.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 17:45
Hälsade på honom som hastigast vid ett tillfälle när han var som störst. Är 187cm och ca 100 kilo men har nog aldrig känt mig så dwarfad som då.
Ursäkta spammet nu, men skriver samma sak igen: har du sett andra styrkeexperter? Strongmen? OL:are? SL:are? Hur står sig i sådana fall Samuelsson, visuellt, mot dem?
Samuelsson? Ja jäklar, han var bra när han spelade i NHL.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:04
Samuelsson? Ja jäklar, han var bra när han spelade i NHL. När du väl tar dig tid att skriva, kan du inte göra något annat än försöka vara rolig då? Snälla?
Jag fick hans autograf när han lyfte traktorer åt Valtra. Tror inte ens jag vågade säga tack :D
Swedishviking
2017-07-06, 18:24
Ni kivas som en hoper småflickor i precis varenda tråd! ni är ena riktiga bitterf...er.
Bjorneman
2017-07-06, 18:30
Magnus var inte svagare än snittet i marklyft. På WSM 1999 stannade en på 300 och 6/10 på 320, däribland Magnus. Han klarade dessutom 340, men lyckades inte så still med vikten. Senare i hans karriär var han också helt genomsnittlig, dvs runt 340 kg.
Ni kan under inga omständigheter jämföra med nu. De absolut bästa drog runt 400 i många år.
Vi kan ta Svend Karlsen som exempel. Även han en notorisk överdrivare... På Strongman super series i Sverige 2004 gjorde han 355 och Magnus 330 i mark som maxlyft. Skillnaden är inte jättestor. Visst, han kanske var i en liten marksvacka just då men några 425 kg har han aldrig dragit. Dessutom påstod han i radio att han aldrig använt dräkt. Det har jag sett honom göra vid flera tillfällen på strongmantävlingar. Den behöver inte utgöra någon större skillnad, men det uttalandet var lögn.
Minikubik
2017-07-06, 18:34
Jag har alltid gillat ms, verkar vara en riktig lugn och trevlig kille
Jockefoten
2017-07-06, 18:37
Jag vill krama honom, han ser mysig ut.
Pudzianovski
2017-07-06, 18:38
Vi kan ta Svend Karlsen som exempel. Även han en notorisk överdrivare... På Strongman super series i Sverige 2004 gjorde han 355 och Magnus 330 i mark som maxlyft. Skillnaden är inte jättestor. Visst, han kanske var i en liten marksvacka just då men några 425 kg har han aldrig dragit. Dessutom påstod han i radio att han aldrig använt dräkt. Det har jag sett honom göra vid flera tillfällen på strongmantävlingar. Den behöver inte utgöra någon större skillnad, men det uttalandet var lögn.
De hade väl kört rätt många grenar innan då? Med ganska kort vila mellan övningarna har jag för mig (Jag var där om det var det jag tänker på. Nåt fitnessexpo och de körde på en scen?). Inte för att det gör en enorm skillnad men en del iaf.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:43
Magnus var inte svagare än snittet i marklyft. På WSM 1999 stannade en på 300 och 6/10 på 320, däribland Magnus. Han klarade dessutom 340, men lyckades inte så still med vikten. Senare i hans karriär var han också helt genomsnittlig, dvs runt 340 kg.
Ni kan under inga omständigheter jämföra med nu. De absolut bästa drog runt 400 i många år.
Vi kan ta Svend Karlsen som exempel. Även han en notorisk överdrivare... På Strongman super series i Sverige 2004 gjorde han 355 och Magnus 330 i mark som maxlyft. Skillnaden är inte jättestor. Visst, han kanske var i en liten marksvacka just då men några 425 kg har han aldrig dragit. Dessutom påstod han i radio att han aldrig använt dräkt. Det har jag sett honom göra vid flera tillfällen på strongmantävlingar. Den behöver inte utgöra någon större skillnad, men det uttalandet var lögn. Att han inte lyfte 425 då betyder inte att han aldrig har gjort det. Svend Karlsen är känd för att vara väldigt underkroppsstark, och jag är säker på att han dragit 400 i alla fall. Wikipedia säger 425. Drar han inte 370x3 i sin film?
Det är så svårt med styrka för säg att du drar 400 i mark och det går lätt, hur vet man då vad som egentligen hade kunnat gå upp i just det lyftet på just den dagen? 405? 410? Det får man ju tyvärr aldrig reda på.
Sen nästa dag kan man ju ha problem med 380.
Det är ju bara så det fungerar, därför väljer jag att tro folk som säger att de har lyft en viss vikt för jag anser att det vore en larvig sak att ljuga om.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:46
De hade väl kört rätt många grenar innan då? Med ganska kort vila mellan övningarna har jag för mig (Jag var där om det var det jag tänker på. Nåt fitnessexpo och de körde på en scen?). Inte för att det gör en enorm skillnad men en del iaf. Magnus har dragit 340 på tävling. Sådan där bil-marklyft. Han påstår sig ha dragit 375 som mest. Åtminstone står det på Wikipedia. Tror att han påstått något liknande i en pod.
Vad säger du?
Starke75an
2017-07-06, 18:49
När du väl tar dig tid att skriva, kan du inte göra något annat än försöka vara rolig då? Snälla?
DET var roligt. Hehehe
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:50
Det är så svårt med styrka för säg att du drar 400 i mark och det går lätt, hur vet man då vad som egentligen hade kunnat gå upp i just det lyftet på just den dagen? 405? 410? Det får man ju tyvärr aldrig reda på.
Sen nästa dag kan man ju ha problem med 380.
Det är ju bara så det fungerar, därför väljer jag att tro folk som säger att de har lyft en viss vikt för jag anser att det vore en larvig sak att ljuga om. Okej, men för resten av befolkningen så behöver det inte vara larvigt - för vissa kan det vara jätteviktigt och prestigefullt. Styrka har sedan urminnes tider varit något som män har jämfört, skrutit om och tävlat i.
En sak är säker: man har lyft precis det man har lyft. Varken mer eller mindre. Att man har problem med 380 fråntar inte att man dragit 400 tidigare.
Sedan kan man ju ha gjort flera repetitioner på en viss vikt, säg 400, och då kommer man att ta för givet att man kan lyfta mer än 400, och med största sannolikhet så kan man det, men man kan aldrig vara helt säkert förrns man har gjort det.
Man har lyft det man har lyft.
Det är en extremt liten och selektiv skara människor som bryr sig om vad andra har tagit i olika övningar så vad tror ni att man får ut av att ljuga om det? Finns ju absolut ingen människa i Magnus liv som betyder något för honom eller ens någon som är i närheten av att betyda något för hans liv som bryr sig om vad han tar eller hur stark förutom ni som sitter här inne och gillar att ha koll på de.
Bjorneman
2017-07-06, 18:52
När tog han 425 då? Varför sa han det bara helt plötsligt i Maxstyrka radio år 2015? Innan dess har han sagt 410.
Var det för att Johannes hade dragit 420 året innan?
Skitsamma, men det är inte bara Magnus som ljuger.
Edit: 355 var efter några grenar. Då skulle Magnus teoretiskt kunna dra 400 utvilad? Det skulle ju ingen tro på.
Jag vet inte eftersom jag inte själv är så stark, men kan t.ex. marklyftet diffa 70 kg beroende på dagsform?
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:53
DET var roligt. Hehehe Vadå? Åsyftar du den där lilla vitsen jag citerade?
Det är en extremt liten och selektiv skara människor som bryr sig om vad andra har tagit i olika övningar Definitionsfråga. Visst är det väldigt få, om ens någon, som har det som en högt prioriterad fråga, men det är _inte_ en "extremt liten och selektiv skara" som bryr sig om hur mycket man kan lyfta. Det finns trots allt ganska många människor som försöker lyfta så mycket som möjligt.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 18:56
När tog han 425 då? Varför sa han det bara helt plötsligt i Maxstyrka radio år 2015? Innan dess har han sagt 410.
Var det för att Johannes hade dragit 420 året innan?
Skitsamma, men det är inte bara Magnus som ljuger. Jag är helt övertygad om att vad Årsjö har dragit är fullständigt irrelevant för Svend. Jag känner ingendera, så jag vet inte, men varför skulle han bry sig?
Jag vet inte vad Svend har dragit. Jag har sett honom dra, vad som sannolikt är, 370x3 på YT. Det motsvarar nästan 400. Är det omöjligt att han dragit 6 % mer än det?
Vadå? Åsyftar du den där lilla vitsen jag citerade?
Definitionsfråga. Visst är det väldigt få, om ens någon, som har det som en högt prioriterad fråga, men det är _inte_ en "extremt liten och selektiv skara" som bryr sig om hur mycket man kan lyfta. Det finns trots allt ganska många människor som försöker lyfta så mycket som möjligt.
Nu pratar du om lyfta generellt när tråden helt klart handlar om MS.
Och ja, det är en liten skara även hur du vänder och vrider på det. Strongman sänds inte på TV längre och SL/OL har väl bara på senare åren blivit lite populärt igen men hur mainstream det är vågar jag inte svara på.
Bjorneman
2017-07-06, 19:01
Jag är helt övertygad om att vad Årsjö har dragit är fullständigt irrelevant för Svend. Jag känner ingendera, så jag vet inte, men varför skulle han bry sig?
Jag vet inte vad Svend har dragit. Jag har sett honom dra, vad som sannolikt är, 370x3 på YT. Det motsvarar nästan 400. Är det omöjligt att han dragit 6 % mer än det?
Jag är övertygad om att det inte är så. Han bryr sig nog mer än vad någon kan ana. Somliga är sådana.
Han vill ha dragit mest i Skandinavien helt enkelt. Är det så konstigt egentligen?
Min poäng var att det inte bara är Mange som far med osanningar.
rattlesnake61
2017-07-06, 19:38
Svend var nog god för runt 400 i mark. Han drog 7 reps på 320 med vanlig stång på Nordens Starkaste Man 2005 och var säkert lite tyngre på sin off-season dessutom. Nu för tiden verkar ju atleterna inte går ner i vikt lika mycket inför tävling.
Årsjö drog 420kg en gång helt ofattbart gristungt och har sedan dess maxat 400 på tävling. Så dagsform spelar väl en roll.
Hade Karlsen vägt mer hade han säkert också dragit minst 420kg men oavsett var väl han och Årsjö ganska jämnstarka i statiska lyft förutom knäböj där Karlsen var betydligt vassare.
Frågenarkomanen
2017-07-06, 19:48
Är 420 kg skandinaviskt rekord? Var på väg att skriva "nordiskt", men med islänningarna går ju de flesta lyft upp en hel del.
svenbanan
2017-07-06, 20:09
Herregud vad du yrar..
Då är du i gott sällskap då.
Bjorneman
2017-07-06, 20:41
Är 420 kg skandinaviskt rekord? Var på väg att skriva "nordiskt", men med islänningarna går ju de flesta lyft upp en hel del.
Ja. Nordiskt rekord i strongmanmark har Benedikt på 465 kg. Hafthor har gjort 460.
MackeJuve
2017-07-06, 20:58
Är på din sida här, känns inte osannolikt.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Bjorneman
2017-07-06, 21:00
Är på din sida här, känns inte osannolikt.
Det osannolika är att han helt plötsligt kom på siffran 425 så sent som år 2015.
MackeJuve
2017-07-06, 21:03
Det osannolika är att han helt plötsligt kom på siffran 425 så sent som år 2015.
Var har han sagt 410 (eller vad nu skrev) då? Eller jag kan googla iofs.
rattlesnake61
2017-07-06, 21:06
2005 drog han 415kg på Arnold Classic i hummer deadlift, att han då skulle dragit 10 kilo mer med vanlig stång är ganska osannolikt.
Arne Persson
2017-07-06, 21:16
Jantelagen finns väl knappt på Kolozzeum? Men jag vet inte heller varför. Det är som att man automatiskt får ett förakt för en stor svensk idrottsman, helt utan anledning, när man reggar sig här.
Ogillar MS? Inte som person! Ogillar dock överdrifter och osanningar från dom flesta! Bara för att man ifrågasätter så BEHÖVER man inte tycka illa om vederbörande...
Vem bryr sig om osanningar och överdrifter med något så banalt som vem som tagit vad i vilken övning på gymmet.
rattlesnake61
2017-07-06, 22:41
Vad kan Magnus lyft som mest då? Han var ju alltid starkare i ''rörliga'' strongman grenar än i maxlyft men jag gissar på:
Marklyft: 350kg på träning enligt Colin Bryce. Kanske gjort 375kg på träning.
Knäböj: Över 300kg på träning enligt vittnen.
Bänkpress: Nånstans mellan 250 och 290kg.
Stockpress: 165kg på tävling
Pushpress: 170kg på träning enligt han själv.
Jag vill ju ha lite myter inom styrkevärlden. Känns som det är påväg att försvinna... galna lyft folk sägs ha lyft på träning tycker iaf är spännande..men nu filmas ju alllt av alla hela tiden....
Bjorneman
2017-07-07, 00:10
Vad kan Magnus lyft som mest då? Han var ju alltid starkare i ''rörliga'' strongman grenar än i maxlyft men jag gissar på:
Det är nog ganska rimliga antagelser. Jag betvivlar inte hans stockpress, men vilken tävling var det han gjorde 165/170 på?
http://i.imgur.com/9Y0yG0D.png
Frågenarkomanen
2017-07-07, 02:43
Det är nog ganska rimliga antagelser. Jag betvivlar inte hans stockpress, men vilken tävling var det han gjorde 165/170 på?
http://i.imgur.com/9Y0yG0D.png Användaren Filmjölk påstår också att Samuelsson gjort 170 kg i stock:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7484725&postcount=145
Varför skulle han ha hittat på att han sett det?
rattlesnake61
2017-07-07, 07:28
Han gjorde 165kg på tävlingen ''Beauty and the Beast'' 1999 i Hawaii.
Användaren Filmjölk påstår också att Samuelsson gjort 170 kg i stock:
Han kan nog ha gjort 170kg på träning, men tävling tvivlar jag på.
MackeJuve
2017-07-07, 07:52
Han gjorde 165kg på tävlingen ''Beauty and the Beast'' 1999 i Hawaii.
Han kan nog ha gjort 170kg på träning, men tävling tvivlar jag på.
1999? Borde han inte ha gjort mer vid något senare tillfälle? Han bytte ju skepnad lite och blev större under början/mitten av 2000-talet. Kan minnas fel men har för mig att det ändå var en markant storleksökning.
Ursäkta spammet nu, men skriver samma sak igen: har du sett andra styrkeexperter? Strongmen? OL:are? SL:are? Hur står sig i sådana fall Samuelsson, visuellt, mot dem?
Träffat ett antal strongmen, duktiga styrkelyftare och byggare. Att träffa en proffsbyggare i form är mäktigt häftigt för den som gillar muskler men när man själv är huvudet längre så blir det inte samma grej.
Det var lite som när man skakar tass med Arne. Man gnyr lite inombords och undrar när man själv ska bli vuxen ;)
Bjorneman
2017-07-07, 11:10
1999? Borde han inte ha gjort mer vid något senare tillfälle? Han bytte ju skepnad lite och blev större under början/mitten av 2000-talet. Kan minnas fel men har för mig att det ändå var en markant storleksökning.
Precis. Det känns spontant som han blev betydligt starkare på slutet, runt 2007.
rattlesnake61
2017-07-07, 16:43
Precis. Det känns spontant som han blev betydligt starkare på slutet, runt 2007.
Tror också det, 2001 på WSM gjorde han nog 8-10 reps med en 120kg stock, och 2007 på WSM gjorde han 13 reps med en 125kg stock. Pudz gjorde 18...
Swedishviking
2017-07-07, 20:19
tänk vad styrkan inom strongman har ökat på senare år! undrar hur dem äldre strongmens snubbarna skulle stå sig i dag imot dagens strongmens.
Tror Kaz skulle stå sig bra faktiskt.. då han hade råstyrkan som behövs idag..
Vad tror ni?
Frågenarkomanen
2017-07-07, 20:28
tänk vad styrkan inom strongman har ökat på senare år! undrar hur dem äldre strongmens snubbarna skulle stå sig i dag imot dagens strongmens.
Tror Kaz skulle stå sig bra faktiskt.. då han hade råstyrkan som behövs idag..
Vad tror ni? Samtidigt som MS inte skulle klara sig så bra idag så skulle Brian Shaw-liknande figurer varit chanslösa för 10-15 år sedan.
Ja, styrkan har ökat, men på bekostnad av uthållighet och mjölksyratålighet. Jag ser egentligen inget problem med det, eftersom tävlingen heter just "Världens starkaste man", inte "Världens uthålligaste man" eller "Världens bästa crossfitta".
Om MS hade gått upp till 175-200 pannor hade han kunnat vara aktiv och nå goda resultat idag också.
Jag vet inte hur Kaz skulle stå sig idag men det stämmer nog att han är starkare än de som vann WSM "förut". Jag skulle säga att han nog är råstarkast fram tills att Savickas vann 2009.
Magnusson och de som tävlade på den tiden kunde nog ha ett liv vid sidan om strongman.
Nuförtiden är matätning bara det ett heltidsjobb.
trädgårdsmöbel
2017-07-07, 21:05
Ta detta med en nypa salt, då källan är hörsägen. Men jag har hört att Magnus var helt ren första gången han var med på ett WSM, och det var först senare i sin karriär han började dopa sig. Tänk att kvala in i WSM helt jäkla natty.
Användaren Filmjölk påstår också att Samuelsson gjort 170 kg i stock:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7484725&postcount=145
Varför skulle han ha hittat på att han sett det?
Han är bannad av en anledning. :D
rattlesnake61
2017-07-07, 23:27
Tror också det, 2001 på WSM gjorde han nog 8-10 reps med en 120kg stock, och 2007 på WSM gjorde han 13 reps med en 125kg stock. Pudz gjorde 18...
Kom på att det var nedlyft mellan varje rep 2001 så går inte att jämföra.
Ja, styrkan har ökat, men på bekostnad av uthållighet och mjölksyratålighet. Jag ser egentligen inget problem med det, eftersom tävlingen heter just "Världens starkaste man", inte "Världens uthålligaste man" eller "Världens bästa crossfitta".
Brian Shaw vägde 168kg tror jag på sitt första WSM, var inte så råstark då. Undra hur mycket han hade gjort i stocklyft om han vägt 150kg, kanske 140kg? Jag menar han stockpressar ju inte sin kroppsvikt i dagsläget. :d Kanske inte går att jämföra så rakt av.
Swedishviking
2017-07-07, 23:30
Kom på att det var nedlyft mellan varje rep 2001 så går inte att jämföra.
Brian Shaw vägde 168kg tror jag på sitt första WSM, var inte så råstark då. Undra hur mycket han hade gjort i stocklyft om han vägt 150kg, kanske 140kg? Jag menar han stockpressar ju inte sin kroppsvikt i dagsläget. :d Kanske inte går att jämföra så rakt av.
Brian Shaw with a 211kg log press
https://www.instagram.com/p/BQZLsMJFl26/
delta_mats
2017-07-07, 23:33
Ta detta med en nypa salt, då källan är hörsägen. Men jag har hört att Magnus var helt ren första gången han var med på ett WSM, och det var först senare i sin karriär han började dopa sig. Tänk att kvala in i WSM helt jäkla natty.
Ja alltså. Han vägde väl typ "bara" runt 120-125 kg och inte i så extremt bra form heller. Så möjligheten finns väl.
rattlesnake61
2017-07-07, 23:44
Brian Shaw with a 211kg log press
https://www.instagram.com/p/BQZLsMJFl26/
Det ryktas att Shaw väger runt 220kg.
Bjorneman
2017-07-07, 23:58
Styrka är inte linjärt. I synnerhet inte om man väger över 200 kg, men det vet ni väl redan. Men jag förstår vad du menar. ;)
Kazmaier skulle nog klarat sig bra idag med sina förutsättningar. Det pratar han själv ofta om dessutom.
Samuelsson kom enligt honom själv in i strongman av en ren slump. Som vanligt har han dragit flera varianter, men han vann första Sveriges starkaste man 1995 då han råkade vara i närheten. Förmodligen var motståndet ganska beskedligt. Därefter ringde de från WSM och frågade om han ville komma till Bahamas. Resten är historia, men ja han kan mycket väl ha varit "ren" då. Jag vill inte uttala mig om hans "renhet" därefter. Ingen vettig människa kan kalla honom för fuskare i vilket fall som helst.
rattlesnake61
2017-07-08, 00:47
Tror ärligt talat inte han var ren ens 1995, han brukar säga att han tog 200kg i bänk när han var 19? Låter inte så rent men man vet aldrig.
Terry Hollands säger själv att han var ren på sitt första WSM.
Åren efter var Samuelsson självklart dopad, precis som Svend och de andra. Svend drabbades av njursvikt några år sedan, kan haft något att göra med dopingen.
Bjorneman
2017-07-08, 00:53
Tror ärligt talat inte han var ren ens 1995, han brukar säga att han tog 200kg i bänk när han var 19? Låter inte så rent men man vet aldrig.
Åren efter var Samuelsson självklart dopad, precis som Svend och de andra. Svend drabbades av njursvikt några år sedan, kan haft något att göra med dopingen.
Jag vet inte. Man har varit bra naiv förr om åren.
Folk tjatar alltid om "underskatta inte gener". Det gör jag inte heller, men det är ingen som har gener nog till att mäta sig med andra genetiska freak som dessutom är tokdopade.
Hollands? Kanske. Han var stor, knubbig och givetvis stark men kunde inte mäta sig med de bästa det året.
Swedishviking
2017-07-08, 10:14
Det ryktas att Shaw väger runt 220kg.
American strongman, 4-time winner of World's Strongest Man. On his own website, his stats were listed: "Height: 6'8", Weight: 425 lbs" and says he has a 6ft 11 wingspan.
192.776757 kilograms
Årsjö drog väl 7 reps på 200 någonting i mark första gången han testade, 16 år eller vad han var.
Tror inte man ska underskatta hur starka folk kan vara sådär.
Kom det fram till vad han väger? Orkar inte läsa igenom hela tråden, för ointresserad av mannen, men vill veta vad han väger för 125 kg låter skitlite. Jag är 197 cm och 99 kilo och är benrangel.
Wipflash
2017-07-08, 10:33
Jag tog 205 kg i bänk rent när jag var 19, målet var att ta minst lika mycket eller mer som just Magnus så visst går det.
rattlesnake61
2017-07-08, 10:44
Jag tog 205 kg i bänk rent när jag var 19, målet var att ta minst lika mycket eller mer som just Magnus så visst går det.
Du har en poäng där, Magnus gjorde gissningsvis max 250kg i mark vid samma tidpunkt, eftersom bänk var ju hans paradlyft. Vissa lyft har man bara lätt för naturligt och kan bli stark i utan doping.
205 i bänk som 19-åring är inte överdrivet bra för en stor gosse som börjat i tid. Min kompis tog 250 i den åldern.
Frågenarkomanen
2017-07-08, 11:09
Kom det fram till vad han väger? Orkar inte läsa igenom hela tråden, för ointresserad av mannen, men vill veta vad han väger för 125 kg låter skitlite. Jag är 197 cm och 99 kilo och är benrangel.
Enligt egen utsago 135 kg.
Wipflash
2017-07-08, 11:14
205 i bänk som 19-åring är inte överdrivet bra för en stor gosse som börjat i tid. Min kompis tog 250 i den åldern.
Bevis?
Bevis?
Tyvärr. Han har aldrig brytt sig om att tävla eller skylta med sin styrka. Han slutade satsa på bänk efter det också. Kroppsbyggare.
American strongman, 4-time winner of World's Strongest Man. On his own website, his stats were listed: "Height: 6'8", Weight: 425 lbs" and says he has a 6ft 11 wingspan.
192.776757 kilograms
Han brukar underdriva sin vikt. På bilder när han står bredvid Hafthor, som kort innan visar att han väger 195 kg, så ser Brian ut att väga 30 kg mer. På Arnolds ett år vägde han enligt uppgift 220 kg.
Angående Hollands så skrev han nyligen på Facebook: "I have competet at wsm as a lifetime natty. Not many can say that." Det känns spontant lika troligt som att Hafthor skulle ha byggt sin kropp på spenat och fullkornsfrallor.
Angående Magnus så tränade han mest strongmanfokuserat. Han körde t.ex. frontböj i stället för knäböj för att bli bättre på att lyfta sten. Att lägga fokus på något som han bevisligen aldrig kunde tjäna mycket poäng på ändå var onödigt tyckte han. Överkroppsstyrkan, då främst armar och grepp, hade han kunnat matcha de främsta även i dag (även om grepp inte testas i samma utstreckning längre). Bänkpress hade han alltid lätt för, och även om 300 kg lär vara en saftig överdrift så lär han säkert ha kunnat studsbänka 270 - 280 kg med rövlyft.
Angående Kaz så hade han, med sina dåvarande stats, inte haft någonting att säga till om i dag. Han hade kommit sist i pressar över huvudet, han hade inte varit bland de främsta i mark eller böj och han hade inte kunnat hämta mycket i stenar eller truckpull heller.
baktung, får man fråga vem din kompis är?
Det får man. Men jag outar inte någon som inte velat ha med offentlig styrkedemonstration att göra. Jag har bett honom otaliga gånger att gå och slå några svenska rekord men han skiter blankt i världen utanför sitt garagegym. För övrigt har hans farsa bänkat 160 kg på 78 kg kv. som 70-åring, även det på rekordnivå.
Bjorneman
2017-07-08, 12:39
Baktung, nu tog du första pris i "min kompis är bättre än din"-tävlingen.
Han brukar underdriva sin vikt. På bilder när han står bredvid Hafthor, som kort innan visar att han väger 195 kg, så ser Brian ut att väga 30 kg mer. På Arnolds ett år vägde han enligt uppgift 220 kg.
Angående Hollands så skrev han nyligen på Facebook: "I have competet at wsm as a lifetime natty. Not many can say that." Det känns spontant lika troligt som att Hafthor skulle ha byggt sin kropp på spenat och fullkornsfrallor.
Angående Magnus så tränade han mest strongmanfokuserat. Han körde t.ex. frontböj i stället för knäböj för att bli bättre på att lyfta sten. Att lägga fokus på något som han bevisligen aldrig kunde tjäna mycket poäng på ändå var onödigt tyckte han. Överkroppsstyrkan, då främst armar och grepp, hade han kunnat matcha de främsta även i dag (även om grepp inte testas i samma utstreckning längre). Bänkpress hade han alltid lätt för, och även om 300 kg lär vara en saftig överdrift så lär han säkert ha kunnat studsbänka 270 - 280 kg med rövlyft.
Angående Kaz så hade han, med sina dåvarande stats, inte haft någonting att säga till om i dag. Han hade kommit sist i pressar över huvudet, han hade inte varit bland de främsta i mark eller böj och han hade inte kunnat hämta mycket i stenar eller truckpull heller.
Haha, ja, sitter inte Terry Hollands och försvarar att folk är rena i dokumentären om eddie hall?
Bjorneman
2017-07-08, 12:57
Haha, ja, sitter inte Terry Hollands och försvarar att folk är rena i dokumentären om eddie hall?
Nja. Han sa något om att ingen har vunnit WSM ren. Då menade han väl antagligen att han själv minsann är ren. Host... Bullshit.
rattlesnake61
2017-07-08, 14:01
Terry Hollands lär inte vara ren, men han verkar inte vara lika tokdopad som vissa andra. Jämfört med Eddie Hall är han nog i stort sett ren.
Bjorneman
2017-07-08, 14:06
Terry Hollands lär inte vara ren, men han verkar inte vara lika tokdopad som vissa andra. Jämfört med Eddie Hall är han nog i stort sett ren.
Nä, det är nog sant. Den där enorma svällbuken med antydan till magrutor är lite skum. Likadant i Hafthors fall även om den inte är lika stor.
Jaja, det är i stort sett som proffsbyggning. Om ingen är ren så blir det ändå på lika villkor på ett sätt.
rattlesnake61
2017-07-08, 14:15
Nä, det är nog sant. Den där enorma svällbuken med antydan till magrutor är lite skum. Likadant i Hafthors fall även om den inte är lika stor.
Jaja, det är i stort sett som proffsbyggning. Om ingen är ren så blir det ändå på lika villkor på ett sätt.
Det finns nog ett flertal WSM-atleter som dopar sig lika mycket som Eddie Hall men ändå inte kommer i närheten av hans styrka. Genetik, vilja och inställning är väl det som avgör i slutändan vem som vinner.
Bjorneman
2017-07-08, 14:17
Det finns nog ett flertal WSM-atleter som dopar sig lika mycket som Eddie Hall men ändå inte kommer i närheten av hans styrka. Genetik, vilja och inställning är väl det som avgör i slutändan vem som vinner.
Givetvis handlar det inte bara om doping. Det är dock många som verkar tro det.
trädgårdsmöbel
2017-07-08, 15:28
Eddies styrka ligger nog varken främst i genetik, doping eller diet utan i hans mer ordentliga träning. Många andra verkar köra lite basövningar på gymmet med stång, sen är det grenträning som gäller. Eddie tränar ordentligt på gymmet, med flera olika övningar, även isolation för biceps osv. inte bara basövningar med stång utan även hantlar och maskiner.
Baktung, nu tog du första pris i "min kompis är bättre än din"-tävlingen.
Tack Bjorneman! Jag gillar förstapris. Hursomhelst är 205 kg bänk på 19 år inget man behöver doping för som nån insinuerade. Bara häromveckan hade vi på tapeten nån 14-årig kines som tog 240 i bänk eller vad det var. Så Samuelsson var inget underbarn i bänkpress.
Swedishviking
2017-07-08, 17:48
Men vi kan säga att Magnus var rätt stark ändå =)
Men hade han tränat mer böj/deads hade han vunnit flera WSM titlar! men ha nvar ju för "LÅNG" för att bli bra i det... host host.. checka hafthor och shaw dem är längre och vidrigt bra deadlifters... men sedan kröp det fram att Magnus sällan tränade just dem övningarna... för ha var för lång.... men han kstade bort så många vinster på grund av det.
Pudzianovski
2017-07-08, 19:00
VOXrQ3kV4D0
Kul reklam med självdistans :)
Frågenarkomanen
2017-07-08, 19:08
Eddies styrka ligger nog varken främst i genetik, doping eller diet utan i hans mer ordentliga träning. Många andra verkar köra lite basövningar på gymmet med stång, sen är det grenträning som gäller. Eddie tränar ordentligt på gymmet, med flera olika övningar, även isolation för biceps osv. inte bara basövningar med stång utan även hantlar och maskiner. Det gör många strongmen. Det är generellt mer lik styrkeinspirerad bodybuildingträning än renodlad styrke- och framförallt tyngdlyftningsträning.
Det är bro-split med tunga basövningar + grenträning som gäller.
Men vi kan säga att Magnus var rätt stark ändå =)
Men hade han tränat mer böj/deads hade han vunnit flera WSM titlar! men ha nvar ju för "LÅNG" för att bli bra i det... host host.. checka hafthor och shaw dem är längre och vidrigt bra deadlifters... men sedan kröp det fram att Magnus sällan tränade just dem övningarna... för ha var för lång.... men han kstade bort så många vinster på grund av det.
FoolsGold
2017-07-09, 13:34
Det gör många strongmen. Det är generellt mer lik styrkeinspirerad bodybuildingträning än renodlad styrke- och framförallt tyngdlyftningsträning.
Det är bro-split med tunga basövningar + grenträning som gäller.
Ld_NOjOqHSw
Från klippet 04:08:
"Magnus tips för att blir stark:
* Träna fyra dagar, vila en dag.
* Dela in kroppen i fyra grupper. Fokusera på en av grupperna per dag.
* Använd riktigt tunga vikter!
* Genomför övningarna i högt tempo i max en timme!
* Det finns inga genvägar, bara en väg - vägen till gymmet!"
Isanningensnamn
2017-07-10, 11:11
Citerar från tråden jag hi-jackade.
Åh, fan. Även om han "bara" skulle haft 125 så har han vid en BF om 12 % en högre FFM än Mr Olympia! Kanske inte mer ren muskelmassa men ändock fascinerande att en avdankad Strongman kan nå så högt i FFM.
Men säg att du har rätt, 130 kg. Då har han gått ner 25 kg från när han var som störst (han vägde väl vanligtvis typ 145 men han har varit uppe på 155) - är det så gott som enbart fett han har tappat, eller har muskler rykt också? Vanligtvis är svaret självklart: han har tappat massvis med muskler ... men det är något i ekvationen som är snett.
Till exempel att om han vägde 155 med 30 % (vilket han minst måste ha haft), så hade han 108,5 kg FFM, vilket alltså är mindre än idag @ 125 och 12 % och 110 kg.
WTF - var räknar jag fel?
Har han alltså gått UPP i muskelmassa sedan han slutade träna på heltid och dessutom vägde åtminstone 20 kg mer? Det faller på sin egen orimlighet. I sådana fall måste han ha varit helt ren då, och nu kurar upp över öronen. Vilket antagligen inte heller stämmer (man blir inte WSM ren).
?
Med gamla bodybuilders och strong mans vet man aldrig.
Kanske ligger han och myser på en del test?
Varför skulle det vara omöjligt?
För att han är svensk? Skratt
Han låg knappast på 30% fett på 155kg. Det innebär en ffm på strax under 110kg som du säger.
Jag ligger nog på över 100kg. SKulle gissa på 16% kroppsfett på lite över 120kg.
trädgårdsmöbel
2017-07-10, 14:02
Man är faktiskt bra tjock på 30% dessutom. 30% är inte "bulkig" eller "lönnfet" utan nånstans mellan "fet" och "jättefet".
rattlesnake61
2017-07-10, 18:49
Ifall han väger 135kg idag är hans alltså i bättre form nu än vad han var på samma vikt 1996.
Svårt att tro även om han var klenare 1996 jämfört med senare.
Han hade till och med problem med 225kg i däckvält (iofs kanske helt ny gren då):
jPQ016wxqcA?t=59m47s
Ld_NOjOqHSw
Från klippet 04:08:
"Magnus tips för att blir stark:
* Träna fyra dagar, vila en dag.
* Dela in kroppen i fyra grupper. Fokusera på en av grupperna per dag.
* Använd riktigt tunga vikter!
* Genomför övningarna i högt tempo i max en timme!
* Det finns inga genvägar, bara en väg - vägen till gymmet!"
Kan också rekommendera Magnus bok "Stark" den innehåller mycket basic som jag tror de flesta som tränar idag glömt bort eller tror inte funkar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.