handdator

Visa fullständig version : Nytt försök: Äger du en surfplatta?

Yes
2017-06-24, 21:56
Enkel omröstning.

Ni som vill skriva i tråden kan väl svara på hur gammal surfplattan är, om ni har någon, och när eller om ni planerar att köpa en ny.

ApexProcyon
2017-06-24, 21:56
Det är inte din dag idag va? ;)

Edit: Där satt den.

Det blev ett nej för mig, en surfplatta känns som en rullstolsbunden PC.

Yes
2017-06-24, 22:00
Svårt att skriva på paddan, när man ligger pundarlikt i sängen. Nu funkar det dock.

xan
2017-06-24, 22:00
Ser ingen poäng med en stor skärm om man ändå inte har ett tangentbord. Sett att det finns sådana man kan köpa enskilt men då kan man väl lika gärna köra på en liten laptop?

King Grub
2017-06-24, 22:03
Ja, en Nexus 10, men batteriet på den är döende. Inga planer på att köpa en ny surfplatta, då min Honor Note 8 med 6.6"-skärm är fantastisk och har tillräckligt stor skärm.

ApexProcyon
Svårt att skriva på paddan, när man ligger pundarlikt i sängen. Nu funkar det dock.

Jag missade att det faktiskt blev en poll andra försöket. Jag är den sista som ska klaga på slarvig skrift.

Donner
Tar en 10" laptop över en surfplatta alla dagar i veckan.

ApexProcyon
2017-06-24, 22:06
Jag får ta och ändra mitt svar lite, en surfplatta kan ha sina användningsområden. Det har hänt att jag läst böcker i PDF på min iPhone 4. Det är lika påfrestande som det låter, att kunna läsa gratis obskyra böcker och texter på en större skärm vore faktiskt underbart.

King Grub
2017-06-24, 22:08
Serietidningsläsande är perfekt på en platta.

Yes
2017-06-24, 22:23
Ser ingen poäng med en stor skärm om man ändå inte har ett tangentbord. Sett att det finns sådana man kan köpa enskilt men då kan man väl lika gärna köra på en liten laptop?
Det är olika sätt att använda dem på. Plattan väljer du om du gillar touch-interface och vill ha något som funkar i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Jag läser t.ex. hellre böcker på en platta, liggandes i soffan eller sängen. Plattan är mer kompakt och går att ställa upp på flera olika sätt.

Nu är det för min del inte det primära syftet med plattan. Jag har den främst för att rita på. Resten är bara en bonus, men det hade jag lika väl kunnat göra med en mindre och billigare platta.

Jag får ta och ändra mitt svar lite, en surfplatta kan ha sina användningsområden. Det har hänt att jag läst böcker i PDF på min iPhone 4. Det är lika påfrestande som det låter, att kunna läsa gratis obskyra böcker och texter på en större skärm vore faktiskt underbart.
En enkel och billig platta är väl värd pengarna om du vill läsa böcker.

Agitator
2017-06-24, 22:29
Ska man "läsa" saker så skaffar man något bekvämt för ögonen. En kindle eller liknande förslagsvis. :)

Dreas
2017-06-24, 22:29
Sålde nyligen min Nexus 7. Har en iPad 2 med sim, sonen gillar den och har lärt sig hur den fungerar. Jag är glad att vi har den. Kommer köpa en ny när denna dör inte innan om jag får gissa.

Var nöjd med min N7, men den började sega på slutet och jag hade inte någon användning för den på slutet.

StarkaUlf
2017-06-24, 22:34
Jo, fast min hund använder den mer än mig.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b1/6d/bb/b16dbb47678b0b316187c72ba5615926.jpg

svenbanan
2017-06-24, 22:40
Serietidningsläsande är perfekt på en platta.

Hur då?

Jag har problem med att läsa serier på datorn med 23 tums (eller hur stor den nu är) skärm. Skulle helst ställa skärmen på högkant för att få plats med en sida i vettig storlek utan att behöva scrolla nedåt.

Mitt "problem" är att om jag sitter tillbakalutad så är det typ en meter från ögon till skärm. Skärmen i sin tur är ungefär lika hög som en serietidning. För att kunna läsa texten i de flesta scannade serier med ögonen såpass långt från skärmen vill jag typ zooma in 125%. Men då måste jag scrolla nedåt får att se nedersta biten. Det pallar jag inte. Så jag har den på 100%, men måste då sitta mer upprätt eller framåtlutad för att kunna läsa obehindrat.

Hur tusan bär du dig åt på en padda?

King Grub
2017-06-24, 22:52
Då har jag nog bättre ögon än du. Jag läser obehindrat serier på min telefon på en meters avstånd utan att zooma något och utan att ögonen blir irriterade.

Swedishviking
2017-06-24, 22:58

Edit: Där satt den.

Det blev ett nej för mig, en surfplatta känns som en rullstolsbunden PC.

hahaha! bästa jag hört på länge!!!

r3mpuh
2017-06-24, 23:08
Jag har en surfplatta. Tyckte det var sämsta produkten redan innan jag köpte den & den övertygade mig icke. Tror jag kastat in den i förrådet någonstans.

Tobbey
2017-06-24, 23:18
Nej, känner inte behovet av en. Castar Youtube till TVn från telefonen så behöver inte större än skärm, läser fullt dugligt på telefonen de få gånger jag gör det på telefonen. Använder bärbara datorn till allt, ofta kopplad till TVn via hdmi för större skärm sen trådlös mus 2-3 meter från TVn bara.

Yes
2017-06-24, 23:22
Intressanta resultat hittills. När första paddorna kom blev det ett jäkla liv och nu har marknaden minskat de senaste åren. Vissa förståsigpåare menar att det beror på att folk behåller sina plattor längre än förväntat. Kolozzeum säger att intresset helt enkelt är lågt.

För egen del tycker jag paddan är ett av de bästa teknikköp jag gjort och jag väntar leverans på den nya modellen (iPad Pro) trots att den gamla bara är runt ett år gammal.

svenbanan
2017-06-25, 02:50
Då har jag nog bättre ögon än du. Jag läser obehindrat serier på min telefon på en meters avstånd utan att zooma något och utan att ögonen blir irriterade.

På din telefon?

Menar du på allvar att du får plats med en hel sida ur en serietidning på din telfons skärm, utan att behöva scrolla? Den måste ju vara förminskad till en tredjedel av hur stor serietidningens sidor var i pappersformat. Och det kan du alltså läsa obehindrat om du håller telefonen i handen med armen fullt utsträckt (eller egentligen ytterligare en eller ett par decimeter längre bort)?

Ifall det är normalt så lär jag behöva flasklock till glasögon, för jag är inte ens i närheten... :confused:

r3mpuh
2017-06-25, 02:59
Och det kan du alltså läsa obehindrat om du håller telefonen i handen med armen fullt utsträckt (eller egentligen ytterligare en eller ett par decimeter längre bort)?Hur?

J.V
2017-06-25, 04:27
Nej, har inget riktigt behov i dagslaget.

Hade garna haft en for att se film och liknande nar jag pendlar/gor kortare resor som ar langa nog att bli tradiga med bara telefon men for korta for att jag ska orka ta med datorn. Men det ar ocksa det enda den blivit anvand till sa inget jag orkat spendera pengar pa.

svenbanan
2017-06-25, 04:35
Hur?

En meter är lite längre bort från ansiktet än en utsträckt arm. Vill man utföra detta i praktiken så får man väl ha en sån selfiepinne... ;)

grondahl
2017-06-25, 08:29
Har en som jag mest använder för att läsa serier på, funkar kanon. Och streama netflix, babblarna etc.

billmaier
2017-06-25, 08:36
Ja, en iPad Air från 2013. Används dagligen till surfande, serier och musik. Fungerar fortfarande som en ny.

Termy
2017-06-25, 09:12
Har en Sony Xperia Z2 som jag använder dagligen. Serietittande när jag tränar på arc trainer. Läser enbart böcker på platta nu för tiden. Bruka ha en bricka med mat i knäet framför datorn när jag käkar och då ställer jag upp plattan på brickan med sitt fodral så den står av sig självt, så jäkla smidigt. Även att kunna ha alla böcker samlade på ett ställe, utan att heller behöva tänka på vilken sida man är på. Ställa in färg och belysning efter behov. Enkel att greppa om man behöver det. Surfar ibland på den också.

Kryss
2017-06-25, 11:21
Har aldrig kommit på vad jag skulle ha en till riktigt, böcker löses på e-boksläsare och dator används för surf.

Tricklew
2017-06-25, 11:53
Har ingen men funderar på att skaffa en till lite läsande eller serietittande i sängen när tjejen redan har somnat och det känns osympatiskt att slå på TV.

ApexProcyon
2017-06-25, 11:55
Ifall det är normalt så lär jag behöva flasklock till glasögon, för jag är inte ens i närheten... :confused:

Om det inte är så att han är långsynt och ser skarpare en liten bit bort. Det var så det upptäcktes att jag behövde glasögon; jag läste helst saker och ting på en armlängds avstånd.

tumme
2017-06-25, 12:03
För egen del tycker jag paddan är ett av de bästa teknikköp jag gjort och jag väntar leverans på den nya modellen (iPad Pro) trots att den gamla bara är runt ett år gammal.

Vad gör du med plattan? Flickvännen har en som ligger och dammar här hemma, men har aldrig riktigt förstått vad jag ska med den till.

Yes
2017-06-25, 13:20
Vad gör du med plattan? Flickvännen har en som ligger och dammar här hemma, men har aldrig riktigt förstått vad jag ska med den till.
Jag köpte paddan enkom för att rita och måla på. Visade sig att Apples penna är det bästa sen skivat bröd och det finns några, framförallt en, riktigt bra appar. Sen skadar det inte att den är lätt att ta med sig ut.
När Apple annonserade nya iPad Pro med bättre skärm och mer än halverad latens (som redan är riktigt bra) gick det inte att motstå en uppgradering.

Om det inte varit för detta hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en platta. Har inget behov av någon "laptop replacement" som de marknadsförs som och det jag annars använder den till är inte så värst krävande. Den används annars till att läsa böcker, slösurfa och kolla video. Förvisso riktigt trevligt på så vis också.

Duffman
2017-06-25, 13:43
Den nya Ipad Pro 12" verkar ju sinnessjukt imponerande och smidig. Och dyr.... http://www.ljudochbild.se/test/ipad-pro-2017

King Grub
2017-06-25, 13:51
En spottstyver. Bara att hosta upp.

exevision
2017-06-25, 14:15
Ja. Vi har tre i vårt hushåll (jag och min fru).
Våra stationära datorer (fem i drift) används dock betydligt mer.
Självklart har jag ett ståbord!

Minikubik
2017-06-25, 14:19
Enkel omröstning, svår fråga. Jag har ingen men ungarna har två och deras mamma en. Gissningsvis runt 1-2 år gamla

Yes
2017-06-25, 14:30
Den nya Ipad Pro 12" verkar ju sinnessjukt imponerande och smidig. Och dyr.... http://www.ljudochbild.se/test/ipad-pro-2017
Lite märklig jämförelse på slutet, mot MacBook Air. Nya iPad Pro är snabbare och har mycket bättre skärm. Här finns en jämförelse mot MacBook Pro:
https://9to5mac.com/2017/06/14/ipad-pro-versus-macbook-pro-speed-tests/

Apple lär med A10X-chipet flåsa Intel i hälarna vad gäller IPC, vilket i sig bådar för en intressant utveckling tillsammans med Microsoft som ger stöd för ARM-processorer i Windows.

För min del var priset lätt att motivera. Jag ville ha en skärm jag kunde rita direkt på, istället för en platta på bordet jag ritar på medan jag kollar på skärmen.
Wacoms Cintiq 13HD kostar lika mycket som en iPad Pro 12,9". Den kräver dock en sladdhärva som kopplas till dator och ellutag, skärmen är mycket sämre och den är inte lika bra att rita på.
De (Wacom) har också portabla Cintiq's. Ganska stora och klumpiga och skärmarna har inte blivit riktigt bra förrän i senaste modellen, vilken lanserades för nåt halvår sedan. Billigaste av dessa går lös på dryga 19,000Kr och prestandan är inte särskilt imponerande.
Microsofts Surface är läckra men pennan är inget vidare. Priset är också högt, samtidigt som paddan med vissa appar presterar mycket bättre.

I det läget var det inte ett svårt val. Jag hade onekligen prioriterat annorlunda om det inte var så att jag har lite nischat användningsområde. Har liksom inget behov av en bärbar, så det vore konstigt att köpa en ersättare. Och jag skulle aldrig betala 9kkr för slösurfande i sängen och läsa e-böcker. Jag kan dock tänka mig att det kan vara ett alternativ för den som sitter på en gammal bärbar och vill byta ut den.

hahavaffan
2017-06-25, 19:57
Sålde min iPad i vintras, så nu har jag ingen. Använde den jag hade som Sonos-kontroll på fester, och videovisare på semesterresor (läs: nästan aldrig).

MasterChief
2017-06-25, 20:01
Har flera iPads. Älskar dem och 95% av allt surfande sker på dem. Även mycket TV-serier och läsande.

Yes
2017-06-25, 20:02
Sålde min iPad i vintras, så nu har jag ingen. Använde den jag hade som Sonos-kontroll på fester, och videovisare på semesterresor (läs: nästan aldrig).
Ah, klassikern på våra roadtrips: Slira hem till hotellet med varsin kasse öl och lite skräpmat, sen köra Jim Jeffries på paddan. :D