handdator

Visa fullständig version : räkna ut kaloribehov

jp88
2017-06-19, 21:07
har länge varit en tjockis men bestämde mig förra året att gå ner i vikt. började med promenader och att äta mindre mat/godis , på 8 månader gick jag från 110 - 75 kilo.

slutade att banta ett tag men nu ska jag försöka deffa bort det sista fettet på magen men jag vet inte mitt kaloribehov. hur räknar jag ut det på bästa sätt ? har kollat på olika sidor men det står alltid olika.har inget aktivt jobb, tränar nu 1h 6 dagar i veckan och går en mil varje dag med hunden.

ålder: 25
Vikt: 75 kilo
Längd: 178 cm

xan
2017-06-19, 21:26
Riktigt bra framsteg! Grattis.

Allt du behöver finns här:

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Men du kommer ändå att behöva justera siffran som du räknar ut beroende på vad som händer med vikten.

Beemel
2017-06-20, 08:53
"Bästa" (enda??) sättet som är tillförlitligt på individnivå är:
Att under några veckor bokföra allt du stoppar i dig.
Väga dig varje dag
Jämföra medianviktens utveckling från vecka till vecka.
Korrigera det genomsnittliga intaget för att passa till önskat mål.

Ekvationerna ovan kan ju självklart användas för att få ett hum om vart man ska lägga sig under de veckor man provar sig fram.