handdator

Visa fullständig version : Kan man ha astma om man har lika tungt andas in/ut?

svag74
2017-06-07, 17:50
Det verkar sägas att astma ger tungt andas ut, men inte så farligt att andas in?
Men kanske det finns undantag?
Eller det påståendet kanske inte stämmer alls?

leee
2017-06-07, 18:36
Tungt att andas ska det vara med pipande andning sägs det.

shadowfire
2017-06-07, 18:41
Är inte medicinskt kunnig, men är det något som jag har upplevt med astma så är det andning överlag. Ingen skillnad på in/ut. Föreställ dig att någon kör ner en rasp i luftrören och river loss massa bös, sedan står man där och varje andetag är strypt+rosslar/piper/väser.

Gober
2017-06-07, 19:57
Hade astma som barn, tungt både in och ut. Luftröret drog ihop sig och det lät som en visselpipa.

svag74
2017-06-07, 20:35
Tack för bra svar :)

Skumt att en öron-näsa-hals-läkare idag (som iofs inte hade astma som område) sa att astma ger tungt att andas ut, inte in.

Kanske bra dra igång en ny utredning då i alla fall, där astma kan få vara med som alternativ...
När jag orkar :D

Kan visst iofs va inflammation/infektion i luftrör med, eller kanske nån skum allergi, eller.......

Lipservice
2017-06-07, 21:01
Det verkar sägas att astma ger tungt andas ut, men inte så farligt att andas in?
Men kanske det finns undantag?
Eller det påståendet kanske inte stämmer alls?

Friska Luftrör vs Astma Luftrör. Tungt att andas både in som ut.
http://www.astmaochallergilinjen.se/fileadmin/user_upload/astmaochallergilinjen/images/friskt_vs_sjukt_luftror.jpg

Min ansträngningsastma försvann i de sena tonåren, har fortfarande kvar min allergi astma, som främst triggas av pollen, gräs, päls, alger etc.

svag74
2017-06-07, 21:11
Nån med astma som har lite småtrögt andas till och från, i perioder, men som ibland kan få typ helstopp 1-2 dygn så man knappt får nån luft och måste åka in akut?

Fast iofs, jag svarar typ ingenting på mediciner som ska vidga luftrören för astmatiker, så det är kanske det tyngsta argumentet för att det jag har inte är astma utan nåt annat.

shadowfire
2017-06-07, 21:33
Nån med astma som har lite småtrögt andas till och från, i perioder, men som ibland kan få typ helstopp 1-2 dygn så man knappt får nån luft och måste åka in akut?

Fast iofs, jag svarar typ ingenting på mediciner som ska vidga luftrören för astmatiker, så det är kanske det tyngsta argumentet för att det jag har inte är astma utan nåt annat.

Med sådana symptom hade jag inte nöjt mig med varken kolo eller någon skum läkare. Andnöd är inte att leka med, kolla upp det på riktigt innan något riktigt tråkigt händer.

Sohlsken
2017-06-08, 01:09
med sådana symptom hade jag inte nöjt mig med varken kolo eller någon skum läkare. Andnöd är inte att leka med, kolla upp det på riktigt innan något riktigt tråkigt händer.

+1

svag74
2017-06-08, 08:10
Var hos husläkare idag och hon tyckte inte alls det stämmer med vare sig kol eller astma, för det jag har hörs inte i lungorna, utan det låter från halsen.
Det är alldeles för högt upp.
Och dessutom stämmer inte mina väsiga ljud särskilt bra med vare sig astma eller kol.

Men ska få gå till astma och kol avdelning men det dröjer ju en månad eller så, så får jag göra spirometri o.s.v. så kanske man kan få lite mer ledtrådar :)

Hon tyckte också det lät som om jag hade hyfsat bra fart på luften, bara att det väser rejält i halsen när jag tar i så det låter ju helt tokigt, men så är jag lite extra illa där nu också.

svag74
2017-06-08, 10:25
Även fast väser och låter galet, och är tungt att andas, så har jag nog rätt bra sprutt på flödet.

Tar jag ett riktigt djupt andetag så fort jag kan, från rejält utandat, så går det på ~1,5 sekunder.
Om jag istället andas ut så hårt jag kan, från max inandning tills jag känner mig helt tom på luft, så tar det drygt 2 sekunder.
Ovetenskapliga hemmatester med tidtagning på mobilen :cool:

Borde inte vara några katastrofvärden i alla fall tycker jag...inför kommande spirometri alltså...

delta_mats
2017-06-08, 11:15
Man kan ha astma och "prestera" bra på spirometri ändå. Jag har astma som jag medicinerar dagligen för och har alltid legat över normalvärden när jag undersökt mig. Har vid dessa testtillfällen inte haft tungt att andas förstås.

svag74
2017-06-08, 11:58
Man kan ha astma och "prestera" bra på spirometri ändå. Jag har astma som jag medicinerar dagligen för och har alltid legat över normalvärden när jag undersökt mig. Har vid dessa testtillfällen inte haft tungt att andas förstås.

Ja det är ju kol man skiljer ut genom avvikande spirometri.
Men det ska jag förhoppningsvis inte ha heller :)
Men bra testa, ju fler undersökningar desto närmare kommer man väl nån sorts diagnos, eller bara uteslutande av diagnoser, det funkar lika bra för mig :D

delta_mats
2017-06-08, 12:26
Tack för bra svar :)

Skumt att en öron-näsa-hals-läkare idag (som iofs inte hade astma som område) sa att astma ger tungt att andas ut, inte in.

Kanske bra dra igång en ny utredning då i alla fall, där astma kan få vara med som alternativ...
När jag orkar :D

Kan visst iofs va inflammation/infektion i luftrör med, eller kanske nån skum allergi, eller.......

Den läkaren har fel. Det är jobbigt både in och ut. Man får också en ytlig andning där man inte tar fulla andetag.

Se till att undersöka vidare för något galet verkar det vara med dig.

svag74
2017-06-08, 12:32
Se till att undersöka vidare för något galet verkar det vara med dig.

Att man ofta har lite tungt/väsigt att andas, som går lite upp och ned, och som ytterst sällan kan korka igen rejält 1-2 dygn, känns inte som nåt jättegalet tycker jag.
Känner spontant att det borde va en liten naturlig avvikelse bara, överkänslig på nåt sätt.
Men då det tydligen kan va dödliga grejer som ligger bakom så är det ju bara att utreda vidare.

Dock säger ju alla som hört mig att det låter från hals och ej från lungor och det är ju jäkligt positivt då.
Skumt bara att man inte såg några problem i halsen :D

G.W
2017-06-08, 13:00
Har du ångest?

svag74
2017-06-08, 13:06
Har du ångest?

Hade i natt, efter att ha googlat om kol *gah!*
Mindre nu efter snäll läkare *hug*
Men lite ångest har man väl alltid över nåt :D

Mental
2017-06-08, 13:34
Hade i natt, efter att ha googlat om kol *gah!*
Mindre nu efter snäll läkare *hug*
Men lite ångest har man väl alltid över nåt :D

Om du inte röker är risken för kol ytterst låg. Visst det förekommer, men riktigt riktigt sällsynt.

svag74
2017-06-08, 14:57
Om du inte röker är risken för kol ytterst låg. Visst det förekommer, men riktigt riktigt sällsynt.

Aldrig rökt.
Verkar va tredje vanligaste dödsorsaken, och 1/5 får det utan att ha rökt.
Så troligen sjukt vanligt, men som sagt, det ska liksom vid astma inte väsa högt upp i halsen.
Och som ickerökare ska man troligen vara en rejäl bit över 40 innan man märker något överhuvudtaget.

Men är väl bra utreda vidare och få göra spirometri osv i vilket fall.

Tjuckot
2017-06-08, 16:43
spirometri är ju bra början. då kan man få göra test före och efter inhalering av medicin osv för att se vad för resultat det ger.

I annat fall antar jag de kan göra en bronkoskopi också.. ner med kamera och kolla.

svag74
2017-06-08, 17:10
spirometri är ju bra början. då kan man få göra test före och efter inhalering av medicin osv för att se vad för resultat det ger.

I annat fall antar jag de kan göra en bronkoskopi också.. ner med kamera och kolla.

Med tanke på hur jävligt det var att bara (via näsan med "tunn" slang) gå ner till stämbanden, så tror jag inte gärna man vill ha en tjockare slang som ska vidare långt ner...
Är väl inte som gastroskopi visserligen, men lär ju inte va så kul heller.
Men om någon säger att det är absolut nödvändigt längre fram så kanske man får ställa upp på det med :D
Annars har jag ju en klockrent fin CT från 3 år sen, men den kanske är inaktuell nu...

Blaine
2017-06-08, 17:32
Se till att få det undersökt. Det finns en anledning till ABCDE-prioriteringen.

svag74
2017-06-09, 13:40
Spirometri idag (återbudstid) :)

Jag har inte astma.
Och jag har troligen "anti-kol" :D :thumbup:

Jag har dålig sprutt på utandningen i spirometri, och jag har lägre volym än väntat (~80%), och jag svarar typ inte ett smack på vidgande medicin.
Men kurvan blev på något sätt omvänd mot vad astma/kol skulle ge.
Den visar på något trångt uppe i halsen, precis som alla också säger att det är där uppe det låter.

Får se vad läkaren säger senare, blir kanske vidare utredningar, eller så tycker de att jag är frisk nog och får avgöra själv om jag vill vidare eller ej.
Men sköterskan hörde ju tydligt att jag inte låter normal utan det väser illa när jag drar djupa andetag.

Jag är mest glad att jag har motsatsen till kol, och att sköterskan satte en tusing på att det INTE är det jag har :D