Logga in

Visa fullständig version : Även moderat alkoholintag har negativ påverkan på hjärnan

King Grub
2017-06-07, 10:46
Objectives

To investigate whether moderate alcohol consumption has a favourable or adverse association or no association with brain structure and function.

Design

Observational cohort study with weekly alcohol intake and cognitive performance measured repeatedly over 30 years (1985-2015). Multimodal magnetic resonance imaging (MRI) was performed at study endpoint (2012-15).

Setting

Community dwelling adults enrolled in the Whitehall II cohort based in the UK (the Whitehall II imaging substudy).

Participants

550 men and women with mean age 43.0 (SD 5.4) at study baseline, none were “alcohol dependent” according to the CAGE screening questionnaire, and all safe to undergo MRI of the brain at follow-up. Twenty three were excluded because of incomplete or poor quality imaging data or gross structural abnormality (such as a brain cyst) or incomplete alcohol use, sociodemographic, health, or cognitive data.

Main outcome measures

Structural brain measures included hippocampal atrophy, grey matter density, and white matter microstructure. Functional measures included cognitive decline over the study and cross sectional cognitive performance at the time of scanning.

Results

Higher alcohol consumption over the 30 year follow-up was associated with increased odds of hippocampal atrophy in a dose dependent fashion. While those consuming over 30 units a week were at the highest risk compared with abstainers (odds ratio 5.8, 95% confidence interval 1.8 to 18.6; P≤0.001), even those drinking moderately (14-21 units/week) had three times the odds of right sided hippocampal atrophy (3.4, 1.4 to 8.1; P=0.007). There was no protective effect of light drinking (1-<7 units/week) over abstinence. Higher alcohol use was also associated with differences in corpus callosum microstructure and faster decline in lexical fluency. No association was found with cross sectional cognitive performance or longitudinal changes in semantic fluency or word recall.

Conclusions

Alcohol consumption, even at moderate levels, is associated with adverse brain outcomes including hippocampal atrophy. These results support the recent reduction in alcohol guidance in the UK and question the current limits recommended in the US.

Moderate alcohol consumption as risk factor for adverse brain outcomes and cognitive decline: longitudinal cohort study. BMJ 06 June 2017; 357.

Bob90
2017-06-07, 11:06
Alltid kul med en studie om alkohol som till synes inte är vinklad.
Competing interests: All authors have completed the ICMJE uniform disclosure form at www.icmje.org/coi_disclosure.pdf and declare: grant support for the submitted work is detailed above; no financial relationships with any organisations that might have an interest in the submitted work in the previous three years; no other relationships or activities that could appear to have influenced the submitted work.

För övrigt är ett glas rött vin (250 ml) ca 3 "units" och en liten whiskey (25 ml) motsvarar ca 1 unit. Utifall att någon mer inte hade koll på något konkret exempel..

ApexProcyon
2017-06-07, 11:25
Der här kommer givetvis att ignoreras av människor som vill rättfärdiga sitt drickande. Om det skulle finnss en källa på att alkohol är bra för hälsan och tio källor på att alkohol är dåligt för hälsan så kommer folk generellt att klamra sig fast vid den enda källan och "glömma" resten.

Konradsson
2017-06-07, 11:40
Alltid kul med en studie om alkohol som till synes inte är vinklad.

Menar du att studien är vinklad eller vadå? Studien sponsrades av en brittisk myndighet, två brittiska forskningsfonder och en norsk fond som ägs av Nordiska rådet.

Funding: The study was funded by UK Medical Research Council (G1001354; KPE), the Gordon Edward Small’s Charitable Trust (SC008962; KPE), and the HDH Wills 1965 charitable trust (charity No: 1117747; KPE). MK was supported by the Medical Research Council (K013351) and NordForsk.

nisse1976
2017-06-07, 11:44
Der här kommer givetvis att ignoreras av människor som vill rättfärdiga sitt drickande. Om det skulle finnss en källa på att alkohol är bra för hälsan och tio källor på att alkohol är dåligt för hälsan så kommer folk generellt att klamra sig fast vid den enda källan och "glömma" resten.

"Folk generellt" skiter nog huruvida det är bra eller dåligt för hälsan att dricka alkohol ibland utan dom gör det nog för att de tycker att det ger ett mervärde till livet

ApexProcyon
2017-06-07, 12:03
"Folk generellt" skiter nog huruvida det är bra eller dåligt för hälsan att dricka alkohol ibland utan dom gör det nog för att de tycker att det ger ett mervärde till livet

Så du har aldrig träffat människor som försöker rättfärdiga sitt drickande? Tidningar dånar med jämna mellanrum ut med att alkohol är bra för hälsan och folk tar gärna till sig det. Göran, 46, struntar förvisso i det och dricker några bärs till fotbollen oavsett vad, men det är långt ifrån ovanligt att folk försöker rättfärdiga sina mat och dryckesvanor.

Kan tilläggas att jag struntar i vilket, det är bara en observation från min sida.

Bob90
2017-06-07, 12:10
Menar du att studien är vinklad eller vadå? Studien sponsrades av en brittisk myndighet, två brittiska forskningsfonder och en norsk fond som ägs av Nordiska rådet.

Jag menade precis det jag skrev, inget annat.

nisse1976
2017-06-07, 12:12
Så du har aldrig träffat människor som försöker rättfärdiga sitt drickande?

Jo, Jonas Colting är ett exempel i sin senaste pod.
Men inte "folk generellt"

ApexProcyon
2017-06-07, 12:16
Jo, Jonas Colting är ett exempel i sin senaste pod.
Men inte "folk generellt"

Jag kanske har fått höra fler försök till att rättfärdiga drickande än dig då jag själv inte dricker, bara en tanke. Det är oftast i den kontexten jag har fått höra hur nyttigt det är. Det låter konstigt om folk skulle sitta på en fest och diskutera hur bra vinet dom dricker är för hälsan, eller för den delen kring lunchen på jobbet.

Konradsson
2017-06-07, 12:37
Jag menade precis det jag skrev, inget annat.

Okej, jag tolkade det som sarkasm. Jag är lite för konfrontationell när det gäller alkohol.

Baskagge
2017-06-07, 13:05
Tur man inte tycker det är gott med öl/vin/sprit, det gör det enklare att undvika alkohol.

Konradsson
2017-06-07, 13:16
När det gäller kognitiva effekter är det viktigt att skilja på olika alkoholhaltiga drycker. Rött vin kan ju faktiskt förbättra minnet genom dess innehåll av flavonoider, som uppreglerar neutrotrofiner. Öl innehåller mycket uridin, vilket i teorin bidrar till synaptogenes. Alkohol i sig har dock inga positiva egenskaper.

Wormzie
2017-06-07, 13:32
Det nedre spannet i moderate drinking motsvarar i det här fallet cirka 7 stycken 33cl starköl 6% om jag räknat rätt på vad en standard unit är. Det är fan inga större mängder :( speciellt inte under semestertider!

Bob90
2017-06-07, 14:17
Det nedre spannet i moderate drinking motsvarar i det här fallet cirka 7 stycken 33cl starköl 6% om jag räknat rätt på vad en standard unit är. Det är fan inga större mängder :( speciellt inte under semestertider!

Mitt årliga alkoholintag är nog ca 20-30 cl i form av starksprit.
Så det beror nog lite på hur man är lagd och vilka dryckesvanor man har :d

MaxTheMarketer
2017-06-07, 15:51
Om deltagarna var mellan 38-58 år gamla när studien börjades och det pågick i 30 år,
äré inte så att hjärnan redan börjar declina efter 30 år om man inte håller den i "form"?

Det är klart som fan att hjärnan blir sämre efter 30 år om man börjar räkna från dessa
åldrar. Hade varit mer intressant att fått ett bredare åldersspann som 18-58 år iaf...

Jag spekulerar nämligen att majoriteten av dessa deltagande alkoholnjutare INTE gjorde
något särskilt speciellt för att hålla sina hjärnor i "form" så deras declinade hjärnor kunde
lika gärna ha berott på åldrandet och inte nödvändigtvist alkoholen. Hur hanterades detta?

alcatrazz
2017-06-07, 16:15
Tur att man inte har något behov av öl och vin, det är ganska lätt att hålla sig under 20cl starksprit i veckan.

nisse1976
2017-06-07, 16:33
Hur hanterades detta?

Man jämförde väl med en grupp som inte drack?

Konradsson
2017-06-07, 17:17

Nja, det finns inte direkt någon kontrollgrupp. Man tog 550 slumpmässiga människor med olika alkoholvanor. Vissa drack mycket, andra lite och några var nyktra. Den kognitiva skadan var dosrelaterad. Ju mer de drack, desto mer skada. Man kontrollerar också för ålder, kön, utbildning, klass, IQ och stroke-risk. Efter alla dessa beräkningar finns fortfarande en dosrelaterad korrelation mellan alkohol och hjärnatrofi.

King Grub
2017-06-07, 17:40

Lycka till med att hitta 550 personer som förbinder sig att inte dricka alkohol på 30 år och som garanteras hålla det.

exevision
2017-06-07, 17:51
There was no protective effect of light drinking (1-<7 units/week) over abstinence.

Såg man ingen skada överhuvudtaget hos de som drack väldigt lite?
Borde ju dock vara skillnad på om de drack sig stupfulla en gång om året och var nyktra övrig tid jämfört med att sprida ut det över året. En rejäl fylla skadar nog mest.

nisse1976
2017-06-07, 18:01
Nja, det finns inte direkt någon kontrollgrupp. Man tog 550 slumpmässiga människor med olika alkoholvanor. Vissa drack mycket, andra lite och några var nyktra.

Ja då jämförde man väl med en grupp som inte drack?

Cykelcykel
2017-06-07, 18:02
Lycka till med att hitta 550 personer som förbinder sig att inte dricka alkohol på 30 år och som garanteras hålla det.

Du + 449 till

Konradsson
2017-06-07, 18:08
Man kan säker hitta det på IOGT-NTO och liknande. Forskarna har dock inte valt deltagarna med stor omsorg. Man tog bara några slumpmässiga deltagarna från en brittisk studie på 80-talet om statstjänstemäns hjärthälsa.
Ja då jämförde man väl med en grupp som inte drack?
Nja, typ. Det är ju inte en kontrollgrupp i traditionell bemärkelse. Dessutom måste man påpeka att "abstinent" definieras som <1 unit per vecka. Man behöver alltså inte vara spiknykter för att räknas som abstinent.

tomten1
2017-06-07, 18:08
Såklart att det går att hitta en grupp om 550 personer som inte dricker alkohol på 30 år. Finns en hel del kulturer och grupperingar i världen där man inte dricker alkohol alls.

nisse1976
2017-06-07, 18:13

Man samlar väl in data under tiden och delar in i grupperna efteråt utgår jag ifrån.

Med det resonemang går ju ingenting att mäta under lång tid. Det är väl lika svårt att hitta 500 personer som förbinder sig att dricka 14-21 units per vecka i 30 år och som garanteras hålla det.

ApexProcyon
2017-06-07, 18:38

Jag tror jag vet vart man kan börja leta för så goda förutsättningar som möjligt.

Salt Lake City.
https://assets.pando.com/uploads/2013/07/book-of-mormon.jpg

kaspen
2017-06-07, 18:52
En grupp som inte dricker blir en dålig representation då det ofta (förutom i fall av beroende) är ett beteende som är hälsosökande.

Konradsson
2017-06-07, 19:12
En grupp som inte dricker blir en dålig representation då det ofta (förutom i fall av beroende) är ett beteende som är hälsosökande.

Det finns ju också folk som inte kan metabolisera alkohol ordentligt. Jag vill minnas att drygt 1/3 av asiater har brist på ett viktigt enzym, och kan därför inte hantera alkohol. Det hade varit en bra kontrollgrupp.

tomten1
2017-06-07, 19:17
Ja, för vi alla vet att islamister är hälsosökande.

kaspen
2017-06-07, 19:27
Det finns ju också folk som inte kan metabolisera alkohol ordentligt. Jag vill minnas att drygt 1/3 av asiater har brist på ett viktigt enzym, och kan därför inte hantera alkohol. Det hade varit en bra kontrollgrupp.

Bra poäng.

Luca Brasi
2017-06-08, 10:33

Neeeej?

upperkatt
2017-06-08, 10:41
Neeeej?

Jaaaa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction

Luca Brasi
2017-06-27, 10:35
Jaaaa?

https://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_flush_reaction
Bra kontrollgrupp för att?

Konradsson
2017-06-27, 10:43

För att studera alkoholens effekt vill man ha en kontrollgrupp med nykterister. Problemet är att nykterister oftast lever en hälsosammare livsstil i allmänhet. Resultatet blir alltså svårt att tolka. Det är för många faktorer inblandade.

Däremot, asiater som lider av denna enzymbrist undviker alkohol, men det påverkar inte deras övriga kost eller livsstil. Resultatet blir lättare att tolka.

upperkatt
2017-06-27, 12:54

Trodde du motsatte dig att "alcohol flush reaction" existerade hos asiater. Om de är en bra kontrollgrupp i detta sammanhang vet jag för lite om för att uttala mog om.