Visa fullständig version : Om du tränar, hur många timmar måste du träna innan
FrankNewton
2017-06-03, 08:55
Om du tränar, hur många timmar måste du träna innan du kan komma hem och känna dig så trött att du måste sova?
Jag förväntar inte att du ska sova direkt när du kommer hem, men efter 3-6 timmar efter ett träningspass.
wat
Menar du hur manga timmar man maste trana innan man kan somna direkt efter?
Eller hur manga timmar EFTER man tranat innan man kan somna?
ApexProcyon
2017-06-03, 09:02
http://big.assets.huffingtonpost.com/0228sleepeffects2.png
Starke75an
2017-06-03, 09:07
För mig spelar det ingen roll alls. Kan sova direkt efter träning, ska bara peta i mig mat först.
Har svårare somna om jag kört bil långt. Då menar jag över 70 mil sträck. Det dånar i kroppen då.
King Grub
2017-06-03, 09:20
Påverkar mig inte ett dugg.
BelowAverage
2017-06-03, 09:45
Har inga problem öht att sova / tagga ned efter styrketräning.
Konditionsträning däremot upplever jag att jag behöver 2-3 timmar för att komma ned ifrån. Men det har nog mycket att göra med keff grundkondition.
Jag tränar inte med syftet att kunna sova senare. Att somna har aldrig varit något problem, men givetvis har träning positiv effekt generellt sett.
shadowfire
2017-06-03, 10:31
Tre timmar behöver jag nog ha innan adrenalin och annat har lagt sig på normala nivåer. Tränar jag 22:00 och lägger mig vid midnatt så ligger jag med förhöjd puls och snor runt i sängen garanterat en timme innan jag somnar. Sedan har jag ibland kommit hem från tävlingar (halvmarathons etc) och mer eller mindre somnat direkt i soffan, men jag har överlag mycket lättare att slockna om jag lägger mig för en powernap mitt på dagen än just på kvällen i sängen.
Det som påverkar mig mest är smärtan i uttröttade muskler, och det negativt i fråga om sömn. Men visst sover jag gärna en timma efter hemkomst
Sohlsken
2017-06-03, 14:40
Två-tre timmar efter tyngdlyftning. Löpning verkar det inte spela någon roll. Jag kan typ lägga mig ned efter ett pas och däcka omedelbums.
Bjorneman
2017-06-03, 15:48
Vad menar du? Träningen påverkar inte tiden då jag kan och vill somna. Det är 16 timmar efter uppstigning.
Minst 5 timmar om det är sova för natten. Men jag är extremt känslig med sömnen, det räcker att jag gör något som bara lite lätt höjer pulsen eller vakenheten strax innan jag ska sova så är det kört att somna på många timmar.
Minst 5 timmar om det är sova för natten. Men jag är extremt känslig med sömnen, det räcker att jag gör något som bara lite lätt höjer pulsen eller vakenheten strax innan jag ska sova så är det kört att somna på många timmar.
Samma här!
__
Ontopic:
Beror på träningspass. Är det ett lätt disco-lull-lull-pump klarar jag nog somna någon timma efteråt. Är det marklyftsmaxning/AMRAP sover jag värdelöst även om träningspasset är 10:00 på morgonen (och jag försöker somna på natten, 12+h senare).
Hade jag planerat att somna 00:00. Dragit ner på gymmet och maxat i böj, bänk och mark. Vi säger klockan 20:00. Hade inte kunnat sova på hela natten! :) Hög intensitet (85%+1RM) och sets till fail/AMRAPS (i flerledsövningar (helkropp)) sliter som fan på mig och påverkar sömnen oerhört negativt. Hög volym på låg intensitet (<70%) tycker jag gör mig trött och nästan ger förbättrad sömn lol. :)
Edit. Så om ni känner igen er i min text - undvik att lyfta tungt som fan (maxa i baslyften) och/eller köra AMRAPS (failset), innan läggdags. Hög CNS-slitage?
Exakt så för mig också, tung hårt träning oavsett tidpunkt på dagen = orolig och usel sömn på natten
hahavaffan
2017-06-04, 13:43
http://big.assets.huffingtonpost.com/0228sleepeffects2.pngWat? När man äter eller samtalar med någon? Vem fan har problem med det egentligen? Det låter mer som narkolepsi. När man efter ett glas vin sitter och slötittar på TV en fredag kväll däremot, då kan jag också ha trubbel med att hålla ögonen öppna :D
Annars är det ju helt sant att man blir piggare av att träna och hålla igång.
King Grub
2017-06-04, 13:50
Enda gången man har svårt att hålla ögonen öppna är ju när folk maler på om jobb, väder och fotboll utan att se hur otroligt ointresserad av deras förehavanden man är.
ApexProcyon
2017-06-04, 13:53
Enda gången man har svårt att hålla ögonen öppna är ju när folk maler på om jobb, väder och fotboll utan att se hur otroligt ointresserad av deras förehavanden man är.
Om folk tycker att man ska sluta vara oförskämd så är det deras ansvar att sluta vara oförskämt tråkiga. Småprat är världens bästa sätt att framkalla gäspattacker på.
Det finns ingen pinsam tystnad, bara krystade försök att bryta den naturliga tystnaden som uppstår.
LoveMachine
2017-06-04, 15:13
Styrketräning påverkar inte min sömn negativ, om något så har det en positiv påverkan. Men då tränar jag oftast efter jobbet och har några timmar på mig att lugna ner mig.
Men kendo, där kan vi snacka effekt. Dels så slutar kendoträningen oftast kring nio- eller tiosnåret. Men framför allt så är det kombinationen av att köra slut på sig helt konditionsmässigt och adrenalinpåslaget det innebär att köra sparring. Jag brukade försöka att bara släng i mig mat och gå och lägga mig men då låg jag bara och svävade en decimeter ovanför sängen. Där är det bara att sätta sig vid datorn eller lägga sig och se på TV innan det ens är lönt att försöka sova.
Minikubik
2017-06-04, 15:34
Ge mig ett par minuter att somna på bara, oavsett vad för träning jag gjort typ
För att citera Eddie Meduza-Har jag gått och lagt mig så har jag gått och lagt mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.