handdator

Visa fullständig version : Korkade läkare - vad göra?

BobaFett
2017-05-30, 15:21
Min tjej har försökt deffa nu i 20 veckor och har legat på 1800, 1500, 1200 och nu 1000 kcal. Hon gick ner från 73 till 65 och har stått still i 10 vecor nu trots kalorisänkning till 1000 kcal.

Vi vill kolla om det inte är nåt fel med sköldkörteln men läkarna vill inte göra ett test utan kommer med kommentarer såsom du tränar för mycket, äter för lite och att det är därför hon inte går ner i vikt.

En annan kommentar var att det var för att hon drack pepsi max och att det innehåller en massa kalorier men då en annan typ av kalorier.

Kan man göra en lex maria anmälan på detta? Man blir ju mörkrädd att de gör beslut om medicinska åtgärder baserat på korkade saker de drar ur röven.

ApexProcyon
2017-05-30, 15:23
Har hon andra symtom som stämmer övetens med hypotyreos?

Ladugårdsdörr
2017-05-30, 15:25
Kolla handväskan. Gottegrisen smygäter...

xan
2017-05-30, 15:29
Läkarutbildningen innehåller knappt någon näringslära, därför de använder sig av dietister. Kanske kan man gå den vägen och/eller överdriva symptomen för att få en riktig undersökning gjord. Onekligen märkligt att hon inte går ned i vikt av bara 1000 kcal.

Sheogorath
2017-05-30, 15:39
Att inte komma i bra form med träningsforumsmått är inte ett medicinskt problem. Ska inte hanteras inom den offentliga vården öht.

xan
2017-05-30, 15:43
Att inte komma i bra form med träningsforumsmått är inte ett medicinskt problem. Ska inte hanteras inom den offentliga vården öht.

Fast hur är det möjligt att hon är viktstabil på 65 KG / 1000 kcal? Kanske får överväga 3 äpplen om dagen-dieten. :D

BobaFett
2017-05-30, 15:44

Fast om man är på kaloribalans på 1000 kcal så är det nåt fel.

xan
2017-05-30, 15:45
Hur lång är denna kvinna förresten? Kanske säger något om hur lite hon faktist kan väga innan kroppen säger "no mas".

Hövdingen
2017-05-30, 15:45
Man brukar ju gå upp i kaloribalans då och då när man deffar. Lyle McD rekommenderar (om jag minns rätt) ca 8 v på och 2 v av. 20 v konstant deff låter länge.

ApexProcyon
2017-05-30, 15:46

Om hon inte har andra symtom så är det rimligt av läkaren att anta att hon räknar fel och/eller smygäter.

Fel på sköldkörteln märks rejält. Har man en så nedatt funktion att man inte tappar något på 1000 kcal om dagen så är nog resten av symtomen så hemska att vikten är det minsta problemet.

Man and Machine
2017-05-30, 15:48

Rätt troligt.

Sheogorath
2017-05-30, 15:49
Har hon inga andra symtom skulle jag faktiskt tycka att hon inte ens skulle få en tid på vårdcentralen från första början. Detta är inte ett medicinskt problem.

Hövdingen
2017-05-30, 16:03
Här är nog svaret:

During World War II, Dr. Ancel Keys led a groundbreaking scientific study wherein 36 men willingly submitted themselves to a semi-starvation diet of about 1,500 calories per day for 6 months and hours of hard labor every day.

This become known as the “Minnesota Starvation Experiment” and its purpose was to learn about the physiology and psychology of starvation, and to work out a proper regimen for helping starved war prisoners back to normal diets and metabolic health.

One of the many interesting findings that came from this study was that weight loss progressed in a nice, linear fashion in the beginning. Men lost about 2 pounds per week, every week. After some time, though, it became erratic and unpredictable.

Body weight would remain stagnant for several weeks followed by overnight “bursts” of large amounts of weight loss (3+ pounds).

It’s physically impossible to burn several pounds of fat overnight, so how is that possible?

Well, the scientists looked into the phenomenon further and found the answer: water retention.

What was happening is the men were steadily losing fat even when their weight wasn’t changing because as they lost more fat, they held more water.

This only became obvious once the excess water was expelled, which gave the appearance of very rapid weight loss.

Bodybuilders are very familiar with this phenomenon. They call it the “whoosh effect.”

I want to repeat something:

The calorie deficit did systematically reduce body fat levels, but the reductions in total body weight were often counter-balanced by increases in water retention.

An Iron Soul
2017-05-30, 16:32

Har hon inga andra symtom skulle jag faktiskt tycka att hon inte ens skulle få en tid på vårdcentralen från första början. Detta är inte ett medicinskt problem.

+1
Behöver inte vara mer komplicerat än så.
Fast om det visar sig att hon är sjuk så ber jag naturligtvis om ursäkt.

BobaFett
2017-05-30, 18:29
Det bör tilläggas att hon för tre år sen gick ner från att vara överviktig ner till 75 kilo.

Nu har hon tränat mycket och byggt muskler och nu då deffat.

jag har sagt hela tiden att man kan ligga på platåer i flera veckor för att sen droppa flera kilon över en natt men det kommer liksom aldrig för henne.

Minförsta misstanke var att hon underskattar sitt intag men hon säger att hon räknar allt.

Hon har en hel del andra symptom än bara att hon är viktstabil på 1000 kcal men grejen med sköldkörtelproblem är att det finns väldigt många symptom.

Alkro
2017-05-30, 18:34
Det här har jag inte riktigt koll på men jag har för mig att det sker en nedreglering av energiförbrukning vid långvarig svält(vilket en deff är). Det är väl därför måna upplever att det stannar av efter ett tag trots att man inte äter mer. I slutet av min förra deff låg jag på energibalans på typ 1600 kcal, och då är jag 185 cm lång och vägde 78 kg.

BobaFett
2017-05-30, 18:35
Hon är 165 cm lång för övrigt.

vicarious
2017-05-30, 18:37
Fast hur är det möjligt att hon är viktstabil på 65 KG / 1000 kcal? Kanske får överväga 3 äpplen om dagen-dieten. :D

Låter rent spontant som att hon kört sin ämnesomsättning i botten på grund av för lite mat under en längre tid.

WHITEFOLKS
2017-05-30, 18:39
Som sheo säger, om det inte finns några generella hälsoproblem som associeras med just nedsatt sköldkörtelfunktion så är det väl inte direkt högsta prioritet att kunna gå ner mer i vikt när man ligger på 165cm/65kg.

martikainen
2017-05-30, 18:41
1. Hon räknar fel.
2. Hon ljuger för dig och sig själv.
3. Hon har sänkt vardagliga aktivitet till ett minimum pga hård diet och träning och således sänkt sitt energibehov rejält.

1000kcal är inte helt superudda att stå still på när man som kvinna med låg vikt dietat så länge, det är väldigt ofta som man räknar fel på 2-300kcal, men den stora boven kan vara den vardagliga aktiviteten, jag har gjort en hyffsad mängd dieter nu och även hjälpt andra.
Börja kika lite på hur hennes rörelsemönster ser ut om dagarna, går hon till jobb/skola, rör hon sig lika mycket på jobbet/plugget eller hemma för den delen (städning, springa ut med sopor, gå till affären lika ofta, ta en shoppingrunda på stan osv).

Ni gör er själva en otjänst om ni låser in er på att det skulle var ett medicinskt problem.

Sheogorath
2017-05-30, 18:51
Det bör tilläggas att hon för tre år sen gick ner från att vara överviktig ner till 75 kilo.

jag har sagt hela tiden att man kan ligga på platåer i flera veckor för att sen droppa flera kilon över en natt men det kommer liksom aldrig för henne.

Minförsta misstanke var att hon underskattar sitt intag men hon säger att hon räknar allt.

Hon har en hel del andra symptom än bara att hon är viktstabil på 1000 kcal men grejen med sköldkörtelproblem är att det finns väldigt många symptom.

Det här är ju det viktiga.

leee
2017-05-30, 18:52
werlabs har tester som hon kan göra så får hon veta hur det ligger till.
https://werlabs.se/om-halsokontroll?gclid=COj2wKWXmNQCFRyLsgodlg0FkQ

G.W
2017-05-30, 19:15
Klart ni kan göra en Lex Maria, sjukvården har ju i princip kränkt er :naughty::confused:*facepalm*

Micke Persson
2017-05-30, 19:21
1000 kcal för en svältande kvinna är väl inget konstigt att man är i balans på???

IVOinspektör
2017-05-30, 20:12
Klart ni kan göra en Lex Maria, sjukvården har ju i princip kränkt er :naughty::confused:*facepalm*

Kan man göra en lex maria anmälan på detta? Man blir ju mörkrädd att de gör beslut om medicinska åtgärder baserat på korkade saker de drar ur röven.

Bara sjukvården kan göra lex maria-anmälningar.

Enskilda personer kan lämna in klagomål http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-varden/lamna-ett-tips-eller-anmal-ett-klagomal/ och http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-varden/

Rahf
2017-05-30, 20:50
Ställer mig bakom Sheo här och säger att det inte är ett sjukvårdsproblem, om hon inte har andra kraftiga besvär. Då snackar vi håravfall, dålig hy, enorm utmattning, fasansfull orkeslöshet, jobbig ledvärk, osv.

Vill ni bara ta prover så är väl Werlabs ett alternativ, som leee länkade till.

Med allt detta sagt hoppas jag det löser sig för damen på bästa sätt.

BobaFett
2017-05-30, 21:03

Att man som proffessionell uttalar sig korkat om saker man inte har ett dugg koll på ser jag som väldigt allvarligt.

Scratch89
2017-05-30, 21:18
Att man som proffessionell uttalar sig korkat om saker man inte har ett dugg koll på ser jag som väldigt allvarligt.

Fast du har ju inte nämnt några andra symptom än att hon är viktstabil på 1000 kcal. Har du gjort det för läkaren?

ApexProcyon
2017-05-30, 21:23

Misstänker ni det p.g.a andra symtom än stillastående vikt så ligg på.

Min partner fick inte ens vårdtid först trots långtgående symtom. När hon över telefonen beskrev besvär som ett halvår av kronisk trötthet, extremt frusen, apatisk/deprimerad med mera så blev hon nekad att ens få komma till vårdcentralen. Hon fick råd om att koka tandborsten och att äta frukt för att vara säker på att hon inte bara var förkyld (!), det var tydligen inget för vården att befatta sig med.

Det slutade med att jag ringde upp och uppgav samma symtom, fick en tid och sa att tiden egentligen var till min sambo som ringde fem minuter tidigare och uppgav exakt samma problembild. Det blev väldigt dålig stämning i telefon och hon som tog emot samtalet anklagade mig för att inte lita på vården. Men men, min partner fick ta ett blodprov dagen efter och kort därpå så framgick det att det var hypotyreos som var problemet.

Efter att hon fick medicinen levaxin så blev skillnaden som dag och natt, alla handikappande symtom försvann och hon kunde leva normalt igen.

Kontentan av det hela (TL;DR): Är det stora problem i hennes vardag som vården inte förstår allvaret i, stå på er tills hon får hjälp och nämn inte ens utebliven viktnedgång om inte läkaren av någon anledning frågar. Är det enda symtomet att hon inte går ned i vikt och känner sig naturligt trött av att ha legat på lågenergikost ett tag så kan hon istället prova äta lite mer och se om hon mår bättre.

Bob90
2017-05-30, 21:27

Vad är det för andra symtom hon har och har du koll på hur hennes dagsintag ut i gram och matvaror snarare än i kcal?

Och har ni provat med andra vårdcentraler/läkare för second opinion?

Diomedea exulans
2017-05-30, 21:37
Hon kanske skulle testa att käka typ 1500-2000 kcal/dag i några dagar för att få igång förbränningen?

Micke Persson
2017-05-31, 02:10
Att man som proffessionell uttalar sig korkat om saker man inte har ett dugg koll på ser jag som väldigt allvarligt. Men varför skulle hon inte kunna vara viktstabil på 1000 kcal? Det är inte konstigt för en svältande kvinna. Hennes kropp vill ju med alla till buds stående medel få henne att INTE gå ned mer i vikt.

xan
2017-05-31, 07:10
Men varför skulle hon inte kunna vara viktstabil på 1000 kcal? Det är inte konstigt för en svältande kvinna. Hennes kropp vill ju med alla till buds stående medel få henne att INTE gå ned mer i vikt.

65 KG låter lite mycket för en kvinna på 165 om hon inte har väldigt mycket muskelmassa, men hur hälsosamt kan det egentligen vara att gå under 1000 kcal för att uppnå optimal form?

Wormzie
2017-05-31, 10:05
Hoppas innerligt att det enda rådet ni får från vården är att hon ska börja äta mer och återkomma om behovet kvarstår efter en tid med vettig kosthållning.

Vill hon fortsätta misshandla sin kropp får hon göra det utan hjälp från vården.

caelus
2017-05-31, 10:23
Som jag har förstått det är hypotyreos en sjukdom som kan vara svår att ställa korrekt diagnos på, inte minst eftersom det finns många andra sjukdomar/tillstånd med snarlikna symtom (depression, utmattningssyndrom, brist på något näringsämne som t.ex. järn eller magnesium, etc). Min erfarenhet är också att läkare i allmänhet är ganska okunniga om detta ämne och att det slarvas något ofantligt inom vården med att göra korrekta utredningar/analyser.

Jag har själv alla symtom på hypotyreos och har haft så under lång tid (flera år): svår trötthet/orkeslöshet, nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, mental slöhet, minnessvårigheter, frusenhet, förstoppning, låg puls, torr hud, muskelsvaghet, etc. En del av dessa symtom (framförallt nedstämdhet) har jag haft sedan längre tid tillbaka pga kronisk depression, dock har symtomen förvärrats avsevärt under senare år. Jag har också tagit upp detta med hypotyreos med flera läkare och enligt dessa tyder inget i mina värden på hypotyreos (hade TSH 2,4 mE/L och T4 fritt 18 pmol/L i mitt senaste blodprov). Nyligen fick jag istället diagnosen utmattningssyndrom och är nu sjukskriven på heltid.

Jag tycker definitivt att man ska söka hjälp av sjukvården om man har dessa symtom och själv misstänker att det kan vara hypotyreos eller något annat. Dessa symtom, oavsett vad de beror på, är något som förlamar livet på alla plan för den som drabbas så mycket att det är svårt att förklara för någon som själv inte upplevt det. Att man som patient dessutom måste tjata och ligga på sjukvården för att få rätt hjälp, vilket inte är alldeles enkelt när man har dessa symtom, gör inte saken bättre.

O_Wao
2017-05-31, 11:01
Om hon inte har andra symtom så är det rimligt av läkaren att anta att hon räknar fel och/eller smygäter.

Fel på sköldkörteln märks rejält. Har man en så nedatt funktion att man inte tappar något på 1000 kcal om dagen så är nog resten av symtomen så hemska att vikten är det minsta problemet.
Fast det stämmer inte. Man kan verkligen äta nästan inget alls och fortfarande vara kvar på samma vikt om man har problem med sköldkörteln och "bara" vara lite trött, deppig etc.

ApexProcyon
2017-05-31, 11:05
Fast det stämmer inte. Man kan verkligen äta nästan inget alls och fortfarande vara kvar på samma vikt om man har problem med sköldkörteln och "bara" vara lite trött, deppig etc.

Därav att jag garderade mig med "nog", jag utgick bara från min begränsade erfarenhet och hur det yttrar sig för min partner som har ett behov av en väldigt hög dos. Så fort dosen är pyttelite felinställd så märks det på mils avstånd.

Det verkar vara väldigt individuellt hur symtom upplevs.

Minikubik
2017-05-31, 11:22
Ska själv kontrollera min sköldkörtel i slutet på månaden. En av dom saker som gjort mig misstänksam är just vikten, när jag sedan tittade närmare finns det andra aspekter jag har som skulle kunna vara kopplade till sköldkörteln. Jag ringde och bokade helt enkelt tid för kontroll samt allmän hälsokontroll. Oavsett vad provsvaren blir, blir det lättare att komma på en attackplan om man vet att det inte föreligger några rent fysiska sjukdomar

Wormzie
2017-05-31, 11:46
Någon läkare som kan svara? Jag skulle tro att det är svårt att bedöma någons sköldkörtelfunktion om personen ätit som en fågel under en lång tid.

Zrob
2017-05-31, 12:30
Här finns mycket info: http://skoldkortelforbundet.se/
Det är inte alls säkert att allt blir bra för att hon får göra ett test, på vc tar dom blodprov, vilket tydligen inte är särskilt bra sätt att få rätt värden, man bör göra urinprov.
Jag fick själv göra ett blodprov efter tjat och många symtom, min pappa och faster har sjukdomen och det är ärftligt till vis del, men mina värden var någon hundradel innanför deras skeva " normalvärden", så allt avskrevs omedelbart, puckon.

BobaFett
2017-05-31, 14:18
Jag har också tagit upp detta med hypotyreos med flera läkare och enligt dessa tyder inget i mina värden på hypotyreos (hade TSH 2,4 mE/L och T4 fritt 18 pmol/L i mitt senaste blodprov). Nyligen fick jag istället diagnosen utmattningssyndrom och är nu sjukskriven på heltid.

Tror att gränsen är 2,5 mE/l innan de gör ingrepp. Du har 2,4

BobaFett
2017-05-31, 14:21
Här finns mycket info: http://skoldkortelforbundet.se/
Det är inte alls säkert att allt blir bra för att hon får göra ett test, på vc tar dom blodprov, vilket tydligen inte är särskilt bra sätt att få rätt värden, man bör göra urinprov.
Jag fick själv göra ett blodprov efter tjat och många symtom, min pappa och faster har sjukdomen och det är ärftligt till vis del, men mina värden var någon hundradel innanför deras skeva " normalvärden", så allt avskrevs omedelbart, puckon.

Det är samma sak med testosteron, de har referensvärden som täcker normala män mellan 15-90 år :p

BobaFett
2017-05-31, 14:29
65 KG låter lite mycket för en kvinna på 165 om hon inte har väldigt mycket muskelmassa, men hur hälsosamt kan det egentligen vara att gå under 1000 kcal för att uppnå optimal form?

Började på 1800. Har legat på 1200 senaste 10 veckorna. Legat på 1000 i två veckor.

Hon har muskelmassa men har säkert också 15-20 kilo fett så vi snackar inte om någon som är ohälsosamt smal.

Det skulle kunna vara sköldkörteln för hon gick jättesnabbt upp i vikt under en kort period efter att hela livet varit kring 70 kilo. Hon gick plötsligt upp typ 30 kilo i vikt under ett år 2013. Hon gick ner med hjälp av kost och träning men måste jobba hårt för att behålla vikten.

caelus
2017-05-31, 15:45
Tror att gränsen är 2,5 mE/l innan de gör ingrepp. Du har 2,4

Ja precis, 2,5 verkar vara gränsen för när behandling "bör övervägas" (källa (https://hypotyreos.info/diagnostik/ny-tsh-grans-artikel-att-skriva-ut/)), så jag ligger precis på gränsen. Dock är ju blodprov inte heller något som tycks vara direkt avgörande för huruvida en person har hypotyreos eller inte, tydligen kan man ligga inom referensintervallet för TSH även om man har hypotyreos.

Finns mycket intressant att läsa här: https://hypotyreos.info/

Bob90
2017-05-31, 16:15
Började på 1800. Har legat på 1200 senaste 10 veckorna. Legat på 1000 i två veckor.

Hon har muskelmassa men har säkert också 15-20 kilo fett så vi snackar inte om någon som är ohälsosamt smal.

Det skulle kunna vara sköldkörteln för hon gick jättesnabbt upp i vikt under en kort period efter att hela livet varit kring 70 kilo. Hon gick plötsligt upp typ 30 kilo i vikt under ett år 2013. Hon gick ner med hjälp av kost och träning men måste jobba hårt för att behålla vikten.

Har ni provat att öka konditionsträning eller dylikt istället för att minska på kcal-intag?
Kan ju vara så att hennes kropp hamnar i något svältläge och vägrar släppa ifrån sig någon vikt. Bara spånar här, jag har ingen koll på dieter och sånt :em:

anvihl
2017-05-31, 17:18
Måste hon ner mer i vikt nu då? 65kg låter inte på något vis som övervikt, ska hon tävla? Om inte så se till att hon käkar på typ balans eller något ett tag och se om kroppen mår bättre efter ett par månader.

Cykelcykel
2017-05-31, 18:03
http://www.tyngre.se/podcasts/tyngre-traeningssnack/idrottare-som-aeter-foer-lite-utan-att-gaa-ner-i-vikt/

O_Wao
2017-05-31, 19:15
Därav att jag garderade mig med "nog", jag utgick bara från min begränsade erfarenhet och hur det yttrar sig för min partner som har ett behov av en väldigt hög dos. Så fort dosen är pyttelite felinställd så märks det på mils avstånd.

Det verkar vara väldigt individuellt hur symtom upplevs.

Absolut. Jag baserar i ärlighetens namn min evidens helt på personliga erfarenheter. :)

grimfish
2017-05-31, 21:06
För låg ämnesomsättning, hypotyreos, är en diagnos som är enkel att ställa. Om sköldkörtelhormonet TSH återfinns in en normal koncentration i blodet (cirka 0,3-3,5 mIE/L) utesluter det med stor sannolikhet hypotyreos.

Trådstartarens flickvän verkar ha gått ned 8 kg på 20 veckor. Vid hypotyreos är det klassiska att man snarare går upp vikt. Om hon inte har några andra symtom som är typiska för hypotyreos tycker jag inte att det verkar finnas anledning att ta prov för detta.

Andra vanliga symtom är trötthet och frusenhet, och ibland ses även förstoppning, långsam puls, torr hud, koncentrationssvårigheter och håravfall.

goodie
2017-05-31, 21:42
Har ni kollat så hon inte är gravid?

Krimmo
2017-05-31, 22:06
Beställ ett hälsotest på egen hand. Kostar förstås men värt varenda krona. Werlabs :)

caelus
2017-05-31, 22:12
För låg ämnesomsättning, hypotyreos, är en diagnos som är enkel att ställa. Om sköldkörtelhormonet TSH återfinns in en normal koncentration i blodet (cirka 0,3-3,5 mIE/L) utesluter det med stor sannolikhet hypotyreos.

http://hypotyreos.info/diagnostik/vad-blodprov-missar/

grimfish
2017-06-01, 06:37

Även subklinisk hypotyreos avspeglar sig på TSH-värdet. Vid upprepat gränshögt TSH kan man ta prov för antikroppar för att se om autoimmun tyreoidit föreligger.

Om nivåerna av sköldkörtelhormoner i bloder ligger inom referensramarna är det helt enkelt ingenting som måste behandlas.

grimfish
2017-06-01, 06:38

Även subklinisk hypotyreos avspeglar sig på TSH-värdet. Vid upprepat gränshögt TSH kan man ibland ta prov för antikroppar för att se om autoimmun tyreoidit föreligger.

Om nivåerna av sköldkörtelhormoner i blodet ligger inom referensramarna är det helt enkelt ingenting som måste behandlas.

caelus
2017-06-01, 16:41
Även subklinisk hypotyreos avspeglar sig på TSH-värdet. Vid upprepat gränshögt TSH kan man ibland ta prov för antikroppar för att se om autoimmun tyreoidit föreligger.

Om nivåerna av sköldkörtelhormoner i blodet ligger inom referensramarna är det helt enkelt ingenting som måste behandlas.

Från artikeln jag länkade till:

"Den som lider av subklinisk/mild hypotyreos kan ha en förhöjd koncentration av TSH som ändå är inom referensintervallet för vad som anses normalt, då referensintervallet är ett medelvärde beräknat på en populationsgrupp. Särskilt om individen normalt sett har ett lågt TSH-värde. En dansk studie visar att en ökning i TSH med 1,0 mlE/L kan vara förenat med symtom för den som är drabbad. Det innebär att den som exempelvis hade 0,5 mlE/L som frisk och nu i stället ligger på 1,5 mlE/L kan ha symtom av detta, och lider alltså av ”mild” hypotyreos."

Vad i ovanstående är fel?

grimfish
2017-06-01, 18:32
Från artikeln jag länkade till:

"Den som lider av subklinisk/mild hypotyreos kan ha en förhöjd koncentration av TSH som ändå är inom referensintervallet för vad som anses normalt, då referensintervallet är ett medelvärde beräknat på en populationsgrupp. Särskilt om individen normalt sett har ett lågt TSH-värde. En dansk studie visar att en ökning i TSH med 1,0 mlE/L kan vara förenat med symtom för den som är drabbad. Det innebär att den som exempelvis hade 0,5 mlE/L som frisk och nu i stället ligger på 1,5 mlE/L kan ha symtom av detta, och lider alltså av ”mild” hypotyreos."

Vad i ovanstående är fel?

Vid subklinisk hypotyreos överstiger TSH det övre referensintervallet (>3,5-4 mIE/L). Vid normal koncentration uppstår inte symtom och det finns alltså ingen anledning till behandling. Jag vet inte vilken dansk studie som refereras till, men är skeptisk till resultaten så som de redovisas ovan.

upperkatt
2017-06-01, 19:47
Symptomen för hypotyreos inkluderar viktuppgång - i fallet hypertyreos är viktnedgång ett symptom. Ingetdera inkluderar viktstabilitet.

...eller har jag fått något om baktassen?

caelus
2017-06-01, 20:07
Vid subklinisk hypotyreos överstiger TSH det övre referensintervallet (>3,5-4 mIE/L). Vid normal koncentration uppstår inte symtom och det finns alltså ingen anledning till behandling. Jag vet inte vilken dansk studie som refereras till, men är skeptisk till resultaten så som de redovisas ovan.

Nej, du är ute och cyklar.

En person kan mycket väl ha fel på sköldkörteln/hypotyreos trots att värdena från ett blodprov ligger inom referensintervallet för vad som anses normalt. Referensintervallet är som sagt beräknat på en populationsgrupp som helhet och säger inget om vad som är "normalt" för en enskild individ (den ursprungliga nivån kan variera väldigt mycket mellan olika individer).

Blodprov som mätinstrument har också många brister, artikeln jag länkade till i ett tidigare inlägg ger några exempel på varför. Blodprov kan vara ett av flera verktyg för att upptäcka hypotyreos, men det kan inte ensamt ligga till grund för bedömning av huruvda en person kan ha hypotyreos eller inte. Det krävs en betydligt mer utförlig diagnostik (https://hypotyreos.info/diagnostik/onskad-diagnostik/) med flera olika mätinstrument/bedömningsgrunder för att man ska kunna fastställa om en person kan ha hypotyreos än bara ett blodprov.

Tyvärr finns det idag en skrämmande okunskap om detta inom den svenska sjukvården. Många läkare är dåligt pålästa, och patienter som försöker få hjälp mot sina problem avfärdas i bästa fall som hypokondriker. Det är antaligen också väldigt vanligt att personer som har alla symtom på hypotyreos, istället blir feldiagnosticerade med diagnoser som depression eller utmattningssyndrom och ordineras behandling med antidepressiv medicin (vilket troligtvis bara förvärrar symtomen vid hypotyreos). Detta är en stor skandal som det i framtiden antagligen kommer att skrivas mycket om.

IVOinspektör
2017-06-01, 20:41
Symptomen för hypotyreos inkluderar viktuppgång - i fallet hypertyreos är viktnedgång ett symptom. Ingetdera inkluderar viktstabilitet.

...eller har jag fått något om baktassen?

Japp - inte alla med sjukdom x har symptom y.

Man kan mycket väl ha hjärtinfarkt utan bröstsmärta eller ha en egentlig depression utan att ha sänkt stämningsläge

grimfish
2017-06-01, 20:56
Nej, du är ute och cyklar.

En person kan mycket väl ha fel på sköldkörteln/hypotyreos trots att värdena från ett blodprov ligger inom referensintervallet för vad som anses normalt. Referensintervallet är som sagt beräknat på en populationsgrupp som helhet och säger inget om vad som är "normalt" för en enskild individ (den ursprungliga nivån kan variera väldigt mycket mellan olika individer).

Blodprov som mätinstrument har också många brister, artikeln jag länkade till i ett tidigare inlägg ger några exempel på varför. Blodprov kan vara ett av flera verktyg för att upptäcka hypotyreos, men det kan inte ensamt ligga till grund för bedömning av huruvda en person kan ha hypotyreos eller inte. Det krävs en betydligt mer utförlig diagnostik (https://hypotyreos.info/diagnostik/onskad-diagnostik/) med flera olika mätinstrument/bedömningsgrunder för att man ska kunna fastställa om en person kan ha hypotyreos än bara ett blodprov.

Tyvärr finns det idag en skrämmande okunskap om detta inom den svenska sjukvården. Många läkare är dåligt pålästa, och patienter som försöker få hjälp mot sina problem avfärdas i bästa fall som hypokondriker. Det är antaligen också väldigt vanligt att personer som har alla symtom på hypotyreos, istället blir feldiagnosticerade med diagnoser som depression eller utmattningssyndrom och ordineras behandling med antidepressiv medicin (vilket troligtvis bara förvärrar symtomen vid hypotyreos). Detta är en stor skandal som det i framtiden antagligen kommer att skrivas mycket om.

Det är förstås upp till var och en att avgöra om man tycker att svenska (och internationella) riktlinjer, som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet, verkar pålitliga eller inte.

Konradsson
2017-06-01, 21:05
Det är förstås upp till var och en att avgöra om man tycker att svenska (och internationella) riktlinjer, som grundar sig på vetenskap och beprövad erfarenhet, verkar pålitliga eller inte.

Jag kan tänka mig att referensvärden för TSH är ungefär som för testosteron. Man tar genomsnittet för en stor grupp människor i breda åldersgrupper (18-90 år), många av vilka har odiagnosticerad hypogonadism. Referensvärdet blir alldeles för brett.

Troligen har flera personer i populationen som TSH-genomsnittet grundar sig på odiagnosticerad "mild" hypo- eller hypertyreos. Isåfall blir referensvärdet för brett.

caelus
2017-06-01, 23:00

Finns inga nationella svenska riktlinjer för diagnostik av hypotyreos, det varierar mellan olika landsting. Jag har dock svårt att tänka mig att något landsting har som riktlinje att endast tillämpa blodprov vid diagnostik. Dessutom är det nog få inom sjukvården som verkligen tillämpar de riktlinjer som finns fullt ut.

Jag kan tänka mig att referensvärden för TSH är ungefär som för testosteron. Man tar genomsnittet för en stor grupp människor i breda åldersgrupper (18-90 år), många av vilka har odiagnosticerad hypogonadism. Referensvärdet blir alldeles för brett.

Troligen har flera personer i populationen som TSH-genomsnittet grundar sig på odiagnosticerad "mild" hypo- eller hypertyreos. Isåfall blir referensvärdet för brett.

Exakt. Referensvärden är ofta väldigt brett satta och kan ändras mycket över tid (beroende på nya forskningsrön t.ex.). Finns många problem med detta, t.ex. som nämnts att "normalnivån" (då en person inte upplever några symtom) varierar mycket mellan olika individer. Ett värde som ger svåra symtom för en person kan för någon annan inte ge några symtom alls. Därtill finns många andra problem med att blodprov i sig är ett ganska osäkert mätinstrument i detta fall.

Problemet idag är ofta att många läkare på vårdcentraler bara skickar en remiss för blodprov istället för att göra en ordentlig utredning (antagligen pga okunskap, lathet eller tidspress). Att bara skicka remiss för blodprov går snabbt och är enkelt, medan en ordentlig utredning tar mycket tid och resurser i anspråk.

Angel
2017-06-04, 21:43
Finns inga nationella svenska riktlinjer för diagnostik av hypotyreos, det varierar mellan olika landsting. Jag har dock svårt att tänka mig att något landsting har som riktlinje att endast tillämpa blodprov vid diagnostik. Dessutom är det nog få inom sjukvården som verkligen tillämpar de riktlinjer som finns fullt ut.

Exakt. Referensvärden är ofta väldigt brett satta och kan ändras mycket över tid (beroende på nya forskningsrön t.ex.). Finns många problem med detta, t.ex. som nämnts att "normalnivån" (då en person inte upplever några symtom) varierar mycket mellan olika individer. Ett värde som ger svåra symtom för en person kan för någon annan inte ge några symtom alls. Därtill finns många andra problem med att blodprov i sig är ett ganska osäkert mätinstrument i detta fall.

Problemet idag är ofta att många läkare på vårdcentraler bara skickar en remiss för blodprov istället för att göra en ordentlig utredning (antagligen pga okunskap, lathet eller tidspress). Att bara skicka remiss för blodprov går snabbt och är enkelt, medan en ordentlig utredning tar mycket tid och resurser i anspråk.

Vad ingår i en "ordentlig utredning" ?

caelus
2017-06-05, 09:26
Vad ingår i en "ordentlig utredning" ?

Se denna lista (https://hypotyreos.info/diagnostik/onskad-diagnostik/) för några exempel.

Angel
2017-06-05, 13:27
Se denna lista (https://hypotyreos.info/diagnostik/onskad-diagnostik/) för några exempel.

De flesta av de blodproverna som nämns är rutinprover som alltid tas. Några undersökningar ex urinsamlingen är ju ingenting som används inom sjukvården utan något som man får pröjsa själv i stil med "analysera ditt hår"-lab.
Biopsi av sköldkörteln är ju inget man bara gör i en handvändning utan ett rätt obehagligt ingrepp man gör på sjukhus.

EndokrinKirurgen
2017-06-05, 14:15
De flesta av de blodproverna som nämns är rutinprover som alltid tas. Några undersökningar ex urinsamlingen är ju ingenting som används inom sjukvården utan något som man får pröjsa själv i stil med "analysera ditt hår"-lab.
Biopsi av sköldkörteln är ju inget man bara gör i en handvändning utan ett rätt obehagligt ingrepp man gör på sjukhus.

Finnålspunktion är inte något större ingrepp - såvida man inte är extremt stickrädd (gäller även handhavaren då det finns farliga saker att sticka i i närheten [i praktiken inte något större problem, särskilt inte vid ultraljudslett förfarande]).

Aldrig hört talas om urinprover för thyroidea, och ser det inte omnämnt vid en snabbtitt, men det finns definitivt flera hormoner som bäst(?) bedöms via urinprov.

Subklinisk hypothyreos är lite kontroversiellt, men det finns en del intressanta aspekter av det e.g. http://thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(01)05358-2/fulltext#back-bib1

Ristretto
2017-06-05, 14:33

Inte om man ätit för lite länge. Ni verkar ha kört väldigt lite kalorier hela tiden, vilket skvallrar om att det kanske inte är läkarna som har fel denna gång.*popcorn*

ceejay
2017-06-05, 16:01
Inte om man ätit för lite länge. Ni verkar ha kört väldigt lite kalorier hela tiden, vilket skvallrar om att det kanske inte är läkarna som har fel denna gång.*popcorn*

Jo, det är fel också.
En lång tids underätning kan minska bmr litegrann, men vi snackar 100-150kcal extra bara.

Angel
2017-06-06, 10:59
Finnålspunktion är inte något större ingrepp - såvida man inte är extremt stickrädd (gäller även handhavaren då det finns farliga saker att sticka i i närheten [i praktiken inte något större problem, särskilt inte vid ultraljudslett förfarande]).

Aldrig hört talas om urinprover för thyroidea, och ser det inte omnämnt vid en snabbtitt, men det finns definitivt flera hormoner som bäst(?) bedöms via urinprov.

Subklinisk hypothyreos är lite kontroversiellt, men det finns en del intressanta aspekter av det e.g. http://thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(01)05358-2/fulltext#back-bib1

Jag skrev inte att det var ett stort ingrepp, jag skrev att det var ett obehagligt ingrepp som man inte gör i en handvändning (som tex ett blodprov). Det är också betydligt dyrare.

Angel
2017-06-06, 11:01
Det är inte realistiskt att alla som söker pv med misstanke på hypothyreos ska genomgå det.

Ristretto
2017-06-06, 17:44
Jo, det är fel också.
En lång tids underätning kan minska bmr litegrann, men vi snackar 100-150kcal extra bara.
Ja, men spontanaktiviteten lär minska så att totala kaloriförbrukningen minskar mer än så. Jag syftade ej på bmr.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

ceejay
2017-06-06, 19:03
Ja, men spontanaktiviteten lär minska så att totala kaloriförbrukningen minskar mer än så. Jag syftade ej på bmr.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

Räknar man dock sin mat rätt så borde man vara en undernärd dvärg om man ska gå runt på 1000kcal, med träning inblandat.

BamseBjörnen
2017-06-06, 19:47
Det är inte realistiskt att alla som söker pv med misstanke på hypothyreos ska genomgå det.

Inte _alla_. De flesta hittas av TSH + T4. De med tydliga/bestående besvär kan/bör utredas vidare. Sjukskrivning är långt dyrare på alla plan än FNP.

Angel
2017-06-06, 21:21
Inte _alla_. De flesta hittas av TSH + T4. De med tydliga/bestående besvär kan/bör utredas vidare. Sjukskrivning är långt dyrare på alla plan än FNP.

Reggar du bara om dig med nya namn hela tiden eller?

Utredas vidare ja, just med en så specifik us, tveksamt, om inte misstanke finns. Finns många övriga saker man kan börja med att utesluta om det är så att sköldkörteln känns helt normal, ej svullen osv osv. Nyss tyckte du ju biopsi skulle ingå i rutinutredning?