handdator

Visa fullständig version : Sesamfrön farligt?

bag
2017-05-24, 01:52
Jag orkar inte googla. Tror inte att det finns något svar på denna fråga.

Bakgrund:
Kommer hem från en utekväll, berusad och hungrig. Tar några glas whisky. Blir sedan sugen på ost. Helvete! All ost är möglig (ej mögelost, vi snackar cheddarost och parmesan). Vill inte var ned längre. Letar desperat efter bäring i skafferiet. Hittar endast rostad sedam. Dricker sesam samtidigt som tårarna rinner. Gott ändå. Smakar som sesamkakor utan honung. Bra protein- och fettinnehåll också. Dricker ca 80 gran sesam. Kommer på att jag inte vet om för mycket sesam kan vara skadligt.

Fråga:
Är sesam giftigt i större mängder?

Förhoppning:
Att jag vaknar upp imorgon.

AlexGBG
2017-05-24, 04:21
Rip!

bag
2017-05-24, 07:30
Vill bara säga att jag klarade mig! Så fritt fram att äta sesamfrön!

King Grub
2017-05-24, 07:36
Det är inte farligt, om man inte är allergiskt. Vilket är förhållandevis vanligt för att vara en födoämnesallergi.

Man skulle nog inte få sälja sesamkakor fritt i affärer utan åldersgränser om det var farligt.

Max
2017-05-24, 07:46
Jag orkar inte googla. Tror inte att det finns något svar på denna fråga.

Bakgrund:
Kommer hem från en utekväll, berusad och hungrig. Tar några glas whisky. Blir sedan sugen på ost. Helvete! All ost är möglig (ej mögelost, vi snackar cheddarost och parmesan). Vill inte var ned längre. Letar desperat efter bäring i skafferiet. Hittar endast rostad sedam. Dricker sesam samtidigt som tårarna rinner. Gott ändå. Smakar som sesamkakor utan honung. Bra protein- och fettinnehåll också. Dricker ca 80 gran sesam. Kommer på att jag inte vet om för mycket sesam kan vara skadligt.

Fråga:
Är sesam giftigt i större mängder?

Förhoppning:
Att jag vaknar upp imorgon.
Whisky i stora mängder är farligare...