Visa fullständig version : Stödgrupp för chipsberoende
KoloKille
2017-05-18, 15:48
Jag har sedan jag började träna seriöst i november förra året gått ner från 107 kg (tänk fettklump) till 91 kg som lägst (magrutorna började titta fram, ådror på överarmar, underarmar, axlar, bröst osv). Dock fortfarande lite för mycket fett på kroppen. Skulle gissa att jag blir nöjd med min fettprocent när jag väger 85 kg eller strax under. Jag är 190 cm lång.
Att gå ner från 107 till 91 var inget egentligt problem. Jag tränade mer och åt färre kcal helt enkelt. Hade inga överdrivna hungerkänslor eller snacks-sug. Det är som att det kom när jag började närma mig 90-kilosgränsen.
För någon månad sedan började jag med kreatin och gick upp några kilo vätska. Jag jag legat viktstabil på cirka 93 kg i några månader nu.
Jag har under samma period som jag gått ner i vikt ökat i både styrka och massa. Jag är bredare över axlarna än när jag var som tjockast, jag börjar se muskler jag inte sett förut, mina armar och ben är större och så vidare.
MEN, mitt stora problem i dagsläget är att jag äter chips. Och det är stora mängder det handlar om. Vissa veckor blir det säkert 5-7 påsar chips, medan jag vissa veckor lyckas gå helt utan att äta chips. Men slår man ut det över t.ex. en månads tid blir det tusentals kcal vilket gör att jag är viktstabil.
Hade det inte varit för chipsen hade jag förmodligen haft relativt lågt BF nu (och varit i min drömform) då jag sköter övrig kost väldigt exemplariskt. Jag väger all mat, beräknar makronutrienter och så vidare. Tycker det är roligt att ta fram olika maträtter med rätt näringsvärde och kaloriinnehåll. Ibland blir det någon öl, men skulle tro att det inte har någon nämnvärd påverkan då jag inte dricker så ofta.
Problemet med min diet är inte att jag är hungrig. Problemet är att jag är beroende av chips. Jag vill ha något salt att knapra på när jag tittar på film och liknande.
Jag skulle vilja ha hjälp att sluta med skiten. Jag vill ju komma ner till min drömform, och det är chipsen som står i vägen.
Hur slutar man med ett specifikt matberoende? Hur ska jag lyckas hålla mig från att spontant gå ner till affären 2-3 gånger i veckan och köpa chips.
Hjälp!
Tjena!
Härligt att läsa om din lyckade viktnedgång!! Bra jobbat!
Det där med chipsen låter dock inte helt sunt! Men bra att du är medveten om ditt beroende!
Några spontana tips,
*Ta inte fram hela påsen när du ska käka chips. Ta en lagom mängd i en skåp och lägg chipspåsen på ett ställe där det är omständigt att gå och hämta mer!
*Klistra bilder på påsarna på den kroppen du vill ha! Så att du får en tanke snällare varje gång du nallar på påsen!
*Ge fan i att köpa hem chips! 😊 Tänk vad mycket pengar du sparar!
*sneglat på denna boken, verkar intressant men har dock inte läst den!
https://www.amazon.com/Mindless-Eating-More-Than-Think/dp/0345526880
Önskar dig ett stort lycka till!
Och kom ihåg, ju lägre fettprocent du har desto mer kämpar kroppen emot! Det är iaf min erfarenhet! Det gäller att vara viljestark!! Kör hårt!
Sent from my D6503 using Tapatalk
Problemet med min diet är inte att jag är hungrig. Problemet är att jag är beroende av chips. Jag vill ha något salt att knapra på när jag tittar på film och liknande.
Inkludera det i din kost varje dag. Dra ner på andra livsmedel för platsa in chipsen. T.ex dra ner på pasta/potatis/ris och någon fettkälla för få in chipsen.
Istället för äta 10 chipspåsar en dag i veckan, ät lite varje dag istället så brukar cravings från det livsmedlet försvinna.
Jamescon
2017-05-18, 19:02
Prova dessa sk Linschips. som ska iaf vara lite nyttigare=mer chips/g fett. Trappa ner successivt och som ovan, lägg in det i din dagliga kaloriintag. En port på 30g är en faktiskt en del chips, och goda är de:)
Edit: Det bästa är ändå att inte ha hemma helt enkelt.
Du lever ju drömmen min vän.
Handla inte hungrig är annars ett hett tips för att låta bli köpa skräpmat.
Shqypnia
2017-05-18, 19:30
Mitt råd är att sluta äta chips.
https://media.giphy.com/media/5aLrlDiJPMPFS/giphy.gif
Mitt råd är att dra ner till 1 påse i veckan för annars är risken stor att du får återfall och smaskar i dig för mycket igen,popcorn kan du salta och äta istället med en cola zero till.
Sugen på chips kan bli en påse och cola zero imorgon till fredagsmyset.
KoloKille
2017-05-20, 13:38
Finns det något vettigt sätt att "lura" hjärnans belöningscenter i stället för att äta chips? Något nyttigt alternativ då.
Du associerar en aktivitet med chips exempelvis att titta på film. Du måste bryta din homeostas och det kräver aktivt tänkande och viljestyrka. Börja med att jobba dig framåt på en skala där chips är värsta snackset och där sallad är bästa snackset.
Istället för att bryta allt tvärt så jobbar du dig framåt mot salladen som snacks. Första veckan blir det en chipspåse och resten popcorn. Andra veckan bara popcorn och lite mindre mängd. Tredje veckan ytterligare lite mindre popcorn och en påse byts ut mot något annat, typ morötter, för att börja introducera en annan typ av snack.
Tillslut har du lärt dig knapra på något annat, typ morötter och vitkål till filmen. Steget efter det är, ingenting. Ingenting till filmen.
Niklassson
2017-05-20, 14:34
Ett sätt kan vara att köpa mindre påsar istället för 250 g köp 150 g . Sen ät X antal 150 g påsar / månad sen minska med en påse varje månad.
paropirat
2017-05-20, 15:48
Du associerar en aktivitet med chips exempelvis att titta på film. Du måste bryta din homeostas och det kräver aktivt tänkande och viljestyrka. Börja med att jobba dig framåt på en skala där chips är värsta snackset och där sallad är bästa snackset.
Istället för att bryta allt tvärt så jobbar du dig framåt mot salladen som snacks. Första veckan blir det en chipspåse och resten popcorn. Andra veckan bara popcorn och lite mindre mängd. Tredje veckan ytterligare lite mindre popcorn och en påse byts ut mot något annat, typ morötter, för att börja introducera en annan typ av snack.
Tillslut har du lärt dig knapra på något annat, typ morötter och vitkål till filmen. Steget efter det är, ingenting. Ingenting till filmen.
Just så. Det handlar om att bryta invanda mönster. Jag har också varit ett chipsmonster av guds nåde. Alltid till tv-serier, tv-spel osv. Sedan började jag successivt "programmera in" att jag äter en god och lyxig kvargskål till serierna och tv-spelet istället.
EDIT: det kan nog fungera att vara lite mindful kring ditt chipsätande. Jag har varit en riktig "känsloätare", försökt dämpa jobbiga känslor med skräpmat osv. Det kan hjälpa att registrera och fundera över vad som händer i skallen när man känner att man MÅSTE äta chipsen.
Mitt med. Det har jag gjort. Köpte dock dumt nog på mig chipsdip när jag var i Sverige som jag inte kan äta nu, inte ätit chips sen i September...
Har svårt att förstå hur du kan köpa och äta så mycket när du egentligen inte vill? När du står där i affären och ska ta en påse, vad tänker du på? Vad är det som får dig att köpa påsen fast än när du vill komma i form?
"Jag deffar och måste äta x antal kalorier för att nå mitt mål. Denna chipspåse kommer ge mig ett överskott och inte låta mig nå mitt mål, jag köper den"??
Att man kan bli sugen och sånt där förstår jag, hur du lyckas äta så mycket som du skriver, trots att du inte vill är för mig jättemärkligt.
Lipservice
2017-05-21, 00:24
Köp en 40g påse. Eller sluta helt.
https://cdn2.cdnme.se/cdn/9-2/594811/images/2010/dsc02482_95872510.jpg
Cykelcykel
2017-05-21, 06:03
Sluta bara.
Jag gav upp sötningsmedel för 2 månader sen efter många år av storkonsumtion
Tuggar inte ens tiggummi längre.
KoloKille
2017-05-21, 06:39
Har svårt att förstå hur du kan köpa och äta så mycket när du egentligen inte vill? När du står där i affären och ska ta en påse, vad tänker du på? Vad är det som får dig att köpa påsen fast än när du vill komma i form?
"Jag deffar och måste äta x antal kalorier för att nå mitt mål. Denna chipspåse kommer ge mig ett överskott och inte låta mig nå mitt mål, jag köper den"??
Att man kan bli sugen och sånt där förstår jag, hur du lyckas äta så mycket som du skriver, trots att du inte vill är för mig jättemärkligt.
Tänker typ "Deffen skjuts upp en dag, spela roll". Och det är ju sant om det bara gäller en gång. Men när det blir så flera gånger i veckan förstörs ju deffen helt.
Tänker typ "Deffen skjuts upp en dag, spela roll". Och det är ju sant om det bara gäller en gång. Men när det blir så flera gånger i veckan förstörs ju deffen helt.
Då känns det som ett större problem som du kanske bör söka hjälp för någon annanstans än på ett internetforum.
Eller så försöker du arbeta in chips i din makrobudget, men det är svårt när du vill ligga på ett underskott.
Precis, så sluta upp med dumheterna, eller lägg in extra cardio motsvarande chipsen som du måste göra innan du får äta dom.
Energiinnehåll chips: 200g = runt 1000kcal
Energiförbrukning promenad typ: 0,8 x 91 (din kroppsvikt) x km ger 72 kcal per km.
1000kcal ska förbrukas med cardio, vilket ger 1000kcal/72kcal/km = 14km promenad.
MaxTheMarketer
2017-06-04, 23:22
Lösning: promenera 14 km med en 200g chipspåse och titta på Netflix på din padda som du har fast så här:
https://img.wonderhowto.com/img/46/68/63503102608063/0/make-lightweight-body-mount-rig-for-filming-unique-front-ots-shots.w1456.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.