Visa fullständig version : Vi som rakar oss eller tänker börja raka oss!
myggan84
2017-05-16, 11:38
Hej, totalt snöat in på rakning och vilka metoder och produkter det finns. Det finns ju hur mycket som helst! Precis skaffat mig en shavette (som en rakkniv fast med utbytbara rakblad) och måste säga att det är den närmsta rakning jag upplevt. Visserligen ser jag ut som ngn försökt skära halsen av mig efteråt men jag har förstått att det är övning som ger färdighet när det kommer till rakning med kniv.
Diskutera allt från knivar, rakblad, raktvål, borstar och allt som hör rakning och rakvård till :)
Har bara provat med billiga rakhyvlar och vanliga rakapparater. Rakhyvlar fungerar inte alls för mig, varken torrt eller med lödder. Är något med min hud i ansikte/hals som inte samarbetar där. Känns som att raka sig med en rasp eller ett rivjärn.
Kör därför bara rakapparat, Braun 7 tror jag. Fast när jag kollar på priserna så känns det inte igen, jag kanske lyckades hitta den på rea. Hade helst vilja raka mig med en rakkniv, men skulle inte orka ta mig tid att göra det.
Raschmus
2017-05-16, 11:59
Jag har också provat shavette det sista. Fanns en skallig kille på Youtube som pedagogiskt redogjorde bra tips!
Har bara provat med billiga rakhyvlar och vanliga rakapparater. Rakhyvlar fungerar inte alls för mig, varken torrt eller med lödder. Är något med min hud i ansikte/hals som inte samarbetar där. Känns som att raka sig med en rasp eller ett rivjärn.
Kanske kan vara en idé att testa något bättre än billiga rakhyvlar (engångs?).
Kanske kan vara en idé att testa något bättre än billiga rakhyvlar (engångs?).
Minns inte om det var engångs eller inte, men det var någon variant av Gillette.
King Grub
2017-05-16, 12:33
Lidl engångs en gång var 7-10:e dag. :p Blir som en bebis. Det tar iofs runt 5 dagar innan det överhuvudtaget börjar synas något igen. Spenderar kanske 40-50 kronor om året på rakning och har aldrig upplevt irriterad hud.
Akerhage
2017-05-16, 13:07
Kör rakapparat sedan typ 10 år tillbaks. Brukar ställa in 1.5mm tror jag det är. (Andra "hacket" på apparaten). Vill inte renraka mig för då ser jag ut som en 15-åring. (Är 32 år).
Minikubik
2017-05-16, 14:02
Säkerhetshyvel is the way to go om man ska raka sig
LoveMachine
2017-05-16, 14:12
Jag har förvisso helskägg, men jag måste fortfarande raka mig till och från för att hålla den värsta uteliggar-looken i schack. Det är en viss skillnad mellan att odla skägg och att inte raka sig.
Jag bytte till att använda en väldigt enkel rakkniv 2009. Det var ett infall när jag blev förbannad över hur dyra rakbladen var. Ångrar mig inte för en sekund. Det var ju lite trixigt att få till rakningen först gångerna och nog skar jag mig några gånger, men värsta blodvitet kommer från en flerbladshyvel. Det finns en plats där skägget växer i en virvel som är lurig att få till men med lite tålamod så blir det lent som en barnrumpa.
Kör därför bara rakapparat, Braun 7 tror jag. Fast när jag kollar på priserna så känns det inte igen, jag kanske lyckades hitta den på rea. Hade helst vilja raka mig med en rakkniv, men skulle inte orka ta mig tid att göra det.
En av de största behållning av att raka sig med kniv är att man lär sig hur man gör för att raka sig. Man är så illa tvungen att lära sig hur en skägg växer och hur man kommer åt. Jag skulle vilja påstå att många helt enkelt inte vet hur man gör när man rakar sig. Man är van vid att bara kunna ta en flerbladshyvel och gå lös. En rakkniv och tillbehör kostar en hel del pengar, men en safety razor ger minst lika bra rakning och bladen är så billiga att man kan byta hur ofta man vill. Man behöver aldrig harva med ett slätt blad.
En bra raktvål och en rakborste gör under även om man använde en vanlig hyvel. Bygger upp en bra skum som mjukar upp skägget och lyfter stråna lite från huden. Då jag använder kniv så brukar jag först applicera raktvål, låta skägget mjukna lite under tiden jag striglar kniven och sen dra på ytterligare ett lager tvål och börja raka mig.
Sen så rekommenderar jag att du börjar raka medhårs. Se till att sträcka huden där du rakar, var lätt på handen och lugna metodiska drag. Inget 180 BPM hackande med 20 drag på varje fläck behövs. Efter det kan applicera ny raktvål och gå ett varv mothårs om man vill få ännu närmare rakning. Glöm inte att sträcka på huden där du rakar.
Sen är handsprit en underskattad aftershave. Tar hand om eventuella småsår man kan ha fått men man blir inte uttorkad i ansiktet. Han man känslig hud så kan man med fördel raka sig på kvällen, särskilt på vintern när det är torrt ute. Då hinner fettlagret som skyddar huden återbildas innan man ger sig ut och eventuell irritation ge sig. Det funkar så klart inte om en skägg växer som ogräs.
Engångshyveln hela vägen, utan lödder eller annat dravel. Bara att göra det efter någon minut i duschen så blir det lent och fint utan irritation.
Per Vers
2017-05-16, 18:25
Jag har (hade) samma problem angående rakhyvlar tills dess att jag fuktade huden ordentligt innan rakningen, antingen med att låta raklöddret sitta en stund innan rakning eller smörja in ansiktet med valfri olja innan, typ kokosolja.
dream_theater_
2017-05-16, 19:36
Kör vanligtvis trimmer, men har lånat fars säkerhetsrakhyvel ett par gånger. Blir fantastiskt bra.
Brukar oftast raka mig med rakapparat, samma som jag använder till att raka huvudet. Snabbare och enklare än att hålla på med hyvel. Dessutom får jag snabbt problem med blödande röda prickar på halsen efter rakning med hyvel (har testat säkerhetshyvel också men det gjorde bara problemen värre).
Baskagge
2017-05-16, 21:37
Kör en Merkur. Lite som en hantel. Ovant med en tung rakhyvel.
https://www.shaver.se/500-thickbox_default/merkur-futur-700-adjustable-razor-sakerhetsrakhyvel.jpg
Jag har (hade) samma problem angående rakhyvlar tills dess att jag fuktade huden ordentligt innan rakningen, antingen med att låta raklöddret sitta en stund innan rakning eller smörja in ansiktet med valfri olja innan, typ kokosolja.
Blir det inte typ som att klippa gräs när det ha regnat då?
Dvs att håren bara böjer sig och bladet glider mot oljan?
Per Vers
2017-05-16, 22:00
Blir det inte typ som att klippa gräs när det ha regnat då?
Dvs att håren bara böjer sig och bladet glider mot oljan?
Nej, för mig funkar det prima. Huden blir mjuk och fin innan man rakar och ingen irritation efteråt. :)
Baskagge
2017-05-16, 22:09
En varm dusch och nedanstående och en bra hyvel så har ni inga problem med sträv päls.
https://www.gents.se/truefitt-hill-ultimate-comfort-pre-shave-oil
https://www.gents.se/truefitt-hill-authentic-no-10-sensitive-shave-gel
https://www.gents.se/truefitt-hill-1805-aftershave-balm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.