handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Deffa? Bulka? Balans? Fd tjockis

daawg
2017-05-15, 16:35
Hej! Ber om ursäkt om liknande fråga har ställts men hittade tyvärr inget när jag sökte.

Det är så att jag just nu ligger på ett BF på ca 15%(uppskattat med ögonmått och bilder) och trivs helt ok med det, ingen drömform men inte håller någon dålig.
Hade gärna lagt på mig något extra kilo muskler då vikten är på ca 88-89 på 190cm men samtidigt börjar fettet kring magen komma fram.

Nu står jag inför ett dilemma om jag ska göra en liten viktnedgång då många menar att man bygger sämre ju mer i BF man har och får en större ökning av fett än muskler.
Men samtidigt så menas det också att om man varit fet tidigare så är risken stor att det fettet man tappar kommer snabbt tillbaka efter avslutad deff. Och detta har jag också upplevt efter mina tidigare deffar.

Så hur bör man resonera?
Deff och förmodligen snabbt få tillbaka fettet?
Fortsätta att sakta öka sakta i vikt och bli "fetare"?
Balans och ta ökningar som tar så låååång tid(testat tidigare, händer fan inget)?

Blir galen av detta så alla tips och tankar är välkomna!

AlexGBG
2017-05-16, 07:34
Hej! Ber om ursäkt om liknande fråga har ställts men hittade tyvärr inget när jag sökte.

Det är så att jag just nu ligger på ett BF på ca 15%(uppskattat med ögonmått och bilder) och trivs helt ok med det, ingen drömform men inte håller någon dålig.
Hade gärna lagt på mig något extra kilo muskler då vikten är på ca 88-89 på 190cm men samtidigt börjar fettet kring magen komma fram.

Nu står jag inför ett dilemma om jag ska göra en liten viktnedgång då många menar att man bygger sämre ju mer i BF man har och får en större ökning av fett än muskler.
Men samtidigt så menas det också att om man varit fet tidigare så är risken stor att det fettet man tappar kommer snabbt tillbaka efter avslutad deff. Och detta har jag också upplevt efter mina tidigare deffar.

Så hur bör man resonera?
Deff och förmodligen snabbt få tillbaka fettet?
Fortsätta att sakta öka sakta i vikt och bli "fetare"?
Balans och ta ökningar som tar så låååång tid(testat tidigare, händer fan inget)?

Blir galen av detta så alla tips och tankar är välkomna!

Lite bilder hade ju förmodligen hjälpt lite...

Harospex
2017-05-16, 07:44
Både det faktum att en f.d. överviktig lättare lägger på sig fett samt att man bygger sämre med högre kroppsfettsprocent talar ju mot att du ska öka i vikt i det här läget. Jag föreslår att du fortsätter minska, tills du är helt nöjd och därefter försöker dig på att öka väldigt sakta. Finns dock stor risk att du bara lägger på dig minimalt med muskelmassa och i övrigt är tillbaka i utgångsläget. Långsamma förändringar är nog det du får leva med.

Shqypnia
2017-05-18, 09:09
Gå ner till den vikt du önskar och ligg där sedan samtidigt som du börjar öka sakta.

Beemel
2017-05-18, 09:27
Gå ner till den vikt du önskar och ligg där sedan samtidigt som du börjar öka sakta.

Hur kan han samtidigt både ligga där och öka?

Shqypnia
2017-05-18, 09:28
Hur kan han samtidigt både ligga där och öka?

Höhö

Han påbörjar sin ökning bara :D