Logga in

Visa fullständig version : Ögonflimmer efter träning

Jo83
2017-05-14, 09:37
Inte säker på om detta är rätt kategori, men det känns som att det kan ha med kosthållning att göra.

Jag har gymmat i 1,5 månad ungefär och trappat upp intensitet stegvis. Jag äter också ganska mycket protein i förhållande till kolhydrater (2g/kg kv) samtidigt som jag ligger på 3-400 dagligt kaloriunderskott. Eftersom jag är tjej blir då det dagliga kaloriintaget bara cirka 1400 kcal så det säger ju sig självt att kolhydratsintaget är ganska lågt. Jag har också testat periodisk fasta i ett par veckor, dock inte slaviskt, men har i regel en 14-16 h fasta varje 24-h period.

Här om dagen upplevde jag en ganska obehaglig grej för allra första gången. Jag åt frukost (200 g grekisk yoghurt med en skopa proteinpulver och lite musli) kl. 10 och kom iväg lite försent till gymmet så fick inte i mig mat igen förrän kl. 16. När jag lämnade gymmet kände jag att jag hade tagit ut mig ordentligt (underkropp och hade kört tungt på bl.a. deadlifts och squats) - benen darrade när jag gick nedför gymtrappan. Jag bor också på Kreta så det är ganska varmt redan, även inne på gymmet... Det var dock inte förrän jag kom hem som detta obehagliga skedde. Det började flimra våldsamt för ögonen, i början bara i "kanterna" men sedan var hela synen påverkad. Försökte googla, men kunde ju inte se något... Mådde också lite illa. Det gick över efter en halvtimme och ett intag av gelégodis och två bananer (tänkte att det kanske var hypoglykemi).

Frågorna är väl om detta är vanligt/ofarligt - är det någon som upplevt samma? Vad kan den specifika orsaken ha varit?