handdator

Visa fullständig version : Att dricka under träning som varar <1 h försämrar prestationsförmågan

King Grub
2017-05-12, 07:57
Medan vätskeintag under träning som varar längre än en timme förbättrar den.

Background

Fluid replacement during cycling exercise evolves on a spectrum from simply drinking to thirst to planned structured intake, with both being appropriate recommendations. However, with mixed findings suggesting fluid intake may or may not improve endurance cycling performance (ECP) in a diverse range of trained individuals, there is a clear need for summarised evidence regarding the effect of fluid consumption on ECP.

Objectives

(1) Determine the magnitude of the effect of drinking fluid on performance during cycling exercise tasks of various durations, compared with no drinking; (2) examine the relationship between rates of fluid intake and ECP; and (3) establish fluid intake recommendations based on the observations between rates of fluid intake and ECP.

Study Design

Meta-analysis.

Methods

Studies were located via database searches and cross-referencing. Performance outcomes were converted to a similar metric to represent percentage change in power output. Fixed- and random-effects weighted mean effect summaries and meta-regression analyses were used to identify the impact of drinking fluid on ECP.

Results

A limited number of research manuscripts (n = 9) met the inclusion criteria, producing 15 effect estimates. Meta-regression analyses demonstrated that the impact of drinking on ECP under 20–33 °C ambient temperatures was duration-dependent. Fluid consumption of, on average, 0.29 mL/kg body mass/min impaired 1 h high-intensity (80% peak oxygen uptake [V˙V˙o2peak]) ECP by −2.5 ± 0.8% (95% confidence interval [CI] −4.1 to −0.9%) compared with no fluid ingestion. In contrast, during >1 to ≤2 h and >2 h moderate-intensity (60–70% V˙V˙o2peak) cycling exercise, ECP improved by 2.1 ± 1.5% (95% CI 1.2–2.9%) and 3.2 ± 1.2% (95% CI 0.8–5.6%), respectively, with fluid ingestion compared with no fluid intake. The associated performance benefits were observed when the rates of fluid intake were in the range of 0.15–0.20 mL/kg body mass/min for >1 to ≤2 h cycling exercise and ad libitum or 0.14–0.27 mL/kg body mass/min for cycling exercise >2 h.

Conclusions

A rate of fluid consumption of between 0.15 and 0.34 mL/kg body mass/min during high-intensity 1 h cycling exercise is associated with reductions in ECP. When cycling at moderate intensity for >1 to ≤2 h, cyclists should expect a gain in performance of at least 2% if fluid is consumed at a rate of 0.15–0.20 mL/kg body mass/min. For cycling exercise >2 h conducted at moderate intensity, consuming fluid ad libitum or at a rate of 0.14–0.27 mL/kg body mass/min should improve performance by at least 3%. Until further research is conducted, these recommendations should be used as a guide to inform hydration practices.

The Influence of Drinking Fluid on Endurance Cycling Performance: A Meta-Analysis. Sports Medicine pp 1–16, May 12 2017.

Lipservice
2017-05-12, 08:53
Eftersom jag har så dålig kondis, brukar jag bara ta ytterst lite vatten under passet för att bli av med torrheten i mun och svalg. Hoppas det inte ger negativ påverkan.

King Grub
2017-05-12, 09:29
Nej, det är att vätska samlas i magsäcken och inte hinner därifrån på så kort tid vid högintensiv träning, samtidigt som man inte hinner drabbas av någon prestationsförsämrande vätskeförlust på den tiden.

Lipservice
2017-05-12, 09:32
Nej, det är att vätska samlas i magsäcken och inte hinner därifrån på så kort tid vid högintensiv träning, samtidigt som man inte hinner drabbas av någon prestationsförsämrande vätskeförlust på den tiden.

Tack <3

Ozziking
2017-05-12, 10:51
Knew it! Dricker knappt en 700ml flaska på 3-4h träning heller. Dricker efteråt. Blir seg och presterar dåligt, särskilt vid lyftning

Diomedea exulans
2017-05-12, 11:00
Jag dricker som en j-a kamel på gymmet, går och klunkar mellan varje set och kissar 1-3 gånger per pass. Vet att det är dåligt, men det fungerar som någon slags psykologisk snuttefilt.

MAGlC
2017-05-12, 11:49
Jag dricker som en j-a kamel på gymmet, går och klunkar mellan varje set och kissar 1-3 gånger per pass. Vet att det är dåligt, men det fungerar som någon slags psykologisk snuttefilt.

Beror väl lite på vilken aktivitet man ska utföra. På gymmet blir du inte precis hämmad av att gå runt på att ha extra vatten i magsäcken, blir du? Jag tycker mig få sämre pump ifall jag råkat glömma vattenflaskan, kanske placebo, ta det var det är värt.

Men lirar man t. ex. hockey (en period = 20min) så blir ju koncentrationen ofta störd av minsta vätskebrist så att man kanske slår en indianare (https://www.flashback.org/t1686121) eller missar öppet mål. Sen beror det väl på i vilken minut man skulle dricka också. Är väl ingen mening att klunka vatten när det är 2min kvar på klockan medan i cykling är det ju bara hjärndött trampa, trampa och trampa. Där kan jag se hur extra vatten oftast inte skulle vara till någon större nytta.

svag74
2017-05-13, 13:33
Brukar gå åt 0,5L sportdryck under ett styrkepass för min del, vilket tar 30-40 minuter :cool:
50g dextro/socker, halvt kryddmått salt, och några droppar citron :)

xan
2017-05-13, 13:36
Brukar gå åt 0,5L sportdryck under ett styrkepass för min del, vilket tar 30-40 minuter :cool:
50g dextro/socker, halvt kryddmått salt, och några droppar citron :)

Varför salt?

upperkatt
2017-05-13, 13:55
Glömde vattenflaskan en gång och körde utan, eftersom jag visste att King Grub skrivit om detta tidigare kände jag mig trygg, och det funkade utan problem. Styrka, typ en timme. Maxade på i knäböj och bänkpress som vanligt, inga konstigheter.

Sverker
2017-05-13, 14:47
Varför salt?

Den lilla mängden salt som svag74 skriver om påskyndar magsäckstömningen.
Fortare ut med vätskan i kroppen.

Klein
2017-05-14, 03:37
Dricker man en massa vatten under träning så spär man väl dessutom ut elektrolytkoncentrationen vilket torde kunna påverka prestastionsförmågan negativt.

Shqypnia
2017-05-14, 09:42
Dricker man inte så tänker man bara på att dricka. Det om något gör mig okoncentrerad. Något så nödvändigt som vatten kan knappast påverka negativt.

Rahf
2017-05-14, 10:00
Dricker man inte så tänker man bara på att dricka. Det om något gör mig okoncentrerad. Något så nödvändigt som vatten kan knappast påverka negativt.

Kraftverket hinner inte bränna kolen. Processtiden är för kort.

Bob90
2017-05-14, 10:40
Dricker jag under kortare pass (kring timman), tex under en intensiv cykeltur i fint väder så gör jag bara det för att jag är törstig och att det liksom är "tråkigt" att vara torr i munnen. Har nog aldrig druckit vatten under styrketräning eller liknande.

Särskilt inte kallt vatten, då går det ju åt energi till att värma upp det till kroppstemperatur först.

Termy
2017-05-14, 11:11
Dricker några munfull när jag kör crosstrainerpasset innan styrkepasset, sedan tuggar jag ev. på ett tuggummi under passet om jag känner mig torr i munnen och/eller om jag börjar gäspa eller något sådant störande. För mycket av någonting i magsäcken i övningar där man är uppochned känns mindre skönt.