Visa fullständig version : Vad binder bäst: keso eller kvarg? (till "chokladbollar")
MaxTheMarketer
2017-05-11, 19:10
Tjena!
Jag älskar chokladbollar men eftersom jag deffar så måste jag dra ned
på kalorierna vilket gör att socker å smör/margarin åker ur ekvationen.
Jag har kikat på recept med chokladbollar där keso eller kvarg används
istället för smör/margarin som bindemedel. Frågan är: vilket är bäst?
Om jag förstått rätt så kmr dessa oxå innebära att bollarna inte kan
bli så hårda pga den lilla mängden fett som finns keso å kvarg?
Jag har funderat på att göra "proteinbollar" med fiberhavregryn, kaffe,
keso eller kvarg, vaniljproteinpulver (ger sötma å mer smak), kakao.
Tack för svar på förhand! / Max.
Lipservice
2017-05-11, 19:15
Testa rawfood chokladbollar med dadlar istället för smör och socker. Jättegott!
Per Vers
2017-05-11, 19:19
Det smakar vidrigt, men man går nog säkert ned i vikt av att man måste tugga i sju timmar så deffvänligt är det nog.
Har testat chokladbollar med kvarg, de suger balle. Svampiga och vidriga. Är hellre utan. Testa dadlar som Lipservice föreslår, inte gjort själv men tror det blir betydligt bättre.
Sohlsken
2017-05-11, 19:22
Kvarg. Det är klibbigare och tjockare. Keso binder inte, utan bidrar snarare till att det blir mer krämigt och har en sötare smak.
Annars rekommenderar jag äppelmos istället för smör.
Keso funkar bra. Godare än kvarg också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
LunaSpice
2017-05-12, 04:43
Eller så kan man blanda keso, havregryn, proteinpulver (choklad), oboy (blandat med mjölk) och äta ur en stor skål. Det är finfint det!
Det smakar vidrigt, men man går nog säkert ned i vikt av att man måste tugga i sju timmar så deffvänligt är det nog.
Vidrigt?! Dadlar i sig smakar ju i princip som rent socker, och mixar man dessa och blandar med havregryn, kaffe och kakao samt rullar i kokos får man hur goda bollar som helst!
Vet inte vad du smakat på för något?!
Vidrigt?! Dadlar i sig smakar ju i princip som rent socker, och mixar man dessa och blandar med havregryn, kaffe och kakao samt rullar i kokos får man hur goda bollar som helst!
Vet inte vad du smakat på för något?!
Kan ju vara för att dom är typ 60+% socker också :D
skattefusk
2017-05-12, 07:06
Varför krångla till det? Gör helt vanliga, det är godast.
Kvarg. Det ar dock i princip omojligt att fa till bra bollar utan smor, om man nu inte gillar de dar vidriga dadlarna.
Inte chokladbollar men gott och fyller ut riktigt bra:
- 100g puffat ris
- 50-100g proteinpulver (varierar valdigt mycket beroende pa marke och typ)
- kakao och sotningsmedel efter smak
- lite vatska, helst mjolk
Daska ner handerna och veva runt, mosa, knada, osv, etc tills det liknar en smet.
Trevligt att ata bara som det ar eller med ett paket lattglass.Varför krångla till det? Gör helt vanliga, det är godast.Varfor star i forsta meningen.
Fast de är väl sällan särskilt kalorisnåla?
Lipservice
2017-05-12, 09:08
Fast de är väl sällan särskilt kalorisnåla?
Jo så är det väl. Men samtidigt skiljer det ju en hel del mellan dadlar och smör i kalorier. 100g dadlar 281kcal vs 100g smör 716kcal.
King Grub
2017-05-12, 09:11
100 % socker eller 100 % fett också. Vilket kan påverka valet även bortom smak och kalorier beroende på vad man är ute efter.
För att raw bollar med dadlar ska bli bäst så krävs även där fettkälla i form av kokosolja och nötter =) blir dock sinnesjukt gott.
Men om du ska deffa ät deffmat och lär dig att det går inte trolla till sig lika goda varor på lågkalori.
Eller sköt maten på lägre kalorier och ät riktiga bakelser...
Jag har forskat lite i detta för min flickväns skull, dessutom vill jag inte dö nyfiken. Uppmärksammat att följande recept från Tasty Heath (lätt groteskmodifierat) blir nära nog om du inte är tänd på konstiga mjölsorter och annat okristligt:
125g minikeso
2 msk (10g) casein choklad
1,5 tsk (5g) kakao
1 krm snabbkaffepulver
1 msk stevia strö eller sukrin
10g kokos att rulla i
Mixa keson slät med stavmixer och blanda sedan ihop med resten utav ingredienserna. Rulla bollar.
Jag tycker personligen att de blir godare med 10g kakao och rumstemperatur.
Varsågod kompis.
vicarious
2017-05-14, 19:02
Jag har experimenterat ganska mycket med "fettfria" chokladbollar och kommit fram till att varken kvarg (för syrligt) eller keso gör sig särskilt bra. Det som behövs är vassleprotein.
Kasein har den egenskapen att det suger åt sig mycket vätska och gör bollarna kompakta och ganska torra. Vassle gör dom sega och saftiga. Det knepiga är att använda rätt mängd vätska, för mycket vatten och vassle blir till en enda sörja. Lite i taget.
Såhär brukar jag göra:
Havregryn + chokladvassle ca 50/50
Kakao
Sötningsmedel eller socker om man tycker det behövs
En skvätt kaffe, resten vatten
En nypa salt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.