Visa fullständig version : Pixbo-spelare död efter hjärtstillestånd under träning
http://www.expressen.se/sport/mikael-harrysson-dod--pixbo-har-sorg/
Innebandy–Sverige är i sorg.
Pixbo Wallenstam-spelaren Mikael Harryson, 25, är död efter att ha fått hjärtstillestånd under en träning i går.
"Herrlaget och klubbens ledning befinner sig i djup chock över det inträffade", skriver klubben i ett pressmeddelande.
Sinnessjukt tragiskt.
Man vet att han...
* Hade ett medfött hjärtfel.
* Haft en pacemaker inopererad sedan han var 13 år, som gjorde det möjligt för honom att idrotta på elitnivå.
*Under säsongen 2016/17 tvingades Harryson till ett längre uppehåll för att byta ut sin pacemaker och spelade endast sju matcher för Pixbo.
Det jag undrar nu är, vad kan ett sådant där hjärtfel egentligen bestå av?
Vad kallas det, och var skulle man kunna läsa mer om det på nätet?
Hur ofta hjälper en pacemaker egentligen, i det här fallet gjorde det ju uppenbarligen det inte?
Och hur kan man tvingas ta ett längre uppehåll för att byta ut en pacemaker? Jag fick för mig att det är någonting som går relativt smidigt till...eller?
http://www.expressen.se/sport/mikael-harrysson-dod--pixbo-har-sorg/
Sinnessjukt tragiskt.
Man vet att han...
* Hade ett medfött hjärtfel.
* Haft en pacemaker inopererad sedan han var 13 år, som gjorde det möjligt för honom att idrotta på elitnivå.
*Under säsongen 2016/17 tvingades Harryson till ett längre uppehåll för att byta ut sin pacemaker och spelade endast sju matcher för Pixbo.
Hur ofta hjälper en pacemaker egentligen, i det här fallet gjorde det ju uppenbarligen det inte?
Och hur kan man tvingas ta ett längre uppehåll för att byta ut en pacemaker? Jag fick för mig att det är någonting som går relativt smidigt till...eller?
Riktigt tragiskt.
Men även om dom sagt att pacemakern gjorde det möjligt att utöva elitidrott så måste det väl fortfarande varit ett aktivt val att riskera livet för det, eller? Det är väl ingen som inte tror att risken är betydligt högre för det här menar jag?
Lol @ "hur kan han behöva ett längre uppehåll efter ha bytt ut en PACEMAKER"
Jag kan tycka att det är en anings egoistiskt att utsätta sig själv för det speciellt som så många anhöriga och folk runt ikring drabbas, men med det sagt så givetvis ska man väl göra vad man vill och gilar att göra här i livet och det får man väl hoppas hans nära och kära förstår.
Ofta rör det sig om medfödda genetiska sjukdomar som påverkar hjärtats jonkanaler. Om du är intresserad är den vanligaste Long QT syndrom men det finns ett flertal andra rubbningar som till exempel Brugada, wpw-syndrom etc. Andra sjukdomar som kan ge besvär är hypertrof kardiomyopati och liknande.
Lol @ "hur kan han behöva ett längre uppehåll efter ha bytt ut en PACEMAKER"
Du? Hade en bekant som skulle in och byta sin pacemaker och jag kan minnas att operationen fan gick blixtsnabbt för han var ute från sjukan på någon timme bara.
Det är liksom stor skillnad på teknologin inom det idag och hur det var förr, som jag har förstått det.
Ofta rör det sig om medfödda genetiska sjukdomar som påverkar hjärtats jonkanaler. Om du är intresserad är den vanligaste Long QT syndrom men det finns ett flertal andra rubbningar som till exempel Brugada, wpw-syndrom etc. Andra sjukdomar som kan ge besvär är hypertrof kardiomyopati och liknande.
Alright, tack! Kanske återkommer med lite frågor sen. :)
Du? Hade en bekant som skulle in och byta sin pacemaker och jag kan minnas att operationen fan gick blixtsnabbt för han var ute från sjukan på någon timme bara.
Det är liksom stor skillnad på teknologin inom det idag och hur det var förr, som jag har förstått det.
Alright, tack! Kanske återkommer med lite frågor sen. :)
Jag snackar inte om att komma ut från sjukan jag snackar om att pressa hjärtat till det yttersta efter en pacemaker blivit bytt, speciellt eftersom det uppenbarligen kan uppstå grava komplikationer av att pusha hjärtat överhuvudtaget med en pacemaker.
Men det kanske är skitsamma vad man gör efteråt jag kan ingenting om det här.. tänker bara vad som känns rimligt
Tragiskt förstås. Men så onödigt. man får leva leva lite vettigt efter sina fysiska begränsningar.
Tree Fiddy
2017-05-08, 00:16
Tragiskt förstås. Men så onödigt. man får leva leva lite vettigt efter sina fysiska begränsningar.
Nej alla kan allting och alla kan bli allt!! *rolleyes*
ApexProcyon
2017-05-08, 00:55
http://s2.quickmeme.com/img/b2/b2d9f6f05e6df90f91e3c232c3bb0bd8271c2352137483d18c ab857666157c9f.jpg
Hur lång tid det tar att byta pacemaker beror nog lite på vad som skall bytas (att bara byta dosan går rätt fort, skall man även byta elektroderna tar det längre tid). Sedan är det väl inte riktigt samma sak hur lång tid själva bytet tar och hur lång tid det tar att komma tillbaka till idrott på hög nivå. Det beror förstås också rätt mycket på varför man har sin pacemaker.
Det finns de som hellre lever ett kortare liv till fullo, än ett långt liv till hälften. Alla kan inte njuta av att spela CoD och snappa bilder på snoppen.
Dröm stort 1!11!!
Det finns de som hellre lever ett kortare liv till fullo, än ett långt liv till hälften. Alla kan inte njuta av att spela CoD och snappa bilder på snoppen.
Menar du att enda alternativet till att spela innebandy med pacemaker och medfött hjärtfel är att spela CoD och ta snoppbilder?
Tror du han hade fortsatt spela om läkarna hade sagt till honom "du kommer dö den 6 maj, 2017, med 100% säkerthet"?
Menar du att enda alternativet till att spela innebandy med pacemaker och medfött hjärtfel är att spela CoD och ta snoppbilder?
Nej, jag dummade mig. Jag menade egentligen att det är så himla stor skillnad på vad olika människor anser ge dem livskvalitet.
Tror du han hade fortsatt spela om läkarna hade sagt till honom "du kommer dö den 6 maj, 2017, med 100% säkerthet"?
Så är det aldrig heller i och för sig.
Läkarna har säkert sagt att risken för att något går väldigt fel blir högre med den mängd fysisk aktivitet, och antagligen sagt att det kan röra sig om 10/20/30 (vi kan bara spekulera) år. Hör man det när man är tretton blir nog ofta effekten att man gör något man älskar den tiden man har.
ARMSTARK
2017-05-08, 07:39
Vad jag förstått fungerar pacemaker så att den ger hjärtat en signal i vilket tempo det ska slå. I min okunskap undrar jag hur det fungerar när man gör något ansträngande, vrider man dosan till max och kör på? :d
Shqypnia
2017-05-08, 10:39
Vila i frid. Han dog när han gjorde det han älskade mest. Han hade hjärtfel - han kunde lika gärna ha dött på ett sjukhus - vilket måste vara det mest hemska sättet att dö på.
Vad jag förstått fungerar pacemaker så att den ger hjärtat en signal i vilket tempo det ska slå. I min okunskap undrar jag hur det fungerar när man gör något ansträngande, vrider man dosan till max och kör på? :d
En pacemaker är till för att förhindra bradykardi, ofta inställd på 60 slag/min. Begränsar ej uppåt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.