Visa fullständig version : kallrökt lax utgående datum
4 dagar gammk kallrökt /gravad lax går det att käka?
Riskera magsjuka för ett paket lax? Släng skiten imo.
Jag har ätit utgången lax, det är ett bra sätt om du vill tappa vikt snabbt... Kanske inte optimalt sätt dock...
Bruten förpackning? Nej
Obruten? Nja
Obruten kylkedja+obruten förpackning? Ja
Värt det? Jag tycker inte det.
Minikubik
2017-05-07, 09:49
Använd lukt syn och smak. Ser det bra ut? Luktar det som det ska? Om du smakar en liten bit smakar det som det ska? Om ja på alla frågor så är du rätt safe, tveksamt på något så kasta skiten
såg frächt ut så åt det... det va ju vakuum förpackat också gick bra =)
Det är inte ett bäst före-datum utan sista förbrukningsdatum. Då gäller inte smaka/lukta osv. Jag hade absolut slängt.
Skulle man inte kunna typ tillaga den (typ ugnsbaka eller steka på hårt) om den till synes ser fräsch ut? Men personligen hade jag slängt, inte värt risken/konsekvenserna.
Färsk lax är en sak, men gravad och rökt är ju fullproppad med salt, så den håller nog ett tag utöver datuemt, så länge förpackningen inte är öppnad.
Scientologen
2017-05-10, 10:35
Inte så många som räds listeriadöden. "Dårar rusar in ..."
Tråkigt att se att moderatorerna tillåter potentiellt skadliga inlägg att stå kvar :S
Inte alls.
Jag har också redan gjort en analys av scenariot och också kommit fram till att det är listeria som utgör faran. Andra mikroorganismer har svårt att tillväxa i i den höga salthalten.
Listeria är farlig för mycket unga, äldre, försvagade och gravida. Förhoppningsvis får gravida information från MVC och från mamma att inte äta mat med passerat Bäst före-datum.
Men du har rätt i att smaken inte är ett säkert verktyg för att bedöma maten. Men det är ingen anledning att ta bort posten. Tvärtom är det bättre ifall man utnyttjar möjligheten att sprida kunskapen att många matförgiftande bakterier inte går att smaka, typ campylobakter eller EHEC som det bara krävs mycket få av för att bli förgiftad.
Omnomnom
2017-05-10, 16:33
Skulle man inte kunna typ tillaga den (typ ugnsbaka eller steka på hårt) om den till synes ser fräsch ut?
Kanske. Men en del bakterier bildar toxiner som är kvar efter upphettning.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier
haha satan vilken tråd jag starta av en enkel fråga
4 dagar gammk kallrökt /gravad lax går det att käka?
Bäst-före datum--->Sista förbrukningsdag. Vilket av det syftar du på?
Bruten förpackning? Nej
Obruten? Nja
Obruten kylkedja+obruten förpackning? Ja
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.