Visa fullständig version : Byta mellannamn
Funderar på att byta ut mitt mellannamn mot ett annat. Någon som vet vilka kort jag måste byta ut? Det enda där alla namn står utsatta är ju körkortet, på bankkort och liknande står bara för och efternamn. Känns som en relativt uppenbar fråga men frågar ändå, någon som vet?
Någonting som kan tänkas krångla till sig?
Järvskan
2017-05-05, 10:48
Om du säger a så måste du också säga b... Vad heter du i mellannamn? :)
Konradsson
2017-05-05, 10:49
Funderar på att byta ut mitt mellannamn mot ett annat. Någon som vet vilka kort jag måste byta ut? Det enda där alla namn står utsatta är ju körkortet, på bankkort och liknande står bara för och efternamn. Känns som en relativt uppenbar fråga men frågar ändå, någon som vet?
Någonting som kan tänkas krångla till sig?
De ändrade väl nyligen lagen kring detta. Jag tror man tog bort mellannamn.
Det ska inte längre vara möjligt att ta nya mellannamn, men den som redan har ett mellannamn får behålla det.
http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2016/06/en-ny-lag-om-personnamn/
King Grub
2017-05-05, 10:49
Pass, legitimation och körkort. Eventuella andra kort du legitimerar dig med.
https://www.prv.se/sv/vara-tjanster/personnamn/efter-namnbytet/
King Grub
2017-05-05, 10:50
De ändrade väl nyligen lagen kring detta. Jag tror man tog bort mellannamn.
Det där är en proposition om ett förslag till ändring.
Konradsson
2017-05-05, 11:01
Det där är en proposition om ett förslag till ändring.
Lagen blev dock godkänd. Den träder i kraft 1 juli. Så skynda dig och byt mellannamn medan det fortfarande är möjligt.
https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/nypersonnamnlagfrom1juli2017.4.5c281c7015abecc2e20 2edad.html
Om du säger a så måste du också säga b... Vad heter du i mellannamn? :)
Robert för närvarande, vill byta det till Mohammed. :d
svenbanan
2017-05-05, 14:52
Du måste ha minst ett förnamn.
Du kan lägga till, byta, ändra ordningsföljd eller ta bort förnamn genom en ansökan till Skatteverket. Ansökan kostar 250 kronor. Du kan byta förnamn flera gånger och du behöver inte behålla något ursprungligt förnamn.
Du kan inte ansöka om ett mellannamn från den 1 juli 2017.
Så vad tusan menar de? Vad är skillnaden på att ha två förnamn jämfört med att ha ett förnamn och ett mellannamn?
Ivan Bogus
2017-05-05, 15:04
Jag ändrade förra året.
Det enda jag bytat är körkortet. Har använt gamla passet på utlandsresor utan problem.
Den mesta post man får hem i lådan har det nya mellannamnet först.
Vad jag förstår har man inte "mellannamn" längre utan bara flera förnamn.
Jag bytte från "Jan" till "Obi-Wan".
Såg premiären 1977 och är för evigt sen dess en obotlig Star Wars-nörd.
Men för att återgå till frågan, det enda som är bytt här är körkortet vilket skedde automatiskt. Pass etc byts ju per automatik när du förnyar dom då de går ut.
IB
Ivan Bogus
2017-05-05, 15:11
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=677&pictureid=4310
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=677&pictureid=4310
Varför bry sig om att stryka efternamnet när vi alla vet att det står "Kenobi" där? :d
galtasar
2017-05-05, 18:49
Jag ändrade förra året.
Det enda jag bytat är körkortet. Har använt gamla passet på utlandsresor utan problem.
Den mesta post man får hem i lådan har det nya mellannamnet först.
Vad jag förstår har man inte "mellannamn" längre utan bara flera förnamn.
Jag bytte från "Jan" till "Obi-Wan".
Såg premiären 1977 och är för evigt sen dess en obotlig Star Wars-nörd.
Men för att återgå till frågan, det enda som är bytt här är körkortet vilket skedde automatiskt. Pass etc byts ju per automatik när du förnyar dom då
de går ut.
IB
Obi-jan skulle du ju bytt till.
Ivan Bogus
2017-05-05, 19:13
Varför bry sig om att stryka efternamnet när vi alla vet att det står "Kenobi" där? :d
:hbang:
Ivan Bogus
2017-05-05, 19:13
Obi-jan skulle du ju bytt till.
Min hustru föreslog detsamma. :d
Micke Persson
2017-05-05, 19:57
Pass, legitimation och körkort. Eventuella andra kort du legitimerar dig med.
https://www.prv.se/sv/vara-tjanster/personnamn/efter-namnbytet/
behövs i praktiken inte
Passade på att stryka ett av mina mellannamn när jag ändå skulle byta efternamn. Så nu har jag bara tre kvar. :D
Så vad tusan menar de? Vad är skillnaden på att ha två förnamn jämfört med att ha ett förnamn och ett mellannamn?Heter du Gunnar Krister Eriksson ar bade Gunnar och Krister dina fornamn, men bara ett av dom till tilltalsnamn (och det som sedan syns pa t.ex. bankkort osv). Mellannamn har bara blivit ett smeknamn for det "andra fornamnet". Mellannamn anvands bara(?) nar man gar fran ett efternamn till ett dubbelt efternamn - da ligger ett av dom som mellannamn.
Jag kastade nyligen sjalv om litegrann da jag hade fatt min fars namn pa forst, darefter Jimmy - som var mitt officiella tilltalsnamn - foljt av ett efternamn. Tog helt bort farsans namn, satte Jimmy forst och min morfars namn pa andraplats. I namnbytesdokumentation fran Skatteverket bade fore och efterbytet star bada fornamnen som just fornamn, ett efternamn medan faltet for mellannamn ar tomt.
Sohlsken
2017-05-06, 20:11
Du kan ha hur många förnamn du vill, men i Sverige kan man bara ha ett efternamn vad jag förstod när jag registrerade mitt nya namn i Sverige. Här i USA har jag två efternamn, men i Sverige är mitt flicknamn (familjenamn?) registrerat som mellannamn och mitt nya efternamn, eller andra efternamn, står som efternamn.
Alltså, enligt skattemyndigheten, är ett mellannamn det man har om man haft kvar sitt efternamn och även tagit makens/makans efternamn, alternativt om föräldrarna har olika efternamn men man som barn vill ha båda.
Exempel: Erik Jonas Torsten Olof Petterson-Svanson
Linda Rosalina Tyra Svensson Schrieber
Förnamn: Erik Jonas Torsten Olof / Linda Rosalina Tyra
Mellannamn: Petterson / Svensson
Efternamn: Svanson / Schrieber
Heter du Gunnar Krister Eriksson ar bade Gunnar och Krister dina fornamn, men bara ett av dom till tilltalsnamn (och det som sedan syns pa t.ex. bankkort osv). Mellannamn har bara blivit ett smeknamn for det "andra fornamnet". Mellannamn anvands bara(?) nar man gar fran ett efternamn till ett dubbelt efternamn - da ligger ett av dom som mellannamn.
Jag kastade nyligen sjalv om litegrann da jag hade fatt min fars namn pa forst, darefter Jimmy - som var mitt officiella tilltalsnamn - foljt av ett efternamn. Tog helt bort farsans namn, satte Jimmy forst och min morfars namn pa andraplats. I namnbytesdokumentation fran Skatteverket bade fore och efterbytet star bada fornamnen som just fornamn, ett efternamn medan faltet for mellannamn ar tomt.
Hur vet man om man har ett dubbelnamn då?
Lipservice
2017-05-06, 22:58
Hur vet man om man har ett dubbelnamn då?
Är du född i Norrland eller inte? :d
Du kan ha hur många förnamn du vill, men i Sverige kan man bara ha ett efternamn vad jag förstod när jag registrerade mitt nya namn i Sverige. Här i USA har jag två efternamn, men i Sverige är mitt flicknamn (familjenamn?) registrerat som mellannamn och mitt nya efternamn, eller andra efternamn, står som efternamn.
Alltså, enligt skattemyndigheten, är ett mellannamn det man har om man haft kvar sitt efternamn och även tagit makens/makans efternamn, alternativt om föräldrarna har olika efternamn men man som barn vill ha båda.
Exempel: Erik Jonas Torsten Olof Petterson-Svanson
Linda Rosalina Tyra Svensson Schrieber
Förnamn: Erik Jonas Torsten Olof / Linda Rosalina Tyra
Mellannamn: Petterson / Svensson
Efternamn: Svanson / Schrieber
This.
Nu har mina kids bara sin pappas efternamn men de har kusiner med båda föräldrarnas efternamn. När det då registreras till SKatteverket blir bara ena namnet efternamn medan det andra blir ett mellannamn.
Har de flera förnamn blir alla förnamn och inte mellannamn. Sedan stryker man fint under tilltalsnamnet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.