handdator

Visa fullständig version : 50% Av kcal intaget från vetemjöl?

Maximal
2017-04-20, 17:32
Jag älskar bröd och låter majoriteten av mina kolhydrater komma från bröd. Det blir dock dyrt att äta så mycket så jag har börjat göra eget.

Använder 500g mjöl till en sats/portion som jag ätit nu några dagar i rad, vilket är ca halva mitt kcal intag. Resten består av ca 600g kött, 500g potatis, 60g vassle som oftast.
Någon frukt samt vitaminer och mineraler i kosttilskott.

Är det något negativt med så mycket av kalorierna från vetemjöl? Proteinet inte är 100% fullvärdigt? Missar jag andra viktiga ämnen?

Diomedea exulans
2017-04-20, 18:07
Proteinet är inte fullvärdigt, nej. Men om du äter baljväxter eller några fullvärdiga proteinkällor några gånger om dagen (och det verkar det som du gör) så ska det inte vara någon fara.

Annars tror jag inte det är någon fara.

ApexProcyon
2017-04-20, 18:13
Det låter väldigt gott. Så länge du säkerställer mikronutrienter och har en önskvärd fördelning av makros så kan jag inte se något problem.

MasterChief
2017-04-20, 18:18
Jag tycker det är en värdelös och fattig kost. Nyckeln till bra kosthållning är variation och du äter typ 3 olika livsmedel och "någon frukt"? Vetemjöl är näringsfattigt och överlag ett dåligt livsmedel.

Maximal
2017-04-20, 18:48
Jag tycker det är en värdelös och fattig kost. Nyckeln till bra kosthållning är variation och du äter typ 3 olika livsmedel och "någon frukt"? Vetemjöl är näringsfattigt och överlag ett dåligt livsmedel.

Absolut är variationen viktig, men om jag täcker mina makros samt vitamin och mineraler är det väl inte så värdelöst? Och jag får äta en stor mängd av det jag verkligen tycker om.

MasterChief
2017-04-20, 18:57
Absolut är variationen viktig, men om jag täcker mina makros samt vitamin och mineraler är det väl inte så värdelöst? Och jag får äta en stor mängd av det jag verkligen tycker om.

Jo, jag tycker du äter helt värdelöst.

Jag är av uppfattningen att en kost ska vara fullvärdig i sig och du måste äta piller för att få i dig något så enkelt som vitaminer och mineraler. Alla övriga nyttiga ämnen som finns i grönsaker, böner, linser, ärter, ägg, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, nötter, frön osv missar du ju helt.

Nu vet jag inte vad ditt mål är men är långsiktig hälsa viktigt så är dina kostval dåliga.

xan
2017-04-20, 19:02
jo, jag tycker du äter helt värdelöst.

Jag är av uppfattningen att en kost ska vara fullvärdig i sig och du måste äta piller för att få i dig något så enkelt som vitaminer och mineraler. Alla övriga nyttiga ämnen som finns i grönsaker, böner, linser, ärter, ägg, fisk, skaldjur, mejeriprodukter, nötter, frön osv missar du ju helt.

Nu vet jag inte vad ditt mål är men är långsiktig hälsa viktigt så är dina kostval dåliga.

+1

Maximal
2017-04-20, 19:28
Jo, jag tycker du äter helt värdelöst.

Jag håller ju med dig. För optimal hälsa skulle jag ju inte äta såhär. Det är mest av enkla skäl. Snabbt. Gott. Mättande. Och ger mig den mängd kolhydrater jag vill ha.
Skulle lika gärna byta ut samma mängd mot pasta eller ris.
Nu äter jag inte såhär varje dag heller, bara blivit ett par/tre gånger denna vecka

Wzup2u
2017-04-20, 20:41
Livet går ju i stort sett ut på bröd...
=)

Känn efter hur du mår och kolla igenom helheten av resten av maten på dagen så kanske det funkar? alt något du behöver tänka på, alt dra av på och tillföra mer av.

Skrollovicz
2017-04-21, 04:37
Bröd är definitivt inte sämre än pasta och ris, den saken är helt säker.

z_bumbi
2017-04-21, 10:12
Jag håller ju med dig. För optimal hälsa skulle jag ju inte äta såhär. Det är mest av enkla skäl. Snabbt. Gott. Mättande.

Grönsaker mättar betydligt mer än vitamintabletter och det tar max 10 s att skölja av en grönsak för att äta.

MasterChief
2017-04-21, 10:28
Jag håller ju med dig. För optimal hälsa skulle jag ju inte äta såhär. Det är mest av enkla skäl. Snabbt. Gott. Mättande. Och ger mig den mängd kolhydrater jag vill ha.
Skulle lika gärna byta ut samma mängd mot pasta eller ris.
Nu äter jag inte såhär varje dag heller, bara blivit ett par/tre gånger denna vecka

Jag pratar nog inte optimal hälsa (vad det nu är). Däremot anser jag att en variationsrik kost med mycket grönt är bra mycket bättre än bara vetemjöl, kött och potatis. Personligen tycker jag många på brädan verkar äta väldigt enformigt med ett fåtal livsmedel (kvarg, kyckling, kvarg, broccoli, ägg, kvarg). Jag vet inte, det kanske är en prisfråga men personligen tycker jag det låter otroligt trist när det finns så sjukt stort utbud av fantastiska livsmedel i random matbutik. Många här verkar älska att äta mycket mat (det är ju alltid extra guldstjärnor till dem som vräker i sig mest) men jag tycker nog att man även ska fokusera på kvalitén på vald mat. Att äta vitt bröd kan ju vara helt ok då man måste ta hänsyn till hela kosthållingen och kaloribehov men om 50% av kalorierna kommer från just vitt bröd så är det genomuselt. Endast för extrema konditionsutövare kanske ett sådant upplägg är nödvändigt (för att magen ska orka med antalet kalorier). Jag har för mig Phelps blev känd för att möla i sig enorma mängder toast för att helt enkelt kunna täcka förbrukningen.

Att det är snabbt, enkelt och mättande kanske stämmer men det gäller ju även mycket annan mat. Att göra en matig sallad med avocado, ägg, räkor, quinoa går ju på fem minuter. Vill man öka kaloriintaget så är ju bröd/mjölk ett bra komplement till detta. Sedan kan man givetvis andra dagen köra kött och potatis (komplettera gärna med matiga grönsaker, det är ju bara att köra ner broccoli i potatiskastrullen sista minuterna).

Men börjar man leva (och det var ju så du uttryckte det) på vetebröd, potatis och kött så är det inte speciellt lämpligt imho. Att byta bröd mot pasta är ju ingen direkt skillnad då pasta görs på mjöl.

Diomedea exulans
2017-04-21, 10:33
Jag pratar nog inte optimal hälsa (vad det nu är). Däremot anser jag att en variationsrik kost med mycket grönt är bra mycket bättre än bara vetemjöl, kött och potatis. Personligen tycker jag många på brädan verkar äta väldigt enformigt med ett fåtal livsmedel (kvarg, kyckling, kvarg, broccoli, ägg, kvarg). Jag vet inte, det kanske är en prisfråga men personligen tycker jag det låter otroligt trist när det finns så sjukt stort utbud av fantastiska livsmedel i random matbutik. Många här verkar älska att äta mycket mat (det är ju alltid extra guldstjärnor till dem som vräker i sig mest) men jag tycker nog att man även ska fokusera på kvalitén på vald mat. Att äta vitt bröd kan ju vara helt ok då man måste ta hänsyn till hela kosthållingen och kaloribehov men om 50% av kalorierna kommer från just vitt bröd så är det genomuselt. Endast för extrema konditionsutövare kanske ett sådant upplägg är nödvändigt (för att magen ska orka med antalet kalorier). Jag har för mig Phelps blev känd för att möla i sig enorma mängder toast för att helt enkelt kunna täcka förbrukningen.

Att det är snabbt, enkelt och mättande kanske stämmer men det gäller ju även mycket annan mat. Att göra en matig sallad med avocado, ägg, räkor, quinoa går ju på fem minuter. Vill man öka kaloriintaget så är ju bröd/mjölk ett bra komplement till detta. Sedan kan man givetvis andra dagen köra kött och potatis (komplettera gärna med matiga grönsaker, det är ju bara att köra ner broccoli i potatiskastrullen sista minuterna).

Men börjar man leva (och det var ju så du uttryckte det) på vetebröd, potatis och kött så är det inte speciellt lämpligt imho. Att byta bröd mot pasta är ju ingen direkt skillnad då pasta görs på mjöl.

Sen får man väga njutningen av att äta varierat mot smärtan av att faktiskt köpa och laga maten. Om man som jag hatar matlagning mer än krig och diktatorer kan det öka livskvalitén att äta enformigt.

MasterChief
2017-04-21, 10:53
Sen får man väga njutningen av att äta varierat mot smärtan av att faktiskt köpa och laga maten. Om man som jag hatar matlagning mer än krig och diktatorer kan det öka livskvalitén att äta enformigt.

Jag är heller ingen matlagare av rang men idag är det ju fantastiskt enkelt att röra ihop de mest ljuvliga rätter på några minuter. Igår var jag trött och less och ville helst äta pizza (vilket inte riktigt matchar min målsättning just nu). Tvingade in mig i affären (mina vanliga inköpsrutiner har failerat sista tiden på grund av arbetsbelastning), köpte kycklingfilé (i bitar), frysta wokgrönsaker och en färdig Thaicurrysås. Slängde allt i wokpannan och på mindre än 10 minuter hade man ju något som var nyttigt, gott och mättande med minimalt med disk. Så jag tror ändå att livskvalitén i längden blir bättre att hitta ett par dussin sådana här enkla och vettiga recept som man varierar med. Med inköpslistor och färdig matschema så är ju insatsen otroligt liten. Det är ju inte ens fråga om matlagning utan snarare att röra eller lägga ihop ett antal ingredienser. Matlagning för mig är att göra saker på egen hand. Då hade wokad kyckling med grönsaker och Thaicurry tagit betydligt längre tid. Men med vettiga halvfabrikat kommer man långt :D

Maximal
2017-04-21, 11:00

Men om mitt dagsbehov är 4000kcal +, tycker du fortfarande att 50% är mycket?
Det lämnar 2000 kalorier till en varierad kost, så som du beskriver.

Nu hitills idag har jag ätit 400g köttfärs, 230g kidneybönor och en näve färsk spenat.

MasterChief
2017-04-21, 11:59

Nu hitills idag har jag ätit 400g köttfärs, 230g kidneybönor och en näve färsk spenat.

Japp, det tycker jag. Jag skulle nog säga att om man äter livsmedel, oavsett vilket, och det står för 50% av kalorierna så är det för mycket.

Sen har jag ju mina misstankar mot vad du kallar "varierad kost". Hoppas inte att du brukar trycka i dig 400 gram rött kött om dagen.

Du kanske är trött på mina pekpinnar. :d

svag74
2017-04-21, 15:23

Kidneybönor? Mums :D

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/video-avslojar-fusk-med-datumstamplar-och-dalig-mat

På ett av klippen silas döda insekter bort från kidneybönor, bönor som packas om i nya påsar för försäljning. Det handlar om en av Sveriges största importörer av asiatisk mat

xan
2017-04-21, 20:22

Då är det mer lugnt. Men bäst är ju givetvis om du spenderar alla 4k kcal på varierad mat.

dodie
2017-04-24, 07:43
Du kommer väl antagligen inte dö av akut näringsbrist på den kosten. Men om jag skulle gissa så tror jag att du skulle vara piggare och må bättre på en annan kost.