handdator

Visa fullständig version : Blir trött av havregryn?

Severus
2017-04-17, 07:41
Försöker få in havregryn i min kost men det är mindre lyckat. Försöker äta det som en måltid någon gång före träningen för att "få i sig kolhydrater före". Ibland får jag i mig det genom en smoothie och i andra fall som gröt tillsammans med proteinpulver, jordnötssmör och blåbär.

Problemet verkar just vara att jag blir trött av kolhydrater. Därför kanske det inte är optimalt att äta kolhydrater exempelvis till frukost och lunch, då jag ju behöver vara alert.

Till frukost kan jag förvisso äta äggvitor och kvarg. Till lunch kanske bara sallad eller grönsaker med tonfisk eller kyckling.

Men däremellan och efter behöver jag i vart fall två mellanmål för att inte bli hungrig. Vad ska jag äta då som är smidigt att göra på förhand och att transportera?

Ja eller vad tror ni? Inbillar jag mig? Havregryn marknadsförs ju som värsta supermaten av många som tränar. Många verkar just gilla att ta havregrynet till frukost också.

gyros
2017-04-17, 08:39
Vad menar du med trött? Vad jämför du med?

Severus
2017-04-17, 08:47
Vad menar du med trött? Vad jämför du med?

Blir trött och gäspig, så jag kan somna.

skattefusk
2017-04-17, 09:32
Jag som hoppar över frukosten tar havregrynsgröt blandat med wheypulver som kvällsmål. Jag klarar knapot av någon aktivitet direkt efter måltid. Tränar alltid på tom mage på morgonen. Testade ha gröten som frukost men då blev passen misslyckade.

King Grub
2017-04-17, 09:36
Angående hunger - skall du komma i form får du nog släppa tankarna på att aldrig bli hungrig. Skall du bli riktigt hård får du vänja dig vid att vara hungrig större delen av dygnet, och även för att komma i allmänt bra form får du räkna med att regelbundet uppleva hunger.

Sparven från Minsk
2017-04-17, 11:57
Innan träning: Två äpplen, lite fullkornsbröd.

Mellanmål: Kokt matvete/mathavre och någon sås till kanske?

Inget magiskt med havregryn förutom att det är bra kolhydrater, fullkorn och billigt.

Severus
2017-04-20, 20:00
Angående hunger - skall du komma i form får du nog släppa tankarna på att aldrig bli hungrig. Skall du bli riktigt hård får du vänja dig vid att vara hungrig större delen av dygnet, och även för att komma i allmänt bra form får du räkna med att regelbundet uppleva hunger.

Så du menar att om man inte känner sig hungrig så kan man inte komma i form? Händer att jag får cravings, men inte om jag mättar mig med enorma mängder sallad. Håller jag mig mätt på sallad, så kan jag både hålla mig mätt och komma i form.