handdator

Visa fullständig version : Vassle Isolate/EAA innan morgoncykling påverkar fettförbränningen?

SalkinA
2017-04-16, 10:43
Jag försöker cykla 90 minuter varannan dag direkt på morgonen och hittills har jag typ käkat en banan och druckit lite kaffe innan för att få något i magen. Inte cyklat så länge och har rätt kraftig övervikt och har varit överviktig länge så skulle gärna vilja maximera den möjliga fettförbränningen cyklingen ger. Kör på väldigt låg hjärtfrekvens så ligger nog i zon 1-2.

Som jag fattar det så påverkar intag av föda kroppens förmåga att förbränna fett optimalt under passet. Jag tror vasslet påverkar mer och EAA mindre men jag vet inte till vilken grad vassle isolate och EAA skulle påverka den extra fettförbränning cykelpasset skulle ge jämfört med om jag inte åt alls innan passet (eller bara drack rent kaffe innan).

Någon som har mer koll på detta och kan hjälpa mig?

Kay123
2017-04-17, 02:06
om du är kraftig överviktig, så tycker jag det här är waay för marginellt och onödig överkurs för din nuvarande situation, bygg en rutin och schema som passar din kropp bäst dvs är hållbart i många månader så du uppnår ditt mål istället för bry dig om såna små detaljer. Rätt kost + rätt träning + tillräcklig sömn viktigaste och glöm ej slutändan energi in och energi ut.

1x0
2017-04-17, 09:42
waay för marginellt och onödig överkurs för din nuvarande situation
Detta!
Hade kanske varit värt att ägna tankar åt, om du var nere på 6% kroppsfett och skulle tävla i bodybuilding om två veckor.

Ät så du presterar bäst under cyklingen. Kan vara helt fastande med bara en kopp kaffe innan.

King Grub
2017-04-17, 09:44
Ät efter. Muskelnedbrytning är inte förhöjd under aktivitet.

SalkinA
2017-04-17, 10:17
Ok, tror jag testar med bara rent kaffe innan då, för det ska inte påverka fettbränningen negativt om jag kommer ihåg det jag läst här på forumet innan. Så kör jag vasslet lite snabbt mellan cyklingen och stretchningen och sedan kör jag min vanliga frukost efter stretchningen.

Försöker fokusera på att få en rutin i cyklingen och vill egentligen stärka kroppen mer än att gå ner i vikt eller fett i dagsläget. Den är rätt skröplig och jag vill helst undvika slitage som kan bli till värre problem så mycket som möjligt. Käkar bara 3 mål mat om dagen så tänkte att vassle några gånger om dagen mellan målen kan hjälpa till med läkning/uppbyggning av kroppen.

Har lätt för att gå till överdrift så bra att få lite perspektiv och bekräftelse av folk som kan sina saker om vilken väg som är smartast att gå i dagsläget. :)

1x0
2017-04-17, 10:36
Så kör jag vasslet lite snabbt mellan cyklingen och stretchningen och sedan kör jag min vanliga frukost efter stretchningen.
Vad tror du vasslet kommer ge för effekt? Hur ser tidsramen ut från avslutade cyklingen till frukosten?

SalkinA
2017-04-17, 11:49
Vad tror du vasslet kommer ge för effekt? Hur ser tidsramen ut från avslutade cyklingen till frukosten?

Det kan nog ta en 1h upp till max 1,5h innan jag äter frukost efter cyklingen. Och då är det t.ex. kvarg som tar lång tid för kroppen att utnyttja som jag förstått det. Så tanken är att få i mig protein som går ut lite snabbare i kroppen det första jag gör på morgonen. Har som sagt misskött kroppen väldigt länge så kan jag ge den lite små fördelar här och där, hur minimala de än må vara var och en för sig, så känns det värt att iaf testa det i dagsläget.