handdator

Visa fullständig version : "Svimmar" varje dag?

Tristan1
2017-04-14, 11:07
Hej!

För ungefär 2 månader sen så svimmade jag och slog mig ganska bra i huvudet och hela högra sidan av kroppen
Sedan dess har jag varje dag efter att jag bara tagit det lungt (legat i sängen, suttit i soffan etc.) fått som att det blir helt svart för ögonen och om jag inte tar tag i något så känds det som att jag kommer svimma, lite svårt att beskriva man blir svag i kroppen på något sätt
Jag är 188 cm lång och väger 80-82kg, jag är 14 år gammal
Tränar förövrigt 3 ggr vecka med pass som är ~120-150 min långa
Är det någon som vet vad jag kan göra för att få bort det? Har ingen aning om riktigt varför det blir såhär:confused:

aryaa
2017-04-14, 11:23
Min enda rekommendation är att du kollar upp det med en läkare för att vara säker. Fram tills du kommit till läkaren så se till att inte resa dig för fort bara. Gå upp ur soffan/sängen långsamt istället :thumbup:

Sheogorath
2017-04-14, 11:33
Det låter som ortostatisk hypotoni. Vanligt bland ungdomar som skjuter i höjden. Brukar gå över efter några år.

Tristan1
2017-04-14, 11:35
Det låter som ortostatisk hypotoni. Vanligt bland ungdomar som skjuter i höjden. Brukar gå över efter några år.

Några år??:(

Hemi
2017-04-14, 11:49
Har ungefär dina stats fast äldre. Lågt blodtryck, när att svimma då och då hela livet. Lärt mig leva med det, men för dig går det säkert över, du verkar rätt stor för åldern..

tomten1
2017-04-14, 12:02
188 och 14 år gammal? :D :D :D

Tristan1
2017-04-14, 12:18
Ja jag antar att det går över med tiden, får väl helt enkelt vänta träningen påverkas ju inte av det iallafall förutom att man blir lite snurrig :)

Tristan1
2017-04-14, 12:21

Synd att inte styrkan finns *cry**cry*

xan
2017-04-14, 12:24

God bless dem genes.

Mvh 175

J.V
2017-04-14, 14:08
Det låter som ortostatisk hypotoni. Vanligt bland ungdomar som skjuter i höjden. Brukar gå över efter några år.+1.

Meeeen ga till en lakare. Snarast.

FoolsGold
2017-04-14, 14:21
Hej!

För ungefär 2 månader sen så svimmade jag och slog mig ganska bra i huvudet och hela högra sidan av kroppen
Sedan dess har jag varje dag efter att jag bara tagit det lungt (legat i sängen, suttit i soffan etc.) fått som att det blir helt svart för ögonen och om jag inte tar tag i något så känds det som att jag kommer svimma, lite svårt att beskriva man blir svag i kroppen på något sätt
Jag är 188 cm lång och väger 80-82kg, jag är 14 år gammal
Tränar förövrigt 3 ggr vecka med pass som är ~120-150 min långa
Är det någon som vet vad jag kan göra för att få bort det? Har ingen aning om riktigt varför det blir såhär:confused:

Eftersom detta kommit efter olyckan och du upplever det varje dag behöver du undersöka det hos en läkare snarast. Uppsök skolsköterskan (finns det fortfarande sådana?) eller närmsta vårdcentral. Det är förhoppningsvis inte någon fara men det är inte läge att chansa.

Tristan1
2017-04-14, 14:54
Eftersom detta kommit efter olyckan och du upplever det varje dag behöver du undersöka det hos en läkare snarast. Uppsök skolsköterskan (finns det fortfarande sådana?) eller närmsta vårdcentral. Det är förhoppningsvis inte någon fara men det är inte läge att chansa.

Ja det finns fortfarande skolsköterskor :) får ta och göra det när påsklovet är slut!

DJJOHANSSON
2017-04-14, 19:57
Liknande besvär här, 190cm hög. Växte 40 cm på några år mellan högatadiet och gymnasiet.

Ställer jag mig upp för fort så måste jag hålla i mig i nånting annars är det godnatt. Man lär sig att leva med det, antar att det går över en dag.

mattilainen
2017-04-15, 08:21
Ortostatiskt hypotoni. Blodet hinner inte riktigt upp till hjärnan då kroppen har svårt att hinna göra en snabb omställning när du t.ex. reser dig från liggande eller ställer dig från sittande. Ett tips är att du helt enkelt lär dig hur du ska göra. Blir du yr och börjar känna att ögonen svartnar, sätt dig på huk, ner med huvudet mellan benen. Dumt att svimma av något man kan räkna ut ska hända.

King Grub
2017-04-15, 08:22
Låter det inte konstigt att det skulle börja just efter ett huvudtrauma?

Luca Brasi
2017-04-15, 08:24
Ortostatiskt hypotoni. Blodet hinner inte riktigt upp till hjärnan då kroppen har svårt att hinna göra en snabb omställning när du t.ex. reser dig från liggande eller ställer dig från sittande. Ett tips är att du helt enkelt lär dig hur du ska göra. Blir du yr och börjar känna att ögonen svartnar, sätt dig på huk, ner med huvudet mellan benen. Dumt att svimma av något man kan räkna ut ska hända.

Så är det.
Om man istället tar tag i något så riskerar man att svimma och slå huvudet i något.

mij82
2017-04-15, 08:25
Du har ett hyggligt (nåja) aktuellt trauma mot skallen, sök vård på VC eller via skolsköterska, inte internet. :)

Bob90
2017-04-15, 09:46
Ett tips är att du helt enkelt lär dig hur du ska göra. Blir du yr och börjar känna att ögonen svartnar, sätt dig på huk, ner med huvudet mellan benen. Dumt att svimma av något man kan räkna ut ska hända.
+1
Även att bara kraftigt spänna benen och magen kan underlätta att "stanna kvar" om man känner att det börjar svartna.

Sheogorath
2017-04-15, 10:37

Kan också tolkas som att hans svimning var den första uttalade episoden av ortostatisk hypotoni och att efterföljande episoder inte har med faktumet att göra att han slog huvudet, alltså.

ceejay
2017-04-15, 10:52
Synd att inte styrkan finns *cry**cry*

Lol, oroa dig inte. Du är 14. Jag var typ nånstans så lång också i 14års-åldern. Pinnsmal.

beckman88
2017-04-18, 01:19
Du slog i huvudet för 2 månader sedan och svimmat i princip varje dag sen dess... varför har du inte uppsökt vård? Även om det "bara" är Ortostatism som visst kan uppkomma när tonåringar växer snabbt så kan det vara bra att utesluta andra saker; Faktisk hjärnskada, epilepsi osv. Rekommenderar VERKLIGEN att du hör av dig till din vårdcentral nästkommande vardag istället för att gå efter "lol oroa dig inte"- svar på webben. // StrokeSjuksköterska

Tristan1
2017-09-02, 21:01
Lite update:

Gick aldrig till skolsköterskan, man får tydligen bara gå dit om man typ bryter armen lol.
Det händer inte alls lika ofta längre (någon gång ibland bara), konstigt att det blivit bättre utan att jag gjort något åt det?

Agitator
2017-09-02, 21:05
Lite update:

Gick aldrig till skolsköterskan, man får tydligen bara gå dit om man typ bryter armen lol.
Det händer inte alls lika ofta längre (någon gång ibland bara), konstigt att det blivit bättre utan att jag gjort något åt det?

Verkar väl inte direkt konstigt när man läser svaren i tråden.

xan
2017-09-02, 21:07
Lite update:

WTF, skolsköterskan?

Sök upp en läkare för att utesluta att det inte är något allvarligt. Slå 1177 på telefonen nu och beskriv dina symptom.

Tristan1
2017-09-02, 21:10
Verkar inte vara så allvarligt, det händer ju knappt längre

Blaine
2017-09-02, 21:22
WTF, skolsköterskan?

Sök upp en läkare för att utesluta att det inte är något allvarligt. Slå 1177 på telefonen nu och beskriv dina symptom.

Varför "WTF":ar du skolsköterskan? Det är en bra första instans att vända sig till om man är i skolåldern (om denne är tillgänglig). Du rekommenderar samtidigt 1177 som är telefonkontakt med just sjuksköterska. Nästa steg är givetvis läkare. Hur ska du ha det?

LunaSpice
2017-09-02, 21:36

Men det visste du ju inte då och det hade kunnat gå riktigt illa. Skalltrauma med efterföljande komplikationer ska man ta på största allvar. Skönt att det har lugnat sig iaf.

xan
2017-09-02, 22:12
Varför "WTF":ar du skolsköterskan? Det är en bra första instans att vända sig till om man är i skolåldern (om denne är tillgänglig). Du rekommenderar samtidigt 1177 som är telefonkontakt med just sjuksköterska. Nästa steg är givetvis läkare. Hur ska du ha det?

Fair enough!

panzerpig
2017-09-02, 22:49

Nej, faktiskt inte

Bob90
2017-09-02, 23:01

Om det fortsätter att bli bättre så är det nog ingen fara, men det kan man ju inte garantera heller.

Hur som, om det skulle bli värre igen så bör du kolla upp det.

MaxTheMarketer
2017-09-03, 08:19
Berätta för dina föräldrar att du nyligen har slagit i huvudet och att du nästan "svimmar"
varje dag. De bör åtminstone känna sig motiverade att uppsöka närmsta vård med dig.

Eller bor du själv som 14 åring med eget barn, vovve, fru och villa? ;)

svenbanan
2017-09-03, 08:45
Berätta för dina föräldrar att du nyligen har slagit i huvudet och att du nästan "svimmar"
varje dag. De bör åtminstone känna sig motiverade att uppsöka närmsta vård med dig.

Eller bor du själv som 14 åring med eget barn, vovve, fru och villa? ;)

Men tjena. Det var i april han svimmade. Sedan dess har han ju skrivit flera ggr att det sällan händer längre...

Bob90
2017-09-03, 09:00
Dessutom bör man ju göra skillnad på att få blodtrycksfall och att faktiskt svimma. Personligen tycker jag att svimma utan anledning aldrig är acceptabelt och bör kollas upp helst nyss.
Men nu tror jag inte TS har skrivit något annat än vad som kan tolkas som blodtrycksfall, vilket inte alls är lika "alarmerande".

Det hade jag i princip varje gång jag reste mig ur en stol eller dylikt under kring 13-20 års åldern :d I mitt fall var det med största sannolikhet pga lågt blodtryck.