handdator

Visa fullständig version : Vandra i alperna

StarkaUlf
2017-04-13, 17:26
Hallåj,

Är väldigt intresserad av att åka iväg i sommar och vandra en vecka i alperna. Har tittat lite på t.ex Bad Gastein eller Mont Blanc.

Någon här som har varit iväg någonstans i alperna som ni kan rekommendera?

Tar emot alla tips :)

Snubben
2017-04-13, 17:29
Mont Blanc
Dolomiterna

Annars Sarek i Sverige, ska inte underskattas.

Står på min lista.

StarkaUlf
2017-04-13, 17:53
Mont Blanc
Dolomiterna

Annars Sarek i Sverige, ska inte underskattas.

Står på min lista.

Mm, just ja, dolomiterna glömde jag :) bra tips!

Sverige är inte aktuellt just nu dock.

Har även kollat in Bernese Oberland, antingen Wengen eller Mürren. Verkar vara många som rekommenderar dessa områden.

Dissector
2017-04-13, 22:09
Berner Oberland har jag varit i, mer specifikt Grindelwald och i bergen däromkring. Har varit där två gånger och skulle helt klart kunna åka dit fler gånger utan att känna att det är "gjort".

Om du tänkt bo på ett ställe och göra dagsturer så är det ett fantastiskt område. Mycket storslaget. Det är dock ett välbesökt område med mycket turism, så är det vildmarken du vill komma åt är det kanske inte helt rätt ställe. Men vandringsleder finns där gott om.

StarkaUlf
2017-04-14, 07:35
Berner Oberland har jag varit i, mer specifikt Grindelwald och i bergen däromkring. Har varit där två gånger och skulle helt klart kunna åka dit fler gånger utan att känna att det är "gjort".

Om du tänkt bo på ett ställe och göra dagsturer så är det ett fantastiskt område. Mycket storslaget. Det är dock ett välbesökt område med mycket turism, så är det vildmarken du vill komma åt är det kanske inte helt rätt ställe. Men vandringsleder finns där gott om.

Okej, det låter ju lovande :)

Har du någon aning om Wengen eller Mürren? (Wengen verkar vara lite besvärligare att ta sig till då det inte finns någon vanlig väg dit).

Eftersom att det är första gången jag har tänkt vandra så är jag mest ute efter fina vandringsleder. Sen om det är mer folk runt omkring spelar ingen roll. Vill mest bara ha fint väder och fina utsikter :) Sen om man får blodad tand så kanske man får ta lite mer avancerade platser i framtiden.