Visa fullständig version : Väldigt varierande ork, varför?
Jag är inne i en deff och äter samma saker varje vardag (tom när man räknar antal koppar kaffe per dag) vid samma tidpunkt. Lägger mig och går upp samma tid. Det enda som skiljer är att jag varannan dag kör styrketräning och varannan dag cardio.
Vissa dagar är jag helt slut. Känner mig orklös, nedstämd och vill bara hem och sova. Andra dagar är jag tvärtom väldigt pigg, superglad/positiv och det sista jag vill är att gå hem.
Kan inte se någon korrelation mellan de dagar jag stryketränar och kör cardio heller, så jag försöker få bukt med vad det kan vara som gör att det svänger så jävla mycket? Det enda jag kommer på är att jag kanske skulle sova sämre vissa dagar (men det har jag ju inte känt av alls, så bara gissar).
Är detta ett välkänt fenomen under deff eller har ni någon hypotes om vad det kan vara? Kan man testa något? :)
Berätta lite om hur dina styrke- & cardiopass ser ut
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
+1
Kanske är dina styrketräningspass 30 minuter isolationsövningar. Dina kardiodagar är fyra timmars löpning. Klart du kommer vara mer sliten på kardiodagen och nästkommande dag (längre återhämtningstid).
Du äter alltså samma kcal varje dag? Din energibalans kan ju (t.ex) vara 3000kcal på styrketräningsdagarna men 4000kcal på kardiodagarna - för du gör av med mer kalorier dessa dagarna.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Kör 3st helkroppspass med 4x5 (maxpass), 4x8 (medelpass) och 4x12 (mångrepspass). Cardio består av löpning 1.5mil ca 12km/h tempo.
Men alltså, det finns ingen direkt korrelation såvitt jag kan se på trötthet när jag kört cardiopass respektive styrketräning.
Äter samma kcal varje dag ja, men det har jag så klart tagit hänsyn till. Kör hellre cardio än att minska mitt intag.
Diomedea exulans
2017-04-14, 10:09
Kan det ha med stress att göra?
Om du kör olika styrkepass kanske det påverkar?
4x5 (maxpass), 4x8 (medelpass) och 4x12 (mångrepspass)
Om du inte loggar exakt hur du tränar varje gång och hur det kändes, så börja göra det. Lägger du till antal timmar du sover varje dag och hur du ätit så är det möjligt att du kan se någon tendens efter ett tag?
Om du kör styrketräning varannan dag och varannan dag löpning, har du inga vilodagar alls? Om du har regelbundna vilodagar, t.ex. en gång i veckan, så kanske du kan försöka att köra det mest slitsamma, för kroppen, styrketräningspasset först (måndag/tisdag?) och avsluta veckan (fredag/lördag?) med det minst slitsamma?
Är antagligen skillnad på att köra 4x5 och att köra 4x12 sett till hur det sliter på dina muskler och hur lång återhämtning det behövs efteråt.
Sohlsken
2017-04-14, 16:50
Kör 3st helkroppspass med 4x5 (maxpass), 4x8 (medelpass) och 4x12 (mångrepspass). Cardio består av löpning 1.5mil ca 12km/h tempo.
Men alltså, det finns ingen direkt korrelation såvitt jag kan se på trötthet när jag kört cardiopass respektive styrketräning.
Äter samma kcal varje dag ja, men det har jag så klart tagit hänsyn till. Kör hellre cardio än att minska mitt intag.
Vad har du kollat pa hittills? Ar det nagra speciella dagar i veckan da du brukar vara orkeslos? Logga!
Springer/lyfter du alltid pa samma veckodagar?
Jag blir utav helvete hungrig 1-2 dagar efter ett langre (10km+) lopningspass och det skulle absolut paverka min ork om jag holl kaloriintaget samma varje dag. 15km ar val typ 1200-1500kcal pa din vikt? Tyngdlyftning a andra sidan forbranner ju inte alls sa mycket "under tiden".
Det enda mönstret jag kan se när det kommer till mig själv är att jag presterar bättre om jag sovit bra och vice versa. Vad och hur jag tränat dagen innan spelar mindre roll. Och vad jag ätit spelar heller ingen roll vad jag märkt, så länge energiintaget är ungefär lika stort.
Har börjat dokumentera allt och inatt fick jag bara drygt 4,5h sömn, men när jag vaknade var jag piggare än på hela veckan. Drog till gymmet så fort jag vaknade och hade en grymt pass.
Igår fick jag i mig betydligt mycket mer salt än vanligt (samt kanske 60g mer kolhydrater). Kan det ha sådan extrem skillnad tro?
Shqypnia
2017-04-23, 11:16
Så är livet är mitt svar. Ibland kan jag sova ut ordentligt, vara ledig, ingen stress och ändå göra ett skitpass och känna mig helt orkeslös.
Har börjat dokumentera allt och inatt fick jag bara drygt 4,5h sömn, men när jag vaknade var jag piggare än på hela veckan. Drog till gymmet så fort jag vaknade och hade en grymt pass.
Igår fick jag i mig betydligt mycket mer salt än vanligt (samt kanske 60g mer kolhydrater). Kan det ha sådan extrem skillnad tro?
Man kan ju ha i baktanken att sova länge inte är samma sak som att sova bra och vakna utvilad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.