handdator

Visa fullständig version : Ketogen kost förbättrar prestation och kroppssammansättning hos CrossFit-tränande

King Grub
2017-04-12, 07:17
Background:

The purpose of this research was to examine the effects of a 6-week LCKD and CrossFit program on body composition and performance.

Methods:

Twenty-seven non-elite CrossFit subjects (mean ± SD age = 34.58 ± 9.26 years) were randomly assigned to a LCKD (males, n = 3; females, n = 9) or control (CON) (males, n = 2; females, n = 13) group. LCKD was instructed to consume an ad libitum diet and restrict carbohydrate intake to less than 50 grams per day and CON maintained usual dietary intake. All subjects participated in four CrossFit training sessions per week during the 6 weeks.

Results:

Compared to CON group, the LCKD group significantly decreased weight (0.18 ± 1.30, -3.45 ± 2.18 kg), BMI (0.07 ± 0.43, -1.13 ± 0.70 kg/m2), percent body fat (% BF) (0.01 ± 1.21, -2.60 ± 2.14 %), and fat mass (FM) (0.06 ± 1.12, -2.83 ± 1.77 kg), respectively. There was no significant difference in lean body mass (LBM) change between or within groups. We found no significant difference in total performance time change between groups; however, both groups significantly decreased total performance time (CON: -41.20 ± 43.17 sec.; LCKD: -55.08 ± 44.29 sec). Carbohydrate intake was significantly lower (11.4 ± 5.6%, 40.06 ± 6.81%) and fat intake was significantly higher (62.88 ± 4.19%, 38.38 ± 4.18%) in LCKD compared to CON, respectively.

Conclusions:

Our data show that a LCKD combined with 6 weeks of CrossFit training can lead to significant decreases in %BF, FM, weight, and BMI while maintaining LBM and improving performance.

A Low-Carbohydrate Ketogenic Diet Combined with 6-Weeks of Crossfit Training Improves Body Composition and Performance. Int J Sports Exerc Med, March 18, 2017.

https://clinmedjournals.org/articles/ijsem/international-journal-of-sports-and-exercise-medicine-ijsem-3-054.php?jid=ijsem

Skrollovicz
2017-04-12, 07:44
Blir man ketogen först när man har negativ kaloribalans eller är det bara att nolla kolhydratintaget?

Fabrice
2017-04-12, 15:22
Nolla kolhydraterna. Sen kan man nog få ketoner i urinet av att äta väldigt lite kalorier generellt.

kaspen
2017-04-12, 17:34
Blir man ketogen först när man har negativ kaloribalans eller är det bara att nolla kolhydratintaget?

De flesta blir ketogena när de äter typ Max 50 gram kolhydrater per dag men det kan vara högre och lägre. Du blir ketogen när kroppen använder ketoner istället för kolhydrater. Det är svårt att säga exakt var det är för det beror på lite olika saker som hur stor du är, hur mycket protein du äter etc. Du kan köpa mätstickor och se efter helt enkelt. Man mäter enkelt i urinen. De finns i USA att köpa på apoteken så jag antar att der går att köpa i Sverige också. Annars går det att beställa på nätet.

Jeans
2017-04-12, 17:47
Måste ligga högt i fett o moderat på protein för att uppnå ketos. Köpte precis en mätare för o mäta blodsocker o ketoner i blodet. Trots minimalt med kolhydrater i en vecka så var jag inte i ketos. Måste nog höja fettet rejält o minska proteinet.

Fabrice
2017-04-12, 18:19
Veteranerna på gymmet sa att man skulle försöka tömma musklerna på kolhydrater med ett riktigt monsterpass för att sen bara äta fett och protein en vecka eller två. Under den tiden var det nog mest underhållsträning vill jag minnas. Det var på 90-talet.

Har för mig att vi inte åt sallad ens under ketosen. Känns ganska ohälsosamt.

kaspen
2017-04-12, 23:29
Måste ligga högt i fett o moderat på protein för att uppnå ketos. Köpte precis en mätare för o mäta blodsocker o ketoner i blodet. Trots minimalt med kolhydrater i en vecka så var jag inte i ketos. Måste nog höja fettet rejält o minska proteinet.

Du kan skita i ketos också. Finns ingen poäng med det.

Bossebäver
2017-04-12, 23:44

"Ketogen kost förbättrar prestation och kroppssammansättning hos CrossFit-tränande"

kaspen
2017-04-13, 00:00
"Ketogen kost förbättrar prestation och kroppssammansättning hos CrossFit-tränande"

Om du ignorerar de tiotals studier som bevisar att kolhydrater funkar bättre för högintensiv träning så visst.

Bossebäver
2017-04-13, 05:58
Om du ignorerar de tiotals studier som bevisar att kolhydrater funkar bättre för högintensiv träning så visst.

Jag tror inte på ketos, men att dyka upp i en tråd som behandlar en studie där man sett fördelar med en Ketogen kost och säga;

Du kan skita i ketos också. Finns ingen poäng med det

Utan källor eller annan motivering, det är bara dumt.

kaspen
2017-04-13, 06:02
Jag tror inte på ketos, men att dyka upp i en tråd som behandlar en studie där man sett fördelar med en Ketogen kost och säga;

Utan källor eller annan motivering, det är bara dumt.

Att kolhydrater fungerar bättre än keto för högintensiv träning är knappast kontroversiellt.

Bossebäver
2017-04-13, 15:01
Att kolhydrater fungerar bättre än keto för högintensiv träning är knappast kontroversiellt.

Det har jag inte påstått heller, att kolhydrater är det enda som duger vid anaerob träning är välkänt. Du är dock i en tråd där en studie som funnit att bra resultat av att hålla en Ketogen kosthållning och träna crossfit är möjligt.

Möjligheten finns också att resultatet hade varit bättre på högkolhydratskost, men det är inte vad som undersökts.

kaspen
2017-04-13, 15:37
Det har jag inte påstått heller, att kolhydrater är det enda som duger vid anaerob träning är välkänt. Du är dock i en tråd där en studie som funnit att bra resultat av att hålla en Ketogen kosthållning och träna crossfit är möjligt.

Möjligheten finns också att resultatet hade varit bättre på högkolhydratskost, men det är inte vad som undersökts.

Topp tre fördelar med att hamna i ketos enligt dig?

Jeans
2017-04-14, 07:48

Absolut kan man det. Har gått ner i vikt o fortsätter med det. Men vill känna hur det känns när man använder fett som bränsle istället för kolhydrater. Om det är nån skillnad. Men verkar ha svårt o komma dit.

G_lund
2017-04-14, 17:29
Topp tre fördelar med att hamna i ketos enligt dig?

1. Möjlig förbättrad prestation som Crossfit-atlet
2. Möjlig förbättrad kroppssammansättning som Crossfit-atlet
3. Kul att testa om man aldrig gjort det för att lära känna sin kropp.

kaspen
2017-04-14, 18:34
1. Möjlig förbättrad prestation som Crossfit-atlet
2. Möjlig förbättrad kroppssammansättning som Crossfit-atlet
3. Kul att testa om man aldrig gjort det för att lära känna sin kropp.

Forskningsläget är redan solklart.

Sohlsken
2017-04-14, 19:20
Jag skulle bli asmotiverad av att basera kosten pa sadant som detta.

http://dailyburn.com/life/recipes/sirloin-sliders-recipe-ketogenic-diet/

Prost
2017-04-14, 19:23

Om förbättrad kroppssammansättning så är jag inte säker. Håller med om att man inte kan prestera lika bra dock i en sport som crossfit. Det var bara 2 män i studien och resten kvinnor och kvinnor tränar inte hårt utan lugnt och behagligt så resultatet är nog väldigt missvisande. :)

Keto-studien av Jacob Wilson visade mycket bättre resultat på kroppsammansättningen hos styrketränande på kaloribalans jämfört med "western diet". Dock så undrar jag hur stor andel av proteinet i "western diet" var av kvalité jämfört med keto-gruppen, kanske kom all deras protein från vetemjöl vem vet.

Det är intressant hursomhelst att de gick ner i fettvikt och upp i muskelmassa på det som skulle vara deras kaloribalans, testosteronet ökade signifikant med etc.

Många upplever också en större känsla av mättnad under ketos vilket inte är så jättedåligt kanske. Utöver sämre prestation i vissa moment så ser jag inte så många nackdelar, sämre prestation behöver inte betyda sämre träning för det heller. En racingförare som kör med slitna däck gör inte lika snabba varv men han har inte blivit en sämre förare för det, det är bara att sätta på nya däck(kolhydrater) om man vill prestera max.

kaspen
2017-04-14, 23:02
Tyvärr är den studien gjord av Jacob Wilson :D

Anders The Peak
2017-04-15, 05:59
Tyvärr är den studien gjord av Jacob Wilson :D Forskningsläget är redan solklart.

Har du möjlighet att informera om forskningsläget gällande Ketodiet vid kaloribalans ?

kaspen
2017-04-15, 06:08
Har du möjlighet att informera om forskningsläget gällande Ketodiet vid kaloribalans ?

Angående vad?

Anders The Peak
2017-04-15, 07:24
Angående vad?

Det du uttalade dig om ovanför

Prost
2017-04-15, 09:54
Tyvärr är den studien gjord av Jacob Wilson :D

Hehe ja kanske. :-P Antar att du syftar på HMB-cirkusen. Jag tycker att han har mycket intressant material men vem vet vad man kan lita på i slutändan, lite tråkigt..

Efter studien i fråga så började jag testa en ketodiet och det var helt ok, vissa fördelar och vissa nackdelar. Jag var alltid en highcarb/lowfat innan men nu började jag att experimentera med mer fett och mindre kolhydrater.

Just nu så deffar jag och tycker att en kolhydratmängd på kanske 70-90 gram per dag fungerar utmärkt för mig. Joggade 10km nyligen och tränade ett helkroppspass direkt efter så det är mycket möjligt att jag inte ens bryter ketosen med min måltid nu när muskelglykogenet fylls först och främst, det är leverglykogenet som spelar roll för ketosen.

Jag oroar mig inte för om jag varje sekund av dygnet är i ketos men min brosciencekänsla är att det är en fördel att kroppen kan hålla dem pathwayz for teh fatburn öppna så att man inte kataboliserar lika mycket muskelprotein vid tider av fasta etc.

Jag försöker inte på något vis säga att detta är något överlägset upplägg för Alla personer och Alla situationer men det finns väl en anledning till att just Jag har fortsatt med detta, jag hade som sagt en väldigt highcarb approach förut. Det är bara att testa vad som fungerar bäst för ens egna mål och vad man trivs med. :-)

kaspen
2017-04-15, 10:00
Det du uttalade dig om ovanför

Prestation. Sämre. Studien ovanför är ett skämt.