Visa fullständig version : Tips för att hålla formen
Mitt problem verkar vara att min setpoint i vikt nog ligger några kilon över min nuvarande vikt (63kg @173cm, halvdeffad). För att inte gå upp i vikt måste jag alltså tänka hela tiden på hur mycket jag äter, alltså även på en diet av kvarg, kyckling och potatis har jag noll problem att gå upp i vikt.
Sitter ni inne på några bra tekniker för att hålla vikten?
ApexProcyon
2017-04-09, 12:08
Springer jag långdistanspass (15 km+) så dör min annars ohyggligt höga aptit. Då vänder det till att jag får svårt att äta tillräckligt istället.
Nu är det inte ett alternativ för alla, men konditionsträning har den effekten på många.
Springer jag långdistanspass (15 km+) så dör min annars ohyggligt höga aptit. Då vänder det till att jag får svårt att äta tillräckligt istället.
Nu är det inte ett alternativ för alla, men konditionsträning har den effekten på många.
Detta fungerar även för mig. Sprang 12 km idag och lyckades trycka i mig gröt på en dl havregryn och en proteindrink. Normalt sett behöver jag i princip fylla 3 tallrikar för att uppleva en riktig mättnadskänsla.
Detta fungerar även för mig. Sprang 12 km idag och lyckades trycka i mig gröt på en dl havregryn och en proteindrink. Normalt sett behöver jag i princip fylla 3 tallrikar för att uppleva en riktig mättnadskänsla.
Det här kan faktiskt vara ett alternativ tror jag. Hur är det med hungern nästa dag till exempel? Jag vet att kontinuerlig styrketräning gör att jag är konstant hungrigare över veckan, det dröjer någon vecka efter sista passet för att min aptit ska börja sjunka, något jag märkt vid skador, etc.
Det här kan faktiskt vara ett alternativ tror jag. Hur är det med hungern nästa dag till exempel? Jag vet att kontinuerlig styrketräning gör att jag är konstant hungrigare över veckan, det dröjer någon vecka efter sista passet för att min aptit ska börja sjunka, något jag märkt vid skador, etc.
Under perioder med mycket konditionsträning äter jag generellt mindre. Kör jag sporadiska pass på 10-20 km så är aptiten tillbaka dagen efter.
Även jag tycker att konditionsträning är effektivt. När jag deffar och springer 10km t.ex så har jag förbränt över 600 kcal men hungern ökar inte med "600 kcal", ibland är det nästan som att hungern minskas istället.
Jag skulle lätt kunna gå upp med vilken kost som helst jag med, även kalorifattig så kallad "nyttig mat" är gott och det känns trevligt att äta helt enkelt oavsett vad det är för mat. Har varit överviktig så jag har förmodligen också en högre setpoint. ;-/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.