handdator

Visa fullständig version : Hur hälsofarligt är det att pendla i vikt?

Diomedea exulans
2017-04-06, 11:21
Jag lägger den här tråden inom "kost och näring" eftersom kroppsvikten bäst hanteras genom kosten.

Att det är ohälsosamt att väga för mycket eller för lite är ju allmänt känt, men jag har hört från några olika håll att pendlande i vikt i sig är ohälsosamt. På ett sånt här forum där många av oss jojobantar i syfte att maximera muskelmassa och minimera fettmängd är sådana uttalanden oroväckande.

Så hur dåligt är det egentligen för hälsan att pendla i vikt? Jag antar att det är värre ju större pendlingen är... Hur mycket i vikt kan man pendla utan att behöva oroa sig för att dö i förtid? Är det ohälsosamt att pendla mellan så lite som 75 och 80 kg? Och hur stor roll spelar hastigheten med vilken viktpendlandet sker?

Är det pendlande i vikt som är ohälsosamt, eller pendlande i fettmängd?

Om viktpendlande är väldigt ohälsosamt så är det lockande att försöka nå den optmala vikten, för att sedan stanna där.

Jag är en sån som hellre blir gammal och ful än dör ung och lämnar ett snygg lik, så argument som "hellre se ut som en gud vid 40 och dö vid 75 än att se för jävlig ut till man blir 120" biter inte på mig.

King Grub
2017-04-06, 11:25
Den bristfälliga evidens som finns pekar på att det är skadligt, kanske mest skadligt för normalviktiga individer.

Of particular concern is the emergence of evidence that some of the potentially negative health consequences of repeated dieting and weight cycling are more readily seen in people of normal body weight rather than in those who are overweight or obese. In particular, several metabolic and cardiovascular risk factors associated with weight cycling in normal-weight individuals have been identified from cross-sectional and prospective studies as well as from studies of experimentally induced weight cycling. In addition, findings from studies of experimental weight cycling have reinforced the notion that fluctuations of cardiovascular risk variables (such as blood pressure, heart rate, sympathetic activity, blood glucose, lipids and insulin) with probable repeated overshoots above normal values during periods of weight regain put an additional stress on the cardiovascular system.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.12251/abstract

Skrollovicz
2017-04-06, 11:54
Gäller samma skadliga effekt vid vätsketömning?

Diomedea exulans
2017-04-07, 17:30
Den bristfälliga evidens som finns pekar på att det är skadligt, kanske mest skadligt för normalviktiga individer.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/obr.12251/abstract

Kunde ej läsa hela artikeln.