handdator

Visa fullständig version : Marklyft, vilken dag?

Jonerik
2017-03-30, 18:37
Som sagt, vilken dag bör man köra marklyft?
På dagen man tränar rygg eller bendagen?
Själv kör jag marklyft på måndag, vilket är bendag för mig.
Då kör jag marklyft - benböj - utfallssteg, i den ordningen.
Låter det hyfsat eller hur skulle ni göra, vad är optimalt? :smash:

Notera: Jag är inte ute efter att få frågan: "vad är dina mål med träningen?" osv osv. Målet är för mig är att lägga på mig muskelmassa så jag fokuserar alltså inte på styrkan. Hur skulle ni lagt upp det, vilken dag kör ni marklyft?

ceejay
2017-03-30, 18:38
På markdagen.
Kör böj före mark om du ska köra dem samma dag.

Jonerik
2017-03-30, 18:47
jahaja, du tar iofs en bra bit över 300 så du behöver nog en enskild dag för marklyft, jag däremot behöver nog inte det ;)
Låter det bäst att köra det på bendagen istället för ryggdagen, enligt dig? *flex*

Diomedea exulans
2017-03-30, 18:53
jahaja, du tar iofs en bra bit över 300 så du behöver nog en enskild dag för marklyft, jag däremot behöver nog inte det ;)
Låter det bäst att köra det på bendagen istället för ryggdagen, enligt dig? *flex*

Man kan köra det på ryggdagen också. :) Magnus Samuelsson körde:

Måndag: Bröst och triceps.
Tisdag: Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg (med marklyft)
Fredag: Axlar och biceps.
Lördag och söndag: Vila.

Tristan1
2017-03-30, 18:56
Jag skulle hellre köra mark på rygg dagen än på bendagen. Själv känner jag att nedre delen av ryggen kan bli trött om man kör knäböj och mark speciellt när jag kör tunga knäböj

Rolfarsson
2017-03-30, 19:02
Det beror på vilken typ av split du kör, kör du en "brosplit" och det går ett par dagar mellan rygg och ben passet så kan du gott köra den på rygg passet, kör du en mer frekvent split, som över/under eller PPL så hör den bäst hemma på benpasset, men då helst inte "back to back" med ett över eller drag pass, då övre ryggen tränas rätt hårt statiskt i den.

ceejay
2017-03-30, 19:09

Haha, jag kör aldrig mark endast en dag.

Jag ser det mer som böj, bänk eller markpass och kombinerar dessa.
Ibland kombinerar jag alla 3 samma dag.

smeander
2017-03-30, 20:22
Som sagt, vilken dag bör man köra marklyft?
På dagen man tränar rygg eller bendagen?
Själv kör jag marklyft på måndag, vilket är bendag för mig.
Då kör jag marklyft - benböj - utfallssteg, i den ordningen.
Låter det hyfsat eller hur skulle ni göra, vad är optimalt? :smash:

Notera: Jag är inte ute efter att få frågan: "vad är dina mål med träningen?" osv osv. Målet är för mig är att lägga på mig muskelmassa så jag fokuserar alltså inte på styrkan. Hur skulle ni lagt upp det, vilken dag kör ni marklyft?

Tunga mark onsdagar
Medeltunga lördagar
Lätt på måndagar

Diomedea exulans
2017-03-30, 20:35
Ibland har jag delat upp basövningarna i tunga och lätta dagar, där jag kör som de tunga dagarna men med 70 % av vikten på de lätta dagarna. Ni som liksom Smeander och (antar jag) ceejay delar upp det i tre "tunghetskategorier", hur många procent kör ni på varje?

HenrikJ
2017-03-30, 22:07
Man kan köra det på ryggdagen också. :) Magnus Samuelsson körde:

Måndag: Bröst och triceps.
Tisdag: Ben
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg (med marklyft)
Fredag: Axlar och biceps.
Lördag och söndag: Vila.

Han blev starkast i världen med EN BROSPLIT??! *mini

viringer
2017-03-31, 07:40
Han blev starkast i världen med EN BROSPLIT??! *mini

Själva spliten säger inte så mycket men är man så stark och kräver sådan återhämtning så har man inte särskilt mycket att hämta med att träna frekvent. Kiril Sarychev kör tung bänk runt en gång var 1.5 vecka och då har han världsrekordet. SRA kurvan blir rätt lång om man är så stark och kör tungt.

KoloKungen
2017-03-31, 10:00
Själva spliten säger inte så mycket men är man så stark och kräver sådan återhämtning så har man inte särskilt mycket att hämta med att träna frekvent. Kiril Sarychev kör tung bänk runt en gång var 1.5 vecka och då har han världsrekordet. SRA kurvan blir rätt lång om man är så stark och kör tungt.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTUQLg6fiLrO15v1aOo19RKt1bfM8jwT R3uRbTLAXIxNAR_LDCeSw