handdator

Visa fullständig version : Det här med råa ägg igen

Adoniz
2017-03-29, 22:03
Nuförtiden verkar det råda någon form av koncensus hos alla tränande individer att råa ägg som tidigare var så populärt att häva i sig nu istället ses som ett helt värdelöst alternativ framför den tillagade motsvarigheten. Då främst på grund av proteinets biotillgänglighet? So what…

Ägg är billigt och om nu kroppens endast tar tillvara på 50% av det råa äggets protein drick då två ägg istället. Jag ser ägg ungefär som ett alternativ till proteinpulver, vars främsta anledning är att ge ett snabbt tillskott för stimulering av proteinsyntes. Då är väll ändå upptagningshastigheten viktigare än att uppnå maximal biotillgänglighet?

Näringsämnen i ett rått ägg tas upp på ca 20 minuter vilket jag har svårt att tro ett kokt ägg kan matcha.

Jag resonerar då som så att:

20g biotillgängligt odenatuerat protein > 20g biotillgängligt denatuerat protein

Är jag helt åt helvete fel ute nu med denna tes eller ligger det nått i det? :smash:

Mvh

King Grub
2017-03-29, 22:07
Upptaget av rått äggprotein är inte snabbt. Det är extremt långsamt, mycket långsammare än kasein.

King Grub
2017-03-29, 22:14
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2006 Apr;16(2):129-52.

Adoniz
2017-03-29, 22:46
Ja där ser man, tack för snabbt svar. Får fortsätta koka mina ägg då, och jobba på det här med källkritik *gah!*

inte ens som nattprotein duger skiten till då heller jämfört med kasein?