handdator

Visa fullständig version : Statistikskola del I: statistisk styrka (statistical power eller bara power)

statistikern
2017-03-29, 14:56
På förekommen anledning postar jag en kortare utbildning inom ämnet statistik.
Vi börjar lätt, det gäller begreppet statistisk styrka (statistical power eller bara power)

The power or sensitivity of a binary hypothesis test is the probability that the test correctly rejects the null hypothesis (H0) when the alternative hypothesis (H1) is true. It can be equivalently thought of as the probability of accepting the alternative hypothesis (H1) when it is true—that is, the ability of a test to detect an effect, if the effect actually exists.
https://en.wikipedia.org/wiki/Statistical_power

en lättbegriplig sammanfattning
The power of any test of statistical significance is defined as the probability that it will reject a false null hypothesis. Statistical power is inversely related to beta or the probability of making a Type II error. In short, power = 1 – β.

In plain English, statistical power is the likelihood that a study will detect an effect when there is an effect there to be detected. If statistical power is high, the probability of making a Type II error, or concluding there is no effect when, in fact, there is one, goes down.

Statistical power is affected chiefly by the size of the effect and the size of the sample used to detect it. Bigger effects are easier to detect than smaller effects, while large samples offer greater test sensitivity than small samples.
https://effectsizefaq.com/2010/05/31/what-is-statistical-power/

Tyvärr missuppfattas denna viktiga komponent, och tyvärr verkar moderatorsstaben villiga att dölja den här delen (möjligen för att skydda sitt eget anseende).

Hittade den här pinsamheten där det uppenbarligen hade gått snett och ett tvärsäkert uttalande var direkt felaktigt och helt missvisande, vilket föranledde den här guiden
Den är dubbelblindad och väl utförd, men har en svaghet den delar med många liknande, att deltagarantalet är få [sic], vilket innebar att dess stastiska [sic] "power" är 0.72, vilket är acceptabelt men lågt.

från det här inlägget http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7743011&postcount=13
(jag anonymiserade namnet i citatet så att folk inte ska veta vem som gjorde fadäsen).

Med ovanstående kunskap kan vi se att vi inte behöver oroa oss för typ 2-fel då vi redan har förkastat nollhypotesen.

Tacksam för frågor.

King Grub
2017-03-29, 15:27
Här döljs inget. Du är välkommen att starta en statistikdiskussion här, men inte i kostforumet. Och mitt uttalande var ett direkt citat från forskarna ur studien, så skicka ett mail till dom och gnäll i stället.

King Grub
2017-03-29, 15:30
För övrigt registrerade du dig med samma ip-adress som den en medlem som bannades bara någon timme tidigare hade. Så vi får se hur forumets ban-statistik påverkas av det faktumet när jag kommer hem.

C h r i s
2017-03-29, 15:42
Låt mig gissa, Neithan? Är det inte tredje gången denna pelle kommer tillbaks? Verkar ha separationsångest :d

statistikern
2017-03-29, 15:42
För övrigt registrerade du dig med samma ip-adress som den en medlem som bannades bara någon timme tidigare hade. Så vi får se hur forumets ban-statistik påverkas av det faktumet när jag kommer hem.

VPN, så lite taskigt att kolla på IP.. men jag kan byta land om du vill..

Men jag förstår om det är något slags prestigegrej för dig, men grejen var att jag påtalade ett konstigt uttalande som var direkt fel, att du sedan förnekade det, påvisade att du inte förstod termen trots att jag förklarade den, och sedan tog bort inlägg som jag faktiskt hade spenderat tid på att förklara känns inte juste.

statistikern
2017-03-29, 15:50
Låt mig gissa, Neithan? Är det inte tredje gången denna pelle kommer tillbaks? Verkar ha separationsångest :d

Googlade på aspartam - hittade det här forumet - såg hur en person med tiotusentals inlägg (kanske är fejkat) posta knasigheter om statistik, registrerade mig och visade ödmjukt knasigheten och vad som är rätt.

Förstod inte att ett träningsforum var så heirarkiskt och fyllt av missriktat prestigetänk - och rent utav häxjakter baserat på IP-adresser.

Det är sånt här som gör att folk inte vill hjälpas!!

HenrikJ
2017-03-29, 15:50
Hahaha vad i helvete?? Palla starta ett konto bara för att man är sur på moderatorerna.

baktung
2017-03-29, 15:51
Innan jag läste ett par kurser i statistik så lärde jag mig en hel del genom att kolla på superkorta videolektioner på Khanacademy. Rekommenderas om man bara vill spendera 5-10 min per lektionstillfälle. Här finns lite som har med ämnet att göra: https://www.khanacademy.org/math/statistics-probability/significance-tests-one-sample/idea-of-significance-tests/v/type-1-errors

King Grub
2017-03-29, 15:55
Googlade på aspartam - hittade det här forumet - såg hur en person med tiotusentals inlägg (kanske är fejkat) posta knasigheter om statistik, registrerade mig och visade ödmjukt knasigheten och vad som är rätt.

Förstod inte att ett träningsforum var så heirarkiskt och fyllt av missriktat prestigetänk - och rent utav häxjakter baserat på IP-adresser.

Det KAN ju vara en slump, men när man stänger av en medlem och en ny registrerar sig med samma IP inom loppet av minuter, känns det lite småsuspekt. VPN eller inte. Särskilt när bara en avstängd medlem har använt det.

ApexProcyon
2017-03-29, 15:55
Hahaha vad i helvete?? Palla starta ett konto bara för att man är sur på moderatorerna.

Vad får dig att tro att statistikern är sur på moderatorerna? Moderatorns namn (K**g G*u*) censurerades ju och lämnade lika mycket åt fantasin som Borats mankini.

http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/aeb5b3749e28fa7116958c0b596e4d9b?width=1024

C h r i s
2017-03-29, 15:58

Jag har varit registrerad här i 10 år och har inte råkat ut för en varning, trots att jag ibland tjafsat lite. Blir du bannad på så kort tid så ska du skriva något bra dumt.

Hövdingen
2017-03-29, 16:02
Förra nicket var han läkare, nu statistiker. Charlatan kanske passar bättre?

statistikern
2017-03-29, 16:03
Jag har varit registrerad här i 10 år och har inte råkat ut för en varning, trots att jag ibland tjafsat lite. Blir du bannad på så kort tid så ska du skriva något bra dumt.

Ungefär som när en cishet vit man säger till en rasifierad icke-binär transbisexuellkvinna "jag har aldrig blivit diskriminerad".

statistikern
2017-03-29, 16:04
Förra nicket var han läkare, nu statistiker. Charlatan kanske passar bättre?

Ingen motsättning mellan att vara läkare och att kunna grundläggande statistik.

Du kan säkert deskriptiv statistik till och med!

C h r i s
2017-03-29, 16:11
Ungefär som när en cishet vit man säger till en rasifierad icke-binär transbisexuellkvinna "jag har aldrig blivit diskriminerad".

Jo, för så klassificerar moderatorerna oss på direkten genom tankeläsning. Eller du kanske blev intervjuad före registreringen?

Yes
2017-03-29, 17:06
Ett till troll. Jättekul.

statistikern
2017-03-29, 18:11
Ett till troll. Jättekul.

Power är ett vedertaget begrepp. Ville utbilda. KG gick Nixon på tråden och förnekade att han någonsin hade gjort fel.

Verkar inte ha tagit hänsyn till personlighetsproblematik.

Ni kan behålla er pool.

King Grub
2017-03-29, 18:21
KG gick Nixon på tråden och förnekade att han någonsin hade gjort fel..

Nej, som sagt, uttalandet är direkt från forskarna, tagna från fullängdsstudien. Maila dom och gnäll.

tomten1
2017-03-29, 18:23
Aspartam-lobbyn är efter Grub nu...