handdator

Visa fullständig version : Träning för rullstolsburna?

Parabuilding
2017-03-27, 11:45
Hej alla.

Är inte direkt en nybörjare på gymmet men långt ifrån erfaren heller.
Men däremot i min nya situation som rullstolsburen. Då är jag att betrakta som ny på gymmet.

Skulle gärna vilja få tips om övningar som går bra att utföra i rullstol.

Jag är stelopererad i ländryggen (kota l3 till l1) och har en inkomplett ryggmärgsskada.
Kan ställa mig på benen vid behov men måste hålla i mig någonstans.
Har god funktion i båda benen förutom i framsida lår på höger sida. Och droppfötter (kan ej vinkla upp fötterna bara trycka ner)

I dagsläget ser mina pass ut såhär:

Bröst
Bänkpress incline eller rak
Flyes i maskin
Pushdown med rep enarms

Rygg
Chins eller pullups
Roddmaskin
Reversed flyes
Bicepscurls med ez stång
Eventuellt curls i kabelmaskin med rep

Ben
Benpress
Benspark fram och bakåt
"Gynekolog-maskinen" utsida och insida lår
20 cykling

Kardio
Ca 40 min cykling
Bålträning

Behöver jag kanske slänga in något för axlarna med?

Bob90
2017-03-27, 11:55
Jag hade absolut lagt till lite axlar. Sittande pressar över huvudet borde ju funka bra, antingen skivstång eller hantlar.

Funkar förresten någon vadpress? Eller "rasar" du igenom på nedvägen då?

Parabuilding
2017-03-27, 12:10
Jag hade absolut lagt till lite axlar. Sittande pressar över huvudet borde ju funka bra, antingen skivstång eller hantlar.

Funkar förresten någon vadpress? Eller "rasar" du igenom på nedvägen då?

Tack för svar.
Slänger in lite axlar i dagens bröstpass.

Vadpress funkar inte då mina fotleder är för svaga å stela.

Bob90
2017-03-27, 12:17
Tack för svar.
Slänger in lite axlar i dagens bröstpass.

Vadpress funkar inte då mina fotleder är för svaga å stela.

Gör så, glöm inte bakre delen av axlarna också :)

Tänkte om det kanske skulle funka att stärka upp fotlederna med väldigt lätta vadpressar? Typ börja med minsta möjliga belastningen för att se. Kan ju med fördel köras i benpressmaskinen för balansens skull.

Om du inte redan testat och dementerat det.

Funkar förresten någon höftfällningsövning med ländryggen? Skulle kunna köra dem i en sån där ställning och lägga fokus på att hitta gluteus.

Parabuilding
2017-03-27, 14:52
Gör så, glöm inte bakre delen av axlarna också :)

Tänkte om det kanske skulle funka att stärka upp fotlederna med väldigt lätta vadpressar? Typ börja med minsta möjliga belastningen för att se. Kan ju med fördel köras i benpressmaskinen för balansens skull.

Om du inte redan testat och dementerat det.

Funkar förresten någon höftfällningsövning med ländryggen? Skulle kunna köra dem i en sån där ställning och lägga fokus på att hitta gluteus.

Försöker träna upp fotlederna när jag ståtränar, här kan jag delvis träna vaderna med. Men det är väldigt svårt eftersom lederna i fötterna är klena.

Har provat detta i benpressen också men det gick käpprätt :laugh:

Jajjemen kan med viss modifiering träna ländrygg och gluteus i en sån ställning. Den kör jag på båldagen. Men den är klurig.

Cruceuz
2017-03-28, 20:10
Ett tips för det med vaderna/fötterna är att du dels masserar foten med en boll,du tar alltså en liten studsboll typ 2cm i diameter,ställer dig på den med ena foten och drar sedan foten över,gör ganska ont i början men mjukade upp mina fötter något enormt! Om du har svaga vader kan du prova att bara sitta ner,lyfta på fötterna så att du lär dig aktivera vaderna sedan börja med vanliga tåhävningar med kroppsvikt där du lutar dig över t.ex en stol för att minska vikten i början för att sedan gå över till vanlig vadpress.

Angående övningar så bör du kunna göra de flesta övningarna såsom sittande hantelpress,sittande hantelcurl,sidolyft,latsdrag osv. Det går att bygga en utmärkt fysik utan grundlyften såsom rodd/mark/böj. Jag själv var under en längre tid skadad och kunde då inte utföra dessa lyft utan endast lyft där ländryggen inte var involverad och byggde bra med muskler ändå!

Lycka till :)

Parabuilding
2017-03-29, 12:35
Ett tips för det med vaderna/fötterna är att du dels masserar foten med en boll,du tar alltså en liten studsboll typ 2cm i diameter,ställer dig på den med ena foten och drar sedan foten över,gör ganska ont i början men mjukade upp mina fötter något enormt! Om du har svaga vader kan du prova att bara sitta ner,lyfta på fötterna så att du lär dig aktivera vaderna sedan börja med vanliga tåhävningar med kroppsvikt där du lutar dig över t.ex en stol för att minska vikten i början för att sedan gå över till vanlig vadpress.

Angående övningar så bör du kunna göra de flesta övningarna såsom sittande hantelpress,sittande hantelcurl,sidolyft,latsdrag osv. Det går att bygga en utmärkt fysik utan grundlyften såsom rodd/mark/böj. Jag själv var under en längre tid skadad och kunde då inte utföra dessa lyft utan endast lyft där ländryggen inte var involverad och byggde bra med muskler ändå!

Lycka till :)

Tack för ditt svar.

Det där med studsbollen verkar intressant det ska jag prova.

Jag kan aktivera vaderna men problematiken i fotlederna skapar en snedbelastning. Men jag håller på med att försöka töja lite försiktigt.
Som det är nu så går jag typ på trampdynorna...

Tyngre hantlar än 10kgs är nästan omöhligt att hantera i stol. Men sidolyft fungerar perfekt att sitta med några lättare hantlar.

Bob90
2017-03-29, 14:34
Tyngre hantlar än 10kgs är nästan omöhligt att hantera i stol. Men sidolyft fungerar perfekt att sitta med några lättare hantlar.

Om du inte finner det för besvärligt så hade jag tagit mig mödan att sätta mig på en bänk (med ryggstödet uppfällt för att komma runt balansproblemet) istället för rullstolen. Så får du ut bättre effekt och minimerar skaderisken.

Anders The Peak
2017-03-29, 17:03
Adelfo Cerame kan ge viss inspiration (http://suppversity.blogspot.se/search?q=cerame)

Diomedea exulans
2017-03-29, 17:31
Lårcurl av något slag! Sittande, liggande eller stående i kabelcrossen... Eller alla tre!

spas
2017-03-29, 18:42
Om du inte finner det för besvärligt så hade jag tagit mig mödan att sätta mig på en bänk (med ryggstödet uppfällt för att komma runt balansproblemet) istället för rullstolen. Så får du ut bättre effekt och minimerar skaderisken.

Jag hade tagit det väldigt försiktigt med övningar där man sitter ner och lyfter uppåt. Kolla med din läkare/sjukgymnast noga innan du belastar kotpelaren med tunga hantlar.

Bob90
2017-03-30, 08:30
Jag hade tagit det väldigt försiktigt med övningar där man sitter ner och lyfter uppåt. Kolla med din läkare/sjukgymnast noga innan du belastar kotpelaren med tunga hantlar.

Hoppla, har jag aldrig tänkt på då jag själv bara kör stående. Ser ju rätt många som kör ganska tunga hantlar eller skivstång sittandes, men det kan ju absolut vara sunt att stämma av med kunnig innan.