handdator

Visa fullständig version : Bör jag deffa?

moggia
2017-03-26, 13:53
Hej rutinerade styrketränade människor. Jag är ny på forumet och ganska ny i gymmet. Jag tänker dra mitt livs teäningshistorik så kortfattat jag kan för att sedan komma till min fråga. Hoppas någon orkar hjälpa mig här. Jag är 39 år. 165 cm lång och väger nu 60 kilo. Jag har tränat hela mitt vuxna liv men i stort sett bara löpning och cykling. Jag har alltid varit smal men hyfsat stark dock helt utan synliga muskler. För ett halvår sedan började jag styrketräna på gym och tycker jag faktiskt börjar se lite starkare ut också nu. Det är helt okej. Men vikten har krypin upp tre kilo och det förstår både jag och resten av världen att det inte är muskler. Jag springer mindre nu än innan jag började styrketräna så jag antar att jag gör av med mindre energi i genomsnitt också. Nu tränar jag styrka tre gånger i veckan. Kör igenom hela kroppen med basövningar. Sen improviserar jag med isolerande övningar som t.ex latsdrag, bröstpress, biceps curl, osv. Jag kör funktionell styrka och core övningar i slutet av varje pass på gymmet. Jag brukar efter uppvärmning få det gjort på lite drygt en timme om jag är fokuserad och slipper vänta på skivstången eller benpressen typ. Sen kör jag funktionell styrka och går hem. Tre dagar i veckan springer jag fortfarande. Snittar på runt 10 km/pass. Då och då kör jag ett cirkelpass eller kör spinning eller så utöver min planerade träning.
När jag bara sprang blev det runt 7 mil/vecka. Då åt jag strax under 3000 kcal/dag för att hålla vikten. Det funkar inte längre och nu vet jag inte var jag ska lägga mig. Tänker att jag sänker till 2300 kcal/dag för att se om jag blir av med kilona jag lagt på mig? Vad tror ni? Har ni några tips gällande diet/deff på gammal fåfäng tant? Jag vill inte känna mig plufsig. Jag vill känna mig stark och snabb...