handdator

Visa fullständig version : Skadad axel sedan 15 år tillbaka gör sig påmind

Mess
2017-03-24, 00:29
När jag var 15 började jag med pyramidträning för axlarna. Mycket bänk i den åldern men det var vid laterala lyft som det sög till i vad jag då uppfattade som utsidan av armhålan. Idag förstår jag att det förmodligen är teres minor eller något mer komplext problem.

Jag slutade med den vikten och ung och odödlig gick jag vidare. Jag har sedan dess aldrig haft vilosmärta men begränsad rörlighet. Jag kan göra pressar ovanför huvudet men minsta lilla rörelse med armen 90 grader ut från kroppen och/eller 90 grader i armbågen gör att jag är totalt låst i lyft ovanför huvudet. Jag kan inte lyfta en handfull kilo ovanför huvudet i en vardagssituation då höger arm fallerar. Dessutom ömmar det rejält om jag petar på teres minor.

Tillsvidare har jag slutat med pressar och ska försöka göra det bästa trots att det gått lång tid. Vänster axel har jag inga problem med alls.

Det hela aktualiserades när jag skulle korrigera min dåliga hålllning med band i omvända fly men trots den mycket begränsade modståndet så kommer känningarna som ett brev på posten. Det hade såklart varit tacksamt om jag hade vetat och varit motiverad att göra något tidigare men nu är det som det är.

Bör jag fortsätta med banden och är det bra att börja punktstretcha med tennisboll? Talar man om kronisk inflammation eller strukturell skada i ett sånt här läge?

Standarsvaret är såklart fysioterapeut eller motsvarande men ville passa på att fråga då jag kommit igång så bra med rutiner för hållningen och det är en väntetid som jag ska förhålla mig till. Om inte annat lär det finnas erfarenheter här.

Bob90
2017-03-24, 01:00
Frågan gör sig kanske bättre under "Träningsskador & Rehab ".

Av egen erfarenhet så är axeln ju en ganska komplex led, så för att ge råd skulle jag rekommendera att besöka en kunnig person istället för att självdiagnosticera eller få råd över nätet. I värsta fall kan det sluta i att du får välmenande tips som istället förvärrar din nuvarande skada.

Mina/andras rehab/prehabövningar kan tex vara skadliga för dina axlar och vice versa.

Ganska många mottagningar (beroende på vart man bor) har akuttider, dvs att du kan få träffa en naprapat eller sjukgymnast samma dag.

Zunny
2017-03-24, 11:12
Kan ju bara tala om mina egna erfarenheter.. klassiska wall slide och Ido Portals hanging challenge har hjälp mina onda axlar.

Men såklart, det bästa är ju som Bob90 säger att träffa expert på ämnet.

Fey
2017-03-24, 11:52
En sak som absolut hjälper - prata med en expert. Du behöver inte gå till en uppbokad fysioterapeut med axelexpertis direkt; du kan börja med en sjukgymnast. De finner du på många vårdcentraler och kan ganska ofta se dig utan bokad tid.

Mess
2017-03-24, 12:37
En sak som absolut hjälper - prata med en expert. Du behöver inte gå till en uppbokad fysioterapeut med axelexpertis direkt; du kan börja med en sjukgymnast. De finner du på många vårdcentraler och kan ganska ofta se dig utan bokad tid.

Stort tack för alla råd! VC nästa.

Bob90
2017-03-24, 12:41

Sjukgymnast och fysioterapeut är väl samma sak? Den tidigare är en gammal yrkestitel och den senare är den nya yrkestiteln.