Visa fullständig version : En veckas uppehåll och blev 10 kg svagare i allt. WTF?
Hej
Jag kör en modifierad stronglifts 5x5 schema för att bli starkare och bygga ren massa. Så det blir alla dem traditionella basövningarna plus lite andra isoleringsövningar som bonus.
Det jag har märkt av på sistone är om jag tex inte tränat på en vecka så blir jag mycket svagare direkt, fast jag ätit bra.
Tex igår så har jag ätit mig proppmätt och skulle köra böj fick gå från 95 kg ner till 85kg. Det tog fan hårt på självförtroendet eftersom jag tycker 95 kg är rätt klent redan. [emoji12] Orkade inte mer. Tyckte aldrig att det var så här förut när man var lite yngre kanske...
Idag är jag 31 och tränar ca 3-5 ggr per vecka. Äter regelbundet.
Hur är det för er när ni har träningsuppehåll?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag hänger inte med.
Du böjde alltså 95kg 5x5. Tog en vilovecka. Åt "bra" - vad är bra? Underskott? Överskott?
Efter viloveckan åt du dig proppmätt innan träningspasset och kunde inte göra 5x5 på 95kg utan fick sänka till 85kg för att klara 5x5?
ARMSTARK
2017-03-23, 13:05
För det mesta brukar folk komma tillbaka på ungefär lika lång tid som de varit borta från träningen.
Jag brukar bli starkare när jag inte tränat på en vecka, men det beror nog mest på att jag tränar varje dag, utan vilodagar.
Jag hänger inte med.
Du böjde alltså 95kg 5x5. Tog en vilovecka. Åt "bra" - vad är bra? Underskott? Överskott?
Efter viloveckan åt du dig proppmätt innan träningspasset och kunde inte göra 5x5 på 95kg utan fick sänka till 85kg för att klara 5x5?
Stämmer, körde på 95 kg 5x5.
Sen tog jag en vilovecka, ofrivillig men jag höll mig till min vanliga kost. Äter va 6 ggr per dag. Ägg, kvarg, proteinrik lunch och kolhydrater, en matlåda på eftermiddagen ev kvarg, sen lite nötter och till sist middag som är i princip samma som lunchen.
Jag räknar inte kalorierna så jag vet inte om det är underskott. Men jag äter mig mätt och är inte rädd för kolhydrater. Har även trycket i mig kanelbullar och något godis...Trodde jag skulle vara starkare sen men icke!
Så jag fick köra på 85 kg istället på 5x5.
Kör du varaktigt på 85 nu eller var det bara så att du just kom hem från första passet efter uppehållet och skrev det här inlägget i panik?
Hade varit bra om du skrev varför du hade uppehåll. Var det pga sjukdom så är det ju inte så konstigt att man är seg och svag de första passen, oavsett om man ätit "bra".
Hade varit bra om du skrev varför du hade uppehåll. Var det pga sjukdom så är det ju inte så konstigt att man är seg och svag de första passen, oavsett om man ätit "bra".
Nä har inte varit sjuk. Mest trött bara men det är jag alltid. Men det brukar vara så här för mig, har varit så i flera år. Så fort jag tar lite uppehåll från träningen och trots att jag tycker jag har ätit bra så brukar jag bli ganska mycket svagare. Det är som att min kropp verkligen vill göra av sig med musklerna så fort de inte används. Jag vet att man brukar tappa lite men jag tycker jag tappar mycket.
Känner mig också alltid svag första passet efter flera dagars vila, andra passet brukar vara bättre.
Det kan ju vara slumpen/dagsformen också. Två mättillfällen är värdelöst som statistiskt underlag
Tycker också jag tappar mycket på det. Behöver inte vara en vilovecka utan räcker att jag inte kör en övning på en vecka
Tycker också jag tappar mycket på det. Behöver inte vara en vilovecka utan räcker att jag inte kör en övning på en vecka
Precis, i knäböjen blir jag snabbast svagast i. Skippar jag den en gång tappar jag direkt. Däremot i bröstet behåller jag styrkan lättare. Jag bänkar typ lika mycket som böjer för att benen är skitsvårt för mig att bli starkare och behålla styrkan.
Läskeblask
2017-03-23, 14:38
Dagsformen varierar, träningsresultaten går ofta upp och ner.
Så där är et för mig också, även om jag kör deload under några pass där jag sänker vikterna så brukar jag tappa toppstyrkan. Tror det beror på att jag alltid försöker ha bra balans mellan vila och träning och undvika att träna eller pressa mig för mycket. Så extra vila ger mig inget utan jag tappar viktvanan istället. personer som tränar 5-7 pass veckan med hög volym tror jag är de som kan komma tillbaka starkare eftersom de ligger på gränsen hela tiden och kroppen får en chans att återhämta sig fullt ut.
PureWhey
2017-03-23, 15:38
Dagsformen varierar, träningsresultaten går ofta upp och ner.
Exakt.
Skrivet slarvigt med telefonen
Ej fulla gylkogendepåer
Även om jag åt stadig lunch med mycket potatis samt en matlåda på eftermiddagen med pasta?
Decepticon
2017-03-23, 21:05
Jag tränar split, men en ratio på 5-6 dagar, ibland en vecka och det gör mig starkare till nästa pass, tränar jag oftare, blir jag svagare. Nu var du helt utan träning 1 vecka, det hade definitivt inte gjort mig svagare, däremot 2 veckor helt utan träning hade påverkat mig, men inte 10 kg. Det låter som en dålig dag och det har man ibland.
Jag tränar split, men en ratio på 5-6 dagar, ibland en vecka och det gör mig starkare till nästa pass, tränar jag oftare, blir jag svagare. Nu var du helt utan träning 1 vecka, det hade definitivt inte gjort mig svagare, däremot 2 veckor helt utan träning hade påverkat mig, men inte 10 kg. Det låter som en dålig dag och det har man ibland.
Fast det är alltid såhär för mig så fort jag tagit lite vila. Isf har jag alltid dålig dagsform efter vila. Jag trycker jämnt i mig mat så jsg borde inte tappa så mycket styrka.
Sohlsken
2017-03-23, 21:12
Konstigt tycker jag. Jag är alltid starkare/snabbare efter en veckas vila, även om jag har varit sjuk (som nu).
Fast det är alltid såhär för mig så fort jag tagit lite vila. Isf har jag alltid dålig dagsform efter vila. Jag trycker jämnt i mig mat så jsg borde inte tappa så mycket styrka.
Inte så att det råkade vara så den första gången du hade en vilovecka så att du efter det alltid känner efter lite för mycket efter viloveckor och känner dig svagare än du faktiskt är? Huvudet kan ställa till med en massa skit.
Jag tappar styrka tillfälligt vid ett par dagars vila eller en veckas deload.
En veckas uppehåll från träning gör dig garanterat klenare om du är mitt i ett program.
waspen123
2017-03-23, 22:20
Jag blir starkare vid 4-7 dagars vila än innan, enda längre uppehållet jag haft var vid körtelfebern då jag inte kunde träna på 3 månader. Då vart jag 10kg svagare i bänken, mest pga tappad teknik i lyften dock. Säker på att det inte bara är tekniken det ligger i? Kanske tar något pass för tekniken o komma till rätta.
Kom tillbaka från två veckors semester (ja, fetare. men utan träning) och smiskade skiten ur flera tidigare pb. Ja, jag fattar naturligtvis att det inte skulle fortsätta så om jag hade två veckors uppehåll mellan varje pass.
Ni som påstår att ni blir starkare av oplanerad vila i typ en vecka, vilken nivå ligger ni på styrkemässigt?
Blir också svagare efter uppehåll. Främst i böj, ryck och press över huvudet.
Tycks inte påverka marklyft märkbart.
Har jag varit sjuk så tar det längre tid för mig att komma tillbaka till "gamla" vikter.
trädgårdsmöbel
2017-03-24, 08:43
2-3 dagar vila från träning kan göra mig starkare, en vecka är för långt. Jag tror inte det bara handlar om nivå man är på, utan även ålder. Ju högre åldern är, ju mindre utrymme för slarv med träningen.
En vecka utan träning= 2 veckor med träning att ta igen. (För mig)
Dagsformen.
Det här håller jag inte med om alls, jag kan träna efter jag sovit 2 timmar, ätit uselt, mår krassligt, med feber, stressad, kl 5 på morgonen, smärtor och det skiljer aldrig mer än max 1 rep (om ens något) motför när jag är i toppform. Att tappa 10% av styrkan pga dagsform känns riktigt konstigt eller att någon är väldigt mentalt svag och har svårt att pressa sig om det tar emot eller inte känns bra.
2-3 dagar vila från träning kan göra mig starkare, en vecka är för långt. Jag tror inte det bara handlar om nivå man är på, utan även ålder. Ju högre åldern är, ju mindre utrymme för slarv med träningen.
En vecka utan träning= 2 veckor med träning att ta igen. (För mig)
Ja tror det ligger en del I det, jag måste hela tiden ligga på med tunga vikter. Så fort jag ger kroppen chans att ta det lugnare på lite lättare vikter eller vilar helt så tappar jag direkt och får börja klättra uppåt igen. När jag var yngre så kom jag undan med mer "slarv".
Shqypnia
2017-03-24, 09:19
Dagsformen varierar verkligen. Jag kände mig hur pigg som helst häromdagen och taggad, slutade med att jag gjorde mitt sämsta bänkpass någonsin.
Jag tappar snabbast i böj, bänk, chins, dips
Raschmus
2017-03-24, 09:32
Återkom nästa fredag. Jag gissar att du är tillbaka då.
Dagsform + proppmätt. Hur många presterar på topp efter ett rejält skrovmål?
Sent from my SM-G900F using Tapatalk
Raschmus
2017-03-31, 07:59
Återkom nästa fredag. Jag gissar att du är tillbaka då.
Back in business?
Back in business?
Nej, är lika svag. Styrkan har inte kommit tillbaka än tyvärr.
bli starkare då så slipper du vänta på att den ska "komma tillbaka" :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.