Visa fullständig version : jag behöver hjälp!
jag kör 3-1
rygg biceps mage
bröst triceps vader
ben axlar
sen varierar jag detta !
men
har korsrygg ont
jag trodde det var marklyft ben - raka marklyft och rygg vanliga marklyft som var problemet,
men idag körde jag tungt i knäböj , men jag kör i smithmaskin.
kan det vara så att knäböjen blir fel i smithmaskin?
funderar om jag lyfter bakåt i smithmaskinen, och ej lyfter rätt.
jag funderar o funderar, men ibland får jag ju hjälp på kollo, kan ni tänka åt mig?
info, ozians dagbok!
Det görs Memes om folk som knäböjer i smithen ;). Jag tycker det är betydligt krångligare än med skivstång men det är vissa som får till det ser jag..
Jag använder själv inte smithmaskinen då jag anser att rörelsen blir så onaturlig då den går RAKT upp och ner.
Huruvida det är den som påverkar ditt ryggont så är det ju enkelt att avgöra.
Själv hade jag avstått från marklyften ett par dagar, tills smärtan avtar och fortsätta göra böj medans.
Om smärtan då försvinner så var det ju marklyften det var fel på, så får du sedan se över ditt utförande i marklyft.
Och så vice verca ifall det inte blir bättre, fortsätt med marklyft men avstå från böj i smithmaskinen.
Smithmaskinen finns väl ändå just för anledningen att den ska förebygga skador, så det känns som att det vore svårt att dra på sig skador med just den, men sedan så är det inte omöjligt att göra fel med den heller i och för sig...
Och som sagt, det görs en massa memes och skämt ang. smithmaskinen, att den är för kärringar osv... ;)
Illustrerade mannen
2017-03-23, 08:01
Jag har ju ingen aning om hur just du böjer i smithmaskinen, men skippa den! Det enda smithmaskinen eventuellt duger till är att köra pullups i! Kör med fri stång! Du använder fler delar av kroppen och troligen får du mer stabilitet vilket förhoppningsvis hjälper mot det onda.
Men har du riktigt ont ska du kanske överväga andra kanaler än Kolozzeum... Typ sjukvården...
oscarovegren
2017-03-23, 08:15
Lär dig knäböja bra utan smithmaskin av flera anledningar
Jag använder smithmaskinen av säkerhetsskäl
Tränar själv så ingen som passar mig.
paropirat
2017-03-23, 08:43
Jag använder smithmaskinen av säkerhetsskäl
Tränar själv så ingen som passar mig.
Det är bara att dumpa skivstången bakom dig om du failar. Testa att faila med flit nån gång så du får testa. Det är bara att ta tjuren vid hornen och lära dig riktiga knäböj. Du kommer inte att ångra dig!
PureWhey
2017-03-23, 08:52
Majoriteten tränar nog själva och klarar av att böja utan smith..
Skrivet slarvigt med telefonen
Känns nästan farligare att böja i en smithmaskin än med fri stång om man kör själv...
Det enda smithmaskinen eventuellt duger till är att köra pullups i!
Fel!
Den är utmärkt som ett ställbart stöd när man tränar handstående.
Den är även bra för front och backlever progression =)=)
Ok. Många gillar ej Smith maskinen
Får testa vanlig stång nästa gång, tyvärr halveras väl vikterna.
Som vanligt glömde jag:
Tack för input!
Illustrerade mannen
2017-03-23, 09:48
Ok. Många gillar ej Smith maskinen
Får testa vanlig stång nästa gång, tyvärr halveras väl vikterna.
Oavsett om du halverar eller bara minskar lite på vikterna kommer du snabbt att uppskatta fördelarna. Som PW skrev så är det många som tränar själva, även om det inte finns någon bur att böja i.
Om du bara har böjt i smith kommer det nog att vara lite avigt i början - annan fotplacering, annan ryggposition - annan känsla överhuvud taget.
Till Beemel: jag glömde de övningarna!*hug*
Xtreme-G
2017-03-23, 10:24
Vilken cool attityd alla har om att det bara är att gå och ställa sig med fri stång och böja.
Killen har ont i korsryggen (=ländryggen) och ni tror att det ordnar upp sig bara han går iväg ifrån smithen? Som han beskriver att han lyfter bakåt, antar jag att han står med fötterna lite framför stången, vilket ju faktiskt gör att det blir lättare att komma ner i djup utan buttwink. Nu HAR han ju faktiskt problem med ländryggen så det kanske kan vara en idé att se hur det ser ut när han böjer. Troligtvis har han inte förmåga att få till en fin böj med fri stång i dagsläget. Då kan det ju vara bra att börja öva upp det under kontrollerade former istället för att bara ta steget från smith till fri stång.
Vilken cool attityd alla har om att det bara är att gå och ställa sig med fri stång och böja.
Killen har ont i korsryggen (=ländryggen) och ni tror att det ordnar upp sig bara han går iväg ifrån smithen? Som han beskriver att han lyfter bakåt, antar jag att han står med fötterna lite framför stången, vilket ju faktiskt gör att det blir lättare att komma ner i djup utan buttwink. Nu HAR han ju faktiskt problem med ländryggen så det kanske kan vara en idé att se hur det ser ut när han böjer. Troligtvis har han inte förmåga att få till en fin böj med fri stång i dagsläget. Då kan det ju vara bra att börja öva upp det under kontrollerade former istället för att bara ta steget från smith till fri stång.
Men vänta nu, det är väl ingen som har föreslagit att han ska gå över till fri stång och panga på med tunga vikter omedelbart? Det folk har sagt är att han borde lära sig att knäböja med fri stång.
kan det vara så att knäböjen blir fel i smithmaskin?
funderar om jag lyfter bakåt i smithmaskinen, och ej lyfter rätt.
Det kan mycket väl vara så, du skulle inte vara den första som har fått ländryggssmärtor av knäböj i smithmaskinen. Det går att få till ganska skonsamma knäböjar i smithen men eftersom man är låst i en rörelsebana så blir det lätt fel. Om man står med fötterna för långt fram eller för långt bak kan ryggen och eventuellt knäna ta stryk. De flesta har bättre förutsättningar att lyfta på ett skonsamt sätt med en fri stång.
Förutom att man kanske övar in en tokig bana i smithen så tror jag dessutom att det är lätt att fuska med buktryck/bålstabiliteten i större grad jämfört med fria vikter.
I smithen kan du vara halv avslappnad i överkroppen och mest jobba med benen. Eftersom stångens bana är låst så ser det ändå helt okej ut i spegeln men egentligen så saknar ryggraden det stöd den behöver.
Med fria vikter känner man direkt när bålen inte hänger med för då börjar man tappa formen och balansen.
Som sagt så bör du kolla upp ryggen hos en läkare om du fortsätter att ha ont i den.
Eventuella skador du har dragit på dig försvinner inte omedelbart bara för att du byter övning.
Läskeblask
2017-03-23, 14:41
Jag tycker smithen är mycket bra att köra böj i för mig med dåliga knän. På större vikter krävs det endå båltryck.
GRYMT
körde 7 set på 12x60kg idag utan smith, kunde knappt sluta.
se om jag kan gå i morgon.....
Tack kolo!!!!
Nice. Kändes det bra i korsryggen då?
Nice. Kändes det bra i korsryggen då?
japp, men har kvar lite gamla känningar.
däremot så körde jag liteför tufft, men det blir nog bra så småningom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.