handdator

Visa fullständig version : Ang salt..

AdrenalineRush
2004-04-26, 22:14
En snubbe på gymmet idag sa att salt binder fett. Vad jag hört binder det vatten, vad är rätt ang detta? Kommer deff resultatet påverkas av salt konsumtionen? :confused:

Tomten
2004-04-27, 00:30
salt ger en tillfällig viktökning eftersom det binder vatten i kroppen. Han har bara missuppfattat det.

med andra ord, om du slutar äta salt så kommer du bara tappa vikt i vatten. Det lär snarare skada deffen eftersom du lättare borde bli uttorkad då (rätta mig gärna om jag har fel) :D

Sverker
2004-04-27, 04:55
Deff är minskning av underhudsfettet. Det har inget med saltat att göra:nono:

Däremot så binder vanligt koksalt, natriumklorid, vatten i underhuden och en kraftig ökning av saltintaget en kort tid ökar vätskan i kroppen.
Efter några dagar reglerar kroppen tillbaka vätskebalansen och släpper vattnet.

Vad du skall göra är att fortsätta med den kosten du har. Koksaltet spelar ingen roll här. Påverkar inte förbränningen av fett.

Däremot kan du äta mer grönsaker och frukt som innehåller kalium. Kalium binder vatten i musklerna.

Natrium-kalium är en känslig balans, så stör den inte i onödan.

aliquis
2004-04-27, 20:18
Ett annat tips är ju att använda seltin istället för vanligt koksalt då det innehåller kaliumsalter och mindre natrium.

Kalium finns det mängder av i frukt och grönsaker och vår kropp slösar rätt mycket med det och är van med att det finns där, men nutidens människor fuskar ju lite med dessa. Natrium å andra sidan finns det inte särskilt mycket av naturligt i vår kost, men nuförtiden saltar vi ju allt möjligt. Tyvärr är kroppen väldigt flitig på att ta upp det "värdefulla" natriumet som vi numera äter stora mängder av, så därför blir det sällan bra i slutänden.

Raffe
2004-04-29, 11:41
Salt (koksalt) binder inte fett utan vatten som ni redan klargjort.
Däremot så verkar det som man binder mer vatten runt de områden där man har mer fett. Det kanske var ngt sånt killen på gymet var ute efter?